SME
Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Príbeh filmu (9): Obyčajnú melodrámu už nikto nechce

S Markom Cousinsom sa v jeho seriáli o dejinách filmu dostávame do konca 60. a začiatku 70. rokov.

Peter Fonda a Dennis Hopper vo filme Easy Rider.Peter Fonda a Dennis Hopper vo filme Easy Rider. (Zdroj: PROFOMEDIA)

S Markom Cousinsom sa v jeho seriáli o dejinách filmu dostávame do konca 60. a začiatku 70. rokov

Starý dobrý Hollywood umiera. Šesťdesiate roky preň znamenajú krízu a krach, či už v ekonomickej, alebo tvorivej oblasti. Veľké štúdiá sa nedokázali pružne prispôsobiť zmeneným požiadavkám, ktoré boli podmienené novým, tvorivým používaním filmového výrazu. Európske nové vlny a americkí nezávislí režiséri zmenili kontext. Zmenili uvažovanie o filme, zmenili uvažovanie vo filme.

Koniec romantiky

Práve šesťdesiate roky sú prevratné v používaní jednotlivých žánrových modelov, v zmene koncepcií postáv, situácií a ich riešení. Romantika ustupuje do šera pozadia. Ak ostáva transparentne prítomná a tvári sa vážne, je znehodnotená svojou nevierohodnosťou. Melodráma sa stáva drsnejšou, western naturalistickejším.

Skryť Vypnúť reklamu

Programovým dielom opozície, alternatívy k strednému prúdu, sa stáva „antiestablishment road movie“ Bezstarostná jazda (Easy Rider). A je to práve hollywoodska firma, ktorá tento film kupuje a distribuuje.

Začiatkom sedemdesiatych rokov prichádza ďalšia injekcia v podobe veľkého úspechu filmu Love Story. Ukázalo sa, že diváci opäť akceptujú tradičné formy a romantiku, hoci už bez happy endu. Stredný prúd reprezentovaný v prvom rade Hollywoodom sa spamätáva – akoby uznal, že treba pokračovať inou cestou, ale zároveň chce využívať aj všetky doterajšie atribúty, ktoré môžu v kombinácii s novými priniesť úspech.

Načítavam video...

Krv na plátne

Šesťdesiate roky búrali mýty: Absolvent (The Graduate), Polnočný kovboj (The Midnight Cowboy), Veľký malý muž (The Little Big Man). Zároveň však vznikajú mýty nové, kinematografia nezabúda na svoju mýtotvornú funkciu.

Skryť Vypnúť reklamu

Nemieni proti nej protestovať. Predvádza, ako dobre si túto funkciu rôzni tvorcovia uvedomujú. Pretože k nej pristupujú často veľmi ironicky. Šesťdesiate roky znamenali aj narušenie väčšiny tabu, čo sa týka sexu a brutality.

Ďalšie desaťročie sa vyznačovalo takou eskaláciou násilia, že už v jeho závere – a neskôr v rokoch osemdesiatych – sa vytvára špecifický spôsob filmového rozprávania. Vzniká štýl, ktorý obraz násilia využíva často do maximálnej možnej miery, ironizuje ho a inštruuje diváka, že ide vlastne o hru.

Vo filme Nedotknuteľní (The Untouchables) Briana De Palmu je scéna prestrelky plná krvi koncipovaná ako slávna scéna na odeských schodoch v Krížniku Potemkin (Bronenosec Poťomkin).

Tento príklad nepomíname náhodou – presne charakterizuje existujúci štýl i generáciu autorov, ktorá ho používa. Steven Spielberg, George Lucas, Francis Ford Coppola, Martin Scorsese, Jonathan Demme, David Lynch sú režiséri vzdelaní, pre ktorých je orientácia v dejinách kinematografie samozrejmosťou.

Skryť Vypnúť reklamu

Načítavam video...

Divákom aj kritike

Film je pre nich hrou; nie možnosťou výpovede, nie bázou pre snahu ovplyvňovať diváka umením. Svoje diela, samozrejme, nie všetky - hovoríme tu len o jednej tendencii, hoci zvlášť výraznej -, konštruujú tak, aby boli divácky maximálne úspešné a zároveň zaujímavé aj pre odborníkov. Teda aj pre nich samých.

