SME

Zbyněk Hejda: Zvažoval každý verš

Básnické dielo „originálneho typu pesimistického lyrika“ nie je rozsiahle, ale svojou kvalitou patrí k vrcholom českej poézie.

Zbyněk Hejda písal pomenej, no uvážlivo.Zbyněk Hejda písal pomenej, no uvážlivo. (Zdroj: MAFRA)

Český básnik Zbyněk Hejda (2. 2. 1930 - 16. 11. 2013) sa dostal k širšej čitateľskej verejnosti (alebo ešte lepšie ona k nemu) až ako šesťdesiatnik, po páde komunizmu v novembrovej revolúcii 1989.

Aj on patril k plejáde autorov, ktorí v normalizačnom období po augustovej okupácii Československa v šesťdesiatom ôsmom boli z oficiálnej literatúry veľmi rýchlo vymazaní. No na rozdiel od niektorých svojich generačných spolupútnikov sa nepozdával režimu ani v uvoľnenejších 60. rokoch.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Problémy mal už s debutovou zbierkou „Všechna slast“, keď do nej odmietol dopísať tri či štyri angažovanejšie básne a ignoroval výhrady, že jeho básnická tvorba je priveľmi pochmúrna, temná, zachytávajúca bolesť a úzkosť, trýzeň viny a hrôzu zo smrti.

SkryťVypnúť reklamu

Oáza v antikvariáte

„Nezaujímajú ma kategórie typu optimistická či pesimistická. Mne záleží na tom, aby som vyjadril to, čo sa mi zdá, že je autentické, čo zodpovedá môjmu videniu sveta,“ bola jeho odpoveď.

Kniha nakoniec vyšla v roku 1964. No jeho druhú zbierku Blízkosť smrti už vysádzanú nakoniec zošrotovali. Písal sa rok 1969 a obrodná Pražská jar sa definitívne skončila.

Znamenalo to, samozrejme, aj koniec všetkých literárnych periodík. Hejda bol úzko spojený s jedným z najvýznamnejších časopisov Tvár, do ktorého nastúpil v polovici šesťdesiatych rokov spolu s Václavom Havlom a Ivanom Wernischom.

„Bolo to pre mňa veľmi šťastné obdobie, vďaka pôsobeniu v redakcii som sa zblížil s mnohými osobnosťami, najmä s filozofmi a literárnymi kritikmi,“ spomínal. Veľké slovo tam mal hlavne Jiří Němec, dôležitý človek Hejdovho života.

SkryťVypnúť reklamu

Normalizační likvidátori nechali Zbyňka Hejdu ešte istý čas pracovať vo vydavateľstve Horizont, no po jeho zrušení sa básnik zamestnal v pražskom antikvariáte na Dláždenej ulici, ktorý sa stal vyhľadávanou intelektuálnou oázou a relatívne slobodným priestorom.

Častými hosťami tu boli popri ľuďoch z Tváre aj kritik Jan Lopatka, básnik a výtvarník Jiří Kolář („ten tam chodil každý štvrtok z legendárnych stretnutí v kaviarni Slavia“) či Andrej „Nikolaj“ Stankovič, ktorého Hejda považoval za najlepšieho českého básnika svojej generácie.

Hejdovu tvorbu mohli Česi spoznať až po novembri 89. FOTO - MAFRA

Samizdatový autor i editor

Keď však Hejda podpísal Chartu 77, s antikvariátom sa musel rozlúčiť a stal sa z neho domovník, no zároveň nastal čas jeho zvýšenej disidentskej aktivity. Hejda bol od roku 1979 členom výboru na obranu nespravodlivo stíhaných a v samizdatovom hnutí sa prejavoval nielen ako autor, ale aj ako redaktor a editor.

SkryťVypnúť reklamu

Stal sa členom redakčnej rady časopisu Stredná Európa, s Jiřím Němcom pripravil v osemdesiatom roku takzvané druhé „pražské číslo“ štvrťročníka pre politiku a kultúru Svedectvo, ktorý v Paríži vydával Pavel Tigrid, a edične pripravil viaceré samizdatové výbery, okrem iných poézie emigranta Ivana Blatného.

„Samizdat v Česku fungoval veľmi dobre. Pôvodný náklad ďalšími prepisovaniami rástol geometrickým radom,“ povedal v dávnejšom rozhovore pre SME. Sám vydal v samizdate spomínanú zošrotovanú zbierku Blízkosť smrti, ako aj Lady Felthamovú.

„Samizdat som považoval za úplne legitímny, vtedy by som považoval takmer za hanbu publikovať oficiálne, keď skoro nik z dobrých spisovateľov to nesmel.“

Po zmene režimu vydal ešte básnické zbierky Pobyt v sanatóriu a Valse mélancholique, do jeho literárneho diela však patria aj staršia próza Nikoho tam nestretnem, denníky Cesta k Cerekvi či preklady Emily Dickinsonovej, Georga Trakla a Gottfrieda Benna.

SkryťVypnúť reklamu

Hejda označovaný (napriek jeho spomínanému odmietaniu kategórií optimizmu a pesimizmu) za „originálny typ pesimistického lyrika“ je laureátom Ceny Jaroslava Seiferta, Ceny Toma Stopparda či Ceny Revolver Revue. Jeho výnimočné dielo nie je veľmi rozsiahle. Celý svoj tvorivý život uvážlivo písal každý verš a striedmo narábal s jazykom v pokornom vedomí toho, že všetko „do slov nevchází“.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  2. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  3. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  4. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  5. Na Marka oharka do jarka
  6. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 000
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 922
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 120
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 368
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 824
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 110
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 703
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 484
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 754
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 323
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 275
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 674
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 167
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 11 989
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 560
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu