SME

Čekovská: Dorian mal byť len pekný a obdivovaný. Dnes je to opäť aktuálne

ĽUBICA MALACHOVSKÁ ČEKOVSKÁ musí dookola odpovedať na novinárske otázky, ako môže byť žena skladateľkou.

(Zdroj: FOTO SME - GABRIEL KUCHTA)

Novinárske otázky, ako môže byť žena skladateľkou, ju občas hnevajú. ĽUBICA MALACHOVSKÁ ČEKOVSKÁ mala tento mesiac svetovú premiéru svojej opery Dorian Gray v Opere Slovenského národného divadla.

Koľko hudby sa vám zmestí do hlavy?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hudbou žijem odmalička, začínali sme v dvojizbovom byte na Makarenkovej ulici v Humennom, kde sme mali obrovské krídlo a to bola s bratom naša detská hračka.

Závidíte niečo svojmu bratovi Mariánovi?

Trochu schopnosť exhibície. Je to dar, šťastie, ja sa viem otvoriť len pred tými, ktorí ma poznajú. Inak pôsobím skôr placho.

SkryťVypnúť reklamu

s-bratom_r5721_res.jpg
S bratom Mariánom Čekovským.
FOTO – Archív Ľ. Č.

Prečo ste nešli ako váš brat na konzervatórium, ale na gymnázium?

Pôvodne som chcela ísť študovať medicínu, ale potom mi odrazu prišlo ľúto za hudbou. Prihlásila som sa na teóriu hudby, hoci som bola totálny notový analfabet. Zobrali ma s tým, že som si všetko musela doštudovať. Na starosť si ma zobral pedagóg Igor Javorský, alfabetizoval to, čo som dovtedy len hrala na klavíri.

Dovtedy ste hrali systémom hraj ako počuješ?

To nie je nič neobvyklé. Uši boli odjakživa mojou silnou dispozíciou. Čo som počula, to som si aj zahrala. Naučiť sa písať noty je ako naučiť sa nový jazyk, treba vedieť narátať aspoň do štyroch, poznať ťažké aj ľahké doby, je však dobré mať pritom aj dobrú pamäť. Keď som na škole zvládla techniku, cítila som sa slobodnejšie.

SkryťVypnúť reklamu

Akou hudbou sa dávate najčastejšie inšpirovať?

Hudbu istým spôsobom dookola recyklujeme. Tehly máme všetci rovnaké, len si ich vždy trochu inak postavíme. Každý skladateľ má k dispozícii len dvanásť tónov v rade za sebou.

Aké je to, keď sa po rokoch prípravy konečne dostáva vaše dielo na scénu?

Neopísateľný. V tom najskromnejšom zmysle slova. Zrazu ožívajú postavy z libreta, zviditeľňuje sa príbeh... Opera je obrovský živý organizmus. Funguje, ak počas predstavenia nemyslíte na to, či ste nezabudli vypnúť práčku.

Načítavam video...

Teda nemáte pocit, že vám divadelníci zničili vaše dielo, ako sa často autorom pri premiérach zdá?

Práve naopak. Celý inscenačný tím Doriana Graya bol mierumilovný, kreatívny, nesúperili v ňom žiadne egá. Britský dirigent Christopher Ward pôsobil ako živý ekvalizér, ťahal z orchestra presne tú hudbu, ktorú som si pri komponovaní predstavovala. Je to dirigent s energiou a chuťou, navyše s pokojnou náladou, ktorý nemusí ukazovať silu zvýšeným hlasom.

SkryťVypnúť reklamu

Novinári dookola riešili, že medzi tvorkyňami boli skoro samé ženy.

Bola to náhoda. Pôvodne to mal režírovať známy anglický režisér David Pountney, pre svoje intendantstvo vo Welsh National Opera v Cardiffe to však nakoniec nemohol zobrať, takže divadlu navrhol, že by to mohla robiť jeho žena Nicola Raab. Prešiel však celou partitúrou a naznačil mi, kde som mala zle položené dôrazy. Niekedy ma však až urážajú tie večné otázky, ako môže byť žena skladateľkou. Skladateliek je viac, dokonca už aj na Slovensku.

Ako znášate kritiku?

Umenie je veľmi subjektívne. Som zvedavá, čo ľudia povedia na moje diela, ale bojím sa tých, čo veľmi chvália, rovnako ako zlomyseľných. Tým prajem, aby doma zanechali zlé úmysly, a prišli na operu Doriana Graya s čistým papierom.

SkryťVypnúť reklamu

Mysleli ste pri komponovaní aj na nejakých konkrétnych interpretov?

