SME

V hlave Rosmera

Divadlo Aréna uvádza netradičnú inscenáciu klasiky v podobe Ibsenovej drámy Rosmersholm.

Divadlo Aréna uvádza netradičnú inscenáciu klasiky v podobe Ibsenovej drámy Rosmersholm.

Kritika meštianstva a jej hodnôt vo viktoriánskom období. To je dôležitá črta hier najznámejšieho nórskeho dramatika, exulanta Henrika Ibsena. Jedna z nich – Rosmersholm – má vo štvrtok 5. 12. premiéru v bratislavskom Divadle Aréna. Kmeňový režisér Rastislav Ballek nedávno inscenoval Ibsenovu Noru v Brne a zaujala ho práve skúsenosť so západným literárnym kánonom, ktorú autor cez svoje diela sprostredkúva. Chce ju sledovať aj v Rosmersholme ako súčasť našej tradície, z ktorej čerpáme v každodennom živote.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

„Ibsen v čase, keď písal hry, vedel vyvolať v meštianskom publiku pocit, že ono samé je najprogresívnejšou časťou spoločnosti, že obsahuje v sebe rozpory, ktoré charakterizujú modernú dobu. Dnes však meštianstvo v takej podobe už neexisuje. Dnes máme k mnohým problémom tej doby ironický odstup,“ hovorí Ballek. Taký podľa neho Ibsen dnes potrebuje. Režisér ho buduje cez vplyvy všetkých postáv na tú ústrednú. Je ňou pastor Johannes Rosmer – človek, ktorý sa vymkne tradičným náboženským dogmám natoľko, že sa odkloní aj od náboženskej viery.

Zároveň čelí novým opozičným myšlienkam a ich predstavitelia sa ho snažia dostať na svoju stranu. „Režisér pracuje a vyjadruje sa v symboloch, tie treba dešifrovať. Všetko sa odohráva v mojej hlave, ostatné postavy sú ako pilule, ktoré ju ovplyvňujú,“ hovorí o metafore spôsobu spolupráce Robert Roth. Stvárňuje hlavnú postavu Rosmera, spolu s ním sa ocitá v prázdne, z ktorého niet cesty späť a cesta vpred je nejasná. Okrem Rotha, ktorý v Divadle Aréna debutuje, sa na javisku predstavia Petra Vajdová, Ľubo Bukový, Braňo Deák, Juraj Loj, Martin Hronský, Natália Puklušová a performerka Sláva Daubnerová.

SkryťVypnúť reklamu

Žijeme v ibsenovských rozporoch

O Inscenácii Rosmersholm sa rozprávame s hercom ĽUBOM BUKOVÝM

bukovy_r8467_res.jpg

Máte k Ibsenovi po najnovších skúsenostiach dobrý vzťah?

Jeho drámu robím prvýkrát - ak nepočítam skúsenosť zo štúdia na VŠMU, ale priblížil som sa k jeho dramatickým textom v Poľsku, kde som vo Vroclavi na Grotowského inštitúte pracoval vo výskumnom seminári zameranom na herecké techniky. S Rastislavom Ballekom sme však na to išli úplne inak.

Ako?

Text je postavený na psychológii a odkrývaní vzťahov postáv. Režisér Rastislav Ballek to celé poprel. Sme na javisku všetci takmer nonstop. Súvisí to s výkladom a zámerom vytiahnuť drámu z interiéru aristokratického meštianskeho salóna do neutrálneho prostredia akejsi novinárskej redakcie, kde sa neustále pripravuje "kampaň" súvisiaca s postavou Johanessa Rosmera. Za jeho chrbtom sa odohráva celý jeho život. Neplatí tu dobová konvencia inscenovania Ibsena. Nový kľúč je postavený na performancii v podobe jednej veľkej etudy, kde narúšame psychologické prúdy vedomia postáv, ale zachovávame témy. Herec sa neobracia na seba, ale jedným okom neustále kontaktuje publikum, ktoré akoby bolo priamou súčasťou inscenácie.

SkryťVypnúť reklamu

Hráte Rektora Krolla, konzervatívca o dosť staršieho od vás. Prečo padol výber na vás?

V zásade nie je dôležité, koľko má rokov. Myslím si, že režisér Ballek mi možno dôveroval v tom, ako zvládnem ironicko-cynický odstup od diania, nadhľad manipulátora. Som súčasťou sveta ďalších postáv. Režisér sa pri všetkých postavách snažil narušiť, dekonštruovať herecké klišé a stereotypy. Hľadá tak autenticitu, pravdivosť hereckej výpovede.

Zvládne podľa vás divák netradičnú intepretáciu?

Tým, že režisérova koncepcia je silno formálna (symbolická) s prvkami estetiky výtvarného happeningu, je ťažké budovať vnútorné vzťahy medzi postavami. Sú zámerne skryté, aby boli nejednoznačné. Tradičné poňatie diela tu nefunguje. Myslím si však, že podstata textového materiálu "zašifrovaná" do takéhoto scénického jazyka v divákovi môže zarezonovať.

SkryťVypnúť reklamu

Eva Andrejčáková

Autor: ea

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  2. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  4. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  5. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  6. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  7. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  8. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 333
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 461
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 263
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 301
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 918
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 446
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 554
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 090
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu