SME

Identita Pro-tézy

Dramaturgia festivalu autorského divadla oficiálne nemala určenú tému, ktorá by predstavenia prepájala, no takmer všetky sa z rôznych pohľadov aspoň trochu zaoberali snahou o zachovanie vlastnej identity. Sám festival ako taký si ju stále hľadá, no má svo

j význam.

Úvodným predstavením tohto ročníku festivalu autorského divadla Pro-téza bola inscenácia Soumrak Samců. Priestor hľadiska bratislavskej A4ky praskal vo švíkoch. Vznikla v réžii Slávy Daubnerovej, ktorá bola ako umelkyňa pánom doposiaľ len sama sebe. V tomto prípade sa ako režisérka ocitla zoči-voči pred neľahkou úlohou umelecky uchopiť tému o postupnom strácaní mužskej identity v tieni ženskej emancipácie. Na základe kolektívnej práce niekoľkých typov hercov podnietila vznik divadelného diela, ktoré sa skladalo z troch častí reprezentujúcich rozdielne skúsenosti mužov v spolužití so ženami. V koncepte sa jej podarilo stierať hranice medzi činoherným a pohybovým divadlom, projekciami a spolu so súborom skomponovala pohyblivé obrazy vypovedajúce o strachu mužov zo straty svojej mužnosti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Na druhý deň už divadlo zívalo prázdnotou. Napriek tomu Katarzyna Pawłowska a Maciej Adamczyk v Partitúrach skutočnosti v mnohom ukázali svoje kvality. Vďaka početným možnostiam ich herectva sa im podarilo udržať gradáciu napätia aj v situáciách, ktorým nebolo rozumieť (hlavne kvôli problémom s titulkami). Veľká škoda však bola, že na lepšie pochopenie náročnejšej témy o energetickom prepojení existencií v rozsiahlom spoločenstve ľudí, ktorí hľadajú svoj zmysel vo vzťahoch, to už nestačilo.

Kam patríme?

Intímnu atmosféru malo aj nasledujúce predstavenie Uzbek. „Nebude to žiadne divadielko“, oznámil nám herec Talgat Batalov hneď na začiatku. Diváci sedeli v kruhu priamo na javisku a s napätím očakávali, čo ich čaká. Neskôr už žmoliac v rukách stránky prekladu monológu sledovali príbeh mladého človeka narodeného v Taškente, ktorý postupne stratil vlastnú národnú identitu ako dôsledok migračných problémov po rozpade Sovietskeho zväzu. Krúžil okolo nich a postupne vťahoval do víru svojho osudu, neustáleho hľadania odpovedí na otázky „kam patrím a kto som“. Nereprezentoval žiadnu postavu len samého seba, prostriedkom jeho vyjadrenia bolo slovo, charizma a atmosféra uzatvoreného kruhu. Nepríjemná realita sa vďaka Batalovmu nadhľadu v prúde slov stala tragikomickou skúsenosťou pre nás všetkých.

SkryťVypnúť reklamu

Téma hľadania samého seba v prostredí s iným kultúrnym kódom sa objavila aj v monodráme Hola Madrid! Študentky VŠMU ukázali zaujímavú alternatívu javiskovej výpovede, ktorá vznikla súhrou jazyka obrazu, funkčnosti každého predmetu na scéne a textu. Ten vychádzal z ich vlastných skúseností v španielskom hlavnom meste. Herečka Lýdia Petrušová vdýchla do neživých predmetov a priestoru v tvare uzavretej kocky energiu a život. Režisérke Silvii Vollmannovej metaforické využitie prvkov scénografie dopomohlo vytvoriť emočne silnú autorskú inscenáciu o tom ako sa naučiť plávať, keď sa zrazu ocitnete v hlbokej vode.

Opustení

Posledné predstavenie Pro-tézy Solitudo bolo panoptikom bizarností a nevyhlo sa ani dlhoročnej otvorenej výpovedi režiséra Blaha Uhlára o hlúposti spoločenského systému. „Každý divadelník je psychopat,“ povedal na diskusii. Mozaika surreálnych výstupov parodicky a bez servítky hovorila o marazme a samote človeka vo svete, obrate v jeho sexuálnej identite.

SkryťVypnúť reklamu

Medzinárodný festival Pro-téza prinásol inovatívne, no podľa návštevnosti asi málo atraktívne divadelné predstavenia pre širokú verejnosť. Škoda toho strachu z netradičného divadla, pretože aj vďaka nemu sa môžeme inšpirovať, tak trochu porovnávať a kultúrne pohýnať vpred.

Autor: Jana Hlodáková (autorka je doktorandka v Ústave divadelnej a filmovej vedy SAV)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 98 900
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 134
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 849
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 089
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 268
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 861
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 4 781
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu