SME
Pondelok, 26. september, 2022 | Meniny má Edita

Videla som divadlo, nie projekt

Štúdio tanca v Banskej Bystrici tieto dni oslavuje výročie medzinárodným festivalom.

Riaditeľka súboru, choreografka a pedagogička Zuzana Hájková. Najnovšiu premiéru divadlo Štúdio tanca From Side of a Man From Side of a Woman uvedie 27. októbra v rámci festivalu Bratislava v pohybe.Riaditeľka súboru, choreografka a pedagogička Zuzana Hájková. Najnovšiu premiéru divadlo Štúdio tanca From Side of a Man From Side of a Woman uvedie 27. októbra v rámci festivalu Bratislava v pohybe. (Zdroj: VLADO VEVERKA)

ZUZANA HÁJKOVÁ je riaditeľkou jediného profesionálneho tanečného divadla na Slovensku. Niektorí ju označia za autoritatívnu a zaťatú, ale niečo musí robiť dobre, lebo Štúdio tanca, ktoré v Banskej Bystrici založila a priviedla do vlastných priestorov oslavuje pätnásť rokov existencie.

Divadlo Štúdio tanca má pätnásť rokov, to je slušný tínedžer. Poslúcha?

„Ten správny vek podľa mňa treba vyrátať ako u psov - krát sedem - ak to môže hodnotiť niekto, kto to pätnásť rokov robí (smiech).“

Kto stál pri zrode?

„Po odchode zo Štátnej opery v Banskej Bystrici, kde som bola rok šéfka baletu, som zvažovala návrat späť do Bratislavy, ale riaditeľ konzervatória ma presvedčil, že z tanečného odboru, ktorý sme založili, vzídu tanečníci pre čosi nové. V Štátnej opere sa medzitým vymenil riaditeľ a Rudolf Hromada mi zavolal, že je čas, aby som sa znovu pokúsila pri Štátnej opere sformovať teleso. Tak sme založili Štúdio tanca.“

Program festivalu Dni tanca pre vás
  • 14.10.2013, 19:00

    33 inscenácií – výstavná retrospektíva: Vernisáž výstavy scénografov Divadla Štúdio tanca

    15.10.2013, 19:00

    From side of a man From side of a women: Premiéra Divadla Štúdio tanca v choreografii Jozefa Fručeka (Grécko)

    16.10.2013, 19:00

    Changes: Zagreb Dance Company (Chorvátsko)

    17.10.2013, 19:00

    Jovatos Dreams: LarumbeDanza (Španielsko)

    18.10.2013, 19:00

    After: Eva Duda Dance Company (Maďarsko)

    19.10.2013, 19:00

    Off Beat Plus: Milan Tomášik (Slovinsko)

    Ambivalence: Yuriko Suzuki (Japonsko)

    Súčasťou festivalu je sekcia Tvorivá zóna - prezentácia mladého súčasného umenia, tanečné workshopy pod vedením renomovaných tanečných lektorov a diskusie o súčasnom tanci a umení.

Štátna opera ponúkla finančnú podporu?

„Áno, oni mali rozpočet na samostatný súbor, ktorý tam vtedy nebol, len služobný balet. Ten nám dali a vzápätí vzniklo Stredoslovenské štátne divadlo ako zlúčenie troch súborov - opery, činohry a Štúdia tanca. Keď ďalší minister kultúry reformu rušil, bol to okamih, ktorý som využila na vznik samostatného subjektu. Išli sme pod kraj a odtiaľ pod Banskobystrickú samosprávu, kde sme doteraz.“

Ste jediné teleso súčasného tanca na Slovensku, ktoré je dotované pravidelne a dlhoročne. Ako je to možné?

„Súhra dobrej vôle a náhody. Aj Božie riadenie, lebo ja som sa vždy lepšie cítila pod nejakým krídlom. Po zlúčení súborov som zrazu mala titul riaditeľka, ktorý tam najskôr vôbec nefiguroval. Keď prišlo k ich deleniu, medzitým som sa zorientovala v riadení a nadobudla odvahu na vlastný projekt.“

Bol to váš sen?

„Áno, rôzne zoskupenia som mala aj v Bratislave. Ale videla som kamenné divadlo, budovu a v ňom súbor, nie zoskupenie, ktoré sa zvoláva na projekt.“

Teraz vediete divadlo so štrnástimi zamestnancami, z toho je päť tanečníkov. Sú jediní na Slovensku, ktorí majú pracovnú dobu a mesačný plat. Čo to znamená?

„Dennodennú technickú prípravu, teda tréning a repertoár, kde sa precvičujú tituly, niektoré až z roku 2006. Workshopy s rôznymi skupinami, napríklad gymnazistami, pred alebo po predstavení, cez víkend, večer. Tanečníci vedú kurzy pre verejnosť, každý z nich učí. V stredu a v piatok máme hracie dni, čo je na divadlo tohto typu absolútne maximum, vychádza to osem, deväť predstavení za mesiac.“

Koľko premiér máte za sezónu?

„Priemerne tri.“

Chceli ste niekedy súbor zväčšiť?

