BRATISLAVA. Vysvietený ozdobený stromček a netrpezlivé deti, ktoré čakajú na vytúžené darčeky. To je obraz z Luskáčika, ktorý je neklamným znakom, že sú tu Vianoce.
Po kanadskej verzii z roku 2008 pristúpilo Slovenské národné divadlo k novému naštudovaniu slávneho baletu P. I. Čajkovského. Vracia sa tak k tradičnej a najväčšmi oceňovanej verzii ruského choreografa Vasilija Vajnonena. Svet detí, čistoty, radosti a fantázie, to boli motívy, ktoré autorov najviac inšpirovali.
Rozprávkový balet odohrávajúci sa v dvoch dejstvách a troch obrazoch býva často prvým dotykom detí s divadlom. Vznikol v roku 1892 a jeho námetom sa stala poviedka Luskáčik a Myší kráľ nemeckého romantického autora E. T. A. Hofmanna, z ktorej ho adaptoval Alexander Dumas. Jeho dielo sa potom stalo základom pre baletné libreto z pera Mariusa Petipu.
„Je to balet, ktorý vyzerá veľmi ľahko, ale zahŕňa v sebe celú baletnú lexiku. Pre tvorcov je vždy obrovskou školou a barometrom kondície,“ hovorí choreograf a režisér Rafael Avnikjan. Spolu s Jozefom Dolinským starším, s ktorým Luskáčika znovu naštudovali, pritiahli na javisko SND takmer stovku baletných tanečníkov, z čoho zhruba polovica sú študenti Tanečného konzervatória Evy Jaczovej.
Tvorcovia sa snažili čo najvernejšie držať pôvodnej predlohy, ktorá je podľa nich pre deti najzrozumiteľnejšia. Poctu detskému divákovi cez Čajkovského skladá naša prvá scéna do tretice - Luskáčik pribudne do repertoáru k Spiacej krásavici a Labutiemu jazeru.
Hudobne balet naštudoval Peter Valentovič a autorom výpravy je český scénograf a výtvarník Josef Jelínek. Premiéra je zajtra o 19.00 h v historickej budove SND.