Na umení je najkrajšie to, že ho nemusí nikto robiť

Kniha je spomienkou na debaty s Hrabalom i sprievodcom po jeho nevšednom živote

Atmosféra pivární, kde viedol svoje Sorbonny, pripomínala Hrabalovi hlučnú samotu.

Prekladať do slovenčiny české slovo hospoda asi nie je nutné, no prekladať spojenie hospodská Sorbonna by bolo priam hriechom. Vzniklo začiatkom 70. rokov, s nástupom normalizácie, keď sa tak v Prahe začali nazývať pravidelné debaty, iniciované Bohumilom Hrabalom ako istý druh obrany proti tlaku doby.

Hoci to vyzeralo, že išlo najmä o konzumáciu piva, Hrabalova Sorbonna, ten rituál povzneseného premýšľania, sa zaoberala všetkým možným. Úvahami o všeobecných veciach človeka aj o umení či bežnými aktualitami, ale vrcholom boli lekcie z filozofie, kde Hrabal svoje rozprávanie vyšperkoval citovaním celých pasáží z Hegla, Kanta a ďalších velikánov. Neraz aj v origináli.

Hlučná samota

Pivo bolo síce neodmysliteľné, Hrabal sa netajil tým, že na návštevu pivnice sa teší ako malé dieťa, no každé takéto stretnutie bolo pre okruh vďačných prísediacich aj vyhľadávanou „univerzitou“.

„Debaty neboli nikdy vopred naplánované,“ píše literárny kritik Radko Pytlík v knihe Hrabalova Sorbonna (Emporius 2013). „Hrabalov hovorový prejav bol pivný, ľudový (ale s osobitnou noblesou), a jeho duchovný svet bol intelektuálny. Každý námet v jeho podaní dospel k aforistickému vrcholu. Neustále šíril cit a zmysel pre umenie a rozširoval duševný obzor spolustolovníkov.“

Hoci názov knihy napovedá, že reč bude len o Hrabalových Sorbonnách, text Radka Pytlíka je popri čitateľsky vďačnom opise pivárenskej atmosféry „hlučnej samoty“ aj výstižným zasväteným literárno-kritickým sprievodcom Hrabalovým dielom.

Obdobie krčmových univerzít je totiž už poznačené komplikovanosťou tvorivého osudu spisovateľa, ktorý nečakane a razantne vstúpil do českej literatúry až v päťdesiatke. Vyštudovaný právnik, ktorý však manuálne pracoval aj v kladnianskych hutách, neskôr ako kulisák či viazač papiera v zberných skladoch, bol roky neznámym autorom. Jeho tvorbu poznal len okruh najbližších priateľov, schádzajúcich sa v jeho pražskom byte Na hrázi (nazývanom tiež Na hrázi věčnosti).

Začiatky s Bondym

Vodcovskou osobnosťou týchto divokých pivných sympózií, ktoré boli akýmisi predchodcami jeho neskorších Sorbonn, bol Egon Bondy, a preto tam nemohla chýbať ani jeho suita tvorená literátmi Janou Krejcarovou a Ivom Vodseďálkom. Z Hrabalovej strany to boli najmä blízki priatelia výtvarník Vladimír Boudník a muzikant Karel Marysko. „Tieto pivné slávnosti nazývané svadby v dome boli zároveň skúškou talentov a duševnou dielňou,“ píše Radko Pytlík.

Hrabal však predovšetkým usilovne písal, a keď mu v uvoľnenejších 60. rokoch konečne vyšli zbierky Perlička na dně a Pábitelé, razom sa stal fenoménom českej literatúry. Práve názov druhej zbierky je kľúčom k tomu, že Hrabalove texty, na míle vzdialené socialistickému realizmu, mohli vyjsť.

