SME
Pondelok, 17. február, 2020 | Meniny má Miloslava
RECENZIA / VÝSTAVA

Slovenský variant moderny

Vladimír Popovič: Retrospektíva * Esterházyho palác Slovenskej národnej galérie v Bratislave * Kurátorka Zora Rusinová * Do 24. 11. 2002


Vladimír Popovič: Kráľovské záhrady I., 1965

Mnohé predvídal, mnohé len spätne glosoval: osobnosť Vladimíra Popoviča vyrástla v období, ktoré modernému umeniu nebolo naklonené. Absolvoval Vysokú školu výtvarných umení v Bratislave, kde v rokoch 1959-1965 študoval u profesorov Millyho a Matejku. Ale ešte pred ukončením štúdia vytvára Krkváž (1964) a Loďky lodiek (1964) a v týchto dielach (v nich je papier hlavným výtvarným médiom) je už celý. A nesmieme zabudnúť ani na cyklus jedenástich olejov Panna zázračnica, ktorý je zase akousi maliarskou manifestáciou, dielo dokonalej štylizácie a farebnej redukovanosti. Vznikol tiež v roku 1964 a je vlastne diplomovou prácou.

Dnes si môžeme iba evokovať obdobie, v ktorom toto dielo vznikalo, teda éru liberalizácie a znovuobjavenia moderny. Umelci vo vtedajšom Československu museli reagovať na umenie súčasné a zároveň akceptovať tendencie predchádzajúce. Zo vzdialenejšej i bližšej minulosti adoptovať Pollocka a súčasne i Rauschenberga a pop-artistov, z prítomnosti vziať na vedomie existenciu happeningu, akčného umenia, Kosuthov konceptualizmus i tzv. novú figuráciu. Tiež ale experimenty letttrizmu, body art a tak ďalej, a tak ďalej.

Šesťdesiate roky, zvlášť ich koniec, boli hektickým obdobím. Treba tiež pripomenúť, že približne od ich prvej polovice sa datuje čoraz zreteľnejšia snaha o väčšiu samostatnosť, profiláciu a artikuláciu svojbytného slovenského moderného umenia, ktoré dosiaľ často napodobňovalo veľké vzory českého umenia. Tými vzormi časovo poslednými boli Medkove obrazy a Boudníkova grafika. Obaja tvorcovia predstavovali tvorcu umenia „imaginatívneho,“ dediča surrealizmu. Vyrovnať sa so všetkými týmito vzormi a problematikou umenia súčasného, bola zaiste i úloha Vladimíra Popoviča.

Urobil tak veľmi skoro, v spomínanej Krkváži a ďalších dielach, podľa datovania by sme si mysleli, že pracoval súčasne v smeroch najrôznejších. Vzory svetovej avantgardy boli síce úctyhodné, ale v nedosiahnuteľnej diaľke, ale zostal len obdiv, niekedy s humorným zveličovaním, inokedy s iróniou a dešpektom. Tristan tára, znel titul jednej z kníh, ktoré reflektovali túto nezávideniahodnú situáciu. Stratené roky sa však nahradiť nedali. Vznikal však „slovenský variant moderny“ a Popovič patril k jeho najvýznamnejším tvorcom. Spolupráca na filme režiséra Ela Havettu Slávnosť v botanickej záhrade (1968), kde má svoje významné miesto i kompozícia Loďka lodiek, tvorí jeden z pomyselných vrcholov tohto hektického obdobia šťastných „objavov.“

Ak sa držíme chronológie diela, vidíme, že pop-art predstavoval ešte na začiatku sedemdesiatych rokov pre umelcov veľkú výzvu. Predovšetkým razanciou, skratkovitosťou a spôsobom, ako pracoval s „motívmi,“ prečo predmety ťažkopádne maľovať, keď sa dali do obrazu vlepiť. Popovič prebral niečo z Rauschenbergovej kombinácie fotografie a maľby a vytvoril sériu obrazov, ktoré boli akousi reakciou na pop-art, ohlasom vzdialeným v čase i priestore, lebo sa odohrala v krajine, kde nevládol kult trhu, tovaru, reklamy a ikon konzumnej spoločnosti.

„Východný“ pop-art je skrátka kapitolou samou pre seba a bolo by dobré ho raz pripomenúť výstavou. Popovičove práce by nesmeli chýbať. Nasledovali desaťročia menej hektické, ba dokonca staromilsky pokojné. Experimentovanie bolo v kliatbe a víťazila, okrem iného, aj „neznesiteľná ľahkosť maľby.“ Ale to je už iná kapitola, takmer nesúvisiaca s rokmi osemdesiatymi, ktoré priniesli všestranné oživenie výtvarnej scény. A to nielen u generácie, ktorá vtedy práve nastupovala.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Aj vy strácate gastráče? S kartou CALLIO BONSY je tomu koniec
  2. Potraviny išli ľuďom v núdzi, uvarili 4,7 milióna porcií jedál
  3. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom
  4. Čo by ste mali vedieť pred tým, ako sa pustíte do investovania?
  5. Darujte od srdca pre rozum
  6. Vysoké školy: Ako poslať prihlášku a koľko za ňu zaplatíte?
  7. Oplatí sa investovať do lepších svetiel?
  8. Získajte výnos až 15 % ročne
  9. Vyrábali kozmetiku, o ktorú nebol záujem. Napriek tomu prerazili
  10. Kvízová hra o Gorile :) volebnú noc osvieži, po voľbách nesklame
  1. Móda roku 2020: Ktoré kúsky ostávajú in?
  2. Potraviny išli ľuďom v núdzi, uvarili 4,7 milióna porcií jedál
  3. Liptov in wintertime
  4. Gambrinus skončil s výrobou piva v plastových fľašiach
  5. Ako môže prežiť umenie v Žiline?
  6. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom
  7. Čo by ste mali vedieť pred tým, ako sa pustíte do investovania?
  8. Ani úrazy zubov neohrozia prípravy na ples, svadbu či rokovanie
  9. Poklepanie základného kameňa viacúčelovej športovej haly na EUBA
  10. EXIMBANKA SR prináša ďalšie možnosti pre Vaše rozvojové projekty
  1. Viete aký dôchodok budete mať? Radšej si ho vypočítajte 18 503
  2. Vyrábali kozmetiku, o ktorú nebol záujem. Napriek tomu prerazili 14 627
  3. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 8 882
  4. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 8 356
  5. Bytová kríza. Ako na daňové priznanie? Kam investovať? 8 069
  6. SME proti extrémizmu na školách 6 507
  7. Peniaze z poistky môžete dostať rýchlejšie. Poradíme vám ako 6 295
  8. Iná tvár Turecka: Oplatí sa navštíviť Severný Cyprus? 6 234
  9. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 6 116
  10. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte 6 047

Hlavné správy zo Sme.sk

Herec Jozef Vajda.
Komentár Petra Schutza

Matovič ešte nie je premiérom

Premiérom môže byť napokon aj "parašutista" z demokraticko-opozičného dvora.

Peter Schutz.

Je to ako manželstvo. Vlhovci sa dohodli s Magonim

Slovenka povedala, že ho potrebuje.

Petra Vlhová s Liviom Magonim.
AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Krvná pomsta v Ingušsku: Ako poškvrnená česť stála krásnu Elizavetu život

Mladý Inguš ubodal sestru a šiel sa udať.

Ženy majú v Ingušsku dodnes „osobitné“ postavenie.