Pôvodne som veľmi chcela, aby hlavnú postavu spieval Pavol Bršlík, ale keďže je veľmi vyťažený, nepodarilo sa nám ho získať. Ale Eric Fennell a Eamonn Mulhall - dva úplne rozdielne typy hlasov, vystupovania, čo je veľmi dobré na porovnávanie - vdýchli do postavy tú správnu polohu. S ich výberom som sa stotožnila.

Prakticky celý tím je medzinárodný, veríte v nejaké ďalšie zahraničné uvedenia svojho diela?

Moji hudobní vydavatelia Bärenreiter Verlag Kassel pozvali do Bratislavy na premiéru významných žurnalistov, ktorí píšu do OpernWelt a iných významných operných periodík, intendantov v nemeckých operných domoch, samotné vedenie SND sa starostlivo postaralo o propagáciu, bez ktorej to v dnešných časoch ani nejde, premiéra sa konala v rámci hudobného festivalu Melos-Étos, tak uvidíme, ako sa nám podarí „odlet“.

SkryťVypnúť reklamu

Vaša opera vnikla na objednávku Slovenského národného divadla.

Neskutočne si vážim túto možnosť, lebo to nie je každodenná záležitosť.

Od začiatku ste boli rozhodnutá vybrať si libreto zo svetovej literatúry?

Námet prišiel od mamy môjho manžela, Marty Malachovskej. Diskutovali sme o tom s mojím vydavateľom a prišli sme s ponukou k vtedajšej riaditeľke SND Silvii Hroncovej a bývalému riaditeľovi opery Pavlovi Smolíkovi.Nebyť jej podpisu na zmluve, toto dielo by zrejme nevzniklo. Našťastie, aj všetci ďalší šéfovia SND ho podporovali.

Nemali ste problém sústrediť sa na podobne náročné dielo?

Na tejto opere som pracovala dennodenne minimálne dve-tri hodiny počas viac ako dvoch rokov. Keďže išlo o honorovanú zákazku, nemusela som popri tom brať množstvo iných prác. Nepodceňujem scénické pesničky ani filmovú hudbu, ale na operu skladateľ potrebuje čas.

SkryťVypnúť reklamu

Robili ste napríklad hudbu do seriálu Kriminálka Staré Mesto, však?

Remeslo sa cibrí aj pri takýchto zákazkách, bavia ma, hudba však pri nich hrá druhé husle, musíte robiť to, čo od vás chce filmový či divadelný scenár. Povedzme si otvorene, skladateľ musí tiež platiť účty ako ostatní, ale vážnemu kumštu, pri ktorom je hudba v prvom pláne, zostanem verná navždy.

Sedeli ste pri komponovaní pri klavíri?

Nie, písala som ju priamo na papier a potom do počítača. Zlý zvuk počítačovej hudby síce niekedy dokáže skladateľovi celkom zničiť jeho predstavu, ale bohužiaľ, tejto fáze sa nevyhne. Pri klavíri som ako Červená čiapočka s košíčkom - zbieram si nápady. Pri komponovaní ich však rovno obliekam do orchestrálnych farieb a melodík.

Po premiére sa objavovali aj hlasy, že to mala byť skôr symfónia ako opera.

SkryťVypnúť reklamu

Opera je pre skladateľa obrovská výzva. Mne sa páči ľudský hlas, hoci som si musela zvykať na prácu s ním. Veľmi mi v tom pomohlo manželovo rodinné prostredie aj on sám, keďže bol jedenásť rokov sólistom SND.

dsc_0201cekovska-huslista-dirigent-villa_r6911_res.jpg
V Slovenskej filharmónii po premiére koncertu pre husle a orchester v rámci tohtoročných Bratislavských hudobných dní.
FOTO – Valéria Zacharová

Zvažovali ste libreto v slovenčine?

Ospravedlňujem sa slovenským divákom, ale texty Oscara Wilda sme chceli radšej ponechať v origináli. Veľmi som však dbala na to, aby bol aj slovenský preklad na úrovni. Divadlo oslovilo prekladateľku a poetku Janu Kantorovú-Bálikovú. Chcela som, aby sa ani v slovenčine nestratilo nič z paradoxnosti Wildových výrokov typu: Je lepšie byť pekný ako dobrý, je však lepšie byť dobrý ako škaredý.

SkryťVypnúť reklamu

Nedávno vyšiel Dorian Gray aj v necenzurovanej verzii. Z čoho vychádzala libretistka, kanadsko-anglická spisovateľka Kate Pullingerová?

Práve z tejto pôvodnej verzie. Ide o skvelý príbeh. Škandál s Dorianom Grayom bol vo svojej dobe taký silný, že si to dnes už ani nevieme predstaviť. My sme sa však snažili urážať minimálne.

