DIELO, KTORÉ MÁM RÁD

Bugatti. Takto vyzerá mechanická krása.

Maroš Schmidt rozpráva o vzrušujúcom období automobilového priemyslu, keď autá neboli len dopravnými prostriedkami, ale najmä sochami na kolesách.

Maroš Schmidt (1978) – absolvent priemyselného dizajnu na VŠVU, kurátor zbierok priemyselného dizajnu pri SCD, dizajnér na voľnej nohe a „bojovník“ za Múzeum dizajnu.

Maroš Schmidt rozpráva o vzrušujúcom období automobilového priemyslu, keď autá neboli len dopravnými prostriedkami, ale najmä sochami na kolesách.

Dizajnér Maroš Schmidt je známy najmä ako bádateľ po československej dizajnérskej scéne rokov minulých, no nezaprie v sebe vášeň pre transport dizajn, ktorý študoval.

A hoci pohrúžene opisuje domáce dizajnérske ikony Jindřicha Halabalu a Igora Didova, rebríček obľúbených diel s prehľadom vyhráva zahraničiar – Bugatti 57SC Atlantic z tridsiatych rokov minulého storočia.

Bugatti 57SC Atlantic
  • štyri kusy boli vyrobené od roku 1936 – 1938,
  • považuje sa za ikonu štýlu,funkcie a formy
  • max. rýchlosť 210 km/h,
  • jedno vlastní módna ikona Ralph Lauren od roku 1988, druhé vlastnil Dr. Peter Williamson do roku 2010, keď ho za takmer 40 miliónov dolárov kúpilo Mullin Automotive Museum v Oxnarde, Kalifornia

„Možno to bude vyzerať snobsky, napokon, dnes je to najdrahšie auto sveta, no podľa mňa je toto Bugatti aj najrevolučnejším autom zo všetkých,“ hovorí Schmidt. „Je expresívne tvarované, ale pritom nie je gýčové. Je proporčné, ale vždy dokáže prekvapiť. Je vyzývavé, a zároveň noblesne ušlachtilé. Odhaľujúc spoje duralumínovej karosérie na svojej centrálnej chrbtici a blatníkoch – dokonale vybodkovaný podpis stvoriteľa – zahaľuje celú svoju technickú krásu do luxusných večerných šiat, no jeho línie sú prekvapujúco logické a nadčasové,“ detailne opisuje svojho favorita.

Priznáva, že ho nikdy naživo nevidel, no ak by sa mu táto príležitosť aj naskytla, pristupoval by k nemu s veľkým rešpektom a napríklad šoférovať by sa ho neodvážil. Predsa len, na svete sú iba dva kusy. A sú naozaj veľmi drahé a vzácne.

bugatti_57_atlantic_1_res.jpg

Bugatti 57SC Atlantic.

Remeslo, umenie, dizajn

„V tom čase sa pri výrobe automobilov nezohľadňovalo také množstvo nariadení a rôznych obmedzení ako dnes. Autá sa vyrábali ako sochy. Ich tvorcovia sa viac sústredili na konštrukciu – aby bola jednoduchá, no mechanicky vyspelá – a obalená čo najzaujímavejším tvarom karosérie, aký sa dal s vtedajšími technológiami dosiahnuť. Karosári ako Battista Pinin Farina, Ugo Zagato alebo Giacinto Ghia, to boli svetové hviezdy,“ vysvetľuje Schmidt.Aby sme pochopili, čo za tou krásou je, musíme sa preniesť na začiatok minulého storočia, do automobilky, ktorú v roku 1909 vo vtedy nemeckom meste Molsheim (dnes francúzske mesto) založil rodený Talian Ettore Arco Isidoro Bugatti. Neskoršie medzivojnové obdobie bolo pre značku Bugatti obdobím úspechu a slávy.

Automobily exkluzívnej triedy sa robili v malých sériách pre autosalóny a privátnych, solventných klientov, niekedy vznikol iba jediný exemplár. „Bugatti tým jasne dával najavo, že nie sú žiadna manufaktúra, ale prémiová značka. Že automobil je v ich filozofii solitérny produkt. V tom čase bolo totiž karosárske remeslo úzko previazané s umením a nefalšovanou emóciou. Ettore Bugatti však vždy, dokonca aj pri naozaj luxusných kusoch, presadzoval praktické myslenie, praktickú krásu.“

Stal sa mu osudným

Slávne Bugatti 57SC Atlantic však nenavrhol zakladateľ rodinnej firmy Ettore, ale jeho syn Jean. „Mal vtedy iba niečo cez dvadsať rokov. Navrhol ho, nakreslil aj skonštruoval. Je to luxusné vozidlo typu kupé, má úžasný osemvalcový motor prepĺňaný kompresorom - na to obdobie veľmi výkonný, a zároveň aj veľmi komfortný automobil. No a ak sa rozprávame o estetickej kategórii – je to naozaj socha na kolesách, ktorú dokonale opisuje pojem mechanická krása,“ hovorí Schmidt.

Atlantic vychádzal z predošlého modelu – Bugatti 57. Jean Bugatti skonštruoval tri kusy a nemal v úmysle robiť ďalšie rovnaké, a tak pracoval na nasledovníkovi. To sa mu, žiaľ, stalo osudným. Pri skúšaní nového prototypu nešťastne zahynul. Neďaleko od dielní sa vraj snažil vyhnúť opitému cyklistovi a v rýchlosti narazil do stromu.

Postupne aj slávna rodinná firma upadala, ničila ju 2. svetová vojna aj ekonomická kríza. Neskôr opäť ožila. Od roku 1998 je súčasťou koncernu Volkswagen (Bugatti Veyron navrhol Slovák Jozef Kabáň). „Staré dobré Bugatti je dodnes zdrojom funkčnej estetiky v automobilovom priemysle. Stačí sa pozrieť napríklad na lúčové disky kolies, ktoré boli na type 35 (1924 – 1931). Po roku 2000 sa tieto disky kolies vďaka svojej jednoduchosti a praktickosti stali inšpiráciou pre automobilky Ford a Audi.“

bugatti-type-57-atlantic-08_res.jpg

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 12 957
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 5 105
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 760
  4. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 1 912
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 894
  6. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 1 355
  7. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 1 165
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 920
  9. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 594
  10. Splnený sen 593

Téma: Dielo, ktoré mám rád


Článok je zaradený aj do ďalších tém Víkend

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Strašifták, Buzik, Čačurák. Ako sa žije ľuďom s netradičným priezviskom?

Hanlivé priezvisko úrad zmení za tri eurá, inak to stojí stovku.

DOMOV

Odišiel milionár, ktorý nechal hovoriť iných

Príbeh Petra Vajdu je úzko spätý s novinami.

KULTÚRA

Belgické rádio a minca medzi polkami zadku. Ako Suchet oživil svojho Poirota

Najťažší bol posledný deň nakrúcania.

KOMENTÁRE

Česi sa uvideli v zrkadle menom Babiš

České voľby ukázal nedôveru v politické strany.

Neprehliadnite tiež

Jo Nesbø sa vymazal z titulkov filmu Snehuliak. Nóri sú z neho šokovaní

Na filmovú podobu bestselleru som nemal žiadny vplyv, vraví.

Z opilcov na diskotéke urobil rozprávku. Beck mohol na novinke radšej spomaliť

Hudobný chameleón pred dvomi rokmi vyvolal škandál na cenách Grammy.

ROZHOVOR

Na policajnú akadémiu treba v Rusku tlačenku, muži s mocou sú neodolateľní a sexi

Rusko je rovnaké ako pred tisíc rokmi, hovorí pre SME ukrajinský režisér. Nasadili proti nemu trollov.

Lynyrd Skynyrd: Zrodenie a pokles americkej hudobnej legendy

Ubehlo štyridsať rokov od leteckého nešťastia, pri ktorom zahynuli popularizátori južanského rocku.