Divadlo Aréna pripravuje premiéru Ibsenovej hry Rosmersholm

Netradičné spracovanie majstrovského diela slávneho nórskeho dramatika Henrika Ibsena pod režijným vedením Rastislava Balleka potvrdí, že klasická hra nie je out.

Rosmersholm je moderná podoba faustovského mýtu. Režisér Rastislav Ballek ho s tímom hercov v divadle Aréna naštudoval ako súčasnú výpoveď.

Niekoľko poznámok k Ibsenovmu Rosmersholmu v Divadle Aréna od dramaturgov Martina Kubrana a Zuzany Šajgalíkovej


Veľká svetová dramatická literatúra sa na slovenských javiskách objavuje čoraz zriedkavejšie. Pritom práve klasický repertoár obsahuje možnosť na svojom základe predstaviť obraz dnešného sveta. Prostredníctvom neho spoločnosť reflektuje samu seba. Kontinuita divadelnej konfrontácie s klasickou drámou vytvára tzv. inscenačnú tradíciu, ktorá je základom pre kultúrne vedomie spoločnosti. Túto agendu by malo mať medzi svojimi prioritami každé divadlo, predovšetkým SND, a za svoju povinnosť si ju považuje i Divadlo Aréna.

Johannes Rosmer, hlavný hrdina Ibsenovej hry napísanej na sklonku 19. storočia, sa vzdáva kňazského povolania a napokon ohlasuje i odklon od náboženskej viery. Tento fakt vyvolá rozruch v celej spoločnosti a reprezentanti cirkvi a tradičných hodnôt, rovnako ako liberálne hnutie stojace v opozícii, sa usilujú získať Rosmera na svoju stranu. Na prvý pohľad je problém Rosmersholmu neaktuálny, prekonaný. Téma Ibsenovej hry však spočíva hlbšie, než v rovine zápasu dvoch proti sebe stojacich politických táborov. Témou Rosmersholmu je zápas o dušu moderného človeka. Výklad režiséra Rastislava Balleka, založený na dôslednom súčasnom prečítaní klasickej drámy, zachováva všetky motívy pôvodnej Ibsenovej hry. Zvýrazňuje však radikálny (epistematický) skok medzi pôvodnou možnou interpretáciou Ibsenovho diela (zámeru autora) a jeho dnešnou interpretáciou. Koloruje ho a pretiera zvýrazňovačom rôznych farieb.

Rosmersholm je moderná podoba Faustovského mýtu, kde však výsledkom boja o dušu človeka nie je spása alebo zatratenie, ale možnosť udržania alebo strata ľudskej integrity. Johannes Rosmer je posledný hrdina západného kánonu (euro-atlantickej civilizácie) a prvý moderný hrdina zároveň.

V modernom svete sa ľudská integrita, t.j. celistvosť v duchu Kantovského „hviezdne nebo nado mnou a mravný zákon vo mne“ považuje za prežitok a v istom momente je lepšie si ju vyoperovať ako orgán, ktorý stratil zmysel. V modernom svete človek s integritou akoby nemohol existovať. Nedá sa však existovať ani v starom svete, pretože ten sme už opustili. Niet hry, v ktorej by táto téma bola vyjadrená údernejšie, než práve v Ibsenovom Rosmersholme.

Vo svete, do ktorého Rosmer nechcel a nemohol vstúpiť, my už dnes žijeme. Preto je použitie tradičných prostriedkov pri inscenovaní Ibsenovej hry nemožné. Iba ak necháme Ibsenov text prehovoriť v inom prostredí, môžeme pochopiť dilemu Johannesa Rosmera. Výtvarné prostriedky estetiky surrealizmu v spojení s Ibsenovým textom explicitne vyjadrujú Rosmerovo roztrhnutie medzi dvoma svetmi, t.j. dilemu moderného človeka. V obrazovej rovine sú v inscenácii použité prostriedky inverzie, subverzívne výrazové prostriedky, irónia, sarkazmus, blasfemický humor. „Ibsen potrebuje ironický odstup,“ hovorí režisér Rastislav Ballek.

