Komorný Shakespearov Macbeth
V Košiciach bude dnes premiéra komornej verzie Shakespearovho Macbetha. Režisér Ľubomír Vajdička prijal ponuku Štátneho divadla nielen pre samo mesto, ktoré sa mi pri jeho poslednom hosťovaní zapáčilo, ale hlavne preto, že Shakespearovho Macbetha vždy veľmi chcel režírovať.
Z množstva postáv, ktoré v tejto dráme vystupujú, si však vybral len ústredné. „Macbeth sa skutočne dá inscenovať tak, že v ňom hrajú len dvaja herci. Nepovažujem to až za také ochudobnenie, skôr naopak, nič v ňom takto nie je prikryté tou vatou množstva iných postáv,“ vyjadril sa Vajdička.
V tejto verzii drámy sa teda nosné deje odohrávajú v monológoch či v dialógoch Lady Macbeth a Macbetha, ktorých stvárňujú Dana Košická a Michal Soltész. „Nehráme sa na divadlo v divadle, ale niečo čítame aj z knihy, ktorú na začiatku nájdeme na scéne,“ vysvetľuje herec.
Macbetha uvedie divadlo na rekonštruovanej Malej scéne, Vajdička, ktorý pred dvomi rokmi režíroval Anouilhovo Vtáčatko na veľkej scéne tamojšieho divadla, sa však v komornom priestore cíti veľmi dobre.
Macbeth podľa neho dáva dosť materiálu práve na jemné herectvo. Michal Soltész sa trochu bojí, či sa bude dať intimita, o ktorú sa pri skúškach pokúšajú, udržať aj pred publikom. „Zatiaľ máme vnímavých divákov – režiséra a šepkárku,“ smeje sa.
Vianočná spomienka
S Vianocami ešte pokoj, ale ak je to Truman Capote, treba spraviť výnimku. Dramatizáciu jeho poviedky Vianočná spomienka uvedie dnes v premiére nitrianske Divadlo Andreja Bagara v réžii Svetozára Sprušanského. V krehkom príbehu o vzťahu dieťaťa a starého človeka vystupujú sedemročný Buddy a jeho vyše šesťdesiatročná svojrázna vzdialená príbuzná. Nostalgická spomienka na detské Vianoce mu pomôže spoznať veľkú a nezištne úprimnú materinskú lásku. V hlavných úlohách sa predstavia Lenka Barilíková a Marián Viskup.
Nocľaháreň
O skúsenostiach starého fotografa, poprave, pohreboch, fenoméne smrti a konečnosti ľudského života rozpráva divadelná hra Asile de nuit (Nocľaháreň), ktorú si dnes v premiére môžu pozrieť diváci v banskobystrickom Centre nezávislej kultúry.
Jej autor Maroš Rovňák sa dlhodobo zaujíma o tému smrti a rituály trúchlenia. Hra je fikciou založenou na faktoch, poskladaná zo svedectiev a osobných výpovedí postáv a inšpirovaná dielom R. M. Rilkeho. Rovňák hru sám režíroval a popri Lenke Ľuptákovej, Jane Oľhovej a Tomášovi Mischurovi v nej aj účinkuje.