SME

Názory zo sveta na Doriana Graya

Opera Ľubice Čekovskej Dorian Gray vzbudila mimoriadny záujem divákov a médií nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí.

V piatok 13. decembra 2013 uvádza Opera SND ďalšiu reprízu opery Ľubice Čekovskej Dorian Gray, ktorá vzbudila mimoriadny záujem divákov a médií nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí. Na dvoch premiérových predstaveniach sa zúčastnilo 15 recenzentov z renomovaných amerických, britských, nemeckých, talianskych, rakúskych aj českých printových a elektronických médií, napríklad z The New Your Times, Opera Now London, Opernwelt, La Stampa, či Rai 3. Vyberáme niekoľko názorov z už publikovaných recenzií.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

George Loomis v The New York Times uvádza, že ... „Štýl Ľubice Čekovskej je zrozumiteľný, jemne disonantný, s lyricky profilovanými hlasovými líniami, zvýrazňujúcimi nepokojnú povahu románového diela Oscara Wilda... Napätie vytvárajú údery bicích, naliehavé rytmy a stále mohutnejšie akordy... A predsa je hudba pani Čekovskej miestami príliš krotká k Wildovmu mrazivému, niekto by povedal skazenému príbehu o obraze, ktorý záhadne starne, aby ilustroval zlom čoraz viac opantanú dušu svojho modelu, zatiaľ čo on zostáva večne mladý. Kanadská autorka Kate Pullinger solídne zvládla anglické libreto. Eric Fennell, oblečený vo fialovom, spieva Dorianov zvodný hlasový part „medovým“ tenorom a Katarína Juhasová-Štúrová obdarúva svojím perleťovým sopránom Sibyl Vane, herečku, ktorá sa zmárni po tom, čo sa Dorian odmietne s ňou oženiť.“

SkryťVypnúť reklamu

Sabine Weber (SWR2, klassikinfo.de) vyzdvihuje, že ... „Ľubica Čekovská dopomohla k modernému tvaru inscenácie úplne geniálnym trikom, a síce hudobným stvárnením obrazu Doriana, ktorý vytvorila použitím chlapčenských sopránových hlasov. Režisérka Nicola Raab teda nemusela obraz inscenovať, všetko bolo ponechané na fantázii a predstavivosti diváka“. To považuje Weber za „skutočne veľmi originálne a geniálne inscenačné riešenie. Čo tento ženský tvorivý tím urobil, bolo skutočne veľkolepé... Dielo má veľkú šancu urobiť onen dôležitý skok do štandardného operného repertoáru,“ uzatváraSabine Weber.

dorian-gray_r5761.jpg

V polovici novembra (16.11.) sa talianska rozhlasová stanica RAI radio 3 v opernejkaviarni MOMUS venovala v 40 minútovom magazíne téme Oscar Wilde a jeho Dorian Gray. Redaktor Sandro Cappelletto sa zamýšľal nad tým, prečo spisovateľ a jeho dielo inšpirovali ďalšie umelecké žánre nielen v minulom storočí, ale oslovujú aj v súčasnosti mnohých hudobných tvorcov. Tretinu vysielacieho času venoval Cappelletto v opernej kaviarni zaujímavému rozhovoru so skladateľkou Ľubicou Čekovskou a ukážkam z jej nového operného diela. Operu nazvala Dorian Gray – nie Portrét Doriana Grayapreto, lebo nejde o obraz, ktorý „spieva“, ale o sujet, ktorý by sme mali vnímať a cítiť.

SkryťVypnúť reklamu

Ľubica Čekovská v relácii predstavila svojich spolupracovníkov, najmä libretistku Kate Pullinger a zdôvodnila prečo sa spoločne rozhodli pre libreto v angličtine.

Sandro Cappelletto avizoval aj ďalšie termíny uvedenia diela, ako pozvánku do SND v Bratislave.

Rešpektovaný recenzent Friedrich Reininghausna nemeckej rozhlasovej stanici Deutschlandfunkv relácii „Kultur heute“ (9.11.) – „Kultúra dnes“ a na nmz – online (11.11.) podčiarkol, že Bratislavu po dlhšom čase obohatilo dielo mladej umelkyne, ktorá je rezidenčnou skladateľkou veľkého nemeckého vydavateľstva. Autor pripomína, že naposledy sa podarilo presadiť slovenské operné dielo na medzinárodnú scénu Jurajovi Benešovi. Bola to opera „The Players“,ktorej námet čerpal tvorca tiež zo svetovej literatúry (Shakespeare Hamlet).

