Príbeh filmu (11): Vymetači Matrixu a žraločie kung-fu

Svet ovládli multiplexy a filmový mainstream

Čeľuste. Prvý veľký filmový hit Stevena Spielberga.(Zdroj: outnow)

V jedenástej epizóde dokumentárneho Príbehu filmu sa Mark Cousins premiestni do Hongkongu legendárneho Brucea Leeho. O tajomstve svojich akčných filmov mu bude podrobne rozprávať majster réžie Yuen Woo-ping. Dozvieme sa veľa o technike „wire-fu“, ktorá sa začala používať pri choreografii bojových scén vo filme Matrix.

Uvidíme množstvo presne vybraných scén z povestných filmov, ako sú Hviezdne vojny, Čeľuste či Vyháňač diabla – Mark Cousins sa nás pokúsi presvedčiť, že aj tieto filmy, napriek tomu, že sú často kritikou odmietané, prinášajú do kinematografie mnohé inovácie.

A z hollywoodskych štúdií si zaletíme do Indie, kde nás súčasná herecká megastar Amitabh Bachchan s dôvernou znalosťou vecí prevedie bollywoodskou filmovou tvorbou. Jedenásta epizóda je veľmi internacionálna, rýchla a zábavná. Ale je čas povedať si, ako a akými postupmi vlastne Mark Cousins tento seriál vytvoril.

Film v kontexte dejín

Mark Cousins svojím veľkolepým pätnásťdielnym projektom prehlbuje spoločné siete prijímaných konvencií a neviditeľných stratégií. Vďaka jeho autorskému dokumentu dokážeme vnímať film v kontexte dejín ako umelecký druh, ktorý môže byť aj nekonvenčný a inovatívny, ktorý je súčasťou histórie nášho sveta a zároveň prispieva i k predstave o tomto svete. Kinematografia je podobne ako povedzme filozofia jedným z pohľadov, jedným z výkladov reality. Rozširuje vedomie súvislostí. Vytvára nové významy. A to nie je málo.

Film je zobrazené rozprávanie, vytvára rôzne typy obrazov a na ich spájanie používa montáž. Tá sa podriaďuje nejakému rytmu a adekvátnemu tempu. Vďaka svojej znakovej podstate film generuje určité symboly a konvencie, veľmi špecificky môže používať a aj používa zvuk či farbu. A rozprávať môže akékoľvek príbehy.

Ako sa to všetko začalo

Mark Cousins pritom v žiadnom prípade nehovorí teoreticky a explicitne. Ide mu skôr o to, aby si sám divák vytvoril názor, aby sám uvažoval nad daným problémom. A tým problémom sú celé dejiny filmu, ich zložitý a zábavný vývoj. Cousins k nim pristupuje pomerne štandardne. Chronologicky.

Prechádza od vzniku kinematografie cez rôzne základné štýly a avantgardy ako povedzme expresionizmus či surrealizmus, zaoberá sa príchodom zvuku, ukazuje jednotlivé žánre, nové vlny a nové filmové regióny, ďalej nezávislý americký film až po vznik multiplexov a súčasné „počítačové“ veľkofilmy, ktorými sa zaoberá aj v tejto jedenástej epizóde. Zdanlivo teda nič nové. Jedinečnosť a fascináciu vyvoláva spracovanie. To, ako zaujímavo je to celé urobené.

Autor je dokumentarista, ktorý skladá svoj cyklus z viacerých rovín. Sú to ilustračné zábery, ktoré sú samy osebe skvelými obrazovými kompozíciami presne korešpondujúcimi s „dejom“. Ďalšia rovina je autorský komentár, ktorý bez preháňania, skromne, ale o to presnejšie naviguje diváka a hovorí mu, čo konkrétne si v danom období všimnúť v obrazovej zložke spomínaných filmov. Tým sa dostávame k tretej rovine. Tou sú spomínané filmy, respektíve presne vybrané zábery alebo celé scény z filmov, o ktorých sa hovorí. Tomu musela predchádzať a aj predchádzala neuveriteľne náročná a dlhá práca v archívoch mnohých krajín.

Bezchybná encyklopédia

Výber archívnych materiálov je skvelý – v snímke Príbeh filmu: Odysea vidíme pochopiteľne aj známe veci, ale aj ukážky z diel, ktoré sa jednoducho do distribúcie nikdy nedostali, nezohnateľné tituly, o ktorých vieme len z rôznych učebníc dejín kinematografie.

Poslednou rovinou sú rozhovory s viac-menej všetkými žijúcimi relevantnými filmovými tvorcami. Mark Cousins ich spovedá a oni bez akéhokoľvek pátosu, autenticky a úprimne objasňujú svoj prístup k filmovej tvorbe.

Cousinsov pätnásťdielny dokument je veľkým zážitkom. Je jednou z ciest, akými sa dokumentárny film o umení môže uberať. S láskou, ale aj kriticky a presne referuje o jednom umeleckom druhu, ktorý desaťročia fascinuje milióny ľudí. A popularizuje jeho špičky. Pre diváka, ktorý absolvuje všetky diely, sa cyklus stane bezchybnou encyklopédiou dejín kinematografie, v mnohom osobnou, ale objektívnou. Zároveň spĺňa jeden z dávnych snov filmovej vedy: slovo a film sú dva úplne odlišné semiotické systémy – ak chceš niečo povedať o nejakom filme, ideálne (a poctivé) by bolo o ňom nakrútiť film. Mark Cousins to urobil.

Príbeh o skutočnom svete

Na Slovensku máme už niekoľko kvalitných a pozoruhodných autorských dokumentárnych cyklov o slovenskom filme. Existujú aj komentované, televízne Histoire(s) du cinema Jean-Luca Godarda. Ale autorské filmové dejiny svetovej kinematografie Marka Cousinsa sú len jedny a nedá sa predpokladať, že by sa takýto monumentálny projekt v budúcnosti hneď tak zopakoval.

Navyše vytvárajú skutočný historický príbeh. Miestami napínavý, niekedy dojímavý a melodramatický, inokedy tajomný vďaka rôznym peripetiám dejín. Príbeh, ktorý je pozoruhodný a zaujímavý. Pretože dokumentárny film je často oveľa zaujímavejší ako hraný film.

Napokon, kinematografia vznikla v roku 1895 ako bezprostredný záznam skutočnosti, ako dokument. Cousins zobrazuje vývoj sveta obrazov, ktoré referovali a referujú o tom „skutočnom“ svete. A zobrazuje aj to, ako to tie filmové obrazy robili a robia.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 673
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 938
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 108
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 824
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 674
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 450
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 098
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 020
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 856
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 471

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Cena Oskára Čepana upozorňuje, že umenie nie je šport. Nemá jedného víťaza

Finalisti vydali spoločné stanovisko a porota súťaže im vyhovela.

Zomrel spoluzakladateľ skupiny AC/DC Malcolm Young

Legendárny gitarista trpel v posledných rokoch demenciou.

Jim Carrey komika nehral, bol posadnutý. Teraz sa chystá na úlohu Ježiša

Nový film na Netflixe zverejnil také zábery, ktoré sa kedysi producenti báli ukázať.