GLOSA / DIVADLO

Činoherníci a operníci

Ak činoherný režisér hosťuje v opere, hneď vo vzduchu visí nejaký škandál. Ako môže rozumieť opere? A pozná vôbec noty? Inscenovanie opier činohernými režisérmi sa však aj napriek tomu stáva bežnou súčasťou nielen nášho, ale aj svetového divadelného ...

Ak činoherný režisér hosťuje v opere, hneď vo vzduchu visí nejaký škandál. Ako môže rozumieť opere? A pozná vôbec noty? Inscenovanie opier činohernými režisérmi sa však aj napriek tomu stáva bežnou súčasťou nielen nášho, ale aj svetového divadelného diania. Nejde len o cnosť z núdze v situácii, keď je kvalitných operných režisérov ako šafranu. Pri krížení zdanlivo nekompatibilných svetov všetci dúfajú vo vzájomné inšpirácie, nové podnety, ktoré môže tvorivé prepojenie skúseností z rôznych divadelných žánrov priniesť. Česká scéna posledných rokov zaznamenala v tejto oblasti hneď niekoľko pozoruhodných i boľavých konfrontácií.

Režisér Ján Antonín Pitínský v apríli minulého roku nevyšiel pri klaňačke po premiére Smetanovho Dalibora ani na scénu po tom, čo časť divákov v hľadisku hlasne bručala. Podobný škandál má aj svoje mediálne výhody - produkcia sa dočkala obrovského ohlasu v tlači a kritík, ktoré sa produkciou zaoberali, bolo takmer štyridsať. Bez problémov sa neobišla ani Tosca v réžii Vladimíra Morávka v pražskom Národnom divadle. Séria aranžovaných pohyblivých obrázkov, manipulácia s postavičkami akoby vystrihnutými z pražského orloja, navrhnutá scénografom Alešom Votavom a kostýmovou výtvarníčkou Alexandrou Gruskovou nepotešila konzervatívnejšiu časť operného publika. Slovenským činoherným pionierom v oblasti hudobného divadla je v posledných rokoch predovšetkým Jozef Bednárik, ktorý sa na svoj vstup do opery odhodlal ešte v roku 1987 réžiou Donizettiho Maniere Teatrali v Komornej opere Slovenskej filharmónie.

Roman Polák, ktorého Tosca mala tento víkend premiéru v košickom Štátnom divadle, je operným nováčikom. V tomto divadle však prednedávnom inscenoval prvú operetu, divácky úspešnú Dusíkovu Modrú ružu. Aby ho za chrbtom nikto neohováral, Polák otvorene vyhlasuje, že noty nepozná. To, čo ho však na Tosce lákalo, bola jej dramatickosť, kontrasty v hudbe i vo výborne napísanom librete. Do vrcholného operného diela, ktoré bolo v Košiciach naposledy inscenované v roku 1983, teda už skoro pred dvadsiatimi rokmi, doniesol Polák hlbšie rozkrytie postáv, jednoduchú, ale zreteľnú interpretáciu príbehu, ktorý odrazu zaznel ako od Shakespeara.

Najnovšia košická Tosca nie je, na rozdiel od tej Morávkovej, úchvatným scénografickým výbojom. Scéna Vladimíra Čápa je striedma, koncepcia nie je postavená na scénických efektoch. Polákovo videnie nie je také výrazné, aby nad ním museli speváci „víťaziť“, ako o pôsobení Evy Urbanovej v Morávkovej Tosce napísal istý recenzent. Jediným prvkom, ktorý réžia zdôraznila, bol motív obety, čo sa na scéne vizualizuje tak v podobe obrazov umučenia sv. Sebastiána, ako aj v postave dieťaťa s baránkom. Istým úletom sa mohlo v opere zdať azda len častejšie využívanie javiskovej točne, kazené trochu hlučnejším chodom mechaniky. Dymilo sa minimálne.

Režisér - činoherník postavil na prvú premiéru Tatianu Paľovčíkovú, ktorá bola podľa súdu viacerých menej spevácky suverénna ako alternujúca Iveta Matyášová. Čo však narobíme, činoherec je činoherec. Viac ako na spev dáva dôraz na to, aby motivácie postáv boli zrejmé a aby medzi postavami boli čitateľné vzťahy. A práve z tohto pohľadu napĺňala režisérove očakávania viac empatiu vzbudzujúca Paľovčíková.

V každom prípade, keď premiérové vzrušenie pominie, diváci si budú mať možnosť vybrať z dvoch solídnych obsadení. A divadelnému riaditeľovi, ktorý mal nie tak dávno problémy skôr či a komu hrať, môžu kuloárové diskusie o tom, ktorá z predstaviteliek hlavnej úlohy je lepšia, znieť ako rajská hudba.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 027
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 850
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 877
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 420
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 163
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 510
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 4 442
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 676
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 002
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 767

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

SVET

Rím hľadá potratových doktorov, cirkvi sa to nepáči

Talianski doktori odmietajú vykonávať interrupcie.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Prípad pre psychológa. Na Oscaroch sú ním všetci, vťazi aj porazení

Herci si u nich nacvičujú úsmevy, aby nebolo vidieť ich sklamanie.

Moonlight? Takto vyzerá filmové umenie

Príbeh šikanovaného homosexuála nie je navonok ničím príťažlivý.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop