SERIÁL

Príbeh filmu (10): Divokosť v srdci i na plátne

Koncom sedemdesiatych rokov vznikali filmy, ktoré sa nijako netajili ambíciou zmeniť svet.

Dennis Hopper a Isabella Rossellini v Modrom zamate.(Zdroj: PROFIMEDIA)

Mark Cousins začína rozprávanie tentokrát u legendárneho Wima Wendersa a jeho prvého „nemeckého“ obdobia tvorby s filmami ako napríklad Alica v mestách (Alice in den stadten). A Wenders pochopiteľne spomína na svoj kultový režisérsky vzor, na sociálne angažovaného Rainera Wernera Fassbindera, ostrého ako britva.

Od Fassbinderových filmov sa divák presunie do Británie. Tam žije jeden z najznámejších režisérov, ktorý dokáže umeleckou formou a špecifickým štýlom zachytiť problémy dneška: Ken Loach.

Po zábavnej analýze talianskeho filmu Stratégia pavúka (Strategia del rango) Bernarda Bertolucciho sa dozvieme plno zaujímavých faktov o vtedy sa rodiacej sláve austrálskej kinematografie. Dôslednému uhlu pohľadu sa nevyhnú v tejto epizóde ani politicky či sociálne angažovaní autori Japonska, Ázie a južnej Ameriky. To všetko Mark Cousins dáva dohromady svojím obvyklým fascinujúcim štýlom: pomocou často divokej a rýchlej skladačky komentárov, archívnych materiálov, rozhovorov, scén z citovaných filmov.

Jediný surrelistický film

Ale zlatým klincom programu v desiatej epizóde je upriamenie pozornosti na psychedelický film Alejandra Jodrowskeho Svätá hora (La Montana sagrada). Svätá hora je často označovaná ako jediný ozajstný surrealistický film všetkých čias. S tým pravdaže môžete a rovnako i nemusíte súhlasiť. Ale rozhodne ho treba vidieť.

svata-hora_sensacine-com_res.jpg

Svätá hora.

Pozoruhodné je i to, čo sa dialo v už „skomercionalizovanom“ Hollywoode, ktorý hral rôzne hry na rôznych úrovniach. Takéto pohrávanie sa s motívmi, koncepciami, štýlmi si vyžaduje profesionalitu všetkých zložiek. Vtedajší hollywoodski režiséri by iste mohli nakrútiť bezchybný príbeh B-kategórie. To, že dávajú prednosť v istom zmysle parodizácii, je pozitívom. Hoci prispievajú k spriemerňovaniu estetických kritérií, k obrusovaniu ich hrotov. Nechcú patriť do oblasti „umeleckého“ filmu, ktorý experimentuje a objavuje nové možnosti filmovej reči, ktorý vytvára nové možnosti intelektuálnej interpretácie, ktorému nestačí byť v prvom rade len zábavou.

Na hranici gýču

Najpresnejšie to zrejme vyjadruje starší z bratov Coenovcov, Joel: „Ak patríme do nezávislého filmu, tak nie medzi avantgardné alebo experimentálne filmy, ale medzi filmy, ktoré môžu mať komerčný úspech a ktoré fungujú v rámci daného žánru.“ Je to neustále balansovanie na hranici gýču, jeho využívanie a zároveň jeho zosmiešňovanie. Je to cesta zaujímavá sama osebe; cesta, ktorá možno nikam nevedie. A prečo by aj mala. Ale vytvára, špecifikuje a používa koncepcie, z ktorých sa skladá jej fiktívny, iluzívny svet alternatívny ku skutočnému. Alebo ho imitujúci. Otázka znie, akým spôsobom sa to deje. Aké klamné alternatívy ponúka.

Vo filme Paula Verhoevena RoboCop je násilie predimenzované až tak, aby pôsobilo komicky. Vedome zosmiešňuje všadeprítomnosť obrazu násilia v médiách, TV reklamách a podobne. Deje sa tak explicitne.

V kultovom diele filmovej postmoderny Blade Runner je zase irónia zakódovaná hlbšie – protagonista sci-fi príbehu je koncipovaný ako postava z literárnej „drsnej školy“. Pracuje sa tu s nevyhnutným melodramatickým motívom, ktorý pôsobí ako sentimentálny povzdych za časmi, keď sa všetko končilo dobre. Je to okrem iného ďalší dôkaz tvrdenia, že neexistujú „čisté“ žánre. Každý žáner si totiž vytvoril vlastné žánrové kategórie, podľa ktorých sa riadil a identifikoval. V súčasnosti sa tieto kategórie používajú pomerne voľne, často nahromadené v jednom filme či sérii, napríklad v trilógii o Indiana Jonesovi.

Nie je dôležité čo, ale ako

Takýto eklektický, ironicko-sentimentálny štýl spopularizoval David Lynch filmami Modrý zamat (Blue Velvet) a Divokosť v srdci (Wild at Heart). Potvrdzujú, že prestalo byť podstatné „čo“; dôležitejším a viac pútajúcim záujem sa stalo „ako“.

Ako sú skonštruované a vyrozprávané známe vzory, známe modelové situácie. Využívajú sa motívy z komiksu, atribúty mystiky a romantiky spolu s ultrarealizmom, aby spoločne vytvorili konglomerát zjednotený profesionálne perfektným formálnym výrazom. Sentiment sa mieša s infantilnou krutosťou. Romanca s naturalizmom. Všetky vplyvy sú využité na atraktivizáciu rozprávania, v ktorom sa prezentuje tvorca ako ten, ktorý ťahá za všetky nitky.

Ide o obdobie, v ktorom sa ešte viac ako predtým, ešte viac ako v šesťdesiatych rokoch, rozchádzajú cesty mainstreamu, komerčne orientovanej filmovej tvorby a nezávislého, intelektuálnejšie orientovaného filmu.

Multiplexy versus artkiná

Aj diváci sa začali výraznejšie deliť. Na tých, ktorí chodia do kina za napätím, zábavou a relaxom a na tých, korí očakávajú od filmu výpoveď, intelektuálnu zábavu a vysokú mieru interpretácií reality. Tomu sa prispôsobuje celý komplex audiovizuálnej kultúry – multiplexy versus artkiná a filmové kluby, reklamné časopisy versus odborné.

V nasledujúcej časti sa Mark Cousins venuje práve tomuto problému, respektíve jednej jeho časti. Zaoberá sa príchodom multiplexov a filmovým mainstreamom, ktorý ich ovládol. Uvidíme množstvo presne vybraných scén z povestných filmov ako sú Hviezdne vojny, Čeľuste, Vyháňač diabla či Matrix – Mark Cousins sa nás pokúsi presvedčiť, že aj tieto filmy, napriek tomu, že sú často kritikou odmietané, prinášajú do kinematografie mnohé inovácie. Jedenásta epizóda bude veľmi internacionálna, rýchla a zábavná.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  2. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  5. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  9. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  1. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  2. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  4. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  5. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  6. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  8. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  9. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  10. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 866
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 683
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 124
  4. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 330
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 056
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 042
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 566
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 559
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 077
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 659

Téma: Víkend


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Miliónové dotácie od Plavčana dostali aj pochybné firmy

Niektoré firmy, ktoré podporilo ministerstvo školstva, aby sa venovali vývoju a inováciám, nemajú s výskumom žiadne skúsenosti.

KOMENTÁRE

Minister Plavčan už dávno nemal existovať

Na znôšku legislatívnych náhod sa už nemôže pozerať ani koalícia.

ŠPORT

Tour bola bez Sagana nudná, no ponúkla aj nový objav

Vybrali sme päť najzaujímavejších momentov z tohtoročnej Tour de France.

KOMENTÁRE

Nemému Dankovi ani vlastná hovorkyňa nerozumie

Problém je v samotnej SNS a v jej softvéri.

Neprehliadnite tiež

Štefan Nosáľ: Ako sa kedysi tancovalo? Otec to vystihol najlepšie - vyskakovau, kerý ako vedeu

Profesor vychoval okolo seba ľudí, ktorí vedia ako ďalej, aj keď tu už on sám nebude.

Ďurovčík: Nosáľ bol géniom národa. A ten naňho nikdy nezabudne

Choreograf si spomína na svojho učiteľa, priateľa, mentora.

Zomrel Štefan Nosáľ, zakladateľ a dlhoročný vedúci Lúčnice

Štefan Nosáľ ostane navždy s nami, odkazujú členovia Lúčnice.

Jamiroquai zahrali diskotéku pre viac generácií. Kto pri tom dýchal?

Koncert britskej kapely ukázal, že Colours of Ostrava vie poskladať dobrý program. Na problémy naráža inde.