Fotili, ako žiadal socializmus. Niektorí sa však podvolili s krásou

V Slovenskej národnej galérii otvorili výstavu dokumentárnych fotografií z päťdesiatych rokov.

Juraj Šajmovič: Vojnová generácia, 1952, SNG.(Zdroj: SNG)

Sú tam mladé ženy na štarte spoločných pretekov so šatkami na hlavách, ženy v montérkach, ale aj v bikinách na bratislavskom Lide.

Sú tam usmievajúci sa baníci, čo si spolu pred šichtou svorne čítajú dennú tlač, prvomájové sprievody, ale aj situácie, ktoré by sa do vtedajšieho vydania novín len tak nedostali.

Kurátori Bohunka Koklesová a Aurel Hrabušický sústredili na jedno poschodie galérie viac než tristopäťdesiat fotografií.

Priznávajú, že boli sami prekvapení. „V tomto období vzniklo množstvo fotografií, v ktorých sa prejavilo nezávislé myslenie autorov,“ hovorí Hrabušický.

„Keď budeme raz robiť revíziu našich dejín fotografie, na 50. roky sa budeme musieť pozrieť bližšie než doteraz.“

sm-1108-014-cifra.rw_res.jpg

Ján Cifra: 1. máj v Petržalke, 1957, Bratislava, SNG

Čierna, biela a sivá

Zaujatí krásou
  • Trvanie: 8. 11. – 23. 2. 2014
  • Miesto: SNG, Bratislava.
  • Kurátori: A. Hrabušický, B. Koklesová
  • Autori: J. Cifra, K. Kállay, L. Csáder, M. Gregor, I. Grossmann, E.Havetta, V. Malík, I. Matejka, L. Roller a ďalší.
  • Kurátorské výklady: 20. 11. o 17.00 h a 4. 12. o 17.00 h

Spočiatku sa nazdávali, že by mohli výstavu vytvoriť z dvoch paralelných línií – fotografií, ktoré oficiálne demonštrovali politickú situáciu v krajine, a z tých, ktoré vznikali mimo tohto prúdu.

„Potom sme prišli na to, že je ťažké hovoriť iba o bielej a čiernej, lebo tu existuje veľmi široké pásmo sivej,“ hovorí Aurel Hrabušický.

Myslí pritom na množstvo autorov, ktorí sa k požiadavke fotografovať život pracujúceho človeka s „perspektívou krásnych cieľov socializmu“ postavili po svojom.

„Povedali si možno, že keď to už musia robiť, tak nech to robia aspoň pekne,“ hovorí o estetizujúcom pohľade na svet, ktorý je v ich fotografiách neprehliadnuteľný.

Prečo to robili?

„Možno to bude znieť trochu zvláštne, ale mám pocit, že možno mali na seba vyššie nároky, než máme dnes. Začínali sa etablovať na scéne ako profesionálni fotografi. Mali pritom chuť a dokázali robiť to, čo od nich bolo požadované, no zároveň chceli robiť vlastné veci,“ vysvetľuje Hrabušický.

sm-1108-014-deti.rw_res.jpg

Anton Šmotlák, SNG, 1957, súkromná zbierka.

sm-1108-014-kozacek.rw_res.jpg

Ivan Kozáček: Zaujaté krásou, 1960, Bratislava, SNG.

Žiadne dvojzmysly

Popri nich, samozrejme, existovala aj oficiálna scéna agentúrnych fotografov, ktorí zásobovali médiá.

Bohunka Koklesová vybrala na výstavu snímky z archívu bratislavskej pobočky ČTK, ktorú dnes spravuje TASR. Pochádzajú najmä z prvej polovice 50. rokov.

„Špecifikom agentúr bolo vytváranie stereotypu,“ hovorí. Bežnou praxou bola tiež inscenácia situácií – napríklad, ako baníci pred zmenou čítajú noviny.

„Najväčším rozdielom v porovnaní s neoficiálnou scénou však bolo to, že museli priniesť správu o situácii bez akýchkoľvek dvojzmyslov či významových náznakov,“ hovorí Koklesová.

Fungovala u nich aj akási autocenzúra – všímali si, aké fotografie noviny uverejňujú, a podľa toho robili na ďalších.

sm-1108-014-petras.rw_res.jpg

Štefan Petráš: V Bratislave otvorili Pioniersky palác, 1951, Bratislava, ČTK.

Od masy k človeku

Na výstave sa tieto dve scény prelínajú. Napokon, fotografi ako Karol Kállay či Magdaléna Robinsonová dokázali fotiť aj oficiálne snímky, aj fotografie pre seba.

Divák postupne prechádza trinástimi tematickými okruhmi – od budovateľských obrazov a ceremoniálov až po sledovanie vzťahov a osudov jednotlivcov. Kurátori zvolili túto postupnosť zámerne. „Nechceli sme ukázať často omieľané podoby oficiálnej fotografie, skôr nás zaujímali mikropríbehy,“ vysvetľuje Hrabušický.

Aj záver výstavy sa preto dotýka konkrétnej osoby. Vedľa veľmi pôsobivého portrétu básnika Ivana Kraska od Karola Kállaya sú slová básne, v ktorej sa lúči, vyrovnáva so svetom.

„Jeho osobné zúčtovanie sa so svetom mi pripadalo ako prirovnanie k zúčtovaniu sa s celou érou. Akoby osobné pocity jednotlivca nesúviseli s tým, ako sa ktoré obdobie chce vidieť, ani s tým, ako sa navonok prezentuje.“

sm-1108-014-smotlak.rw_res.jpg

Anton Šmotlák: Dievčatá z Lida, 1959, Bratislava, TASR.

06_smotak_res.jpg

Anton Šmotlák: Družstevníčky pri mori, 1957, SNG.

08_cifra_res.jpg

Ján Cifra: Z cyklu Bratislavské motívy, 1957, Bratislava, SNG.

010-novy_res.jpg

Jozef Nový: Čitatelia Práce, 1953, Súkromný majetok

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako financovať obnovu bytového domu v 2017
  2. Zvažujete nové auto? Namiesto platenia celej sumy skúste paušál
  3. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň
  4. Dvojnásobný šampión v rozhovore o ceste, ktorá mu priniesla zisk
  5. Cestou - necestou
  6. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  7. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  8. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  9. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  10. Zábavný aj sebavedomý
  1. Zvažujete nové auto? Namiesto platenia celej sumy skúste paušál
  2. Ako financovať obnovu bytového domu v 2017
  3. Dom od ES - bolo to fajn
  4. Zdravé zuby rovná sa zdravý kôň
  5. Majsterka Európy v silovom trojboji zo SvF STU
  6. Obnova kaštieľa v Malinove
  7. Vklad na kataster vybavíte od marca elektronicky
  8. Nulový úrok pre klientov, ktorí si do mBank prenesú kreditku
  9. Ako inovovať vo vašej firme? Poradí vám odborný seminár
  10. Nové bývanie bez murovania
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 13 473
  2. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň 11 310
  3. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci 10 392
  4. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností 3 575
  5. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 3 320
  6. Za štadiónom Lokomotívy rastie zaujímavý projekt 3 273
  7. Zábavný aj sebavedomý 2 750
  8. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku 2 494
  9. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 2 105
  10. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre 1 979

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Ako naozaj vyzerajú miesta späté s únosom Kováča ml.

Kde sú, čo sa tam stalo a ako sa odlišujú od filmového spracovania?

SVET

Držiteľka Pulizterovej ceny: Jeden článok môže zmeniť svet

Novinárka pomohla vyslobodiť viac ako dvetisíc otrokov thajského krevetového priemyslu.

SVET

Ryby, ktoré ste si kúpili, možno ulovili otroci

Komplikovaná sieť maskuje súvislosť medzi rybami a ľuďmi, ktorí ich chytajú.

KOMENTÁRE

Príbeh pokrivených amnestií už nebude mať ďalších hrdinov

Okrem tých, čo sa zachovali hrdinsky v najtemnejších časoch.

Neprehliadnite tiež

Zomrela pani Grapová. Žena, ktorá sa nikdy nepohla z domu

Bola to najlepšia herecká mama, akú som kedy mal, povedal Leonardo DiCaprio.

Aj my sme mali Cimrmana. Milan Adamčiak bol vždy prvý

Slovenského umelca uznával aj John Cage.

Adamčiak pochopil dobu, vedel, že s klasikou si už nevystačíme. Svet mu dal za pravdu

O živote samotárskeho experimentátora hovorí Michal Murín.

Mala po ordinačných hodinách a neotvorila žene v núdzi. Nesie vinu za jej smrť?

Bratia Dardennovci prichádzajú s príbehom mladej lekárky.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop