SME
Pondelok, 28. september, 2020 | Meniny má VáclavKrížovkyKrížovky

Slovenský divák nechce to, čo americký

Výber filmov a seriálov ovplyvňujú vkus slovenského diváka, vzťahy s distribútormi, peniaze i zákon.

Seriál Upírske denníky, ktorý je veľmi obľúbený v Spojených štátoch, u nás príliš nezaujal.Seriál Upírske denníky, ktorý je veľmi obľúbený v Spojených štátoch, u nás príliš nezaujal. (Zdroj: OUTNOW.CH)

Čo ovplyvňuje televízie pri výbere zahraničných filmov a seriálov? Vkus slovenského diváka, vzťahy s distribútormi, peniaze a Slovenskú televíziu aj obmedzenia zákona.

Komerčné stanice Markíza a Joj spolupracujú pri nákupe filmov a seriálov najmä s veľkými americkými štúdiami ako WarnerBrothers, Sony Pictures, Disney, Fox, NBC Univerzal či MGM.

Tie ročne vyrábajú tisícky vysielacích hodín. Predávajú ich najradšej v programových balíkoch, ktoré obsahujú niekoľko filmových alebo seriálových hitov a k tomu určitý objem béčkovej a céčkovej produkcie či starších seriálov.

Sci-fi, upírov, horory a muzikály nie

„Zloženie balíka je výsledkom dohôd medzi nami a partnerom,“ hovorí programová riaditeľka Markízy Silvia Majeská. „Snažíme sa ho nastaviť tak, aby sedel do našej vysielacej štruktúry. Nie všetko, čo sa vyrobí v Amerike, je úspešné aj na Slovensku. Horory, dokumenty alebo muzikály hneď vyraďujeme, pre nášho diváka nie sú atraktívne.“

S malou odozvou sa stretli aj sci-fi a fantazijné seriály, ktorých vysielanie je v súčasnosti v USA veľmi rozšírené.

Markízacký divák má rád akčné filmy, komédie, rodinné a romantické filmy. Pri príbehu je dôležitý jednoducho čitateľný dej, jasne definované postavy a dynamický spôsob rozprávania.

„Náš divák obľubuje kriminálky, komédie a sitkomy. Máme NCIS a kultové sitkomy Dva a pol chlap a Teória veľkého tresku. Od vzniku Twilightu sa v USA vyrába množstvo upírskych seriálov, ale to je žáner, ktorý nášho diváka výrazne nezaujal. Pri prvom vysielaní Upírskych denníkov sme očakávali vyššiu sledovanosť. Darilo sa im až pri druhom vysielaní v lete, keď bolo pri obrazovkách viac mladých divákov,“ dodáva Majeská.

Príbeh, najlepšie jednoduchý

Kým americký divák sa pri televízore rozhoduje podľa obľúbeného herca, režiséra či kinohitu, slovenský viac ocení príbeh, ktorý ho zaujme a pobaví.

„Čo sa týka zahraničných filmov, je skutočne vyberavý. Nechce drámu, nedoriešené ľudské vzťahy, čo sa vlečú celým filmom, lebo to má aj doma. Chce niečo odľahčené, vtipné alebo trochu nereálne ako v akčnom filme. Neprekáža mu, ak po desiatich minútach odhalí klišé zápletku a koniec filmu,“ hovorí Erika Tóthová, riaditeľka akvizícií v televízii Joj.

„Pri seriáloch nemá rád, ak jednotlivé epizódy na seba nadväzujú. Vynechá jednu, dve, a už si len ťažko vyskladá chýbajúci dej. Vyhovujú mu kriminálky ako CSI, Kosti, Vtierka Castle, kde sa v každej epizóde vyrieši jeden prípad,“ dodáva. Prekvapením bol podľa nej úspech dokureality šou Geissenovci či dokuseriálu Mayday. „Išlo o nový žáner, ktorý sa pred niekoľkými rokmi objavil na trhu a naši dramaturgovia nevedeli s istotou odhadnúť, či o ne bude mať slovenský divák záujem. Nakoniec má, a veľký,“ hovorí Tóthová.

seherezada_res.jpg

Markíze sa osvedčila spolupráca s tureckými distribútormi. Halit Ergenc k obrazovkám stabilne pritiahne tisícky diváčok. FOTO: Markíza

Výnimočný produkt Šeherezáda

Markíza okrem veľkých amerických a malých európskych spoločností, spolupracuje aj s distribútormi z Turecka. Intenzívne obchodovanie sa začalo v období Šeherezády.

„Videli sme, že tento seriál mal veľmi dobrú odozvu u divákov na viacerých trhoch a zafungoval aj u nás. Bol to naozaj výnimočný produkt. Preto sme sa zamerali aj na iné turecké produkty a firmy. Spokojní sme napríklad so Sultánom. Halit je herec, ktorý pritiahne divákov k obrazovkám. Navyše je to výpravný seriál, Turci dávajú veľký dôraz na kvalitu a peniaze, ktoré doň investovali, na výsledku to vidno. Môžu si to však dovoliť práve preto, že tieto seriály predávajú aj do zahraničia,“ hovorí programová riaditeľka Markízy.

Dĺžka licencie na vysielanie filmu či seriálu trvá od jedného do piatich rokov, zmluvne sa dohaduje aj počet odvysielaní.

Kúpiť film, nadabovať ho a odvysielať len raz, sa žiadnej televízii neoplatí. Aj preto vytvárajú komerčné stanice sesterské kanály typu Doma, Plus, Wau či Fooor. Po premiére na hlavnom kanáli môžu kúpený obsah recyklovať tam.

Pri Hitlerovi krivka vyletí

Slovenská televízia nemôže komerčným staniciam finančne konkurovať. Preto sa cielene rozhodla pre iný výber programov.

Slovenská televízia považuje za svojich obchodných partnerov najmä verejnoprávne televízie - britskú BBC, rakúsku ORF, nemeckú ZDF, taliansku RAI a Českú televíziu.

Nakupuje aj od malých nezávislých distribútorov, zo zákona je totiž povinná ponúkať dvadsať percent európskej tvorby.

„Je to odporúčanie Európskej únie, okrem nás ho však nikto v Európe neuplatňuje, dvadsať percent vysielacieho času dokážete len ťažko naplniť kvalitnou tvorbou,“ hovorí programový riaditeľ RTVS Tibor Búza.

Nevyhovuje mu ani nákup televíznych balíkov od veľkých amerických štúdií. Platí síce pravidlo, že čím väčší objem, tým nižšia cena, ale ak musí spolu s desiatimi filmovými hitmi kúpiť ďalších päťsto hodín vysielacieho času, nemá ich kde umiestniť.

„Mohli by sme kúpiť samotný Titanik, ale tú cenu si neviem predstaviť,“ dodáva Katarína Slováková. V RTVS má na starosti obchodnú stránku nákupu akvizícií.

Nekompromisný biznis

hitler_r5334.jpeg

Rovnaká situácia nastáva, ak o konkrétny titul prejavia záujem viaceré televízie.

„Nedávno sme rozmýšľali nad desaťdielnym seriálom s európskou hereckou hviezdou,“ vysvetľuje Slováková, „ale konkurencia sa rozhodla, že ho chce za každú cenu, tak sme z obchodu vycúvali. Cena sa vyšplhala šialene vysoko, čo si oni dokážu vykompenzovať reklamou, my nie,“ dodáva.

Komerčná televízia môže odvysielať dvanásť minút reklamy za hodinu, k tomu ešte treba pripočítať upútavky na vlastné vysielanie. Verejnoprávna sedem minút denne, plus selfpromo. V prepočte to znamená približne o sedem hodín denne viac programu, ako má komerčná stanica.

Ak by ste očakávali, že verejnoprávne televízie držia pokope a pomáhajú si, mýlite sa. Nekompromisný obchodný princíp funguje i tam.

„Môžeme prísť do BBC a povedať, že sme verejnoprávna televízia, oni nám povedia: My tiež, a zinkasujú nás rovnako ako súkromníka,“ hovorí Búza. Jediným privilégiom býva právo prvého výberu, ako napríklad u Českej televízie.

Líder v dokumentoch

RTVS sa rozhodla zameriavať na produkty, pri ktorých sa nedostáva do priamej konkurencie s Markízou a Joj. Stala sa lídrom v dokumentárnej tvorbe, najväčší úspech u divákov majú prírodopisné seriály a dokumenty o druhej svetovej vojne.

„Keď si pozriete sobotnú krivku sledovanosti, je vyrovnaná, približne jeden a pol percenta, potom zrazu vyletí hore, to vysielame Hitlerove tajné zbrane, a potom opäť klesne. Diváci si cielene vyhľadali tento dokument,“ hovorí Búza.

Dvojke pomohlo aj tematické rozdelenie jednotlivých dní. Utorkové investigatívne dokumenty zaujali kontroverznými témami, na dokument Lož o mlieku nereagovali len diváci, ale i Slovenský mliekarenský zväz.

Chcel sa súdiť za to, že nedostal priestor na vyjadrenie, neuvedomujúc si, že ide o zahraničný dokument. To isté sa zopakovalo po odvysielaní dokumentu o scientológii. Ohradili sa hlavní predstavitelia scientológov zo strednej Európy.

Z pohľadu sledovanosti a imidžu je podľa Búzu najlepšia vlastná tvorba. To by mala byť cesta pre Slovenskú televíziu, je to však najdrahší variant.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  2. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  3. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  4. Päť najlepších doplnkov výživy na naberanie svalovej hmoty.
  5. Toto jedlo si v čínskej reštaurácii objednávajú iba tí, ktorí sa vyznajú
  6. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  7. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  8. Regionálne poklady nájdete aj v Kauflande
  9. Slováci zisťujú, že mať plán je dobrá vec
  10. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  1. Jeseň je ideálny čas pre začatie diéty
  2. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  3. Mobilný zdvihák pre pacienta
  4. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  5. Otázky zo zubárskeho kresla: Zubné implantáty
  6. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  7. Únava, Stres ? Nízke libido ? Riešenie je jednoduché!
  8. Veľký úspech slovenskej kávy v medzinárodnej súťaži Great Taste
  9. Obľúbená značka YES! sa rozrastá o nové proteínové tyčinky
  10. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 22 033
  2. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy 15 996
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 15 479
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 12 591
  5. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali 10 018
  6. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 9 855
  7. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 9 311
  8. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 9 236
  9. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 154
  10. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 015
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: TV Oko

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Šéfa polície vyberie koalícia podľa pravidiel, ktorým sama neverí

Konkurz vypíše minister Mikulec v najbližších dňoch.

Minister vnútra Roman Mikulec a dočasný policajný prezident Peter Kovařík (vzadu).
Podcast Dobré Ráno.

Prieskum Focusu: Matovič stráca dôveru aj u vlastných voličov

Rebríček dôveryhodnosti vedie Čaputová. Na chvoste je Kotleba.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Na Pellegriniho sa zasa usmievajú hviezdy

Preferencie OĽaNO a Igora Matoviča utekajú v ústrety Hlasu.

Peter Tkačenko