V kresťanskej ikonografii je posledná večera spodobená ako základný akt dejín spásy. Individuálne zlyhanie Johannesa Rosmera predstavuje pomyselný koniec dejín spásy. Rosmer sa nedokáže vrátiť k vrúcnej viere otcov, ale nedokáže sa ani „oslobodiť“, vydať sa v ústrety modernému nihilizmu. Zostáva spolu s Rebekkou na prázdnom mieste nad priepasťou. Dvojica symbolizuje toto prázdne miesto, roztrhnutie, nespojitosť. Ale predovšetkým nemožnosť rozvíjať kresťanský diskurz v modernom veku v podobe, v akej sa rozvíjal dovtedy. Rosmer pre nás symbolizuje zlyhanie moderného človeka v momente, keď uverí, že spása nie je možná.

Významný nemecký filozof Eugen Fink pomenúva ľudskú bytosť ako bytosť kentaurskú, ako strununapnutú medzi ideou Boha a zvieraťom. Pokiaľ sa človek celou bytosťou vzpína k Bohu, pretože len ten dáva ľudskej existencii vyšší zmysel v spáse a vo večnom živote, tak moderný svet kladie na človeka požiadavky, ktoré túto strunu človeka naťahujú doprasknutia. Rosmer symbolizuje toto roztrhnutie, úzku puklinu v integrite človeka, ktorá sa závratne rozpína v priepasť. Svet stráca perspektívu, nie je už miestom vyššieho poriadku a zmyslu, premieňa sa na smetisko pominutých vecí. Človek – odpadlík.

Rosmer zápas o svoju dušu prehrá. Posledným prejavom jeho integrity je voľba samovraždy, ktorá však nemá katarzný účinok, nie je trestom, ani odplatou, nie je prejavom pokánia ani vyššej spravodlivosti. Zatiaľ čo Rosmerova manželka Beata predosiela, že spojenie Rosmera a Rebekky Westovej, ktorého je ona poslednou prekážkou, prinesie nový život na Rosmersholm, konečné spojenie Rosmera a Rebekky v akte spoločnej samovraždy je tohosatanským prevrátením. Záver Rosmersholmu je dôsledná inverzia posvätného manželského sľubu „kým nás smrť nerozdelí.“

V inscenácii má samovražda rituálnu formu, ktorá je vlastná divadlu v jeho podstate.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  5. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  10. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  1. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  2. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  3. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  4. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  5. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  6. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  9. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  10. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 15 577
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 8 745
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 574
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 851
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 3 062
  6. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 819
  7. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások 1 756
  8. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 1 682
  9. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 571
  10. Moskva alebo Petrohrad? 1 471

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Zástupca firmy, ktorej zadržali 112 kamiónov: Čo je to sociálny dumping?

Belgické úrady podozrievajú dopravnú firmu North Sea Express, že vykorisťuje vodičov, ktorých si prenajíma cez slovenského prostredníka.

SVET

Zmiznutá ponorka mohla vybuchnúť

V mori zachytili zvuk, ktorý pripomína explóziu.

DOMOV

Policajti, vojaci aj vrtuľník. Vrahov Kubašiaka hľadali tri dni

Obvinenia voči Šajgalovi odznova prejedná prvostupňový súd.

KOMENTÁRE

Môže byť Harabin škodcom?

Aj v pozícii radového sudcu vyzerá Harabin na nebezpečného škodcu.

Neprehliadnite tiež

O knihách

David Lagencrantz pre SME: Strach zo mňa urobil lepšieho spisovateľa

Sloboda prejavu je dnes ohrozená. Význam a potreba dobrej žurnalistiky sú dnes väčšie ako kedykoľvek doteraz.

Neschudol, nepribral, aj tak sa extrémne zmenil. Gary Oldman hrá Churchilla

Dostať tvár britského premiéra bolo utrpením. Čoskoro v kinách.

Nič úprimné nevie povedať, aj tak je Taylor Swift najpredávanejšou speváčkou

Spieva o mužoch, na ktorých chce zabudnúť. Výsledkom je ukričaný album.

ROZHOVOR

Jeremy Renner pre SME: Ako Johnny Depp neskončím, víno za päťtisíc mi musíte kúpiť vy

Hviezdny herec prišiel na rozhovor, aj keď mal obe ruky zlomené.