SME
Nedeľa, 27. september, 2020 | Meniny má CypriánKrížovkyKrížovky
SERIÁL

Príbeh filmu (10): Divokosť v srdci i na plátne

Koncom sedemdesiatych rokov vznikali filmy, ktoré sa nijako netajili ambíciou zmeniť svet.

Dennis Hopper a Isabella Rossellini v Modrom zamate.Dennis Hopper a Isabella Rossellini v Modrom zamate. (Zdroj: PROFIMEDIA)

Mark Cousins začína rozprávanie tentokrát u legendárneho Wima Wendersa a jeho prvého „nemeckého“ obdobia tvorby s filmami ako napríklad Alica v mestách (Alice in den stadten). A Wenders pochopiteľne spomína na svoj kultový režisérsky vzor, na sociálne angažovaného Rainera Wernera Fassbindera, ostrého ako britva.

Od Fassbinderových filmov sa divák presunie do Británie. Tam žije jeden z najznámejších režisérov, ktorý dokáže umeleckou formou a špecifickým štýlom zachytiť problémy dneška: Ken Loach.

Skryť Vypnúť reklamu

Po zábavnej analýze talianskeho filmu Stratégia pavúka (Strategia del rango) Bernarda Bertolucciho sa dozvieme plno zaujímavých faktov o vtedy sa rodiacej sláve austrálskej kinematografie. Dôslednému uhlu pohľadu sa nevyhnú v tejto epizóde ani politicky či sociálne angažovaní autori Japonska, Ázie a južnej Ameriky. To všetko Mark Cousins dáva dohromady svojím obvyklým fascinujúcim štýlom: pomocou často divokej a rýchlej skladačky komentárov, archívnych materiálov, rozhovorov, scén z citovaných filmov.

Jediný surrelistický film

Ale zlatým klincom programu v desiatej epizóde je upriamenie pozornosti na psychedelický film Alejandra Jodrowskeho Svätá hora (La Montana sagrada). Svätá hora je často označovaná ako jediný ozajstný surrealistický film všetkých čias. S tým pravdaže môžete a rovnako i nemusíte súhlasiť. Ale rozhodne ho treba vidieť.

Skryť Vypnúť reklamu

svata-hora_sensacine-com_res.jpg

Svätá hora.

Pozoruhodné je i to, čo sa dialo v už „skomercionalizovanom“ Hollywoode, ktorý hral rôzne hry na rôznych úrovniach. Takéto pohrávanie sa s motívmi, koncepciami, štýlmi si vyžaduje profesionalitu všetkých zložiek. Vtedajší hollywoodski režiséri by iste mohli nakrútiť bezchybný príbeh B-kategórie. To, že dávajú prednosť v istom zmysle parodizácii, je pozitívom. Hoci prispievajú k spriemerňovaniu estetických kritérií, k obrusovaniu ich hrotov. Nechcú patriť do oblasti „umeleckého“ filmu, ktorý experimentuje a objavuje nové možnosti filmovej reči, ktorý vytvára nové možnosti intelektuálnej interpretácie, ktorému nestačí byť v prvom rade len zábavou.

Na hranici gýču

Najpresnejšie to zrejme vyjadruje starší z bratov Coenovcov, Joel: „Ak patríme do nezávislého filmu, tak nie medzi avantgardné alebo experimentálne filmy, ale medzi filmy, ktoré môžu mať komerčný úspech a ktoré fungujú v rámci daného žánru.“ Je to neustále balansovanie na hranici gýču, jeho využívanie a zároveň jeho zosmiešňovanie. Je to cesta zaujímavá sama osebe; cesta, ktorá možno nikam nevedie. A prečo by aj mala. Ale vytvára, špecifikuje a používa koncepcie, z ktorých sa skladá jej fiktívny, iluzívny svet alternatívny ku skutočnému. Alebo ho imitujúci. Otázka znie, akým spôsobom sa to deje. Aké klamné alternatívy ponúka.

Skryť Vypnúť reklamu

Vo filme Paula Verhoevena RoboCop je násilie predimenzované až tak, aby pôsobilo komicky. Vedome zosmiešňuje všadeprítomnosť obrazu násilia v médiách, TV reklamách a podobne. Deje sa tak explicitne.

V kultovom diele filmovej postmoderny Blade Runner je zase irónia zakódovaná hlbšie – protagonista sci-fi príbehu je koncipovaný ako postava z literárnej „drsnej školy“. Pracuje sa tu s nevyhnutným melodramatickým motívom, ktorý pôsobí ako sentimentálny povzdych za časmi, keď sa všetko končilo dobre. Je to okrem iného ďalší dôkaz tvrdenia, že neexistujú „čisté“ žánre. Každý žáner si totiž vytvoril vlastné žánrové kategórie, podľa ktorých sa riadil a identifikoval. V súčasnosti sa tieto kategórie používajú pomerne voľne, často nahromadené v jednom filme či sérii, napríklad v trilógii o Indiana Jonesovi.

Skryť Vypnúť reklamu

Načítavam video...

Nie je dôležité čo, ale ako

Takýto eklektický, ironicko-sentimentálny štýl spopularizoval David Lynch filmami Modrý zamat (Blue Velvet) a Divokosť v srdci (Wild at Heart). Potvrdzujú, že prestalo byť podstatné „čo“; dôležitejším a viac pútajúcim záujem sa stalo „ako“.

Ako sú skonštruované a vyrozprávané známe vzory, známe modelové situácie. Využívajú sa motívy z komiksu, atribúty mystiky a romantiky spolu s ultrarealizmom, aby spoločne vytvorili konglomerát zjednotený profesionálne perfektným formálnym výrazom. Sentiment sa mieša s infantilnou krutosťou. Romanca s naturalizmom. Všetky vplyvy sú využité na atraktivizáciu rozprávania, v ktorom sa prezentuje tvorca ako ten, ktorý ťahá za všetky nitky.

Ide o obdobie, v ktorom sa ešte viac ako predtým, ešte viac ako v šesťdesiatych rokoch, rozchádzajú cesty mainstreamu, komerčne orientovanej filmovej tvorby a nezávislého, intelektuálnejšie orientovaného filmu.

Skryť Vypnúť reklamu

Multiplexy versus artkiná

Aj diváci sa začali výraznejšie deliť. Na tých, ktorí chodia do kina za napätím, zábavou a relaxom a na tých, korí očakávajú od filmu výpoveď, intelektuálnu zábavu a vysokú mieru interpretácií reality. Tomu sa prispôsobuje celý komplex audiovizuálnej kultúry – multiplexy versus artkiná a filmové kluby, reklamné časopisy versus odborné.

V nasledujúcej časti sa Mark Cousins venuje práve tomuto problému, respektíve jednej jeho časti. Zaoberá sa príchodom multiplexov a filmovým mainstreamom, ktorý ich ovládol. Uvidíme množstvo presne vybraných scén z povestných filmov ako sú Hviezdne vojny, Čeľuste, Vyháňač diabla či Matrix – Mark Cousins sa nás pokúsi presvedčiť, že aj tieto filmy, napriek tomu, že sú často kritikou odmietané, prinášajú do kinematografie mnohé inovácie. Jedenásta epizóda bude veľmi internacionálna, rýchla a zábavná.

Skryť Vypnúť reklamu

Načítavam video...

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  2. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  3. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  4. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  5. Regionálne poklady nájdete aj v Kauflande
  6. Slováci zisťujú, že mať plán je dobrá vec
  7. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  8. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  9. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  10. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  1. Jeseň je ideálny čas pre začatie diéty
  2. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  3. Mobilný zdvihák pre pacienta
  4. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  5. Otázky zo zubárskeho kresla: Zubné implantáty
  6. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  7. Únava, Stres ? Nízke libido ? Riešenie je jednoduché!
  8. Veľký úspech slovenskej kávy v medzinárodnej súťaži Great Taste
  9. Obľúbená značka YES! sa rozrastá o nové proteínové tyčinky
  10. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 22 198
  2. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy 15 583
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 15 354
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 12 764
  5. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 9 906
  6. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali 9 835
  7. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 9 349
  8. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 9 279
  9. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 181
  10. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 036
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Víkend

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré Ráno.
Prezidentka SR Zuzana Čaputová.
Julian Alaphilippe vyhráva MS v cyklistike 2020.
Autorská strana Petra Schutza

Bič na boľševika, Michel v karanténe a prebudená SIS

Komentár tajnej služby o vplyve Číny si zaslúži zarámovať.

Rozlúčka so sudkyňou amerického Najvyššieho súdu Ruth Bader Ginsburgovou.