SME
Streda, 22. september, 2021 | Meniny má MóricKrížovkyKrížovky

Unsound je stále unikátny aj priekopnícky

Písať tri roky po sebe report z hudobného festivalu v Krakove je ako vypĺňať stále tú istú dokonalú (akokoľvek to znie pateticky a banálne) šablónu aktuálnymi menami programu.

Zákaz fotografovať vyriešili kresby hudobníkov na spôsob záznamov zo súdnych siení v Amerike.Zákaz fotografovať vyriešili kresby hudobníkov na spôsob záznamov zo súdnych siení v Amerike. (Zdroj: EDYTA ŻMUDZKA)

Písať tri roky po sebe report z poľského hudobného festivalu Unsound je ako vypĺňať stále tú istú dokonalú (akokoľvek to znie pateticky a banálne) šablónu aktuálnymi menami programu. Šablóna ostáva nemenná aj po nedávno skončenom 11. ročníku. Nechýbajú kľúčové slová, ako unikátny, nezabudnuteľný, priekopnícky....

Prvá otázka znie: V čom je dnes Unsound priekopnícky? Dva mesiace pred úvodným dňom krakovského Unsoundu zverejnili organizátori upozornenie o zákaze fotografovania a natáčania na všetkých pripravených koncertoch. Zákaz vychádzajúci z tohtoročnej témy Interference (jeden z možných prekladov je práve slovo „rušenie“) fungoval hlavne na morálnom základe návštevníkov.

Skryť Vypnúť reklamu

Cieľ zachovať si spomienky na zvuky a obrazy primárne v hlave a nie archivovať ich na sociálnych fórach, vyšiel na výbornú. Dôkazom toho je nápad vymeniť formát fotografie za kresbu, ktorý sa stretol s veľkým ohlasom nielen prítomných fanúšikov, ale aj médií a ktorý vyústil do série náčrtov a skíc rôznych momentov odohrávajúcich sa na pódiu. V tomto prípade sa slovo priekopnícky spája so slovom unikátny.

Ďalším meniacim sa fenoménom je národnostné zloženie. Každým rokom sa stále viac a viac vytráca poľština na úkor zahraničných privandrovalcov. To má za následok, že jesenný Krakov sa v rozmedzí ôsmich dní nadobro stáva jedným z hlavných svetových centier experimentálnych tendencií v hudbe. Podobne sa mení aj charakter festivalu, ktorý hlavne vďaka showcaseom poľských hudobných vydavateľstiev, či početným diskusiám s umelcami a renomovanými publicistami preberá podobu aktívneho semináru.

Skryť Vypnúť reklamu

Jedinečnosť sa však najviac spája s dvoma neodmysliteľnými skutočnosťami. Tou prvou je genius loci priestorov, kde sa jednotlivé koncerty odohrávajú a tou druhou rôzne kolaborácie na objednávku festivalu. Koncerty po x rokoch, či naopak európske premiéry.

Krakovské nomádstvo

Tento rok pridali organizátori dva nové priestory s exkluzívnym nádychom. V jednom z najstarších a najvýznamnejších poľských divadiel (Narodowy Stary Teatr) vystúpil s albumom The Redeemer Dean Blunt. Nehovoriac o tom, že The Redeemer je jeden z ašpirantov na album roka, vyznieval krok postaviť intímny Bluntov projekt na veľké javisko značne riskantne.

Divácke obavy sa stratili už po niekoľkých minútach , keď sa po úvodnom takmer 10 minútovom hluku na pomedzí dažďa a rachotu idúceho vlaku rozplynula tma a na pódiu sa zjavil Blunt, bodyguard, trumpetista a ženský hlas Joanne Robertson. Hudobné performance s nervózne pochodujúcim Bluntom recitujúcim príbeh rozchodu preťalo niekde v polovici niekoľkominútové intermezzo prelievajúcich sa sínusových vĺn sprevádzaných rýchlym tepom stroboskopov. Blunt tak úspešne prepojil obe roviny „Spasiteľa“, tú teatrálnu a tú hudobnú, kým sám tesne pred vyvrcholením zmizol v útrobách divadla.

Skryť Vypnúť reklamu

Druhým takýmto miestom bola krakovská filharmónia, kde mal celý týždeň vyvrcholiť do koncertu austrálskeho improvizátora a drone gitaristu Orena Ambarchiho. Na objednávku festivalu prezentoval pôvodne 33 minútovú skladbu Knots (2012, Audience Of One) spolu s bubeníkom Joe Taliim a 20člennou Sinfoniettou Cracovia pod vedením avantgardného skladateľa Eyvinda Kanga. Gradačná vlnovka skladby v najvyššom bode s Ambarchiho hlukovými spätnými väzbami a Taliiho bubenícky presným sekundovaním vyústila do harmonického záveru. V ňom sa z hluku opätovne vynorili sláčikové nástroje a Kang, mimochodom príklad pravého nekonvenčného dirigenta, doviedol skladbu do jej konca kopírujúc albumovú predlohu.

Po rokoch už prevereným a zaručeným miestom nielen umeleckého ale aj duchovného, obradného zážitku bol gotický kostol sv. Kataríny. Tento rok opäť so žensko-dievčenskou návštevou. Julianna Barwick prišla predstaviť svoj tohtoročný „islandský“ album Nepenthe spolu s dievčenským speváckym zborom. Nekonečné vrstvenie Julianninho hlasu spolu s veľmi tichým ozvučením zboru mali za následok úpadok pozornosti a s tým spojený nedostatok akýchkoľvek katarzných účinkov. To sa však zmenilo s pripojením gitarových plôch a s doznením poslednej najemotívnejšej skladby po ktorej sa celá prísediaca skupina zhodla na skladateľkiných schopnostiach spájať detskú naivnosť a éterickosť s hlbokým povznášajúcim účinkom.

Skryť Vypnúť reklamu

Seansa aj hudba v symbióze s vizuálmi

Pri nasledujúcom koncerte sľuboval festivalový bulletin rituálny obrad dvoch takmer zabudnutých mien newyorskej avantgardnej scény 70. rokov. Ten kto poznal aspoň z časti dielo a hlavne spôsob Palestineho vystupovania nemohol očakávať žiadnu zradu. Charlemagne Palestine s koreňmi v širšej skupine minimalistických skladateľov je totižto známi svojím poňatím koncertu ako seanse, v ktorej nesmú chýbať plyšové hračky, pohár whisky a kultový pestrofarebný kostým.

V Krakove vystúpil Palestine po troch dekádach so skladateľom a podobným solitérom („outsiderom“) Rhysom Chathamom. Pri spätnom pohľade sa javia jedinými styčnými bodmi úvod a záver bizarnej performance. Obaja aktéri prešli od oltára smerom k pódiu nachádzajúcom sa pod organom hrajúc medzi lavicami kostola jednotlivé dlhé tóny na ústnu harmoniku a trubku. Následne sa Palestine pomalou ťarbavou chôdzou vyšplhal za organ. Tým odštartoval hodinový kontinuálny drone, do ktorého Chatham samploval tóny trubky. Meditatívny úlet do najvyšších častí kostola podporil Palestine ešte niečím čo môžeme nazvať hlasovým zariekavaním, mumlaním alebo ómom. Nakoniec stíchol celý kostol, aby jeho múry mohli pohltiť tóny speváckeho dua plyšových hračiek.

Skryť Vypnúť reklamu

Nakoniec mi nedá nespomenúť audiovizuálny projekt Lumiere Roberta Henkeho, ktorý sa v súčasnosti stále viac pohybuje na rozhraní hudobného a vizuálneho média. V sále kina Kijow spojil typické minimal techno známe z jeho projektu Monolake s dvoma lasermi vykresľujúcimi obrazce na rovnakej redukovanej čistej báze, ako hudobná zložka. Radikálna sónicka skúsenosť, ako opisovali projekt organizátori postupovala smerom od triviálnych obrazcov (priamky, štvorce, kruhy) smerom k viac symbolickým formám čísiel a slov. Henkeho práca sa tak stáva intenzívnym zážitkom pre sietnicu oka. Takáto skúsenosť potom dokáže s ľahkosťou zakryť absenciu hlbšieho rozmeru.

