Frajer, čo sa nebojí hovoriť o šťastí ani o bolesti

Martin Jenča rozpráva o grafickom dizajnérovi, ktorý sa podozrivo často ukazuje nahý a ešte si aj priznáva svoje chyby.

Martin Jenča (1978) – a.k.a „Žltý“ je grafický dizajnér a spoluzakladateľ kreatívneho štúdia Milk. Špecializuje sa na artdirection a vizuálnu komunikáciu. Spolu s tímom Milk má za sebou kampane pre festival Pohoda či redizajn vizuálneho štýlu Jedn(Zdroj: ARCHÍV M. J.)

Len aby to bolo hneď od začiatku jasné - to, čo vidíte na fotografii o trochu nižšie, je plagát. Urobil ho Stefan Sagmeister v roku 1999. Je to pozvánka na jeho prednášku – s úplne štandardnými údajmi: miesto, čas, cena vstupenky aj sponzori.

Čo však už také štandardné nie je, je fakt, že si to Sagmeister dal vyrezať na telo. Nie, nie je to žiadny photoshop ani montáž. To, čo vidíte, je skutočnosť. Skutočný Sagmeister.

„Je to ten najväčší frajer,“ povie v istej chvíli dizajnér Martin Jenča a zdá sa, že je to celkom výstižné označenie pre tohto zvláštneho chlapíka.

Samozrejme, platia naňho aj iné prívlastky, napríklad egomaniak či exhibicionista, no zároveň je to aj jeden z najlepších grafických dizajnérov na svete vôbec.

Má to gule

Martin Jenča sa vraj dlhšie zamýšľal nad tým, o kom by mohol hovoriť ako o autorovi, ktorý ho skutočne ovplyvnil. Sagmeister dokonale spĺňa jeho presvedčenie, že grafický dizajnér by nemal vidieť inšpiráciu iba v pomyselných hraniciach tejto oblasti.

„Tam ani nijaká nie je a ak aj náhodou je, tak nemá také gule, aké človek nájde v móde, umení či porne,“ vysvetľuje. „Aj Sagmeister, keď hovorí o dizajne, tak je to viac o prístupe než o dizajne. Ukazuje na veci z úplne iného uhla. Je pritom fascinujúce, ako narába s písmom aj ako sa nebojí porušiť všetky pravidlá.“

Ale poporiadku, všetko to dobre vidno aj na tomto jedinom plagáte. „Je to jednoduchý obrázok, nie je v ňom žiadna ďalšia grafická úprava či postprodukcia. Cítiť v ňom, že Sagmeister vyšiel z prostredia reklamy. Vie, že musí podať nejakú informáciu, oznámiť, že čosi sa bude diať. No to je iba jedna vrstva. Druhou je metafora, ktorou stvárni celú myšlienku. A tá je v tomto prípade nesmierne silná. Na vlastnom tele ukazuje, že jeho práca ho niekedy naozaj bolí, že to nejde len tak, že človek často pri nej bojuje sám so sebou,“ vysvetľuje.

Zároveň sa mu páči, že Sagmeister to urobil spôsobom, aký dokáže pritiahnuť aj tých, ktorým by to inak bolo ukradnuté. „Iba tí najlepší vedia pracovať s emóciami takýmto spôsobom – delikátne. Vedia ponúknuť priestor na identifikáciu – keď sa na to človek pozrie, asi každý vycíti, že to zrejme nebolo príjemné. A pritom si môže predstaviť príbeh človeka – a toto je fantastický príbeh človeka, ktorý bol ochotný podstúpiť toto pre želaný výsledok.“

plagat_1_res.jpg

Stefan Sagmeister (1962) - plagát k prednáške AIGA, Cranbrook, 1999.

Makajte!

Stefan Sagmeister pritom nie je puntičkár, aspoň nie v pravom zmysle slova. Rád totiž vo svojich veciach priznáva nedokonalosti a chyby. „Sú tony dizajnérov, ktorí leštia svoje veci dovtedy, kým sú bez duše. On si radšej prizná chybu a to je na ňom úžasné,“ vraví Martin. „Aj v umení mám rád, keď človek pootvorí svoj svet, keď ukáže divákovi, aký je naozaj.“

Sagmeister pritom rád odhaľuje nielen myšlienky, ale aj telo. „Mnohí kolegovia si už z neho robia žarty, že sa stále ukazuje nahý alebo že na prednáškach stále hovorí o tom istom.“

Sám sa o tom aj presvedčil a hneď trikrát. Naposledy v Londýne, kde Sagmeister vytiahol tromf v podobe grafu. Ten jasne ukazoval, že ľudia sa cítia šťastní vtedy, keď spolu spievajú. „Postavil celú sálu, kde boli grafickí dizajnéri z celého sveta, a nechal nás spievať pesničku o tom, ako stále ukazuje to isté,“ opisuje bizarnú situáciu.

Šťastie je pritom v jeho prednáškach kľúčovým pojmom. „Hovorí o tom, ako byť šťastný, a dlhodobo sa venuje skúmaniu toho, kedy ľudia sú a kedy nie sú šťastní. Porovnáva to v rôznych subkultúrach a znázorňuje to aj sám na sebe.“ Popritom stále vedie svoje malé, no nesmierne populárne štúdio v New Yorku, píše zoznamy dôležitých vecí, ktoré sa v živote naučil, a mladým radí, aby sa snažili byť dobrými ľuďmi a poriadne makali.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  2. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  4. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  5. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  6. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  7. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  8. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  10. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 15 542
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 618
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 7 212
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 390
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 336
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 856
  7. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 508
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 5 069
  9. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 4 571
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 4 251

Téma: Víkend


Článok je zaradený aj do ďalších tém Dielo, ktoré mám rád

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Mesiac som žil v inteligentnej domácnosti. A takto to dopadlo

Moderná, zábavná a zaujímavá. Inteligentná domácnosť je ale drahá a slovenským príkazom zatiaľ nerozumie.

KOMENTÁRE

Nová česká celebrita, hlúpa Mary a budúcnosť ľavosúdia (Schutzov týždeň)

Proti „ideám“ Sme rodina je šuvix aj nový „sociálny balík“ Smer-SNS-HíD.

SVET

Rozhoduje sa o budúcnosti sveta, čo plánujú lídri (Globsec naživo)

Lídri, vojaci a odborníci sa rozprávajú o hrozbách.

SVET

Američania obkľučujú Severnú Kóreu. Tentoraz nejde o bluf

Pri Kórejskom polostrove sú lietadlové lode.

Neprehliadnite tiež

Ľudia si myslia, že videli Twin Peaks. Mnohí sa mýlia

David Lynch radí, čo urobiť pred tým, ako si pustíte seriál.

Hviezda Pohody Alt-J pre SME: Nerozumiete našej hudbe? Tak to má byť

Do Trenčína príde jedna z najúspešnejších mladých kapiel.

Johnny Depp nemusí vymýšľať nič nové, démonickým lovcom je Javier Bardem

Noví Piráti z Karibiku koketujú s antickými bájami.