Tento rakúsky autor študoval sochárstvo na Akadémii umenia vo Viedni, kde doteraz žije a tvorí. Jeho sochárske práce však vystriedal záujem o iné médiá – venuje sa fotografii a filmu. Skúma vzťahy medzi statickým a pohyblivým obrazom.
V tranzite vystavuje 345 panoramatických fotografií prázdnych štadiónov a športových ihrísk, opustených priestranstiev na okrajoch veľkých miest. Rovnako na nej prezentuje film Lancia Thema, z ktorého jedno políčko vidíme na obrázku.
Dielo: Josef Dabernig: Lancia Thema, 2005, 35 mm farebný film prepísaný na DVD, 17 min.
Lancia Thema, film o ceste do Rajskej záhrady nikoho, ako autor svoje dielo sám uvádza, je tajomná snímka.
Divák pozoruje vážneho muža, ktorý sa vydal na cestu po neznámej stredomorskej krajine za zvukovej kulisy operných árií, ktoré znejú z rádia. Jazdu na niekoľkých miestach preruší, aby odfotografoval vlastné auto či okolie.
Z anonymnej scenérie, ktorú vozidlo doteraz míňalo, vystupujú konkrétne detaily, prítomné práve v mieste zastavenia.
Kurátorka Judit Angel hovorí, že „film je čiastočne road-movie, čiastočne antireklamou; prináša však aj delikátnu mieru inštitucionálnej kritiky, keďže autor je producentom, režisérom a zároveň aj hercom...“
Nepoznáme presný dôvod cesty ani jej cieľ. Ale „aký jednoduchý je názov diela (Lancia Thema), také komplexné sú asociácie, myšlienky a obrazy, ktoré spúšťa: vrstvy času, kultúry a v neposlednom rade fotografie a jej dvojitej existencie medzi dokumentovaním a rozprávaním príbehu," napísal výtvarný teoretik Michael Loebenstein.
Fotografie z Dabernigovho archívu, panoramatické zábery slúžia ako základné stavebné prvky filmu, statické snímky vystavené v galérii na stoloch s videom korešpondujú. Vyľudnené priestranstvá a ubiehajúca, nie práve priateľská krajina, ako aj spôsob jej zachytenia sú materiálom na kontempláciu. Jej dĺžku a intenzitu si už určí divák sám.