Kúzelný vynález

„Magické pábenie, teda rozprávanie s prímesou humoru, fantázie, básnenia i mystifikácie, sa javilo ako ideologicky neškodné, a teda prijateľné,“ vysvetľuje Pytlík. Cituje Hrabala, ktorý o tomto kúzelnom vynáleze povedal: „To moje pábenie, to bola obrana proti politike, a vlastne to bola aj moja politika.“

No práve v čase vrcholiacej „pábitelskej“ slávy sa Hrabal rozhodol vzdať sa tohto spôsobu tvorby, ktorý podľa neho príliš zdôrazňoval vonkajškový, jazykový prejav originálnych hrdinov, ktorých musel navyše neustále hľadať či skôr vymýšľať si. „Nadišla chvíľa, keď sa Hrabal rozhodol vrátiť k subjektívnemu monológu z čias svojich začiatkov.“

Koniec pábenia však spolu s nástupom normalizácie po augustovej okupácii v roku 1968 znamenal pre Hrabala opäť návrat k dôverne známym problémom. Zbierku poviedok a básní Poupata bdelí ideológovia nasmerovali do šrotu, a doma milovaný a aj v zahraničí uznávaný autor sa stal odrazu pre normalizátorov problémovým. Snažili sa ho vytlačiť do emigrácie, no Hrabal ju razantne odmietal aj po tom, keď odišiel do Francúzska jeho blízky priateľ, výtvarník a básnik Jiří Kolář. V čase, keď sa vyrovnával s pokryteckým režimom, rád citoval práve Kolářovu vetu o tom, že na umení je najkrajšie to, že ho nikto nemusí robiť.

Náhoda či samovražda?

Sám však, uvedomujúc si neúprosné krátenie životného času a súčasne množstvo literárnych nápadov, pristupoval na určité kompromisy a balansoval medzi oficiálnym a samizdatovým či exilovým publikovaním.
Samostatné kapitoly sú v knihe venované vzniku románov Obsluhoval som anglického kráľa či kľúčového diela Príliš hlučná samota, ako aj záveru Hrabalovho života, keď už spisovateľ nemá sily bojovať s dobou a venuje sa viac prednáškam či písaniu fejtónov.

Strhujúci je záver, zaoberajúci sa nejasnosťami okolo jeho smrti, analyzovaním nevyriešiteľnej otázky, či jeho vypadnutie z nemocničného okna bola nešťastná náhoda pri kŕmení vtákov, alebo samovražda. Radko Pytlík dôsledne sledujúc motív smrti či samovraždy v literárnom diele i životnej filozofii Bohumila Hrabala ponúka veľa nových či menej známych faktov a interpretácií. „Zomrel tak, ako by si to sám napísal.“

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  2. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  7. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  1. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  3. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  4. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  5. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  9. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  10. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 478
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 138
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 099
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 394
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 135
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 2 198
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 043
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 269
  9. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 208
  10. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 135

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo robot vyrobí lepšie hoaxy, ako ktorýkoľvek kotlebovec či vysielač

Výskumníci sa pozreli na hoaxy. A zistili nielen prečo sa šíria, ale že môže byť oveľa horšie.

DOMOV

Tomanová nám viac škodí ako pomáha, hovoria niektorí rodičia

Znalca odvolávajúceho sa na Tomanovú stiahli z prípadu.

PLUS

Miro Jaroš: Prekážajú mi rodičia niektorých detí

Spevák má niekedy pocit, že detské pesničky sú jeho jediný svet.

Neprehliadnite tiež

Netlix má film o anorexii. Psychológovia pred ním varujú

Režisérka sa vo filme To the Bone vyrovnáva s vlastnými skúsenosťami.

Štefan Nosáľ: Ako sa kedysi tancovalo? Otec to vystihol najlepšie - vyskakovau, kerý ako vedeu

Profesor vychoval okolo seba ľudí, ktorí vedia ako ďalej, aj keď tu už on sám nebude.

Do Hry o tróny sa konečne vrátila erotika. Inak ide do slepej uličky

Druhá časť novej sezóny najúspešnejšieho seriálu priniesla neistý ľúbostný príbeh.

Vášáryová o Nosáľovi: Bolo darom pre našu kultúru, že sa dožil vysokého veku

Na vedúceho Lúčnice si spomínajú jeho spolupracovníci. (anketa)