SME

Fotili, ako žiadal socializmus. Niektorí sa však podvolili s krásou

V Slovenskej národnej galérii otvorili výstavu dokumentárnych fotografií z päťdesiatych rokov.

Juraj Šajmovič: Vojnová generácia, 1952, SNG.Juraj Šajmovič: Vojnová generácia, 1952, SNG. (Zdroj: SNG)

Sú tam mladé ženy na štarte spoločných pretekov so šatkami na hlavách, ženy v montérkach, ale aj v bikinách na bratislavskom Lide.

Sú tam usmievajúci sa baníci, čo si spolu pred šichtou svorne čítajú dennú tlač, prvomájové sprievody, ale aj situácie, ktoré by sa do vtedajšieho vydania novín len tak nedostali.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kurátori Bohunka Koklesová a Aurel Hrabušický sústredili na jedno poschodie galérie viac než tristopäťdesiat fotografií.

Priznávajú, že boli sami prekvapení. „V tomto období vzniklo množstvo fotografií, v ktorých sa prejavilo nezávislé myslenie autorov,“ hovorí Hrabušický.

SkryťVypnúť reklamu

„Keď budeme raz robiť revíziu našich dejín fotografie, na 50. roky sa budeme musieť pozrieť bližšie než doteraz.“

Ján Cifra: 1. máj v Petržalke, 1957, Bratislava, SNG

Čierna, biela a sivá

Zaujatí krásou

  • Trvanie: 8. 11. – 23. 2. 2014

  • Miesto: SNG, Bratislava.

  • Kurátori: A. Hrabušický, B. Koklesová

  • Autori: J. Cifra, K. Kállay, L. Csáder, M. Gregor, I. Grossmann, E.Havetta, V. Malík, I. Matejka, L. Roller a ďalší.

  • Kurátorské výklady: 20. 11. o 17.00 h a 4. 12. o 17.00 h

Spočiatku sa nazdávali, že by mohli výstavu vytvoriť z dvoch paralelných línií – fotografií, ktoré oficiálne demonštrovali politickú situáciu v krajine, a z tých, ktoré vznikali mimo tohto prúdu.

„Potom sme prišli na to, že je ťažké hovoriť iba o bielej a čiernej, lebo tu existuje veľmi široké pásmo sivej,“ hovorí Aurel Hrabušický.

SkryťVypnúť reklamu

Myslí pritom na množstvo autorov, ktorí sa k požiadavke fotografovať život pracujúceho človeka s „perspektívou krásnych cieľov socializmu“ postavili po svojom.

„Povedali si možno, že keď to už musia robiť, tak nech to robia aspoň pekne,“ hovorí o estetizujúcom pohľade na svet, ktorý je v ich fotografiách neprehliadnuteľný.

Prečo to robili?

„Možno to bude znieť trochu zvláštne, ale mám pocit, že možno mali na seba vyššie nároky, než máme dnes. Začínali sa etablovať na scéne ako profesionálni fotografi. Mali pritom chuť a dokázali robiť to, čo od nich bolo požadované, no zároveň chceli robiť vlastné veci,“ vysvetľuje Hrabušický.

Anton Šmotlák, SNG, 1957, súkromná zbierka.

Ivan Kozáček: Zaujaté krásou, 1960, Bratislava, SNG.

Žiadne dvojzmysly

Popri nich, samozrejme, existovala aj oficiálna scéna agentúrnych fotografov, ktorí zásobovali médiá.

SkryťVypnúť reklamu

Bohunka Koklesová vybrala na výstavu snímky z archívu bratislavskej pobočky ČTK, ktorú dnes spravuje TASR. Pochádzajú najmä z prvej polovice 50. rokov.

„Špecifikom agentúr bolo vytváranie stereotypu,“ hovorí. Bežnou praxou bola tiež inscenácia situácií – napríklad, ako baníci pred zmenou čítajú noviny.

„Najväčším rozdielom v porovnaní s neoficiálnou scénou však bolo to, že museli priniesť správu o situácii bez akýchkoľvek dvojzmyslov či významových náznakov,“ hovorí Koklesová.

Fungovala u nich aj akási autocenzúra – všímali si, aké fotografie noviny uverejňujú, a podľa toho robili na ďalších.

Štefan Petráš: V Bratislave otvorili Pioniersky palác, 1951, Bratislava, ČTK.

Od masy k človeku

Na výstave sa tieto dve scény prelínajú. Napokon, fotografi ako Karol Kállay či Magdaléna Robinsonová dokázali fotiť aj oficiálne snímky, aj fotografie pre seba.

SkryťVypnúť reklamu

Divák postupne prechádza trinástimi tematickými okruhmi – od budovateľských obrazov a ceremoniálov až po sledovanie vzťahov a osudov jednotlivcov. Kurátori zvolili túto postupnosť zámerne. „Nechceli sme ukázať často omieľané podoby oficiálnej fotografie, skôr nás zaujímali mikropríbehy,“ vysvetľuje Hrabušický.

Aj záver výstavy sa preto dotýka konkrétnej osoby. Vedľa veľmi pôsobivého portrétu básnika Ivana Kraska od Karola Kállaya sú slová básne, v ktorej sa lúči, vyrovnáva so svetom.

„Jeho osobné zúčtovanie sa so svetom mi pripadalo ako prirovnanie k zúčtovaniu sa s celou érou. Akoby osobné pocity jednotlivca nesúviseli s tým, ako sa ktoré obdobie chce vidieť, ani s tým, ako sa navonok prezentuje.“

Anton Šmotlák: Dievčatá z Lida, 1959, Bratislava, TASR.

SkryťVypnúť reklamu

Anton Šmotlák: Družstevníčky pri mori, 1957, SNG.

Ján Cifra: Z cyklu Bratislavské motívy, 1957, Bratislava, SNG.

Jozef Nový: Čitatelia Práce, 1953, Súkromný majetok

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 033
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 630
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 880
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 684
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 290
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 822
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 237
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 147
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 218
  2. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 325
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 291
  4. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 8 169
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 889
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 801
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 028
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 580
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu