Príbeh filmu (13): Ázia je nové laboratórium filmu

V tejto epizóde seriálu sa Mark Cousins zaoberá rozkvetom kinematografie mimo USA a Európy.

Čínsky režisér Zhang Yuan.(Zdroj: PROFIMEDIA)

Filmová technika sa v priebehu rokov dramaticky vyvíjala a zároveň sa stala pomerne lacnou a dostupnou. Nízkorozpočtové produkcie v Afrike, Ázii a Južnej Amerike sa rozbehli v rýchlom kvantitatívnom rozmere, v ktorom takmer okamžite vznikla kvalita.

Najskôr sa o tom presvedčíme v Iráne a porozpráva nám o tom sám Abbas Kiarostami, legenda iránskej filmovej vlny, ktorá prevalcovala takmer všetky medzinárodné filmové festivaly na svete.

Ďalším rozhovorom zo skvelej koláže archívnych, inscenovaných materiálov a komentárov, ktoré tvoria túto epizódu, je zábavný rozhovor so Šinjim Tsukamotom, tvorcom tzv. nového japonského filmového hororu.

Ale zastavíme sa na chvíľu predsa len aj v Európe. Claire Denis, jedna z jednoznačne najzaujímavejších režisérok dnešných dní, porozpráva o technike svojej práce a o svojich afrických produkciách. Ale zásadnou ostáva Ázia.

Poetika Ďalekého východu

Úspech ázijských kinematografií posledných rokov zabezpečili relatívne mladí režiséri. Študovali často na zahraničných, „západných“ filmových školách (pokiaľ pod pojem „západ“ zahrnieme i Austráliu). Zároveň pri debutoch nesmierne pomohla možnosť, a vďaka popularizácii Dogmy 95 i legitímnosť využívania ľahkej, jednoduchej a lacnej technológie pri nakrúcaní, pričom bol materiál na záver kopírovaný na 35mm.

Ak bol debut úspešný, ďalší film sa už zväčša robil priamo tridsaťpäťkou. Dnes je to, samozrejme, už DCP nosič. Táto generácia ovplyvnila i starých majstrov a ovplyvnila ich výrazne, takže aj staršia generácia začala používať v mnohom inovatívne a inšpiratívne postupy.

Vo svojej špičke ázijské kinematografie ponúkajú zvláštny štýl, akýsi poetický neorealizmus alebo presnejšie neo-neorealizmus. Dôsledne zachovávajú až dokumentárnu autenticitu prezentovaného prostredia a zároveň svoje filmy v obraze ozvláštňujú rôznymi poetickými štylistickými figúrami. Ale nie je to vždy tak. Často ide aj o filmy nedodržiavajúce žiadne žánrové pravidlá a občas s prehľadom ignorujúce akýkoľvek realizmus.

Socialistická minulosť

Zachytenie rôznorodosti súčasnej kinematografickej tvorby, povedzme len východnej Ázie, nie je jednoduché. Aj keď ide iba o oblasť hraného filmu.

V poslednom čase práve táto oblasť priťahuje najviac pozornosti. Až do takej miery, že sa stalo vyslovene módou o nej hovoriť a analyzovať ju.

Často pri tom pochopiteľne vznikajú komické situácie. V baroch a kuloároch veľkých medzinárodných filmových festivalov môžete stretnúť napríklad amerických filmových kritikov fascinovane špekulujúcich nad symbolikou nejakej plechovej červenej hviezdy na železničnej stanici v novom čínskom filme a vy sa im snažíte vysvetliť, že tá hviezda je tam neustále a patrí k vybaveniu, že staničná reštaurácia s opadanou omietkou bola za socializmu pomerne bežnou realitou i v Československu a nie je to inštrukcia vnímať film ako postkatastrofické sci-fi. Pri čínskych filmoch budete s vašou minulosťou jednoducho vo výhode.

Koprodukcie s Čínou

Mimochodom, samotný strešný termín „ázijský film“ je trochu smiešny, podobne ako „európsky film“. Každá národná kinematografia tu má isté špecifiká, vyplývajúce z rôznych politických systémov, tradícií a podobne. Nehľadiac na špecifiká a rukopisy jednotlivých režisérov.

Ale termín „ázijský film“ sa pre svoju operatívnosť bežne používa a iste aj používať bude, pretože zatiaľ nič nenasvedčuje tomu, že by sa boom kinematografií z východnej Ázie končil. Naopak.

Veľkí a silní európski producenti a distribútori sa o túto oblasť čoraz viac zaujímajú. Aj v konkrétnom prípade komunistickej Číny dnes už prekvapujúco badať uvoľnenie a možnosti koprodukcií so západnými bielymi diablami, t. j. ich finančné vstupy a následnú distribúciu filmu vo svete za múrom – napríklad Zhang Yangov v Európe známy film Xiao (Čínske kúpele) z roku 1999, o ktorom jeho nemecký producent tvrdí, že bol prvou koprodukciou tohto druhu. To, samozrejme, neznamená, že sa tieto filmy premietajú verejne v Číne.

Šiesta generácia

Zhang Yuan (1963) je oprávnene rozmaznávaný kritikou viac-menej za všetky svoje filmy. Skutočne výnimočne dobré sú Guangchang (Námestie) z roku 1994 a Dong Gong, Xi Gong (Východný palác, západný palác) z roku 1996, ktorý sa hral aj na MFF Bratislava. Výborné sú pravdaže aj jeho ostatné filmy. Vďaka nim sa stal najrešpektovanejším predstaviteľom novej, tzv. šiestej generácie. Jeho novší film Wo ai ni (Ľúbim ťa) má názov výrazne ironický. Začína sa ako tradičná love story zo súčasnej Číny, ale atmosféra postupne šedivie a prelína sa do melodrámy, aby sa končila takmer ako horor.

Zhang Yuan zobrazuje postupný a v závere úplný rozklad jedného manželstva. Divák je vťahovaný do deja a stáva sa fascinovaným pozorovateľom obyčajného mladého manželského páru, ktorému jednoducho niet pomoci a jediná možnosť ako prežiť je v slzách sa definitívne rozísť. Ale ani to nejde ľahko. Rámcom je dôveryhodne zachytená úzkosť súčasnej reality. Nie je to veselý film, ale koniec koncov čínske filmy zo súčasnosti sú málokedy veselé. Samozrejme, tie filmy, ktoré sú adekvátne skutočnosti.

Podporná injekcia

Kinematografie východnej Ázie (a nielen východnej) sú vo svojich špičkách výsostne moderné, nadčasové a internacionálne. Sú veľmi inšpiratívne, stali sa laboratóriom nových formálnych postupov v oblasti hraného filmu a majú čo povedať. Priťahujú enormnú pozornosť filmovej kritiky a filmových festivalov, postupne aj pozornosť distribútorov. Podarilo sa im pretaviť skúsenosti európskych avantgárd do novej kvality.

Ich efekt je pochopiteľne neveľmi korektné porovnávať s efektom niekdajšej francúzskej novej vlny – ale predsa len, podobne ako ona, by sa mohli stať, a už sa i stávajú, injekciou podporujúcou kinematografie iných častí sveta v ich snahe rozbíjať už prežité a banálne štruktúry výstavby. A vice versa. To sa zdá veľmi dobré. A zaujímavé.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 10 438
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 448
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 260
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 106
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 874
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 664
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 642
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 239
  9. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 026
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 872

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Kaddáfí zachránil nemecký klub. Niečo za to však chcel

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.

Neprehliadnite tiež

Cena Oskára Čepana upozorňuje, že umenie nie je šport. Nemá jedného víťaza

Finalisti vydali spoločné stanovisko a porota súťaže im vyhovela.

Zomrel spoluzakladateľ skupiny AC/DC Malcolm Young

Legendárny gitarista trpel v posledných rokoch demenciou.

Jim Carrey komika nehral, bol posadnutý. Teraz sa chystá na úlohu Ježiša

Nový film na Netflixe zverejnil také zábery, ktoré sa kedysi producenti báli ukázať.

Jan Hřebejk: Som veľký Eurohujer (rozhovor)

Režisér legendárnych Pelíškov neprestal riešiť boľševika.