Príbeh filmu (11): Vymetači Matrixu a žraločie kung-fu

Svet ovládli multiplexy a filmový mainstream

Čeľuste. Prvý veľký filmový hit Stevena Spielberga.(Zdroj: outnow)

V jedenástej epizóde dokumentárneho Príbehu filmu sa Mark Cousins premiestni do Hongkongu legendárneho Brucea Leeho. O tajomstve svojich akčných filmov mu bude podrobne rozprávať majster réžie Yuen Woo-ping. Dozvieme sa veľa o technike „wire-fu“, ktorá sa začala používať pri choreografii bojových scén vo filme Matrix.

Uvidíme množstvo presne vybraných scén z povestných filmov, ako sú Hviezdne vojny, Čeľuste či Vyháňač diabla – Mark Cousins sa nás pokúsi presvedčiť, že aj tieto filmy, napriek tomu, že sú často kritikou odmietané, prinášajú do kinematografie mnohé inovácie.

Článok pokračuje pod video reklamou

A z hollywoodskych štúdií si zaletíme do Indie, kde nás súčasná herecká megastar Amitabh Bachchan s dôvernou znalosťou vecí prevedie bollywoodskou filmovou tvorbou. Jedenásta epizóda je veľmi internacionálna, rýchla a zábavná. Ale je čas povedať si, ako a akými postupmi vlastne Mark Cousins tento seriál vytvoril.

Film v kontexte dejín

Mark Cousins svojím veľkolepým pätnásťdielnym projektom prehlbuje spoločné siete prijímaných konvencií a neviditeľných stratégií. Vďaka jeho autorskému dokumentu dokážeme vnímať film v kontexte dejín ako umelecký druh, ktorý môže byť aj nekonvenčný a inovatívny, ktorý je súčasťou histórie nášho sveta a zároveň prispieva i k predstave o tomto svete. Kinematografia je podobne ako povedzme filozofia jedným z pohľadov, jedným z výkladov reality. Rozširuje vedomie súvislostí. Vytvára nové významy. A to nie je málo.

Film je zobrazené rozprávanie, vytvára rôzne typy obrazov a na ich spájanie používa montáž. Tá sa podriaďuje nejakému rytmu a adekvátnemu tempu. Vďaka svojej znakovej podstate film generuje určité symboly a konvencie, veľmi špecificky môže používať a aj používa zvuk či farbu. A rozprávať môže akékoľvek príbehy.

Ako sa to všetko začalo

Mark Cousins pritom v žiadnom prípade nehovorí teoreticky a explicitne. Ide mu skôr o to, aby si sám divák vytvoril názor, aby sám uvažoval nad daným problémom. A tým problémom sú celé dejiny filmu, ich zložitý a zábavný vývoj. Cousins k nim pristupuje pomerne štandardne. Chronologicky.

Prechádza od vzniku kinematografie cez rôzne základné štýly a avantgardy ako povedzme expresionizmus či surrealizmus, zaoberá sa príchodom zvuku, ukazuje jednotlivé žánre, nové vlny a nové filmové regióny, ďalej nezávislý americký film až po vznik multiplexov a súčasné „počítačové“ veľkofilmy, ktorými sa zaoberá aj v tejto jedenástej epizóde. Zdanlivo teda nič nové. Jedinečnosť a fascináciu vyvoláva spracovanie. To, ako zaujímavo je to celé urobené.

Autor je dokumentarista, ktorý skladá svoj cyklus z viacerých rovín. Sú to ilustračné zábery, ktoré sú samy osebe skvelými obrazovými kompozíciami presne korešpondujúcimi s „dejom“. Ďalšia rovina je autorský komentár, ktorý bez preháňania, skromne, ale o to presnejšie naviguje diváka a hovorí mu, čo konkrétne si v danom období všimnúť v obrazovej zložke spomínaných filmov. Tým sa dostávame k tretej rovine. Tou sú spomínané filmy, respektíve presne vybrané zábery alebo celé scény z filmov, o ktorých sa hovorí. Tomu musela predchádzať a aj predchádzala neuveriteľne náročná a dlhá práca v archívoch mnohých krajín.

