Bratislava 21. októbra (TASR) - Najväčšia hviezda tohtoročných Bratislavských džezových dní (BJD), americký gitarista a spevák Robben Ford, urobil v nedeľu večer v Parku kultúry a oddychu (PKO) svojím bluesovým koncertom dôstojnú bodku za 28. ročníkom festivalu.
Úvod nedeľného "džezovania" patril slovenskému klaviristovi Mikymu Škutovi a jeho slovensko-rakúskej kapele, ktorá sa stala aj jediným reprezentantom klasického džezu počas hudobne multižánrového záverečného večera. Domácemu publiku dobre známy trubkár Juraj Bartoš a altsaxofonista Radovan Tariška, ale i menej známy saxofonista Gerald Preinfalk, gitarista Edi Köhldorfer, kontrabasista Peter Herbert, perkusionistka Ingrid Oberkanisová a bubeník Alex Deutsch predstavili osem skladieb projektu Identity, ktorý iba túto sobotu krstili v renomovanom viedenskom klube Porgy a Bess. Väčšinu hudobníkov spoznal Škuta počas koncertov v Rakúsku a Švajčiarsku, a aby dali svojej "identite" jasné hudobné kontúry, poputujú ich najbližšie spoločné kroky do štúdia.
Údiv a rozpaky vyvolala na tvárach divákov dvojica francúzskych hudobníkov skrývajúcich sa pod názvom Brumcello. Kontrabasista Cyril Atef a bubeník Vincent Ségal šokovali nielen svojím elektricko-akustickým vystúpením, pripomínajúcim skôr tanečnú produkciu, ale i nečakanou pokrývkou na hlave bubeníka. Výkon akademicky vzdelaného violončelistu a bubeníka s punkovou minulosťou, vychádzajúci z drum'n bass s prvkami hip-hopu, popu a world music, však po chvíli Bratislava prijala s nadšením a voľne sa oddala tancu.
Na pódiu po krátkej pauze vystriedali Francúzov holandskí hudobníci pod vedením energického flautistu Ronalda Snijdersa, ktorí spôsobili v PKO doslova vrenie. Snijders svojimi s ľahkosťou hranými sólami a "surinamským kawinajazzom" rozpútal malé tanečné šialenstvo. Vrcholom jeho vystúpenia sa stal prídavok, na ktorého dosiahnutie využilo obecenstvo všetky dostupné prostriedky - krik, aplauz i piskot. Flautista sa najskôr posadil na okraj pódia a počas hry ležérne kýval nohami, následne však zoskočil a čo najviac, ako mu to dovoľovala technika, sa priblížil k rozvášnenému publiku. O presvedčivosti jeho výrazu svedčil i v rytme afro-karibského džezu sa vlniaci jeden z kameramanov, ktorí zabezpečovali záznam koncertu.
Po hudbe bažiacemu obecenstvu neostala nič dlžná ani najväčšia hviezda tohtoročného džezového sviatku Robben Ford. Charizmatický a mladistvo pôsobiaci gitarista, známy predchádzajúcou spoluprácou s hviezdami ako Georges Harrisson či Miles Davis, sa u nás predstavil svojou pesničkovou tvorbou. Priestorom PKO zneli skladby z jeho posledného albumu Blue Moon, v ktorých okrem klasického blues v štýle B.B. Kinga mohli diváci počuť i prvky ďalších žánrov černošskej hudby. O jeho mimoriadnej schopnosti skladateľa hovorí nielen fakt, že si hudbu i slová píše sám, ale i štyri nominácie na cenu Grammy. V Bratislave predviedol profesionálne a s citom odohraté blues, pričom spolu s klávesistom Neilom Larsenom, basgitaristom Roscoeom Beckom a bubeníkom Tomom Bechtleinom urobili dôstojnú bodku nielen za pestrým záverečným dňom, ale i celým tohtoročným festivalom.