SME

Identita Pro-tézy

Dramaturgia festivalu autorského divadla oficiálne nemala určenú tému, ktorá by predstavenia prepájala, no takmer všetky sa z rôznych pohľadov aspoň trochu zaoberali snahou o zachovanie vlastnej identity. Sám festival ako taký si ju stále hľadá, no má svo

j význam.

Úvodným predstavením tohto ročníku festivalu autorského divadla Pro-téza bola inscenácia Soumrak Samců. Priestor hľadiska bratislavskej A4ky praskal vo švíkoch. Vznikla v réžii Slávy Daubnerovej, ktorá bola ako umelkyňa pánom doposiaľ len sama sebe. V tomto prípade sa ako režisérka ocitla zoči-voči pred neľahkou úlohou umelecky uchopiť tému o postupnom strácaní mužskej identity v tieni ženskej emancipácie. Na základe kolektívnej práce niekoľkých typov hercov podnietila vznik divadelného diela, ktoré sa skladalo z troch častí reprezentujúcich rozdielne skúsenosti mužov v spolužití so ženami. V koncepte sa jej podarilo stierať hranice medzi činoherným a pohybovým divadlom, projekciami a spolu so súborom skomponovala pohyblivé obrazy vypovedajúce o strachu mužov zo straty svojej mužnosti.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Na druhý deň už divadlo zívalo prázdnotou. Napriek tomu Katarzyna Pawłowska a Maciej Adamczyk v Partitúrach skutočnosti v mnohom ukázali svoje kvality. Vďaka početným možnostiam ich herectva sa im podarilo udržať gradáciu napätia aj v situáciách, ktorým nebolo rozumieť (hlavne kvôli problémom s titulkami). Veľká škoda však bola, že na lepšie pochopenie náročnejšej témy o energetickom prepojení existencií v rozsiahlom spoločenstve ľudí, ktorí hľadajú svoj zmysel vo vzťahoch, to už nestačilo.

Kam patríme?

Intímnu atmosféru malo aj nasledujúce predstavenie Uzbek. „Nebude to žiadne divadielko“, oznámil nám herec Talgat Batalov hneď na začiatku. Diváci sedeli v kruhu priamo na javisku a s napätím očakávali, čo ich čaká. Neskôr už žmoliac v rukách stránky prekladu monológu sledovali príbeh mladého človeka narodeného v Taškente, ktorý postupne stratil vlastnú národnú identitu ako dôsledok migračných problémov po rozpade Sovietskeho zväzu. Krúžil okolo nich a postupne vťahoval do víru svojho osudu, neustáleho hľadania odpovedí na otázky „kam patrím a kto som“. Nereprezentoval žiadnu postavu len samého seba, prostriedkom jeho vyjadrenia bolo slovo, charizma a atmosféra uzatvoreného kruhu. Nepríjemná realita sa vďaka Batalovmu nadhľadu v prúde slov stala tragikomickou skúsenosťou pre nás všetkých.

SkryťVypnúť reklamu

Téma hľadania samého seba v prostredí s iným kultúrnym kódom sa objavila aj v monodráme Hola Madrid! Študentky VŠMU ukázali zaujímavú alternatívu javiskovej výpovede, ktorá vznikla súhrou jazyka obrazu, funkčnosti každého predmetu na scéne a textu. Ten vychádzal z ich vlastných skúseností v španielskom hlavnom meste. Herečka Lýdia Petrušová vdýchla do neživých predmetov a priestoru v tvare uzavretej kocky energiu a život. Režisérke Silvii Vollmannovej metaforické využitie prvkov scénografie dopomohlo vytvoriť emočne silnú autorskú inscenáciu o tom ako sa naučiť plávať, keď sa zrazu ocitnete v hlbokej vode.

Opustení

Posledné predstavenie Pro-tézy Solitudo bolo panoptikom bizarností a nevyhlo sa ani dlhoročnej otvorenej výpovedi režiséra Blaha Uhlára o hlúposti spoločenského systému. „Každý divadelník je psychopat,“ povedal na diskusii. Mozaika surreálnych výstupov parodicky a bez servítky hovorila o marazme a samote človeka vo svete, obrate v jeho sexuálnej identite.

SkryťVypnúť reklamu

Medzinárodný festival Pro-téza prinásol inovatívne, no podľa návštevnosti asi málo atraktívne divadelné predstavenia pre širokú verejnosť. Škoda toho strachu z netradičného divadla, pretože aj vďaka nemu sa môžeme inšpirovať, tak trochu porovnávať a kultúrne pohýnať vpred.

Autor: Jana Hlodáková (autorka je doktorandka v Ústave divadelnej a filmovej vedy SAV)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  2. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  3. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  4. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  5. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  6. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  7. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  8. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  1. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  2. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  3. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  4. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  5. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  6. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  7. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  8. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  1. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 8 555
  2. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 8 496
  3. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 4 337
  4. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 4 072
  5. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 3 781
  6. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne 3 153
  7. Slovenská značka získala Obal roka 2025 1 930
  8. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť 1 889
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jozef Černek: Kráľ z Komárna
  2. Filip Svetlošák: Nechajte sa zavrieť do truhly alebo poďte hľadať bratislavské neóny
  3. Samuel Ivančák: Ako je to medzi nebom a zemou? Bratislavské publikum zažilo premiéru novej piesne Petra Lipu
  4. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  6. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  7. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  8. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 34 235
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 19 226
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 14 432
  4. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 11 133
  5. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 7 986
  6. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!) 6 236
  7. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 6 032
  8. Miroslav Daniš: Dymová clona Oskar Rósza 4 992
  1. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika!
  2. Věra Tepličková: Otvárajte kasíno, Huliak nie je diliiino
  3. Radko Mačuha: Ficove vlastenectvo je ako riedené mlieko.
  4. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
  5. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
  6. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
  7. Post Bellum SK: Samizdat – symbol vzdoru v čase neslobody
  8. Marcel Rebro: Keď vojna vezme manžela a otca, hory pomáhajú nájsť nádej
SkryťZatvoriť reklamu