GLOSA / DIVADLO

Činoherníci a operníci

Ak činoherný režisér hosťuje v opere, hneď vo vzduchu visí nejaký škandál. Ako môže rozumieť opere? A pozná vôbec noty? Inscenovanie opier činohernými režisérmi sa však aj napriek tomu stáva bežnou súčasťou nielen nášho, ale aj svetového divadelného ...

Ak činoherný režisér hosťuje v opere, hneď vo vzduchu visí nejaký škandál. Ako môže rozumieť opere? A pozná vôbec noty? Inscenovanie opier činohernými režisérmi sa však aj napriek tomu stáva bežnou súčasťou nielen nášho, ale aj svetového divadelného diania. Nejde len o cnosť z núdze v situácii, keď je kvalitných operných režisérov ako šafranu. Pri krížení zdanlivo nekompatibilných svetov všetci dúfajú vo vzájomné inšpirácie, nové podnety, ktoré môže tvorivé prepojenie skúseností z rôznych divadelných žánrov priniesť. Česká scéna posledných rokov zaznamenala v tejto oblasti hneď niekoľko pozoruhodných i boľavých konfrontácií.

Režisér Ján Antonín Pitínský v apríli minulého roku nevyšiel pri klaňačke po premiére Smetanovho Dalibora ani na scénu po tom, čo časť divákov v hľadisku hlasne bručala. Podobný škandál má aj svoje mediálne výhody - produkcia sa dočkala obrovského ohlasu v tlači a kritík, ktoré sa produkciou zaoberali, bolo takmer štyridsať. Bez problémov sa neobišla ani Tosca v réžii Vladimíra Morávka v pražskom Národnom divadle. Séria aranžovaných pohyblivých obrázkov, manipulácia s postavičkami akoby vystrihnutými z pražského orloja, navrhnutá scénografom Alešom Votavom a kostýmovou výtvarníčkou Alexandrou Gruskovou nepotešila konzervatívnejšiu časť operného publika. Slovenským činoherným pionierom v oblasti hudobného divadla je v posledných rokoch predovšetkým Jozef Bednárik, ktorý sa na svoj vstup do opery odhodlal ešte v roku 1987 réžiou Donizettiho Maniere Teatrali v Komornej opere Slovenskej filharmónie.

Roman Polák, ktorého Tosca mala tento víkend premiéru v košickom Štátnom divadle, je operným nováčikom. V tomto divadle však prednedávnom inscenoval prvú operetu, divácky úspešnú Dusíkovu Modrú ružu. Aby ho za chrbtom nikto neohováral, Polák otvorene vyhlasuje, že noty nepozná. To, čo ho však na Tosce lákalo, bola jej dramatickosť, kontrasty v hudbe i vo výborne napísanom librete. Do vrcholného operného diela, ktoré bolo v Košiciach naposledy inscenované v roku 1983, teda už skoro pred dvadsiatimi rokmi, doniesol Polák hlbšie rozkrytie postáv, jednoduchú, ale zreteľnú interpretáciu príbehu, ktorý odrazu zaznel ako od Shakespeara.

Najnovšia košická Tosca nie je, na rozdiel od tej Morávkovej, úchvatným scénografickým výbojom. Scéna Vladimíra Čápa je striedma, koncepcia nie je postavená na scénických efektoch. Polákovo videnie nie je také výrazné, aby nad ním museli speváci „víťaziť“, ako o pôsobení Evy Urbanovej v Morávkovej Tosce napísal istý recenzent. Jediným prvkom, ktorý réžia zdôraznila, bol motív obety, čo sa na scéne vizualizuje tak v podobe obrazov umučenia sv. Sebastiána, ako aj v postave dieťaťa s baránkom. Istým úletom sa mohlo v opere zdať azda len častejšie využívanie javiskovej točne, kazené trochu hlučnejším chodom mechaniky. Dymilo sa minimálne.

Režisér - činoherník postavil na prvú premiéru Tatianu Paľovčíkovú, ktorá bola podľa súdu viacerých menej spevácky suverénna ako alternujúca Iveta Matyášová. Čo však narobíme, činoherec je činoherec. Viac ako na spev dáva dôraz na to, aby motivácie postáv boli zrejmé a aby medzi postavami boli čitateľné vzťahy. A práve z tohto pohľadu napĺňala režisérove očakávania viac empatiu vzbudzujúca Paľovčíková.

V každom prípade, keď premiérové vzrušenie pominie, diváci si budú mať možnosť vybrať z dvoch solídnych obsadení. A divadelnému riaditeľovi, ktorý mal nie tak dávno problémy skôr či a komu hrať, môžu kuloárové diskusie o tom, ktorá z predstaviteliek hlavnej úlohy je lepšia, znieť ako rajská hudba.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 661
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 475
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 111
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 994
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 506
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 564
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 553
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 467
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 450
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 020

Hlavné správy zo Sme.sk

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa pre Danka veriť nedá

Žiaľ, nie sme v armáde, ale v Smer-SNS-Híd. Kde, všakáno, je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Zákon na ochranu médií sa dá ľahko obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

DOMOV

Oligarchovia majú novú príležitosť, Markíza má byť na predaj

Hovorí sa aj o predaji denníka Nový čas.

KOMENTÁRE

Ako neprekročiť novinársky rubikon

Tradičných vydavateľov nahrádzajú oligarchovia.

Neprehliadnite tiež

Jennifer Lawrence zažila prvý prepadák. Pauza prospeje jej aj publiku

Film Mother! je horor, ale ľudia sa z neho smejú.

Robert Roth: Označili ma za potetovaného feťáka. Ako to mám vysvetliť dcére?

Film Nina hovorí o rozvode, v úlohe rodiča hrá on.