Podmanivé tóny Cuberovho barytónsaxofónu dnes ukončili prvý večer BJD
Bratislava 19. októbra (TASR) - Podmanivé tóny barytónsaxofónu
amerického džezmena Ronieho Cubera v sprievode skupiny Cubism
ukončili dnes prvý z troch ...
TASR
Tlačová agentúra
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
Bratislava 19. októbra (TASR) - Podmanivé tóny barytónsaxofónu
amerického džezmena Ronieho Cubera v sprievode skupiny Cubism
ukončili dnes prvý z troch večerov tohtoročných 28. Bratislavských
jazzových dní (BJD).
Víkend plný hudby odštartovalo v piatok krátko po 19.00 hodine
vystúpenie mladej trnavskej skupiny Fuse Jazz, ktorá v elektrickej
zostave predviedla niekoľko autorských skladieb bubeníka a lídra
kapely Štefana Bugala. Vysoko posadená latka víťazov súťaže Jazzové
Vianoce nenechala bratislavské publikum ľahostajným a vyslúžila si
možnosť jedného prídavku.
Vybrúsené a technicky zvládnuté fusion vystriedal koncert
world-jazzovej formácie Djabe. Názov si maďarské sexteto prepožičalo
z jazyka afrických Ašanov, v ktorom vyjadruje slobodu a ktoré sa dnes
večer stalo aj synonymom uvoľnenosti a hravosti jej etno prejavu.
Prostredníctvom speváka a perkusionistu Andrása Siposa, huslistu
a hráča na dychové nástroje Ferenca Kovácsa a jeho brata klávesistu
Zoltána, basgitaristu Tamása Barabása i gitaristu Attilu Égerháziho
mohli návštevníci PKO absolvovať krátky exkurz melódiami rôznych
hudobných štýlov i vplyvov. Djabe má za sedem rokov existencie na
svojom konte rovnaký počet vydaných CD a počas prvého večera
festivalu bola tiež jedinou kapelou, ktorá sa predstavila aj vokálne.
Atmosfére začiatku plnej energie zostalo verné i vystúpenie
izraelského džezového saxofonistu a klarinetistu Gilada Atzmona. Ten
sa v Bratislave predstavil spoločne so skupinou Orient House Ensemble
z Veľkej Británie. Výnimočný hudobník a zároveň spisovateľ - disident
žijúci mimo Izraela pre rozdielny názor na blízkovýchodný konflikt
venoval jednu zo svojich skladieb palestínskemu ľudu. Politicky
priamočiary Atzmon však v žiadnom prípade nepredviedol rovnako
prvoplánový džez. Jeho kompozície obsahovali postupy balkánskej,
arabskej i židovskej hudby, ktoré dopĺňali mohutným diváckym
potleskom sprevádzané sóla. Počas svojej umeleckej kariéry
spolupracoval s rockovým rebelom Ianom Durym a jeho skupinou
Blockheads, ale i so známou speváčkou Ofrou Hazou.
Hviezdou úvodného večera festivalu bol americký saxofonista
Ronnie Cuber a jeho skupina Cubism v zložení bubeník Jonathan Blake,
basgitarista Damon Warmack a klávesista Kevin Sholar. Doménou
uznávaného umelca, často prirovnávaného k produkcii Peppera Adamsa
a Gerryho Mulligana, sú rhytm and bluesové a latino rytmy, ako aj
straightahead a hard bop. O pravdivosti prívlastku "jedného
z najväčších a najtalentovanejších barytónsaxofonistov" dnes
presvedčil i bratislavské publikum, ktoré nešetrilo pokrikmi
a potleskom. Úspech vystúpenia potvrdzujú i samotné slová Cubera,
ktorý v rozhovore pre TASR ocenil nielen atmosféru, ale i vnímavosť
domáceho publika. Ako uviedol, v strednej a východnej Európe
vystupuje po prvý raz, no chcel by sa sem ešte vrátiť. Pobyt na
Slovensku využije ešte na koncert v Nových Zámkoch, ktorý sa
uskutoční dnes večer.
Priestory improvizovanej džezovej kaviarne dvakrát využila aj
pezinsko-bratislavsko-trnavská skupina Take One. Tú môžu najmä
návštevníci bratislavských podnikov poznať aj ako koncertujúcu
formáciu Také Oné. Skupina existuje približne dva roky, pričom
nadviazala na rovnomennú kapelu z rokov 1997/98. Vo svojich dvoch
vstupoch o 21.00 a 23.00 h s improvizačnou ľahkosťou predviedla
skladby postavené na groove, obsahujúce najmä prvky funky, džezu
a rhytm and blues.