To sú len štyri možné príklady. Nespomínam dva večeri zasvätené aktuálnym trendom tanečnej hudby v nepejoratívnom význame. Tie zastrešuje pre Unsound už legendárny zlatý klinec socialistickej architektúry, hotel duchov s ľudomilským názvom Forum.

Skryť Vypnúť reklamu

Unsound dokáže dávno pred otváracím koncertom vzbudiť u poslucháča očakávania. Ten kto sa raz dostane do pazúrov jesenných chodníčkov natiahnutých medzi kostolom, kinom, divadlom, inžinierskym múzeom, hotelom, kde jeden celý týždeň tesne pred zimou pulzuje život Unsoundu sa len veľmi ťažko obzerá po iných podobných festivaloch. Tesne po ukončení ho síce prepadne túžba po niečom možno menšom, neznámejšom, nedbajúcom na trendy. Krakov však svojich synov a dcéry priťahuje rok čo rok zvučnejšími menami, nápadmi, miestami. Tak teda uvidíme komu sa o rok podarí pretrhnúť pupočnú šnúru pred mäsožravou rastlinou ročníka 2014.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  2. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  3. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  4. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád
  5. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  6. Znalec slovenského brandy
  7. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  8. Lekárne sa stanú miestom prevencie a edukácie pacientov
  9. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  1. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  2. Znalec slovenského brandy
  3. Lekárne sa stanú miestom prevencie a edukácie pacientov
  4. Projekt KRAJa na podporu včelárov priniesol svoju úrodu
  5. Prečo čakať, keď teraz je najvyšší čas vykurovať eko-vedome?
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Škola ich učí pracovať v tíme a pod tlakom
  8. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  9. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  10. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 10 100
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 7 314
  3. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 603
  4. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 470
  5. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 3 324
  6. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 3 032
  7. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 2 860
  8. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 2 576
  9. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 2 511
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 032
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Predseda parlamentu a šéf Sme rodina Boris Kollár.

Koaliční lídri Kollárov odchod neriešili.


9 h

Blogy SME

  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
  1. Zuzana Pavlisová: Putovanie dejinami Spiša
  2. Roman Kebísek: Avantgardista Malevič a suprematické porcelánové súpravy z 20. rokov 20. storočia
  3. Peter Remeň: Múzeum slovenskej dediny
  4. Tomáš Čejka: Ikonická fotografia "Američanka v Taliansku" má 70 rokov
  5. Rudolf Schütz: Erotika a horror po taliansky (1. časť) - Alla ricerca del piacere (1972)
  6. Samuel Ivančák: Cirkus leto (rozhovor s Pavlom Hammelom)
  7. Alexander Hričko: Slovenské národné hnutie v 80. a 90. rokoch 19. storočia
  8. Roman Kebísek: Čo o Jurajovi Jánošíkovi hovoril žalobca, čo obhajca a aký bol rozsudok
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 19 543
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 16 359
  3. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 8 818
  4. Tomáš Mihalík: Ľuboš Blaha nechcene priznal, že vakcíny chránia pred covidom 7 033
  5. Peter Chudý: Vyšetrovateľov NAKA treba umlčať a naordinovať im leopoldovskú diétu alebo ako nevinný človek môže skončiť za mrežami 6 574
  6. Stanislav Martinčko: Zatýkanie za spevu pápežskej hymny !! 5 991
  7. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 4 960
  8. Pavel Dvořák: Rozvádzajú sa Číňania? Majú milenky? 4 160
Skryť Zatvoriť reklamu