Kým bol pre vás Dorian Gray?

Jeho zamestnaním bolo byť pekným a obdivovaným. Nechcem ani náhodou byť mentorská, ale dnes je to opäť veľmi aktuálna téma. V každom z nás drieme Dorian Gray, každý si vo svojom vnútri tvorí svoj vlastný obraz.

Réžia dala namiesto obrazu na scénu len drevený rám, ako ste to vnímali?

Pre mňa nie je príbeh Doriana Graya o nejakej hororovej premene obrazu, ale hlavne o deštrukcii mladej nepopísanej duše, ktorá príde do nádherného prostredia. Od samého začiatku som chcela, aby bolo obraz hlavne počuť, preto mi Bratislavský chlapčenský zbor nahral akýsi „hlas obrazu“, ktorý som neskôr zmodulovala v elektroakustickom štúdiu v Paríži. Počas večera znie stále tá istá melódia, ale prechádza od čistej verzie až do katastrofickej transformácie. Keď Dorian zabije svoj obraz, jeho hlas sa opäť vyčistí.

SkryťVypnúť reklamu

Aký máte vzťah ku kráse?

Ja skôr hľadám tie správne tóny, hudba vidí ušami. Ak sa má zas krása „počúvať“ očami, musí to byť takisto proces. Sú veci, ktoré sa mi páčia na prvý pohľad, pre istotu však vždy počkám, či sa mi to bude páčiť aj po dvoch či troch dňoch. Aj v kráse hľadám zrnko pravdy.

s-rodinou_r4523_res.jpg

S manželom Svätoplukom Malachovským a so synmi - dvaapolročným Teom a deväťročným Adamom.
FOTO – Archív Ľ. Č.

Dorian Gray za ňu zapredal dušu, za čo by ste vy dali tú svoju?

To je veľmi osobná otázka. Človek si prirodzene k sebe túli tých najmilovanejších. Keby sa malo s nimi niečo stať, asi by som bola schopná urobiť čokoľvek. Veľmi sa obávam, aby som nebola niekedy postavená pred nejakú Sofiinu voľbu. Som šťastná, že ma v manželovej rodine obklopujú ľudia, ktorí okrem lásky k hudbe pestujú aj zmysel pre stretávanie. Podnikáme spoločné výlety a je nám spolu veľmi dobre. Priznám sa, že bez pomoci manžela, ktorý je mojou pravou rukou vo všetkom, babiny, čiže manželovej mamy, a mojej mamy, by som toho veľa napísať nestihla. Máme dve „little monsters“ (malé príšerky), deväťročného Adama a dvaapolročného Tea, ktorí si vyžadujú stopercentnú pozornosť.

SkryťVypnúť reklamu

ĽUBICA MALACHOVSKÁ ČEKOVSKÁ (38)

Vrúcna, štedrá a otvorená - takto ju na stretnutí po premiére opísal anglický dirigent Christopher Ward, ktorý naštudoval Doriana Graya. V kombinácii s talentom ide o veľmi zaujímavú kombináciu

13

cédečiek obsahuje aj nahrávky jej diel

5

významných ocenení má na konte, medzi nimi Cuthbert Nunn Composition Prize of the Royal Academy of Music (1998), Lewerhulme Award (1999), Elsie Owen Prize (1999) od Royal Academy of Music či Cenu Jána Levoslava Bellu za dielo Piano Concerto.

1998

V tom roku získala štipendium ISH od britskej kráľovnej Alžbety.

1

V Umeleckej rade festivalu Pražská jar je jedinou členkou zo Slovenska. Jej diela sa hrali aj na festivale Davida Oistracha v estónskom Pärnu, na festivale Spitalfields v Londýne, festivale Melos-Etos v Bratislave či na festivale Aspekte v Salzburgu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  6. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  7. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  8. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 866
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 950
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 6 743
  4. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 446
  5. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 438
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 226
  7. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 113
  8. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 595
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rudolf Huliak a nový minister životného prostredia Tomáš Taraba.

Firma, ktorú vedie brat Rudolfa Huliaka, nezískala milióny z plánu obnovy.


2
Advokát David Lindtner na súde zastupoval aj stíhaného extrémistu Daniela Bombica.

Bývalý člen sýkorovcov na súde vypovedal o údajnom podplácaní.


4
Roman Antal pri predstavovaní projektu Veža snov na Štrbskom Plese v roku 2019.

Roman Antal uteká pred veriteľmi.


Peter Tkačenko.

Peter Tkačenko odpovedá na komentár Jakuba Fila.


8
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 252
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 101
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 991
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 16 987
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 860
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 353
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 7 237
  8. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 5 786
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťZatvoriť reklamu