Slobodná vôľa je dar, ale aj bremeno – odkazuje novinár a scenárista Eugen Gindl, debutujúci na divadelných doskách. Jeho hra vznikla z iniciatívy SND zameranej na pôvodnú tvorbu. V pláne bola už v roku 2011, režisér Vladimír Strnisko si však namiesto nej nakoniec vybral Kleistov málo aktuálny Rozbitý džbán.
Možno je však lepšie, že sa tento akt občianskej angažovanosti dostal na scénu až v čase, keď k nemu inscenačný tím pristúpil s tvorivou radosťou a invenciou.
Nejde o dokumentárne divadlo. Hra inšpirovaná skutočnou korupčnou udalosťou je zbavená konkrétností a posunutá do divadelnej metafory. S odstupom niekoľkých rokov nie je až také podstatné, či bola v tomto prípade hlavným zlosynom firma S alebo firma T. Mechanizmy korupcie sú stále tie isté.
V postave bývalej novinárky Zuny, ktorej dala Zuzana Fialová prirodzenosť a presvedčivosť, sa antikorupčné tézy presúvajú do roviny praktickej morálky. Čo obetujeme za pravdu? Do akej miery si dáme skaziť súkromie bojom o všeobecné dobro?
Keby som hru len čítala, asi by sa mi zdali niektoré repliky priveľmi dobre známe. Režisérovi Romanovi Polákovi sa však podarilo pretlmočiť apelatívnosť hry s umeleckou dôveryhodnosťou, inscenácia sa odvíja v dobrom rytme: frázy sa striedajú s komickými prvkami až do prekvapujúceho záveru. Tvorcovia odkazujú, že demokraciu treba používať, inak zmutuje.
Aktuálnosť témy podčiarkuje aj bulletin vydaný v podobe fiktívneho vydania novín. S nadhľadom, s akýmsi si tvorcovia napísali sami na seba zdrvujúcu recenziu, pristúpili aj k celej inscenácii. Zmyslom však nie je zľahčovanie témy, len zreálnenie.
Gindl vedome pracuje s klišé - anjelsky Deus ex machina, satanský Bubo by mohli pôsobiť prvoplánovo, keby sa na nich Daniel Fischer a Milan Ondrík herecky tak nevyšantili. Aj Hrobár „požičaný z Hamleta“ by bol len figúrkou, nebyť autenticity Leopolda Haverla stvárňujúceho „bežného“ človeka, ktorý sa podieľa na špinavostiach sám, hoci len málinko.
Záhadná mažoretka Una (nádejná Marta Maťová) nadobúdala svojimi pohybovými kreáciami v choreografii Stanislavy Vlčekovej podobu akéhosi hada pokušiteľa. Štefan Bučko dokázal klásť v postave šéfredaktora aj dnes relevantné otázky, Dušan Jamrich dal svojmu šéfovi firmy ten správny imidž. Petra Vajdová si decentne poradila aj úlohou lesbickej priateľky hlavnej postavy. Jozef Vajda striedal veľmi dobre civilný a groteskný rozmer postavy reklamného režiséra Džonyho.
Profesionálnu prácu odviedol aj tím scénografov (Andrej Ďurík a Katarína Hollá), hudba Vladislava Šarišského bola sama osebe komentárom.
Karpatskému thrilleru prajem dlhší život na scéne, než mal Rozbitý džbán. Spolu s jej autorom chcem veriť, že aspoň na chvíľu vyvolá túžbu podieľať sa na občianskej sebaobrane.
Karpatský thriller
Činohra SND
Autor: Eugen Gindl. Dramaturgia: Martin Porubjak, Peter Kováč. Scéna: Andrej Ďurík. Réžia: Roman Polák.
Hrajú: Zuzana Fialová, Petra Vajdová, Daniel Fischer, Milan Ondrík, Ľubomír Paulovič, Dušan Jamrich. Ján Gallovič, Štefan Bučko a iní.
Premiéra 13. novembra 2013.