Šéf filmového festivalu Bratislava: Cítime krízu, je to čoraz horšie

Ani pätnásťročná tradícia neuchránila festival pred problémami. Stratil generálneho partnera.

Vrcholom festivalu (6. – 12. november) bude film Nebraska režiséra Alexandra Payna. Bruce Dern zaň získal cenu pre najlepšieho herca na festivale v Cannes.(Zdroj: SITA/AP)

Ani pätnásťročná tradícia neuchránila Medzinárodný filmový festival Bratislava pred problémami. Stratil generálneho partnera, nemá ani koncentrované miesto, kde by sa diváci mohli aj náhodne stretávať. Riaditeľ VLADIMÍR KRAJNIAK hovorí, že jeho hlavnou hviezdou budú filmy.

Festival bude tentoraz kratší a filmy sa budú premietať v menších kinosálach (Lumiére, Mladosť, FK Nostalgia), a pritom po pätnástich rokoch by sa mal skôr rozširovať. Čo sa stalo?

„Tých kinosál máme oproti vlaňajšku o jednu viac. Ale súhlasím, že po pätnástich rokoch by sa mohol festival skôr rozširovať, alebo aspoň stabilizovať. Máme nižší rozpočet – s tým sa musia v súčasnosti vysporiadať aj iné kultúrne projekty na Slovensku a vôbec tretí sektor všeobecne.“

Návštevnosť mával festival dlhodobo vysokú, prečo ste sa nedohodli aj s Euroveou?

„Vychádzame v ústrety mnohým divákom, ktorí by radšej situovali festival do historického centra. Opierame sa o tradíciu a meno festivalu, no zároveň si uvedomujeme, že táto zmena si vyžiada inú komunikačnú stratégiu a kreativitu. Tento rok pracujeme s nadhľadom - potrebou identity a slobody sebavedomého pätnásťročného tínedžera. Dostal síce od rodičov menej peňazí a má prázdnejšie vrecká, no napriek tomu alebo práve preto vyráža do mesta za priateľmi.“

Tento rok už nespolupracujete s Uni Credit Bank a nik ju zatiaľ nenahradil. Prečo ste nenašli nového partnera? Spolu s Art Film Festom je to predsa najväčší a aj obľúbený festival.

„Ani tieto pozitívne prívlastky, žiaľ, po pätnástich rokoch nezaručujú stabilitu. Žijeme v nežičlivom čase. Som veľkým fanúšikom športu a spolucítil som s tromi tradičnými klubmi v najvyššej hokejovej extralige, ktorým až o päť minút dvanásť povolili štart v tomto ročníku. A to sa, prosím, bavíme o najvyššej lige a o populárnom športe. Hádam len futbal je u nás populárnejší. Príčinu vidím v absencii účinnej legislatívy. Zákon o sponzorstve by motivoval súkromné spoločnosti k mecenášstvu, napríklad vďaka daňovým úľavám by sa mohli vytvárať dlhodobé partnerstvá s projektmi tretieho sektora.“

Kedy boli pre filmové festivaly najprajnejšie časy?

„Keď festival štartoval, rozpočet výrazne odľahčili aj stopercentné bartery. Dnes vám už nikto nič nedá zadarmo, všetci pociťujeme dôsledky krízy. Napriek sľubným náznakom a slovám politikov a ekonómov, že sme na jej konci, situácia je reálne z roka na rok horšia. Dôsledky sa neprejavujú len v príjmoch, ale aj v nákladoch. Počas existencie festivalu stúpli napríklad náklady za poplatky na práva - screening fees. Kedysi boli prakticky nulové, dnes už distribútori a producenti spoplatňujú takmer všetky filmy v programe.“

Kde ste sa rozhodli neškrtať?

„Odpoviem takto: musíme uhradiť spomínané poplatky, filmy musíme priviezť, preložiť, otitulkovať a, samozrejme, odpremietať. Na festivale pracuje produkcia, musí byť zabezpečená doprava porôt a hostí, ktorých potrebujete ubytovať. Je nevyhnutné mať guest service a akreditácie, vydať minimálne katalóg, program a plagát, zorganizovať úvodný a záverečný ceremoniál. V tom všetkom sme nechceli ani nikdy nebudeme robiť škrty, utrpela by tým kvalita a vybudovaná pozícia festivalu. Pripraviť a zorganizovať filmový festival je náročné a nákladné hlavne preto, že väčšina položiek v rozpočte je z kategórie nevyhnutných. Takže jedinou bolestnou možnosťou je zasiahnuť do festivalu ako celku.“

Pred pár rokmi prišiel francúzsky riaditeľ Matthieu Darras s tým, že chce prilákať zahraničných hostí a tým posilňovať meno festivalu. Čo je pre Bratislavu rozumný cieľ?

„To je naším dlhodobým strategickým zámerom - byť silný v diplomacii a pozývať rôzne typy tvorcov. Talenty aj renomovaných režisérov. Nikdy sme nepresadzovali myšlienku, že na festivale musia nutne byť veľké hviezdy. Našimi hviezdami sú filmy.“

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 438
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 15 954
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 14 853
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 12 251
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 967
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 7 002
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 416
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 078
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 381
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 223

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Žili v slávnej vile, no nikdy sa do nej nevrátili

Filmár David Cysař pátra po histórii svojich blízkych, ktorých za vojny obrali o unikátnu vilu. Stavbu od Adolfa Loosa otvoril verejnosti.

PRIMÁR

Od štyridsatky po sedemdesiatku. Ako sa mení sexualita?

Kvalita závisí od psychiky milencov.

Neprehliadnite tiež

Podivné príbehy, strašné udalosti a Instagram 19. storočia. Aký bol seriál 1890? (recenzia)

Historická detektívka s Jánom Koleníkom sa pokúsila priniesť na obrazovky niečo iné.

AKTUALIZOVANÉ

Na premiéru chcel prísť s opicou. Švédsky režisér získal Zlatú palmu v Cannes

Ruben Östlund vyhral s komédiou o riaditeľovi múzea.

V Nemecku zabíjali neonacisti, polícia z toho škandál neurobila

Herečka Diana Kruger reaguje na limity práva v boji proti terorizmu

Nasadili Rusi trollov do hľadiska? Z favorita Cannes vyrobili prepadák

Výroba alternatívnych faktov neobišla ani filmový festival.