Bezchybná encyklopédia

Výber archívnych materiálov je skvelý – v snímke Príbeh filmu: Odysea vidíme pochopiteľne aj známe veci, ale aj ukážky z diel, ktoré sa jednoducho do distribúcie nikdy nedostali, nezohnateľné tituly, o ktorých vieme len z rôznych učebníc dejín kinematografie.

Poslednou rovinou sú rozhovory s viac-menej všetkými žijúcimi relevantnými filmovými tvorcami. Mark Cousins ich spovedá a oni bez akéhokoľvek pátosu, autenticky a úprimne objasňujú svoj prístup k filmovej tvorbe.

Cousinsov pätnásťdielny dokument je veľkým zážitkom. Je jednou z ciest, akými sa dokumentárny film o umení môže uberať. S láskou, ale aj kriticky a presne referuje o jednom umeleckom druhu, ktorý desaťročia fascinuje milióny ľudí. A popularizuje jeho špičky. Pre diváka, ktorý absolvuje všetky diely, sa cyklus stane bezchybnou encyklopédiou dejín kinematografie, v mnohom osobnou, ale objektívnou. Zároveň spĺňa jeden z dávnych snov filmovej vedy: slovo a film sú dva úplne odlišné semiotické systémy – ak chceš niečo povedať o nejakom filme, ideálne (a poctivé) by bolo o ňom nakrútiť film. Mark Cousins to urobil.

Príbeh o skutočnom svete

Na Slovensku máme už niekoľko kvalitných a pozoruhodných autorských dokumentárnych cyklov o slovenskom filme. Existujú aj komentované, televízne Histoire(s) du cinema Jean-Luca Godarda. Ale autorské filmové dejiny svetovej kinematografie Marka Cousinsa sú len jedny a nedá sa predpokladať, že by sa takýto monumentálny projekt v budúcnosti hneď tak zopakoval.

Navyše vytvárajú skutočný historický príbeh. Miestami napínavý, niekedy dojímavý a melodramatický, inokedy tajomný vďaka rôznym peripetiám dejín. Príbeh, ktorý je pozoruhodný a zaujímavý. Pretože dokumentárny film je často oveľa zaujímavejší ako hraný film.

Napokon, kinematografia vznikla v roku 1895 ako bezprostredný záznam skutočnosti, ako dokument. Cousins zobrazuje vývoj sveta obrazov, ktoré referovali a referujú o tom „skutočnom“ svete. A zobrazuje aj to, ako to tie filmové obrazy robili a robia.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára!
  2. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  3. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  4. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite
  5. Zvodný jesenný look s AVONom a Darou!
  6. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  7. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's?
  8. Košická spoločnosť Ness formálne otvorila office v Poprade
  9. Ako znížiť spotrebu energie v obciach a mestách
  10. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si?
  1. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  2. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára!
  3. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  4. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite
  5. Zvodný jesenný look s AVONom a Darou!
  6. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's?
  7. Výhody virtuálneho sídla spoločnosti
  8. Medzinárodný týždeň na EU v Bratislave
  9. Košická spoločnosť Ness formálne otvorila office v Poprade
  10. Ako znížiť spotrebu energie v obciach a mestách
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 413
  2. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 111
  3. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 384
  4. Sládok Pilsner Urquell: Neviem prečo zdokonalovať Prazdroj 9 434
  5. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 872
  6. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 5 552
  7. Nepodceňujte príznaky psoriázy 4 295
  8. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 4 062
  9. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 3 205
  10. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku 2 542

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Peniaze na reformu školstva v rozpočte nevidno

Školstvo je v rozpočte málo ambiciózne.

AUTORSKÁ STRANA MATÚŠA KRČMÁRIKA

Český diktátor je o krok bližšie

Čechom akoby to bolo jedno.

DOMOV

Polícia robí u Kočnera domové prehliadky

Na prehliadkach sa zúčastňuje aj Kočner.

EKONOMIKA

Prudký rast cien bytov sa zastavil

V ponuke ubúdajú najmä staré byty.

Neprehliadnite tiež

Rádio Expres: Mladých hudobníkov hráme. Emme Drobnej pomohla Superstar

Rasťo Bečaver vysvetľuje, čím speváčka zaujala jeho rádio.

Nóri, Estónci alebo Česi? Kto sú najväčší knihomoli

Počet kníh v domácnosti v dospievaní má vplyv na úroveň vzdelanosti.