SME

Romersholm v zajatí chaosu vlastnej mysle

Výrok o náhodnom stretnutí Dalího, Rotha a Balleka na pingpongovom stole evokuje nekonečné množstvo možných podôb inscenácie. Stojí za to?

Divadlo Aréna v rámci propagácie novej inscenácie drámy Henrika Ibsena Romersholm divákov lákalo výrokom o „náhodnom stretnutí Dalího, Rotha a Balleka na pingpongovom stole“, ktorý evokuje nekonečné množstvo možných podôb inscenácie a vyvoláva silné nutkanie ísť sa túto novú senzáciu pozrieť. Stojí to za to?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Režisér Rastislav Ballek sa odvážne pustil do hľadania nových výrazových prostriedkov, vďaka ktorým by mohol byť text Henrika Ibsena atraktívny pre divákov aj dnes. Príbeh bývalého pastora, ktorý sa zriekol svojho úradu ovplyvnený zarytou liberalistkou Rebekou, ktorá nevedome rozbíja svoju aj Rosmerovu integritu, akoby umiestnil do vnútorného sveta moderného človeka.

SkryťVypnúť reklamu

Surrealizmus, postmoderna a zmätok

Počas predstavenia z javiska takmer nikto neodišiel, odohrávalo sa na ňom simultánne niekoľko časových rovín a situácií. Tak vznikali nesúrodé obrazy a chaos, ktoré mali simulovať zmätok vo vnútri ľudskej mysle. V prvej časti sa dokonca Ballek inšpiroval filmovými postupmi surrealizmu (film Andalúzsky pes). Javisko bolo okrem toho preplnené stolmi najrôznejšieho druhu a gaučom, ktoré mali spolu s dreveným kreslom v strede pripomínať kompozíciu Michelangelovej Poslednej večere. Recyklácia a premiešavanie rôznych foriem, štýlov a vytváranie nového spôsobu narácie je základným znakom postmoderny. Tu však už prekombinovanosť farieb, hromadenie rekvizít a ich významov, inšpirácií (klauniáda, groteska, butó atď.) spôsobili nezrozumiteľnosť.

SkryťVypnúť reklamu

daubnerova_r4106_res.jpg
Sláva Daubnerová ako mŕtva Beáta. Foto - Divadlo Aréna

Žena ako ničivý živel a konflikt hodnôt moderného človeka

Sláva Daubnerová v postave mŕtvej Beaty v popredí javiska predvádzala chvályhodný fyzický výkon, na scéne sa bez slov pohybovala ako prízrak, bábika. Motív bábiky, ženy v osídlach mužskej nadvlády, Ibsenovi nie je cudzí, no je škoda, že postave Beaty dramaturgovia nedali väčší priestor. Daubnerová sa takmer nepohla zo stanovišťa, pôsobila ako odtrhnutá od deja. Nadbytočnou sa zdali postavy učiteľa Brendela (M. Hronský) a Pani Helsethovej (N. Puklušová), ktorí sa takmer počas celej inscenácie len nemohúco premiestňovali po javisku. Bližšie rozklad Brandelovej osobnosti a stratu ideálov len prvoplánovo určoval akýsi opitý výraz a zanedbané šaty, cez ktoré mal prehodenú kňažskú sutanu. Robo Roth ako Rosmer a Petra Vajdová v úlohe Rebekky situáciu zachraňovali a spolu s Ľubomírom Bukovým (Kroll) boli hlavnými činiteľmi dramatického napätia. Rozohrávali konflikt medzi tradicionalizmom a liberalizmom, medzi mužom a ženou. V mnohých momentoch režisér akcentoval Ibsenov pohľad na manželstvo a emancipáciu žien, ktorá tu má zhubné následky.

SkryťVypnúť reklamu

Rebekka Westová a Johannes Rosmer ako bežci

Kostýmy Kataríny Holkovej neraz dopomohli k podrobnejšej charakteristike postáv, niekedy naopak nebolo ľahké dešifrovať ich význam. Najkurióznejšími boli bežecké úbory dvoch ústredných hrdinov. Môžeme sa len domnievať, že naznačovali fakt načrtnutý aj v bulletine k inscenácii – Ibsenovi hrdinovia sú vykresľovaní s rozmanitou dvojzmyselnosťou, sú obeťami nevyhnutnosti, no márne by chceli utiecť preč. Rosmer sa po odhalení skutočnej príčiny smrti svojej manželky snaží niekam utekať, no v skutočnosti stojí na mieste. Slamené klobúčiky a perleťovo-ružové saká, ktoré si na sutanu oblečú herci Jural Loj a Braňo Deák (reprezentujú Mortensgárda - na scéne je ako dvojitá sila) odkazujú na úpadok morálky a časté farizejstvo bigotných ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

Početné nápady Balleka, Kubrana, Šajgalíkovej a Holkovej boli v mnohých prípadoch veľmi dobré, no problémom ich bolo zosúladiť do jednoliateho komunikatívneho celku, preto výsledný tvar inscenácie pôsobil trochu chaoticky, aj keď monumentálne.

Autor: Jana Hlodáková, autorka je doktorandka v Ústave divadelnej, filmovej vedy SAV

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  2. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  3. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  4. Na Marka oharka do jarka
  5. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 18 952
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 948
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 159
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 366
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 795
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 082
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 677
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 493
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Jozef Černek: Lulu alebo ako sa dostať do Dramaťáku a hlavne prečo
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 748
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 319
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 73 851
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 670
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 237
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 11 870
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 732
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 541
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu