FÓRUM

Slovenská literatúra mala vždy vrcholky merateľné so svetovou

KNIHY TÝŽDŇA / KRITICKÉ KOMENTÁRE Kritik má rovnako ako spisovateľ svoju víziu sveta, človeka a literatúry, s ktorou pristupuje k literárnemu dielu, hovorí Milan Hamada

KNIHY TÝŽDŇA / KRITICKÉ KOMENTÁRE

Kritik má rovnako ako spisovateľ svoju víziu sveta, človeka a literatúry, s ktorou pristupuje k literárnemu dielu, hovorí Milan Hamada

Milan Hamada, významná osobnosť našej kultúry, sa dožil osemdesiatin. Vydavateľ Koloman Kertész Bagala si toto životné jubileum uctil vydaním štyroch zväzkov z jeho tvorby. Tri nesú názov Kritické komentáre, štvrtý Odpovede. Prvá kniha obsahuje tri základné témy: Moc kultúry proti násiliu moci, Na ochranu ľudskosti a demokracie, Dejiny a súčasnosť. Takéto témy sa sporadicky objavujú i v ostatných knihách s podtitulmi: O svetovosti našej literatúry, Recenzie a glosy, Literárnohistorické komentáre, Z kritického myslenia, Kniha rozhovorov. Okrem základných textov obsahujú krátky životopis Milana Hamadu a citácie z jeho tvorby.

Článok pokračuje pod video reklamou

Druhý zväzok Kritických komentárov je monotematický – O svetovosti našej literatúry. Pozostáva z vyše dvadsiatky hamadovsky typicky precíznych kritík o takých našich autoroch, ktorí si to miesto vo svete kvalitou svojej tvorby zaslúžia. „Slovenská literatúra mala vždy vrcholky merateľné so svetovou literatúrou.“

V treťom zväzku sú Hamadove eseje, venované napríklad Zore Jesenskej, Oskárovi Čepanovi, Ive Mojžišovej, Vladimírovi Petríkovi, Jozefovi Bžochovi a iným. V časti Recenzie a glosy nám s objektívnou presnosťou, s odkrývaním a odlišovaním dobrého od nehodnotného predstavuje zhruba dve desiatky slovenských poetov a prozaikov dvoch generácií.

„Pre mňa od začiatku, keď som sa začal venovať literatúre, bola kritika jej integrálnou súčasťou, bola tiež tvorbou. Presadzoval som názor, že kritik má rovnako ako spisovateľ svoju víziu sveta, človeka a literatúry, s ktorou pristupuje k literárnemu dielu. Za najvyšší prejav kritiky pokladám esej, to jest útvar medzi vedou a umením,“ píše.

Oddeliť literárne od politického

Na otázku redaktora Ako sa rodí kritik? odpovedal: „Rovnako ako básnik – z lásky k poézii a z radosti z myslenia.“ Nesporne zaujímavý je text O novom lyrizme básnikov a výtvarníkov z čias nadrealizmu Avantgardy 38, rozsiahle štúdie o poézii Katolíckej moderny a o generácii R 10. V literárnej vede vyzdvihuje Mikovu nitriansku školu i v normalizačnom období potláčanú líniu antropologickej a fenomenologickej filozofie.

Milan Hamada sa vyjadruje aj k chúlostivým otázkam veľmi prezieravo, múdro, napríklad ako oddeliť literárne od politického, talent od tzv. službičkovania (Vojtech Mihálik, Miroslav Válek, Vladimír Mináč). Búra istým spôsobom mýtus o Rúfusovi („Treba rozlíšiť Rúfusa – básnika, Rúfusa – človeka a Rúfusa – občana.“). O Dominikovi Tatarkovi hovorí, že sa dopúšťal literárnych aj ľudských omylov („Spisovateľ Tatarka nie je až taký príťažlivý ako človek Tatarka.“), o Lacovi Novomeskom sa zmieňuje ako o našom významnom básnikovi, no pripomína, že „ako človek bol dosť zbabelý“.

Keď sa Hamada vyjadruje o literatúre, vyjadruje sa o všetkom – o dejinách, estetike, človeku, politike... Za nevyhnutnosť pokladá odstrániť dva princípy pseudomarxistickej estetiky (triednosť a straníckosť), kriticky hodnotí preorientovanie sa marxistických filozofov na postmodernu, vyslovuje názor na historický román, na problém veľkej epiky a prípadný zánik románu („Domnievam sa, že postmodernistickú skepsu o veľkých príbehoch máme už za sebou.“), spomína i nedocenené diela veľkej epiky v slovenskej literatúre, hodnotí situáciu v našej literatúre po novembri a po vzniku samostatného Slovenska („Obávam sa všetkých excesov nacionalizmu, ktoré majú rôzne podoby, ba dokonca deformujú aj pohľad na našu národnú kultúru a literatúru.“).

Množstvo problémov, ktoré Hamada nielen nastoľuje, ale aj rieši, desiatky diel autorov, ktoré prijíma „podľa zásluhy“ čo najobjektívnejšie, odborne zdôvodňujúc, čo je literatúra umelecká, čo sa jej len približuje, čo v diele nemá miesto, čo ho kazí. Hamada hovorí o kríze literárnej kritiky, o strate umeleckej literatúry ako dôsledku postmodernistického chaosu, o hodnotovom nihilizme. Hamadova múdrosť literárneho vedca orientuje čitateľa v správnosti pohľadu na literárne texty.

Inšpiratívne 60. roky

Obdivuhodná je jeho širokospektrálnosť názorov vo filozofii, politike, kultúre, literatúre, ich nevyhnutné prelínanie a ovplyvňovanie, odkrývanie príčin existujúcich javov v spoločnosti a človeku. Za filozoficky a umelecky najpodnetnejšie považuje 60. roky. „Aj dnes toto obdobie pokladám za jedinečnú historickú a ľudskú skúsenosť tragického 20. storočia. Šesťdesiate roky sa skončili síce rovnako tragicky, ale napriek tomu zostávajú aj dnes pozitívne inšpiratívnym obdobím.“ Z vlastnej skúsenosti sa negatívne vyjadruje o čase normalizácie, o morálnych kompromisoch a ich výhodách v prípade sebakritiky, k čomu sa on nikdy neznížil, o Gustávovi Husákovi, Miroslavovi Válkovi, ktorý ho „prenasledoval veľmi dôsledne až do samého konca“, o väčšine filozofov a literátov jeho generácie, ktorá neprejavila postoj, o postmodernom marazme, keď „dnešným reformám chýba antropologický rozmer“ a keď „sme jednostranne zameraní len na vytvorenie spoločnosti blahobytu a preferovania konzumných hodnôt“ .

Milan Hamada je veľmi otvorený, jeho názory sú zaujímavé, svojím spôsobom odvážne a možno až provokujúce. Zaslúžia si obdiv a treba s nimi súhlasiť. Všetky štyri zväzky Hamadových textov predstavujú lektúru, od ktorej je ťažko sa odtrhnúť.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  2. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  3. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  4. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  5. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  6. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  7. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  8. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  9. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  10. Najužitočnejšia appka
  1. Billa otvorila svoju 150. predajňu na Slovensku
  2. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  3. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  5. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  6. Polus Market – trh v srdci nákupného centra
  7. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  8. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  9. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  10. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  1. Najužitočnejšia appka 17 522
  2. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 17 281
  3. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 998
  4. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 10 498
  5. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 607
  6. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 381
  7. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 4 290
  8. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 4 154
  9. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 3 954
  10. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 3 676