SME
Pondelok, 18. október, 2021 | Meniny má LukášKrížovkyKrížovky
FÓRUM

Nepohŕdať človekom a mať rád jeho nedokonalosť

KNIHA TÝŽDŇA / POVOLÁNÍ REŽISÉR Rozhovor Bohdana Slámu a Miloša Formana je názorovou konfrontáciou so zreteľným humanistickým posolstvom

KNIHA TÝŽDŇA / POVOLÁNÍ REŽISÉR

Rozhovor Bohdana Slámu a Miloša Formana je názorovou konfrontáciou so zreteľným humanistickým posolstvom

Povolání režisér je dvojgeneračný dialóg dvojice Bohdan Sláma (1967) – Miloš Forman (1932). Zrodil sa v lete roku 2002 vo Formanovom rodinnom sídle v americkom štáte Connecticut a skvele mu svojimi fotografiami asistoval kameraman a dokumentarista David Čálek. Kniha pražského vydavateľstva Prostor však obsahuje i snímky, ktoré vznikli pri nakrúcaní filmov oboch režisérov a scenáristov, ich filmografiu a doslov od profesora Jana Bernarda.

Skryť Vypnúť reklamu

Pravda v príbehoch o živote

Rozhovor sa rodil ťažko, ba pripomenul i starší filmový dokument, ktorý s Formanom nakrúcala Viera Chytilová. Aj Sláma naň odkazuje: „Ona vysvetľovala, že jej ide o významy, o filozofický výklad skutočnosti, a vy ste sa rozčuľovali, že nič také sa uchopiť nedá, že ide o príbehy a postavy.“ Napriek tomu chce s Formanom hovoriť o štruktúre jeho filmov, chce, aby ich analyzoval, a vyzýva ho na teoretické závery. Lenže rodený rozprávač príbehov a takzvaný herec v skrini – closet actor, ktorý na pľaci predohráva, odvodzuje vlastné odpovede z praxe, opiera sa o intuíciu, zostáva strohý, vecný i sebaironický. Jeho poznatky možno zhrnúť takto: „Príbeh si sám diktuje štruktúru. Rozprávaj ho tak, aby si mu sám mohol uveriť, a pravda o živote v ňom bude. Pretože metaforu nevymýšľam ja, ona je už v príbehu. Keď o niečom pravdivom rozprávaš zaujímavo, vždy to má politický, sociálny či filozofický dopad. Pravda vždy obsahuje filozofický význam. Ja ho neviem pomenovať, no ľudia ho nájdu, ak je film pravdivý.“

Skryť Vypnúť reklamu

Keby bol Sláma dôsledne presadzoval svoj spôsob, ako viesť rozhovor, kniha by akiste oslovila užší okruh čitateľov, oceňujúcich kapitoly, v ktorých je reč o svetle, scéne, kompozícii záberov, kostýmoch či o zvuku, dramatických pauzách, rytme a tempe. Sláma si to uvedomoval, nuž sa s Formanom zhovára nielen ako vedúci Katedry réžie na FAMU a autor pozoruhodných filmov Divoké včely, Štěstí, Vesnický učitel, Čtyři slunce, ale najmä ako milovník filmového umenia, obdivujúci kolegovu tvorbu.

Treba dodať, že jeho reflexie zaberajú omnoho väčšiu textovú plochu než Formanove a zavše sú i zbytočné („každý z vašich príbehov obsahuje metaforické vyjadrenie skúsenosti“, „umelé veci sú znásilnením prirodzenosti“) či sporné („nad sebou má Boha a aj nad ním chce mať moc“ – o Antoniovi Salierim). A tak v istých fázach rozhovor zadŕha a Forman stojí mimo neho. Tento nedostatok knihy však mnohonásobne vyvažujú tie miesta, kde Sláma originálne uvažuje o Formanových filmoch a pritom preňho odkrýva netušené vzťahy a súvislosti. Alebo keď dialóg modeluje tak, že sa Forman spontánne rozhovorí ako vo filmovom portréte Co tě nezabije... od Miloslava Šmídmajera.

Skryť Vypnúť reklamu

Film ako hlavná postava

Dá sa povedať, že treťou hlavnou postavou knižného dialógu sa stal Prelet nad kukučím hniezdom. Fakt, že sa mu ušlo viac pozornosti než filmom Černý Petr a Hoří, má panenko, nesúvisí ani tak s udelenými Oscarmi, ako skôr s bolestivou životnou skúsenosťou Formana: v koncentrákoch druhej svetovej vojny prišiel o oboch rodičov; preňho ako slobodne a kriticky mysliaceho intelektuála bol komunistický režim cudzí, nepriateľský, a teda neprijateľný.

Preto vrchná sestra Ratchedová (Louise Fletcherová), čo na terapeutických sedeniach v psychiatrickej liečebni ponižuje pacientov a vzbudzuje v nich pocity viny, pripomínajúc im ich osobné zlyhania. Tá Veľká sestra, „diabol v anjelskej podobe“, preňho zosobňovala ÚV KSČ. Preto Randle Patrick McMurphy (Jack Nicholson), ktorý bráni dôstojnosť ľudí okolo seba a je pripravený deliť sa o svoju slobodu. A tak kamarátov z ústavu „unesie“ a zorganizuje pre nich veľkolepý výlet loďou a rybolov, keď ich už predtým poučil: „Nie ste o nič väčší blázni než tí zúfalci, čo voľne chodia vonku po uliciach!“ Preto Náčelník Bromden (Will Sampson), ktorý v kúpeľni vytrhne kamenný blok, prerazí ním zamrežovaný oblok a utečie. Isteže, všeobecne zrozumiteľná metafora, ale náčelník to monštrum vrhol aj do železnej opony. Kvôli Formanovi. Ten podľa vlastných slov nakrútil rýdzo český film, a to v Amerike, o ktorej na jar 1969 povedal A. J. Liehmovi, pripravujúcemu knihu Ostro sledované filmy: „Amerika chce mozgy, nie srdce, city, problémy. Na to sa vykašle. Hoci je sentimentálna. Lenže ona neplače srdcom. Neplače z lásky k blížnemu, ale z lásky k sebe.“

Skryť Vypnúť reklamu

Napriek tomu, že Sláma a Forman sú odlišné typy tvorcov, ich názorová konfrontácia prebieha v pútavom čítaní súzvučne. Lebo hoci sú ich výrazové prostriedky iné, podstata sa nemení. Je ňou trápnosť a absurdnosť ľudskej existencie, ako ju Forman zvečnil vo filme Hoří, má panenko: deda, ktorému horí dom, ľudia posadia vonku na stoličku, a ktosi kričí na ženu, čo davu bráni vo výhľade, aby uhla. Tá sa ohradí, veď tam stojí preto, aby dedo nevidel, aká skaza chytá jeho dom, a oni ho nechajú sa na to pozerať! Ďalší prizerajúci sa poradí, aby ho aspoň otočili. Nuž ho otočia, no dedo sa stále obracia... A žena zvolá: „Bodaj by sa nepozeral, keď mu horí dom!“

Súčasťou onej nemeniacej sa podstaty je aj mať rád človeka napriek nemožnosti dorozumieť sa s ním, mať rád všetko ľudské. Sláma, v rozhovore často zdôrazňujúci pokoru, tento existenčný predpoklad umenia a života pomenoval výstižne: „Tých, čo pohŕdajú človekom, uráža, že si niekto dovolí mať rád niekoho oveľa nedokonalejšieho, než sú oni...“ A pritom „nemáme iný zážitok zo sveta než ten svoj. No aj tak existuje hromada ľudí, ktorí opovrhujú svetom a nevšímajú si druhých“. Podľa Formana sa z nich stávajú politici.

Skryť Vypnúť reklamu

Obe veľké, nielen režisérske osobnosti skrátka „vedia osláviť veľkú ľudskosť životných outsiderov“. Aj preto je kniha Povolání režisér stretnutím na najvyššej úrovni.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šéf digitálnej platformy George: Čaká nás dekáda umelej inteligencie
  2. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  3. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  4. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  5. Spánok – základ pevných vzťahov
  6. Auto do firmy môžete mať už od 150 eur mesačne
  7. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  8. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  9. IVECO S-WAY NP: Vydajte sa cestou udržateľnosti
  10. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  1. Hodnota peňazí klesá, takto ich ochránite
  2. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  3. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  4. IVECO S-WAY NP: Vydajte sa cestou udržateľnosti
  5. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  6. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  7. Wüstenrot rástol v predaji životného i neživotného poistenia
  8. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  9. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  10. S deťmi za zdravím do Vysokých Tatier
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 21 435
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 878
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 085
  4. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 6 732
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 4 571
  6. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 4 149
  7. Bratislavu bude sprevádzať luxus 4 094
  8. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 918
  9. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 543
  10. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 530
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Kaiser: Život a dielo Františka Hermana
  2. Monika Nagyova: Luník IX. Myslela som si, že som naň pripravená, ale nebola som.
  3. Marek Kendera: Príbeh Alvina Straighta, David Lynch
  4. Samuel Ivančák: Bezodný archív RTVS a jeho poklady: Marián Varga
  5. Viera Polakovičová: Hviezda kontratenorového neba Jakub Józef Orliński po prvýkrát v Bratislave
  6. Viera Polakovičová: Fascinujúca Messa da Requiem Giuseppe Verdiho v Redute
  7. Zuzana Pavlisová: Putovanie dejinami Spiša
  8. Roman Kebísek: Avantgardista Malevič a suprematické porcelánové súpravy z 20. rokov 20. storočia
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 18 772
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 10 353
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 6 968
  4. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 671
  5. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 483
  6. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 4 251
  7. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 802
  8. Stanislav Martinčko: Ide 17.10. Smer-SD do Rimavskej Soboty ďakovať sebe sám za dobre odvedenú robotu ?? 3 416
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu