SME
Piatok, 18. september, 2020 | Meniny má EugéniaKrížovkyKrížovky

Divadlo Aréna pripravuje premiéru Ibsenovej hry Rosmersholm

Netradičné spracovanie majstrovského diela slávneho nórskeho dramatika Henrika Ibsena pod režijným vedením Rastislava Balleka potvrdí, že klasická hra nie je out.

Rosmersholm je moderná podoba faustovského mýtu. Režisér Rastislav Ballek ho s tímom hercov v divadle Aréna naštudoval ako súčasnú výpoveď.

Niekoľko poznámok k Ibsenovmu Rosmersholmu v Divadle Aréna od dramaturgov Martina Kubrana a Zuzany Šajgalíkovej


Veľká svetová dramatická literatúra sa na slovenských javiskách objavuje čoraz zriedkavejšie. Pritom práve klasický repertoár obsahuje možnosť na svojom základe predstaviť obraz dnešného sveta. Prostredníctvom neho spoločnosť reflektuje samu seba. Kontinuita divadelnej konfrontácie s klasickou drámou vytvára tzv. inscenačnú tradíciu, ktorá je základom pre kultúrne vedomie spoločnosti. Túto agendu by malo mať medzi svojimi prioritami každé divadlo, predovšetkým SND, a za svoju povinnosť si ju považuje i Divadlo Aréna.

Skryť Vypnúť reklamu

Johannes Rosmer, hlavný hrdina Ibsenovej hry napísanej na sklonku 19. storočia, sa vzdáva kňazského povolania a napokon ohlasuje i odklon od náboženskej viery. Tento fakt vyvolá rozruch v celej spoločnosti a reprezentanti cirkvi a tradičných hodnôt, rovnako ako liberálne hnutie stojace v opozícii, sa usilujú získať Rosmera na svoju stranu. Na prvý pohľad je problém Rosmersholmu neaktuálny, prekonaný. Téma Ibsenovej hry však spočíva hlbšie, než v rovine zápasu dvoch proti sebe stojacich politických táborov. Témou Rosmersholmu je zápas o dušu moderného človeka. Výklad režiséra Rastislava Balleka, založený na dôslednom súčasnom prečítaní klasickej drámy, zachováva všetky motívy pôvodnej Ibsenovej hry. Zvýrazňuje však radikálny (epistematický) skok medzi pôvodnou možnou interpretáciou Ibsenovho diela (zámeru autora) a jeho dnešnou interpretáciou. Koloruje ho a pretiera zvýrazňovačom rôznych farieb.

Skryť Vypnúť reklamu

Rosmersholm je moderná podoba Faustovského mýtu, kde však výsledkom boja o dušu človeka nie je spása alebo zatratenie, ale možnosť udržania alebo strata ľudskej integrity. Johannes Rosmer je posledný hrdina západného kánonu (euro-atlantickej civilizácie) a prvý moderný hrdina zároveň.

V modernom svete sa ľudská integrita, t.j. celistvosť v duchu Kantovského „hviezdne nebo nado mnou a mravný zákon vo mne“ považuje za prežitok a v istom momente je lepšie si ju vyoperovať ako orgán, ktorý stratil zmysel. V modernom svete človek s integritou akoby nemohol existovať. Nedá sa však existovať ani v starom svete, pretože ten sme už opustili. Niet hry, v ktorej by táto téma bola vyjadrená údernejšie, než práve v Ibsenovom Rosmersholme.

Vo svete, do ktorého Rosmer nechcel a nemohol vstúpiť, my už dnes žijeme. Preto je použitie tradičných prostriedkov pri inscenovaní Ibsenovej hry nemožné. Iba ak necháme Ibsenov text prehovoriť v inom prostredí, môžeme pochopiť dilemu Johannesa Rosmera. Výtvarné prostriedky estetiky surrealizmu v spojení s Ibsenovým textom explicitne vyjadrujú Rosmerovo roztrhnutie medzi dvoma svetmi, t.j. dilemu moderného človeka. V obrazovej rovine sú v inscenácii použité prostriedky inverzie, subverzívne výrazové prostriedky, irónia, sarkazmus, blasfemický humor. „Ibsen potrebuje ironický odstup,“ hovorí režisér Rastislav Ballek.

Skryť Vypnúť reklamu

V kresťanskej ikonografii je posledná večera spodobená ako základný akt dejín spásy. Individuálne zlyhanie Johannesa Rosmera predstavuje pomyselný koniec dejín spásy. Rosmer sa nedokáže vrátiť k vrúcnej viere otcov, ale nedokáže sa ani „oslobodiť“, vydať sa v ústrety modernému nihilizmu. Zostáva spolu s Rebekkou na prázdnom mieste nad priepasťou. Dvojica symbolizuje toto prázdne miesto, roztrhnutie, nespojitosť. Ale predovšetkým nemožnosť rozvíjať kresťanský diskurz v modernom veku v podobe, v akej sa rozvíjal dovtedy. Rosmer pre nás symbolizuje zlyhanie moderného človeka v momente, keď uverí, že spása nie je možná.

Významný nemecký filozof Eugen Fink pomenúva ľudskú bytosť ako bytosť kentaurskú, ako strununapnutú medzi ideou Boha a zvieraťom. Pokiaľ sa človek celou bytosťou vzpína k Bohu, pretože len ten dáva ľudskej existencii vyšší zmysel v spáse a vo večnom živote, tak moderný svet kladie na človeka požiadavky, ktoré túto strunu človeka naťahujú doprasknutia. Rosmer symbolizuje toto roztrhnutie, úzku puklinu v integrite človeka, ktorá sa závratne rozpína v priepasť. Svet stráca perspektívu, nie je už miestom vyššieho poriadku a zmyslu, premieňa sa na smetisko pominutých vecí. Človek – odpadlík.

Skryť Vypnúť reklamu

Rosmer zápas o svoju dušu prehrá. Posledným prejavom jeho integrity je voľba samovraždy, ktorá však nemá katarzný účinok, nie je trestom, ani odplatou, nie je prejavom pokánia ani vyššej spravodlivosti. Zatiaľ čo Rosmerova manželka Beata predosiela, že spojenie Rosmera a Rebekky Westovej, ktorého je ona poslednou prekážkou, prinesie nový život na Rosmersholm, konečné spojenie Rosmera a Rebekky v akte spoločnej samovraždy je tohosatanským prevrátením. Záver Rosmersholmu je dôsledná inverzia posvätného manželského sľubu „kým nás smrť nerozdelí.“

V inscenácii má samovražda rituálnu formu, ktorá je vlastná divadlu v jeho podstate.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Osud našich riek máme vo svojich rukách, nenechajme to plávať
  2. Pomohli sme tým, ktorí pomáhali
  3. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  5. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % až do 8,25 %
  7. Home (ale aj) Office
  8. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  10. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu?
  1. Lákajú vás benefity poisťovní? Pri zmene si všímajte podmienky
  2. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  3. Osud našich riek máme vo svojich rukách, nenechajme to plávať
  4. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  5. Pomohli sme tým, ktorí pomáhali
  6. Cenovo dostupná autokamera Mio a pritom sa skvelými funkciami
  7. Nová služba v Prešove – celoročný bezplatný zber elektroodpadu
  8. Prečo sa kanalizácia v našich mestách upcháva, keď prší?
  9. MetLife je jednou z najsilnejších poisťovní
  10. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % až do 8,25 %
  1. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 31 152
  2. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 28 155
  3. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 18 777
  4. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 16 042
  5. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 13 674
  6. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 12 138
  7. Zažite liečivú silu minerálnych vôd. Obľubovali ich aj králi 10 421
  8. Fantastická pomôcka pre deti – zábavný a náučný pracovný zošit 10 406
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 10 060
  10. Edícia autorov denníka SME: Malá kniha o zvieratách 3 8 436
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Peter Sagan (vľavo) a Sam Bennett na Tour de France 2020.
Testovanie na koronavírus.
Píše Luboš Palata

Ako sa Babišovo Česko premoruje

Do krajiny sa vrátil chaos jarného začiatku epidémie.

Český premiér Babiš.
Primož Roglič a Peter Sagan.