Príbeh filmu (11): Vymetači Matrixu a žraločie kung-fu

Svet ovládli multiplexy a filmový mainstream

Čeľuste. Prvý veľký filmový hit Stevena Spielberga.(Zdroj: outnow)

V jedenástej epizóde dokumentárneho Príbehu filmu sa Mark Cousins premiestni do Hongkongu legendárneho Brucea Leeho. O tajomstve svojich akčných filmov mu bude podrobne rozprávať majster réžie Yuen Woo-ping. Dozvieme sa veľa o technike „wire-fu“, ktorá sa začala používať pri choreografii bojových scén vo filme Matrix.

Uvidíme množstvo presne vybraných scén z povestných filmov, ako sú Hviezdne vojny, Čeľuste či Vyháňač diabla – Mark Cousins sa nás pokúsi presvedčiť, že aj tieto filmy, napriek tomu, že sú často kritikou odmietané, prinášajú do kinematografie mnohé inovácie.

A z hollywoodskych štúdií si zaletíme do Indie, kde nás súčasná herecká megastar Amitabh Bachchan s dôvernou znalosťou vecí prevedie bollywoodskou filmovou tvorbou. Jedenásta epizóda je veľmi internacionálna, rýchla a zábavná. Ale je čas povedať si, ako a akými postupmi vlastne Mark Cousins tento seriál vytvoril.

Film v kontexte dejín

Mark Cousins svojím veľkolepým pätnásťdielnym projektom prehlbuje spoločné siete prijímaných konvencií a neviditeľných stratégií. Vďaka jeho autorskému dokumentu dokážeme vnímať film v kontexte dejín ako umelecký druh, ktorý môže byť aj nekonvenčný a inovatívny, ktorý je súčasťou histórie nášho sveta a zároveň prispieva i k predstave o tomto svete. Kinematografia je podobne ako povedzme filozofia jedným z pohľadov, jedným z výkladov reality. Rozširuje vedomie súvislostí. Vytvára nové významy. A to nie je málo.

Film je zobrazené rozprávanie, vytvára rôzne typy obrazov a na ich spájanie používa montáž. Tá sa podriaďuje nejakému rytmu a adekvátnemu tempu. Vďaka svojej znakovej podstate film generuje určité symboly a konvencie, veľmi špecificky môže používať a aj používa zvuk či farbu. A rozprávať môže akékoľvek príbehy.

Ako sa to všetko začalo

Mark Cousins pritom v žiadnom prípade nehovorí teoreticky a explicitne. Ide mu skôr o to, aby si sám divák vytvoril názor, aby sám uvažoval nad daným problémom. A tým problémom sú celé dejiny filmu, ich zložitý a zábavný vývoj. Cousins k nim pristupuje pomerne štandardne. Chronologicky.

Prechádza od vzniku kinematografie cez rôzne základné štýly a avantgardy ako povedzme expresionizmus či surrealizmus, zaoberá sa príchodom zvuku, ukazuje jednotlivé žánre, nové vlny a nové filmové regióny, ďalej nezávislý americký film až po vznik multiplexov a súčasné „počítačové“ veľkofilmy, ktorými sa zaoberá aj v tejto jedenástej epizóde. Zdanlivo teda nič nové. Jedinečnosť a fascináciu vyvoláva spracovanie. To, ako zaujímavo je to celé urobené.

Autor je dokumentarista, ktorý skladá svoj cyklus z viacerých rovín. Sú to ilustračné zábery, ktoré sú samy osebe skvelými obrazovými kompozíciami presne korešpondujúcimi s „dejom“. Ďalšia rovina je autorský komentár, ktorý bez preháňania, skromne, ale o to presnejšie naviguje diváka a hovorí mu, čo konkrétne si v danom období všimnúť v obrazovej zložke spomínaných filmov. Tým sa dostávame k tretej rovine. Tou sú spomínané filmy, respektíve presne vybrané zábery alebo celé scény z filmov, o ktorých sa hovorí. Tomu musela predchádzať a aj predchádzala neuveriteľne náročná a dlhá práca v archívoch mnohých krajín.

Bezchybná encyklopédia

Výber archívnych materiálov je skvelý – v snímke Príbeh filmu: Odysea vidíme pochopiteľne aj známe veci, ale aj ukážky z diel, ktoré sa jednoducho do distribúcie nikdy nedostali, nezohnateľné tituly, o ktorých vieme len z rôznych učebníc dejín kinematografie.

Poslednou rovinou sú rozhovory s viac-menej všetkými žijúcimi relevantnými filmovými tvorcami. Mark Cousins ich spovedá a oni bez akéhokoľvek pátosu, autenticky a úprimne objasňujú svoj prístup k filmovej tvorbe.

Cousinsov pätnásťdielny dokument je veľkým zážitkom. Je jednou z ciest, akými sa dokumentárny film o umení môže uberať. S láskou, ale aj kriticky a presne referuje o jednom umeleckom druhu, ktorý desaťročia fascinuje milióny ľudí. A popularizuje jeho špičky. Pre diváka, ktorý absolvuje všetky diely, sa cyklus stane bezchybnou encyklopédiou dejín kinematografie, v mnohom osobnou, ale objektívnou. Zároveň spĺňa jeden z dávnych snov filmovej vedy: slovo a film sú dva úplne odlišné semiotické systémy – ak chceš niečo povedať o nejakom filme, ideálne (a poctivé) by bolo o ňom nakrútiť film. Mark Cousins to urobil.

Príbeh o skutočnom svete

Na Slovensku máme už niekoľko kvalitných a pozoruhodných autorských dokumentárnych cyklov o slovenskom filme. Existujú aj komentované, televízne Histoire(s) du cinema Jean-Luca Godarda. Ale autorské filmové dejiny svetovej kinematografie Marka Cousinsa sú len jedny a nedá sa predpokladať, že by sa takýto monumentálny projekt v budúcnosti hneď tak zopakoval.

Navyše vytvárajú skutočný historický príbeh. Miestami napínavý, niekedy dojímavý a melodramatický, inokedy tajomný vďaka rôznym peripetiám dejín. Príbeh, ktorý je pozoruhodný a zaujímavý. Pretože dokumentárny film je často oveľa zaujímavejší ako hraný film.

Napokon, kinematografia vznikla v roku 1895 ako bezprostredný záznam skutočnosti, ako dokument. Cousins zobrazuje vývoj sveta obrazov, ktoré referovali a referujú o tom „skutočnom“ svete. A zobrazuje aj to, ako to tie filmové obrazy robili a robia.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 060
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 566
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 597
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 231
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 898
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 699
  7. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 367
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 311
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 603
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 3 169

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Jeden za všetkých, všetci za jedného. Čo má Kaliňák s tromi mušketiermi

Dom, v ktorom býva minister vnútra Robert Kaliňák, je pomenovaný podľa Aramisa z Troch mušketierov. Susedmi sú Athos a Porthos.

PRIMÁR

S vekom lekára môže stúpať aj počet úmrtí pacientov

Lekárom nad šesťdesiat úmrtnosť pacientov stúpla.

Neprehliadnite tiež

Existoval len jeden James Bond, ktorý mohol hrať sám seba

Roger Moore stvárňoval agenta 007 najdlhšie, no zmysel života našiel až v charite.

Preletel okolo neho Usain Bolt. A on pochopil, že na ceste k dokonalému sci-fi zaostal

Dvadsiate výročie Piateho elementu oslávi Luc Besson najdrahším európskym filmom.

Zomrel predstaviteľ Jamesa Bonda Roger Moore

Herec zomrel na rakovinu vo veku 89 rokov.

Proti stereotypu treba bojovať. Archívny chlapec preto zahodil hotový album

Slovenský folker namiesto toho vydal výbornú nahrávku Tranzit.