SME
Sobota, 24. august, 2019 | Meniny má Bartolomej
RECENZIA / VÝSTAVA

Slovenský variant moderny

Vladimír Popovič: Retrospektíva * Esterházyho palác Slovenskej národnej galérie v Bratislave * Kurátorka Zora Rusinová * Do 24. 11. 2002


Vladimír Popovič: Kráľovské záhrady I., 1965

Mnohé predvídal, mnohé len spätne glosoval: osobnosť Vladimíra Popoviča vyrástla v období, ktoré modernému umeniu nebolo naklonené. Absolvoval Vysokú školu výtvarných umení v Bratislave, kde v rokoch 1959-1965 študoval u profesorov Millyho a Matejku. Ale ešte pred ukončením štúdia vytvára Krkváž (1964) a Loďky lodiek (1964) a v týchto dielach (v nich je papier hlavným výtvarným médiom) je už celý. A nesmieme zabudnúť ani na cyklus jedenástich olejov Panna zázračnica, ktorý je zase akousi maliarskou manifestáciou, dielo dokonalej štylizácie a farebnej redukovanosti. Vznikol tiež v roku 1964 a je vlastne diplomovou prácou.

Dnes si môžeme iba evokovať obdobie, v ktorom toto dielo vznikalo, teda éru liberalizácie a znovuobjavenia moderny. Umelci vo vtedajšom Československu museli reagovať na umenie súčasné a zároveň akceptovať tendencie predchádzajúce. Zo vzdialenejšej i bližšej minulosti adoptovať Pollocka a súčasne i Rauschenberga a pop-artistov, z prítomnosti vziať na vedomie existenciu happeningu, akčného umenia, Kosuthov konceptualizmus i tzv. novú figuráciu. Tiež ale experimenty letttrizmu, body art a tak ďalej, a tak ďalej.

Šesťdesiate roky, zvlášť ich koniec, boli hektickým obdobím. Treba tiež pripomenúť, že približne od ich prvej polovice sa datuje čoraz zreteľnejšia snaha o väčšiu samostatnosť, profiláciu a artikuláciu svojbytného slovenského moderného umenia, ktoré dosiaľ často napodobňovalo veľké vzory českého umenia. Tými vzormi časovo poslednými boli Medkove obrazy a Boudníkova grafika. Obaja tvorcovia predstavovali tvorcu umenia „imaginatívneho,“ dediča surrealizmu. Vyrovnať sa so všetkými týmito vzormi a problematikou umenia súčasného, bola zaiste i úloha Vladimíra Popoviča.

Urobil tak veľmi skoro, v spomínanej Krkváži a ďalších dielach, podľa datovania by sme si mysleli, že pracoval súčasne v smeroch najrôznejších. Vzory svetovej avantgardy boli síce úctyhodné, ale v nedosiahnuteľnej diaľke, ale zostal len obdiv, niekedy s humorným zveličovaním, inokedy s iróniou a dešpektom. Tristan tára, znel titul jednej z kníh, ktoré reflektovali túto nezávideniahodnú situáciu. Stratené roky sa však nahradiť nedali. Vznikal však „slovenský variant moderny“ a Popovič patril k jeho najvýznamnejším tvorcom. Spolupráca na filme režiséra Ela Havettu Slávnosť v botanickej záhrade (1968), kde má svoje významné miesto i kompozícia Loďka lodiek, tvorí jeden z pomyselných vrcholov tohto hektického obdobia šťastných „objavov.“

Ak sa držíme chronológie diela, vidíme, že pop-art predstavoval ešte na začiatku sedemdesiatych rokov pre umelcov veľkú výzvu. Predovšetkým razanciou, skratkovitosťou a spôsobom, ako pracoval s „motívmi,“ prečo predmety ťažkopádne maľovať, keď sa dali do obrazu vlepiť. Popovič prebral niečo z Rauschenbergovej kombinácie fotografie a maľby a vytvoril sériu obrazov, ktoré boli akousi reakciou na pop-art, ohlasom vzdialeným v čase i priestore, lebo sa odohrala v krajine, kde nevládol kult trhu, tovaru, reklamy a ikon konzumnej spoločnosti.

„Východný“ pop-art je skrátka kapitolou samou pre seba a bolo by dobré ho raz pripomenúť výstavou. Popovičove práce by nesmeli chýbať. Nasledovali desaťročia menej hektické, ba dokonca staromilsky pokojné. Experimentovanie bolo v kliatbe a víťazila, okrem iného, aj „neznesiteľná ľahkosť maľby.“ Ale to je už iná kapitola, takmer nesúvisiaca s rokmi osemdesiatymi, ktoré priniesli všestranné oživenie výtvarnej scény. A to nielen u generácie, ktorá vtedy práve nastupovala.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Last minute tipy: Top ponuky na koniec leta
  2. Zaspomínajte si na detstvo s tradičnými pochúťkami
  3. Najväčšia konferencia o doprave v SR sa už blíži
  4. Tajné funkcie áut: vedeli ste o nich?
  5. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene)
  6. Posezónna špeciálna ponuka na špičkové japonské klimatizácie
  7. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte
  8. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu?
  9. Mesto Košice hľadá riaditeľov mestských podnikov
  10. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku?
  1. Last minute tipy: Top ponuky na koniec leta
  2. Mimoriadny úspech na medzinárodnej súťaži v Číne
  3. Zaspomínajte si na detstvo s tradičnými pochúťkami
  4. Filmári objavili skryté krásy Novej Bane – tu je video
  5. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Prvá časť
  6. Tajné funkcie áut: vedeli ste o nich?
  7. Najväčšia konferencia o doprave v SR sa už blíži
  8. Opätovne ožíva bratislavská Koliba Expo
  9. Prvý dojem urobíte len raz. Prečo to platí práve pri predaji?
  10. Otvoria prvú časť zrekonštruovaného Polusu
  1. Tajné funkcie áut: vedeli ste o nich? 55 736
  2. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu? 10 029
  3. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene) 9 952
  4. Oslava prvého miliónu dopadla šokujúco 9 481
  5. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte 9 056
  6. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku? 6 536
  7. Najväčšia konferencia o doprave v SR sa už blíži 6 038
  8. Last minute tipy: Top ponuky na koniec leta 5 979
  9. Malebné severné Taliansko: Hory, jazerá, krásne mestá aj móda 4 735
  10. Farma v Krtíši je stredoeurópskym unikátom. Majiteľ neberie plat 4 354

Hlavné správy zo Sme.sk

Jankovskú aj Threemu v Smere zľahčujú. Fico stále mlčí o tykaní s Kočnerom

Obedy zadarmo sú vraj dôležitejšie ako podozrenia z Threemy

Komentár Zuzany Kepplovej

V Smere sú zase pri žatve

Čím viac im tie náhodné známosti prerastajú cez hlavu, tým viac cítia sociálne.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.
Ilustračná fotografia.
Stĺpček Petra Schutza

Ide o ochranu základných funkcií štátu

Od tajomníčky na spravodlivosti sa sotvakto mohol v Threeme objaviť.

Komentátor SME Peter Schutz.