„Mne by vyhovovalo šesť tanečníkov. To je na žáner súčasného tanca adekvátne.“

sm-1016-017-divadlo.rw_res.jpg

S akými problémami sa najčastejšie boríte?

„Ľudia to už asi neradi čítajú, ale najviac s finančnými. V tom zostáva riaditeľ vždy osamelý. Ostatní ho môžu chápať a podporovať, no nikdy nevedia aké to je pozerať sa na čísla a vedieť, že z toho nemôžeme vyjsť. Vekom sa mi neuľavuje, skôr naopak. Keď nám drasticky krátia rozpočet, v noci nespávam. V poslednom čase si všímam aj u kolegov, že ich to tlačí, že sme stratili istý rozmach.“

Ako by mal ideálny štát podporovať umenie?

„Štát sa musí rozhodnúť – toto potrebujeme a toto nepotrebujeme. Najhorší variant je, keď to neurobí a ďalej tu všetko prežíva podvyživené. Aj samospráva má právo zrušiť divadlo, keď zváži, že nie je schopná uživiť ho a nevidí jeho opodstatnenosť. Alebo sa musí zaň postaviť. Ale len sa čaká, kto sa sám vyhrabe a kto sám padne. Veľmi sa nemáme kam vyhrabať, súčasné umenie tie peniaze nevyrobí, má limitovaný počet divákov.“

V repertoári máte tridsaťštyri titulov, hosťujete po Slovensku a reprezentujete na festivaloch vo svete. Čo je pre vás najväčším úspechom?

„Že sme postavili vlastnú budovu. To je veľký medzník a naplnenie sna. A možno to bude znieť falošne skromne - mám veľmi rada hranie pre domáce publikum, keď sem niekto doslova zablúdi a povie, tak to som ešte nikdy nevidel, bolo to úžasné. Mám to na tom istom piedestáli, ako keď sme hrali päť predstavení v Indii alebo keď sa podarí hosťujúcemu choreografovi dobrá vec.“

sm-1016-017-priestory.rw_res.jpg

Organizujete festival Dni tanca pre vás. Ako vznikol?

„Festival oslavuje desať rokov a vznikol z festivalu Tanec dnes, ktorý fungoval na pôde konzervatória. Počas troch dní sa prezentovali tri zahraničné súbory. K tej myšlienke sme sa vrátili v Divadle Štúdio tanca s tým, že to bude domáca produkcia a koprodukcia Slovákov v zahraničí, v túžbe podporiť našu tvorbu. Tento ročník sa vrátime opäť k zahraničiarom, nebude tam už tá podmienka Slováka v produkcii.

Ako vidíte svoju budúcnosť?

„Pre mňa by bolo ideálne, keby som mohla svoje skúsenosti už len niekomu ponúkať a nemusela to celé ťahať tak intenzívne ako doteraz.“

Čo to znamená pre vaše divadlo?

„To nie je moje divadlo. Veľmi sa snažím, aby sa to už tak nebralo. Z historického hľadiska a nielen v tanci, sú len dve možné cesty vývoja: buď sa jedna éra skončí s vedúcou osobnosťou, alebo sa ten organizmus dokáže pretransformovať do niečoho ďalšieho. Nebola by som spokojná, keby som si ešte desať rokov uzurpovala svoje miesto a potom by sa zľahla zem po celom divadle.“Autor článku

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šliapnuť do pedálov – a ide sa na to!
  2. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike
  3. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  4. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  5. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  7. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  8. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč?
  1. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  2. Spolu tvoríme inkluzívne susedstvá
  3. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  4. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  5. Industriálna Spilka Offices je súčasťou Týždňa zelených budov
  6. Hagyari: Som pripravený intenzívne a tvrdo pracovať
  7. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  8. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 419
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 000
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 822
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 428
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 782
  6. Rozbolí vás žalúdok zo studenej vody? Najväčšie mýty o trávení 2 647
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 192
  8. Viete, ktorá je najvzácnejšia komodita? Budete prekvapení! 1 767
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Katarína Chudá: Francúzske dvorné balety: aké bizarné kostýmy nosili herci v 17. storočí?
  2. Milan Buno: 7 knižných tipov: Stephen King odporúča nový strašidelný príbeh
  3. Roman Kebísek: Štúr najskôr Pospíšilovej verejne vyznal lásku a o pár mesiacov ju verejne nechal
  4. Milan Buno: 7 knižných tipov: Opustený ostrov a 8 súťažiacich...koľkí napokon prežijú?!
  5. Roman Kebísek: Maliar Malevič po vystavení Čierneho štvorca r. 1915: Pretvoril som sa na nulu
  6. Katarína Chudá: Marc Chagall: Ruský žid, ktorý pobúril Francúzov
  7. Viera Polakovičová: Svetová premiéra diela Matúša Wiedermanna v Paríži
  8. Katarína Chudá: Artemisia Gentileschi: maliarka, ktorá dokázala neuveriteľné
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 14 718
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 12 126
  3. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 6 277
  4. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 6 115
  5. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 5 094
  6. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 4 662
  7. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 482
  8. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu 4 256
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu