Rok pred svojimi štyridsiatinami sú „džezáky“, ako festivalu hovoria jeho stáli návštevníci, v najlepšej forme.
Prvé dva dni patrili na našom najväčšom džezovom festivale osvedčeným menám svetovej scény aj nováčikom, ktorí zaujali talentom i imidžom.
Konzervatívny dizajn, moderné veci
José James má všetko pred sebou a málo toho nebude. Newyorský spevák dôkladne pozná motownovský soul (Billa Withersa a spol.), ale aj mágov Al Jarreaua a Bobby McFerrina.
Jeho kapela má na prvý pohľad konzervatívny zvukový dizajn, ale dejú sa v nej neskutočne moderné veci.
James je fenomenálny spevák s timingom, aký len tak nevidno. Jeho špecialitou sú repetitívne posúvané mikrofrázy na štýl DJských skrečov.
Zo Slovenska veľmi príjemne prekvapili dvaja speváci na B pódiu: Katka Ščevlíková, ktorá počas piatkového programu vystúpila s gitaristom Petrom Zajačkom a hosťujúcim trubkárom Maťom Ďurdinom. Veľký talent, výborné skladby a v neposlednom rade skvelý imidž.
Ten má aj Samuel Hošek, ktorý v Inchebe zahral s akustickým triom Hangsome (Pavol Bereza – gitara a Juraj Raši – futuristický nástroj hang drum). A okrem toho je to skvelý, veľmi muzikálny spevák.
José James.
Bizarný muzikál
Nie všetky vystúpenia patrili k výsostne pozitívnym prekvapeniam. Francúzi Giullaume Peret & Electric Epic zahrali akýsi hardcore s elektricky modifikovaným saxofónom a bolo to skrátka husté, nahlas a veľa.
Nový r'n'b objav, newyorský spevák Bilal zasa spustil čosi veľmi čudné. Hudbu, ktorá očividne mala nejaký zmysel, sme si však mnohí nevedeli dekódovať. Bolo to ako soundtrack k bizarnému muzikálu.
Bilal.
To, o čom je džez
Tradičné hodnoty nemusia byť žiadny skanzen. O tom nás presvedčil jeden z najrešpektovanejších saxofonistov súčasnosti, Američan Joshua Redman.
Jeho set bol plný toho, čo má džez mať: sebavedomia spojeného s pokorou, empatiu a neustále objavovanie nových vecí bez toho, aby sa negovali tie staré.
K tradícii podobne pristupuje aj mladý slovenský saxofonista Nikolaj Nikitin. Obklopil sa najlepšími slovenskými džezmenmi dvoch generácií (Döme, Jonáš, Griglák), zavolal si veľmi známeho amerického trubkára (Patches Stewart) a s nimi nacvičil svoju hudbu. Práve kapelnícky prístup je v slovenskom džeze veľmi osviežujúci.
Americký saxofonista Joshua Redman počas prvého dňa festivalu.
Blues aj jazzrock
Odpichové blues zahrala v sobotu večer slovenskoamerická formácia Chicago Blues Connection, ktorú inicioval prešovský saxofonista Mário „Gapa“ Garbera.
Okrem amerických hráčov na organe hammond a bicie zahviezdil gitarista a skvelý spevák Roman Mečiar.
Jazzrock bol zastúpený troma formáciami: taliansky gitarista Ruggero Robin so svojím triom zavŕšili piatkový večer na B pódiu bez veľkých prekvapení.
Totožný inštrumentár (gitara – basgitara – bicie) má HBC The super trio (Scott Henderson, Jeff Berlin a Dennis Chambers. Zahrali presne tak, ako hrá svetová prvá liga v triu, kde predsa len viac ako forma sú dôležité dlhé sóla.
No a Zawinul Legacy ukázali, ako veľmi viedenský génius chýba. Skrátka, prvotriedny revival. Škoda len, že Zawinulov najväčší hit Birdland nezahrali.
Americký gitarista Scott Henderson vystupuje so skupinou HBC The Super Trio.
Basgitarista Hadrien Ferraud z americkej skupiny Zawinul Legacy Band.