Spytovanie chleba, ako tento program sám nazýva, chápe ako „neustále vypytovanie sa na ešte nevyriešenú otázku ľudských hodnôt“. Chlieb je preňho metaforou, „priesečníkom línie každodennosti až obyčajnosti s líniou posvätnosti, ktorá v súčasnom myslení zastáva neistú, nedominantnú pozíciu“.
Obraz Nakľaknutie prázdna je súčasťou najnovšieho „chlebového“ súboru prác, nazvaného O kľaknutie menší od seba. Názov celku si výtvarník vypožičal z básne Jána Ondruša Kľaknutie. Dielo je maliarskou metaforou.
„Telo kľačiace na bochníkoch prečnievajúcich do prázdnoty pod podlahou má naznačovať významovú rovinu, v ktorej sa odohrávajú komplikované vzťahy medzi telesnosťou, materiálnosťou chleba, symbolikou kľačiaceho tela a neistotou, (hodnotovou) prázdnotou, o ktorú sa možno alebo nemožno oprieť, na ktorú si možno alebo nemožno kľaknúť, alebo sa s ňou symbolicky vyrovnávať,“ vysvetľuje autor.
Podľa výtvarného teoretika Norberta Lacka je dôležitým aspektom Podhorského tvorby samotný akt maľby: „... podobne ako akt kresby pri predchádzajúcich prácach je v Podhorského chápaní posunutý až na prah nutnej potreby prijímať účasť na veciach človeka v zmysle manuálneho pracovno-telesného nasadenia, ale aj mentálneho sústredenia.”
Maľovanie a chlieb sa tu stávajú každodennou, pritom nevšednou a tajomnou nevyhnutnosťou. Norbert Lacko - spolu so Silviou L. Čúzyovou - stojí aj za konceptom výstavného cyklu Rožňavské radiály, v rámci ktorého sa teraz dielo Rastislava Podhorského predstavuje popri tvorbe Daniela Fischera a Martina Špirca v Galérii Baníckeho múzea v Rožňave.
Rastislav Podhorský: Nakľaknutie prázdna (2013), 225 x 100 cm, kombinovaná technika na polystyréne.
Výstava: Rožňavské radiály 1.05. Medzimédiá (Daniel Fischer, Rastislav Podhorský, Martin Špirec), Galéria Baníckeho múzea v Rožňave, Rožňava, 7. - 22. novembra 2013.