Príbeh filmu (15): Aké bude kino budúcnosti?

V záverečnej epizóde veľkolepého a zároveň nezvyčajného dokumentárneho seriálu o dejinách filmu sa Mark Cousins zaoberá súčasným stavom kinematografie.

Laura Harring a Melissa George vo filme Mulholland Drive režiséra Davida Lyncha.(Zdroj: PROFIMEDIA)

Názov posledného dielu filmovej odysey je Kinematografia dneška a budúcnosti. V závere seriálu je jednoznačne chápaná už ako umelecký druh. Cousins tu dôsledne a podrobne sleduje pomocou svojich špecifických výrazových prostriedkov (komentár, archívne zábery, scény z citovaných filmov, rozhovory a inscenácie) súčasnú fascinujúcu rumunskú filmovú tvorbu, zároveň sa venuje Davidovi Lynchovi, ktorý vytvára svoj nový snový film Mulholland Drive. Podľa Marka Cousinsa je to jeden z najzložitejších interpretačných rébusov dneška.

Žánrovo mainstreamový film Počiatok britského režiséra Christophera Nolana zase akoby menil a premenil túto líniu kinematografie na hru. Divák sa dozvie mnohé nové a pozoruhodné informácie o dnešných hlavných smeroch, štýloch a prúdoch vo filme. Najpodstatnejším je však rozhovor s Alexandrom Sokurovom. Jedným z najvýznamnejších filmových tvorcov súčasnosti.

Výnimočný režisér

Alexander Sokurov je v mnohom výnimočný režisér. Vždy vedel vyviazať filmový obraz z jeho priameho, lexikálneho významu. Udeliť mu nejaký ďalší, zvláštny zmysel.

A na rozdiel od mnohých svojich kolegov má aj svoj špecifický, osobitný štýl. Ten sa dá zjednodušene charakterizovať ako inovatívne využívanie dlhých štylizovaných záberov a veľkých celkov s mimoriadne prepracovanou kompozíciou, choreografickou mizanscénou a nezvyklým dôrazom na auditívnu zložku. Dokáže tak zdôrazniť také významy obrazu, ktoré by si inak divák nevšimol.

Tento štýl uplatňoval s výnimkou (v čase svojho vzniku aktuálnej a konkrétnej) Alexandry vo všetkých svojich dielach. Od Dní zatmenia a Kameňa až po povestnú a svetoznámu jednozáberovú dlhometrážnu Ruskú archu alebo v uchvacujúcej Matke a synovi, tu dokonca vizuálne inšpirovaný flámskou maľbou.

Ale jeho najnovší film Faust je o inom. Na túto filmovú adaptáciu si Sokurov vybral trochu iné formálne riešenia. Faust je vôbec vzhľadom na jeho doterajšiu tvorbu mimoriadne naratívny, tradičný a (pochopiteľne) utáraný film.

20cmprofimedia-0172889688_res.jpg

Ruská archa. FOTO - PROFIMEDIA

V akom svete sme?

Film nezaznamenáva skutočnosť. Vždy ide o jej výklad. Dobrí ruskí režiséri si to vždy uvedomovali, od Sergeja Ejzenštejna až po Andreja Tarkovského. Na filmovom plátne nie je kópia skutočnosti, je tam kópia jedného z jej potenciálnych prejavov. Jedna z jej mnohých tvárí. Fiktívny svet filmu sa tak stáva realizovaným možným svetom svojho autora, v ktorom sa pohybujú postavy – fiktívne konštrukty.

V prípade postavy Fausta ide o protagonistu, ktorý prestal byť súčasťou dôvernej kauzality vzťahov a vecí. Aké má motivácie, to poznajúc faustovský mýtus približne vieme. Ale v akom svete sa bude pohybovať, to určuje režisér.

Postava Fausta je tu v obraze takmer neustále. Kamera sa jej drží a réžia ju posúva neustále do nových situácií. Tie vznikajú a vyvíjajú sa v naratívnej štruktúre jadra filmu lineárne, bez dramaturgicko-kompozičných ozvláštnení. Nenájdeme tu teda retrospektívy či odbočky. Celkový referenčný rámec by sa zdal realistický, keby sme, pravda, nevedeli, že referentom je aj dramatický text s celým svojím rozsiahlym konotačným potenciálom.

Zložitá psychologická hra

Dramatický príbeh Goetheho mentálneho konštruktu s názvom Faust generuje množstvo asociácií. I keď Sokurov proklamuje, že ide o záver jeho tetralógie, na rozdiel od Molocha o Hitlerovi, Taurusa o Leninovi a Slnka o Hirohitovi sú to v tomto prípade asociácie odlišné, odvolávajúce sa na iný zdroj a Sokurovovu proklamáciu spochybňujúce.

V predchádzajúcich troch filmoch ide o víziu psychického stavu zvolených historických osôb. O zvizuálnenie duševného rozpoloženia, jemných nuáns vnútorného sveta troch vodcov. O interpretáciu historických súvislostí cez drobné gestá, útržky viet, výbuchy nervozity.

Zobrazením vnútorných stavov na pozadí všeobecne známych historických faktov rozohráva Sokurov s pomocou hercov a kamery sofistikovanú psychologickú hru. A zároveň vytvára špekulatívne metafory o servilnosti, moci, narušenej psychike, o neschopnosti sebareflexie.

Toto sa dá v istom zmysle tvrdiť i o Faustovi. Nehľadiac na to však treba brať Fausta ako samostatný, autonómny film. Ktorý môže stáť a aj stojí sám osebe.

Zoznámte sa s Faustom

Začína sa prvým, otváracím záberom. Je to veľký záber. Obrovský. Exteriérový. Takzvane letecký. A dlhý. Z nekonečného modrého priestoru oblohy sa cez sústavy mrakov pohľad čoraz viac upriamuje na hornatú krajinu pri mori. Približuje sa až k mestu chaoticky, ale z takejto diaľky aj idylicky rozloženému na úpätí jedného z vrcholov. Tu sa pohľad zužuje a spresňuje. Strih. Divák je nečakane vrhnutý priamo doprostred pitvy, presnejšie povedané do detailov vnútorností práve pitvanej mŕtvoly. Črevá vytekajú z brušnej dutiny. Sakrálne prechádza do profánneho pomerne dramaticky, radikálne a s využitím emocionálneho šoku.

Takto sa zoznamujeme s doktorom Faustom, ktorý opäť pri pitve nenájde žiadnu dušu. S prototypom racionálneho vedca. Zatiaľ presne podľa predlohy. Stretáva „Mefista“. Zamiluje sa do Margarétky. Zmanipulovanou náhodou a nechtiac zabíja Margarétinho brata. „Mefistovi“ to podpíše. S Margarétkou sa vyspí približne v stodesiatej minúte filmu. Potom sa hodiny zastavia. Čas prestane platiť, už nad Faustom nevládne. Prichádza veľkolepý záver. Trochu dlhší ako úvodný záber, ale takisto odohrávajúci sa v exteriéri.

Alexander Sokurov predstaví svoj nový film, divák pochopí jeho režijnú víziu a nahliadne do budúcnosti kinematografie. Bola to posledná epizóda. Definitívny koniec pätnásťdielneho seriálu Príbeh filmu.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  3. Legendárna Transsibírska magistrála
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  6. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  7. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  8. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  10. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 8 084
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 6 185
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 4 302
  4. Legendárna Transsibírska magistrála 3 823
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 407
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 033
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 941
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 743
  9. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 1 636
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 320

Téma: Víkend


Hlavné správy zo Sme.sk

TRNAVA

Trnavskí policajti zastrelili muža, ktorý mal šéfovať bankomatovej mafii

Obeťou policajnej streľby v obci Opoj je 42-ročný Ján Golis.

DOMOV

Na policajtov útočili autom členovia bankomatovej mafie

Policajný prezident Tibor Gašpar informoval o incidente v obci Opoj.

KOMENTÁRE

A toto vám ako napadlo, pani Nicholsonová?

Kým Pašku musela schladiť Laššáková, Nicholsonovú poslal do reality Galko.

KULTÚRA

Herečka zo Slovenska môže získať Oscara

Film s Alexandrou Borbély zaujal americkú akadémiu.

Neprehliadnite tiež

Môže byť z toho ešte aj Oscar. Herečka zo Slovenska stúpa ďalej

Film s Alexandrou Borbély zaujal americkú akadémiu.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Podarilo sa nemožné, nový film zachránil Hviezdne vojny

Nové Hviezdne vojny sa môžu stať filmom roka.

Katarína Kerekesová: Aj pavúky riešia ľudské poklesky

Animovaný seriál Websterovci bol dva roky len vo vývoji. Akú širokú cieľovku obsiahne?

Jan P. Muchow: Pri Beatles nevadilo, že nepoznali noty. Nikto ich neodsudzoval

Známy český skladateľ filmovej hudby si spomína, že ho režiséri zvykli žiadať, aby hudbou zachránil, čo oni nevedeli nakrútiť.

Jej telo dostalo záchvat hnusu. Salma Hayek vraví, že Weinstein sa jej vyhrážal zabitím

Pri filme Frida ju donútil k sexuálnej scéne s kolegyňou.