FÓRUM

Všetci dohromady vieme o svete všetko. Ale nerozprávame sa o tom

KNIHA TÝŽDŇA /ATLAS ZABÚDANIA Kniha je akýmsi pokračovaním románu Dom hluchého, fiktívno-faktografickou prílohou dokumentárnych prebytkov nazhromaždených pri jeho písaní

KNIHA TÝŽDŇA /ATLAS ZABÚDANIA

Kniha je akýmsi pokračovaním románu Dom hluchého, fiktívno-faktografickou prílohou dokumentárnych prebytkov nazhromaždených pri jeho písaní

Predchádzajúca kniha Petra Krištúfka Dom hluchého bola jedným z horúcich kandidátov literárnej ceny Anasoft litera. Atlas zabúdania (Artforum 2013) je jej pokračovaním, v podobe fiktívno-faktografickej prílohy dokumentárnych prebytkov nazhromaždených pri písaní Domu hluchého. Keby vyšli spolu, možno by sa tentoraz cena Petrovi Krištúfkovi ušla.

Mapa slovenskej identity

Dom hluchého je príbehom o dejinách dvadsiateho storočia a rodiny Trnovských z Brežian, absurdným v jeho zvratoch a bolestivým v rodinných detailoch. V konečnom dôsledku je to pre čitateľa fascinujúca a dobrodružná dráma sledovaná z jeho bezpečnej istoty dneška. Ocitne sa v rozprávaní Adama Trnovského, v postupnej premene jeho života od syna a vnuka k otcovi a dedovi. Patriaceho do rodiny snažiacej sa zvládnuť zmeny niekoľkých režimov, v ktorých neraz obstála, ale dokázala aj zarobiť na povestného kostlivca v skrini. V tomto prípade dokonca nemetaforického, niekoľko desaťročí pochovaného v záhrade za domom.

Dobové dokumenty, ktoré Peter Krištúfek nechal aktívne vstupovať do príbehu, sa mu počas písania nakopili pre román v nepoužiteľnom množstve, ale ich dokumentárna príťažlivosť rozhodla o ďalšom literárnom upotrebení v novej knihe Atlas zabúdania. Spisovateľ je tu tak trochu historikom a svojím archeologickým prístupom odkrýva príbehy dobovej spisby, textov, slov a samotnej reči. Kniha je tak atlasom a mapou slovenskej identity v hraniciach predchádzajúcich sto rokov, ktorá je v tak ako na iných miestach strednej a východnej Európy zvlášť zložitá a premenlivá. Ku každému roku je priradené jedno svedectvo, raz závažný vládny dokument, inokedy navonok podružná banalita, ktorá nepateticky dokresľuje historické udalosti.

Storočný priestor

Potiaľto by Krištúfkov čin nebol ničím výnimočným, ale jeho viditeľná zberateľská slabosť pre rôzne dobové kuriozity a spisovateľská licencia pohrať sa s príbehom ozajstných dejín robia z jeho knihy výnimočný atlas našej reči a jazyka. Každý z rokov je zastúpený iným literárnym žánrom, autentickým či autorsky dotvoreným, ktoré sú však napísané tak, aby budili zdanie pôvodnosti.

Storočný priestor rokov 1904 - 2014 je ilustrovaný protiopileckou osvetárskou výzvou z Trnovského evanjelického kalendára, úryvkom z Trianonskej dohody, úradným potvrdením nežidovského pôvodu, členskou legitimáciou Zväzu československo-sovietskeho priateľstva, súdnym rozsudkom roľníka, ktorý si neplnil povinné kontingenty, tajnou správu o situácii na Bratislavskej lýre 1969, telegramom oznamujúcim smrť rodinného príslušníka, Prehlásením Charty 77 a zároveň aj Anticharty „Za nové tvorivé činy v mene socializmu a mieru“, inštrukciami ku kupónovej knižke, marketingovým prieskumom tabakovej firmy Marlboro, pozvánkou na 12. ročník Plesu v opere.

Príbeh vyskladaný z textov tak postupne prechádza od archaickej slovenčiny k jej neopakovateľnému budovateľskému slovníku, k hovorovej reči, facebookovej komunikácii či hiphopovému textu. Pripomenuté slová a výrazy ako „a niekto nás môže očuť, o učňa pečuje, kalafúna, vždy milerád a k službám, ďakujem som s pozdravom, päťročnici úspech, odvolávacie líčenie, rekreačné odevy, spätný dovoz nespotrebovaných zbytkov devízových prostriedkov, outlook“ sú jedinečnými dobovými momentkami, zrazu zreteľnejšími a hmatateľnejšími ako v takýchto „rozpamätávajúcich sa“ knihách využívaná fotografia či novinová reprodukcia.

Kniha ako umelecký objekt

Použité a napísané texty v Atlase zabúdania sú tvorené nielen ako lineárny príbeh dejín, ale aj ako literárna krížovka s možnosťou čítania rôznymi smermi a spôsobmi. A tu sa ponúkla unikátna príležitosť spojiť príbeh s jeho grafikou. Paľo a Janka Bálikovci vytvorili z Krištúfkovho archívu znakovú a konceptuálnu knihu, ktorá obstojí nielen ako celok, ale predovšetkým vo všetkých jej jednotlivostiach. Pohrali sa s každým fontom písma, charakteristickým pre to-ktoré obdobie. Možno, ako pre pamätníčku je vizuálne najsilnejšími pripomienka typickej nečitateľnosti rozpitých písiem štvrtej kópie prepisovaného samizdatu či pár denníkových riadkov v starom „dobrom“ textovom editore T602 s prejavenou radosťou ich pisateľa z luxusného písania „keď sa všetky chyby môžu zmazať“.

Atlas zabúdania je knihou pripomínania a jej archaická atlasová forma s textami rozkladajúcimi sa ako mapy nie je len čitateľských zážitkom, ale doslova aj fyzicky umeleckým. Kniha sa končí rokom 2014 s prázdnou dvojstránkou na jej konci s úsečným, ale veľavravným záverom: „Všetci dohromady vieme o tomto svete všetko. Ale nerozprávame sa o tom.“ Po týchto autorových inštrukciách je na každom, ako s nimi naloží.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 6 198
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 428
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 977
  4. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 957
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 837
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 047
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 677
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 575
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 090
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 647

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Zomrel Štefan Nosáľ, zakladateľ a dlhoročný vedúci Lúčnice

Národný umelec sa zomrel vo veku 90 rokov.

KULTÚRA

Folklór bol preňho živým organizmom. Nosáľ mal jedinečný talent

Mal veľmi jasnú víziu toho, čo chce urobiť.

PLUS

Spievajúci dom týral operou celú ulicu

Je to najabsurdnejší susedský spor, ktorý sa na Slovensku odohral.

KOMENTÁRE

Buďte vďační za Fica. My Česi máme iných komunistov

Komunistická strana Čiech a Moravy je ojedinelým reliktom.

Neprehliadnite tiež

Štefan Nosáľ: Ako sa kedysi tancovalo? Otec to vystihol najlepšie - vyskakovau, kerý ako vedeu

Profesor vychoval okolo seba ľudí, ktorí vedia, ako ďalej, aj keď tu už on sám nebude.

Ďurovčík: Nosáľ bol géniom národa. A ten naňho nikdy nezabudne

Choreograf si spomína na svojho učiteľa, priateľa, mentora.

Zomrel Štefan Nosáľ, zakladateľ a dlhoročný vedúci Lúčnice

Štefan Nosáľ ostane navždy s nami, odkazujú členovia Lúčnice.

Jamiroquai zahrali diskotéku pre viac generácií. Kto pri tom dýchal?

Koncert britskej kapely ukázal, že Colours of Ostrava vie poskladať dobrý program. Na problémy naráža inde.