Tieto diela čerpajú zo všetkého predchádzajúceho, využívajúc to a dodávajúc nový rozmer. Modelovým príkladom môže byť prvá trilógia Hviezdne vojny (Star Wars). Využívajú sa tu koncepcie známe z westernu, vojnového filmu atď., pričom niektoré situácie sú inscenované presne ako scény v starších známych filmoch.

Nejde o plagiát, ale o vedomý spôsob eklektického používania rôznych variantov. Vzniká zmes rôznych vzorcov, stojacich často v pozoruhodnom kontexte. Irónia v takto koncipovaných dielach je nevyhnutná preto, aby naznačila, že skutočne nejde iba o samoúčelnú napodobeninu, o strnulé využívanie starých známych koncepcií a ich foriem. A iróniu vyvoláva odstup.

Skryť Vypnúť reklamu

Aj od neustále používaných romanticko-melodramatických motívov. V záverečnej scéne filmu Cotton Club F. F. Coppolu sa na poslednom vagóne vlaku odchádzajúceho do Hollywoodu objaví tabuľa s nápisom The End.

Divák si objektivizuje pocit, že šlo celý čas o návrat k „starému dobrému“ námetu, hoci vyrozprávanému výsostne súčasnými prostriedkami. Publikum si uvedomí, že takéto príbehy už videlo, a tvorcovia vedia, že ich videlo. Podávajú len novú interpretáciu, často formou retrofilmu, spoliehajúc sa na divákovu pamäť.

Film je hra

Film prestáva interpretovať realitu a začína interpretovať predchádzajúce filmy. Nečerpá fakty z reálneho sveta, ale z jeho doterajších interpretácií.

Rezignácia na vyslovovanie sa k problematike sveta v tomto prípade so sebou neprináša pesimizmus – ide koniec koncov stále o výsostne komerčne orientovaný film.

Skryť Vypnúť reklamu

Aby sa pesimizmu vyhol, prezentuje sa ako zábavná hra medzi autorom a publikom, ku ktorej všetci zúčastnení pristupujú s ironickým odstupom. V tejto epizóde nám o uvedených tendenciách dôsledne a presne porozpráva Buck Henry, autor filmu Absolvent.

Načítavam video...

V New Yorku Cousins navštívi legendárneho scenáristu a režiséra Paula Schradera, ktorý vysvetlí existenciálnu rovinu scenára filmu Taxikár Martin Scorseseho. A temné zákutia filmu Čínska štvrť s nami rozoberie jeho autor Robert Tawne.

Mark Cousin, samozrejme, nezabúda ani na radikálny zrod černošskej kinematografie tohto obdobia – venuje sa mu v rozhovore a afroamerickým tvorcom Charlesom Burnettom. Pripravuje si tak tému nasledujúcej časti. Pretože desiata epizóda je o tom, ako sa film koncom sedemdesiatych rokov snažil zmeniť svet.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  2. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  3. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  4. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  5. Keď štúdium (za)baví
  6. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  7. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  8. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  9. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  10. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  1. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  2. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  3. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  4. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  5. Nová služba v Pezinku – bezplatný zber elektroodpadu
  6. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  7. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  8. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  9. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  10. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 25 762
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 23 062
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 12 929
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 11 498
  5. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 620
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 472
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 056
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 812
  9. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 710
  10. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 7 685
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Víkend

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Boris Kollár leží po autonehode s obručou okolo hlavy v Nemocnici sv. Michala v Bratislave.

Jankovská priznala vzťah s Kočnerom. Spomína aj Fica

Neskôr chce vypovedať o Bödörovi, aj Zoroslavovi Kollárovi.

Moniku Jankovskú odvážajú z NAKA v Nitre.
Dobré ráno

Dobré ráno: Zvoliť generálneho prokurátora je len prvý krok

Vypočutia trvali 36 hodín, voľba mala byť už v tieto dni.

Stĺpček Zuzany Kepplovej

Kam až siaha rodina Borisa Kollára?

Predseda parlamentu zase raz nevyužil možnosť vyskúšať si, ako štát funguje pre jeho voličov a voličky.

Zuzana Kepplová