SkryťVypnúť reklamu

„Román Oscara Wilda z obdobia fin de siècle sa venuje téme meniaceho sa vzťahu medzi jednou olejomaľbou a radosťami a strasťami krásneho mladého muža, ktorý bol modelom tohto obrazu, obohateného o pôžitkársky opis homo-erotických túžob horných desaťtisíc,“ objasňuje dejovú líniu Friedrich Reininghaus a pokračuje: „Z jedného (takmer platonického) rozhovoru medzi diabolským Lordom Henrym a naivným krásavcom Dorianom o nemožnosti utiecť pred starobou, sa u Doriana odvinie túžba po večnej mladosti. Predá – podľa prastarého literárneho vzoru – svoju dušu, takže zatiaľ čo on sa v svojej rastúcej túžbe po pôžitkoch previní a obraz starne, on sám zostáva stále mladý.“

Friedrich Reininghaus hodnotil aj prácu režisérky Nicoly Raab, okrem iného napísal: „pred kulisou s niekoľkými ťahmi štetca a rekvizitami z konca 19. storočia len slabo naznačuje dekadentnosť tohto obdobia. Prenos starnutia z osoby na jej obraz si inscenácia vlastne ušetrila: keď sa hovorí o podobe, Eric Fennell, pevný tenor v hlavnej úlohe, sa zakaždým postaví do rámu... Skladateľka Ľubica Čekovská podčiarkla tento moment hudobne „hlasmi obrazu“ v interpretácii chlapčenského zboru, ktoré prechádzajú operou ako hlavný, spomienkový motív, desaťkrát sa objavujúci v rôznych variantoch“....

SkryťVypnúť reklamu

V celkovo dobre spievateľných líniách sólových hlasov, ale aj v inštrumentácii našiel recenzent kompozičný vplyv Benjamina Brittena a Šostakoviča, osobitne však Janáčka.

Svetovej premiére opery Ľubice Čekovskej Dorian Gray sa obsažne venovala opera lounge reviewa Dresdner Neueste Nachrichten (30.11.)

„Scéna predstavuje ateliér, zboku však vidno strom. Výtvarníčky Anne Marie Legenstein a Alexandra Burgstaller týmto otvárajú priestor pre asociácie: pred nami je rajský, prirodzený prapôvodný stav všetkých priestorov, odkiaľ sa odvíjajú umelecké vidiny,“ všíma si recenzentBoris Michael Gruhl. „Je to priestor na divadelnej točni, kde je v umelom svete miesto pre obrazy nezadržateľného úpadku krásneho a bohatého Doriana Graya v jeho dvojitom živote medzi elegantnými salónmi a špinavými bordelmi....

V 16 scénach opery zadelených do troch dejstiev rozkvitnú kvety zla... V inscenácii Nicoly Raab niet žiadneho obrazu, ktorý starne a stane sa maskou. Je tu len prázdny rám z neopracovaného dreva, ktorý akoby nepatril do scény. Tenor Eric Fennell je Dorianom Grayom na tej i onej strane prázdneho rámu. Umelecký ťah, ktorý sa hodí k deju a postavám opery.“

SkryťVypnúť reklamu

Boris Michael Gruhl vyzdvihuje aj interpretačnú stránku svetovej premiéry diela, okrem iného uvádza: „Žiada sa vnímať, cítiť, čo podporuje vydarená hudobná stránka tejto inscenácie. Varianty zvukového spektra, ktoré prepracoval mladý anglický dirigent Christopher Ward, sleduje orchester SND s citeľným nasadením.

Platí to aj pre spevácky ansámbel, ktorý svoje úlohy zvládol, napríklad Ján Galla ako maliar Basil alebo vynikajúca Sybil Vane, ktorú hrala a spievala Helena Becse-Szabó, už spomenutý Eric Fennell v titulnej úlohe a predovšetkým barytón Aleš Jenis ako Lord Henry - markantný hlas, pozoruhodné hranie, maskovaný priam ako Mefisto, nie ako dandy. Posledné slovo mu však nepatrí, keď na konci Terézia Kružliaková ako Grayova verná domáca, po jeho samozničujúcom smrteľnom čine bezmocne pozerá do výšky, keď anjeli z neba spievajú svoje „zachránený“ a z divadelného neba padne jasný lúč svetla na túto vernú dušu. Môžeme sa pousmiať? Každopádne!“

SkryťVypnúť reklamu

Vstupenky na predstavenie opery DORIAN GRAY 13. decembra 2013 sú k dispozícii v pokladniciach SND, na predajnom mieste SND v OC Eurovea a online na www.snd.sk.

Autor: snd

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  2. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  3. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  4. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  5. Na Marka oharka do jarka
  6. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 019
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 903
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 097
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 369
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 843
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 136
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 738
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 482
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 755
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 324
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 433
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 677
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 120
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 049
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 577
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  3. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu