SME

Brutálny, ale aj poetický Bastard

Festival Bratislava v pohybe ponúkol divákom výnimočnú šancu spoznať špecifickú tvorbu Pavla Zuštiaka, ktorý má v Amerike vlastný súbor Palissimo.

(Zdroj: FOTO - CTIBOR BACHRATÝ)

Umenie si vybralo mňa, tvrdí choreograf a tanečník Pavel Zuštiak žijúci v New Yorku.

„Keby som mohol, radšej by som robil niečo jednoduchšie než umenie,“ povedal tanečník, svetelný a zvukový dizajnér, ale najmä choreograf Pavel Zuštiak.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kedysi tvrdil, že presadiť sa v Amerike je komplikované, ale môže sa stať aj to, že niekomu sa vaše predstavenie zapáči natoľko, že po ňom vypíše šek na 20–tisíc dolárov. Dodnes jeho súbor podobného sponzora stále hľadá, ocenenie kritiky však už prišlo aj v podobe nominácie na prestížnu cenu Bessie. Jaro Viňarský ju za tanečný výkon v jeho choreografii dostal.

SkryťVypnúť reklamu

Aj v The New York Times

Keď začiatkom októbra v Abrons Arts Center v New Yorku premiéroval nové trio Endangered Pieces, všimli si ho aj kritici z The New York Times. Recenzie označujú toto dielo ako postapokalyptické či posttraumatické, znepokujujúce, vyzdvihli presvedčivosť tanečníkov či dokonalé zladenie hudobného a svetelného dizajnu.

Jeho cesta k tancu pritom nebola ľahká. Na JAMU ho neprijali, študoval ekonómiu, popri tom pôsobil v amatérskom súbore Tremolo. Venovať sa súčasnému tancu bolo za socializmu takmer protištátnou činnosťou.

Ako hovorí, rozhodujúci sa preňho stal v roku 1987 zážitok z hosťovania Piny Bauschovej v Košiciach. V 90. rokoch začal študovať tanečnú tvorbu a produkciu v Amsterdame, neskôr prešiel do Kanady. Nechce sa vracať k tomu, čo bolo najťažšie pri prechode na iný kontinent, jednoducho sa snažil postupne reagovať na všetko, čo prišlo. V celkom inom prostredí si však uvedomil predovšetkým to, že každý z nás je do veľkej miery ovplyvnený výchovou a prostredím.

SkryťVypnúť reklamu

Ako zatancovať román

Témou identity sa zaoberá dodnes, našla odraz aj v trilógii The Painted Birds, ktorej časť prezentoval v Bratislave. Rovnomenným románom Jerzyho Kosinského sa inšpiroval preto, že v ňom videl zvláštnu kombináciu brutálneho a poetického.

V časti Bastard chcel pôvodne s Jarom Viňarským aj sám tancovať, ale nakoniec pocítil, že ide skôr o tému na sólo. Výrazný zástoj v predstavení mali dobrovoľníci, s ktorými nacvičoval tri dni.

Zuštiak nechce nič dovysvetľovávať. Verí, že divák si aj z minimalistických náznakov niečo zoberie. Nemá jednu centrálnu myšlienku či jediný pocit, ktorý by chcel sprostredkovať. No osamelosť človeka v dave, tú počas večera nabitá sála mohla precítiť.

Recenzia

Záver Bratislavy v pohybe patril skvelému Bastardovi.

SkryťVypnúť reklamu

Festival Bratislava v pohybe skončil v pondelok vo vypredanej A4 predstavením Bastard z trilógie Painted Bird skupiny Palissimo. Jej umelecký riaditeľ a choreograf je Košičan žijúci v New Yorku Pavel Zuštiak a hlavným protagonistom Jaro Viňarský, ktorý za svoj umelecký výkon v tomto kuse získal prestížnu Bessie (New York Dance and Performance Award).

Cena sa udeľuje za inovatívny prínos tancu a Viňarský je v dobrej spoločnosti - svojho času ju obdržala napríklad aj Pina Bausch so svojou skupinou. Komisiu očaril jeho „podmanivý pokoj a výbušná fyzikalita“, kvality, ktorými sa s touto slávnou predchodkyňou môže pokojne porovnať. Nepotrebuje neustále demonštrovať svoje technické prednosti, predstavenie na tom ani nie je založené.

V choreografii Pavla Zuštiaka nič nie je samoúčelné, všetky komponenty predstavenia podliehajú jeho osobnej a naliehavej výpovedi o vykorenení. Zuštiak vie o čom hovorí, v New Yorku žije už nejaký ten rok a asi to nebolo vždy ružové. Pomáha si inšpiráciou kontroverzným románom Jerzyho Kosińského The Painted Bird a je pozoruhodné, ako túto víziu dokáže pretaviť do pohybu a dostať sa pod povrch.

SkryťVypnúť reklamu

Jeho Bastard cupitá v červenom kabáte, ticho pretína pád meča. Smeruje za svetlom, ale kam príde, je tma. Začierni si telo aj tvár, berie do ruky mikrofón a potáca sa v agónii, keď sa zrazu javisko zaplní prichádzajúcimi postavami. Bastard sa medzi nimi stráca, farebné more ľudí ho pohltí a na konci je len chvenie jeho tela.

Elektronickým hudobným podkladom dominuje husľový motív, skladateľ Christian Frederickson hrá v zadnej časti javiska naživo. Na svetelnom dizajne sa podieľa aj Viňarského dvorný spolupracovník Tomáš Morávek, objaví sa aj videoprojekcia rýchleho textu akoby útržkov sna. Spolu vytvárajú silné predstavenie, ktoré zanechá stopu. Na Bessie bolo nominované aj ako celá produkcia, cenu nakoniec nezískalo. Bratislavské obecenstvo ale určite áno.

SkryťVypnúť reklamu

Katarína Zagorski

Autor: Katarína Zagorski

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 960
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 492
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 339
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 576
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 864
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 296
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 003
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 759
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 77 181
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 779
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 186
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 166
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 048
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 9 259
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 6 033
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 5 766
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťZatvoriť reklamu