SME
Piatok, 18. september, 2020 | Meniny má EugéniaKrížovkyKrížovky

Príbeh filmu (15): Aké bude kino budúcnosti?

V záverečnej epizóde veľkolepého a zároveň nezvyčajného dokumentárneho seriálu o dejinách filmu sa Mark Cousins zaoberá súčasným stavom kinematografie.

Laura Harring a Melissa George vo filme Mulholland Drive režiséra Davida Lyncha.Laura Harring a Melissa George vo filme Mulholland Drive režiséra Davida Lyncha. (Zdroj: PROFIMEDIA)

Názov posledného dielu filmovej odysey je Kinematografia dneška a budúcnosti. V závere seriálu je jednoznačne chápaná už ako umelecký druh. Cousins tu dôsledne a podrobne sleduje pomocou svojich špecifických výrazových prostriedkov (komentár, archívne zábery, scény z citovaných filmov, rozhovory a inscenácie) súčasnú fascinujúcu rumunskú filmovú tvorbu, zároveň sa venuje Davidovi Lynchovi, ktorý vytvára svoj nový snový film Mulholland Drive. Podľa Marka Cousinsa je to jeden z najzložitejších interpretačných rébusov dneška.

Skryť Vypnúť reklamu

Žánrovo mainstreamový film Počiatok britského režiséra Christophera Nolana zase akoby menil a premenil túto líniu kinematografie na hru. Divák sa dozvie mnohé nové a pozoruhodné informácie o dnešných hlavných smeroch, štýloch a prúdoch vo filme. Najpodstatnejším je však rozhovor s Alexandrom Sokurovom. Jedným z najvýznamnejších filmových tvorcov súčasnosti.

Načítavam video...
Načítavam video...

Výnimočný režisér

Alexander Sokurov je v mnohom výnimočný režisér. Vždy vedel vyviazať filmový obraz z jeho priameho, lexikálneho významu. Udeliť mu nejaký ďalší, zvláštny zmysel.

A na rozdiel od mnohých svojich kolegov má aj svoj špecifický, osobitný štýl. Ten sa dá zjednodušene charakterizovať ako inovatívne využívanie dlhých štylizovaných záberov a veľkých celkov s mimoriadne prepracovanou kompozíciou, choreografickou mizanscénou a nezvyklým dôrazom na auditívnu zložku. Dokáže tak zdôrazniť také významy obrazu, ktoré by si inak divák nevšimol.

Skryť Vypnúť reklamu

Tento štýl uplatňoval s výnimkou (v čase svojho vzniku aktuálnej a konkrétnej) Alexandry vo všetkých svojich dielach. Od Dní zatmenia a Kameňa až po povestnú a svetoznámu jednozáberovú dlhometrážnu Ruskú archu alebo v uchvacujúcej Matke a synovi, tu dokonca vizuálne inšpirovaný flámskou maľbou.

Ale jeho najnovší film Faust je o inom. Na túto filmovú adaptáciu si Sokurov vybral trochu iné formálne riešenia. Faust je vôbec vzhľadom na jeho doterajšiu tvorbu mimoriadne naratívny, tradičný a (pochopiteľne) utáraný film.

20cmprofimedia-0172889688_res.jpg

Ruská archa. FOTO - PROFIMEDIA

V akom svete sme?

Film nezaznamenáva skutočnosť. Vždy ide o jej výklad. Dobrí ruskí režiséri si to vždy uvedomovali, od Sergeja Ejzenštejna až po Andreja Tarkovského. Na filmovom plátne nie je kópia skutočnosti, je tam kópia jedného z jej potenciálnych prejavov. Jedna z jej mnohých tvárí. Fiktívny svet filmu sa tak stáva realizovaným možným svetom svojho autora, v ktorom sa pohybujú postavy – fiktívne konštrukty.

Skryť Vypnúť reklamu

V prípade postavy Fausta ide o protagonistu, ktorý prestal byť súčasťou dôvernej kauzality vzťahov a vecí. Aké má motivácie, to poznajúc faustovský mýtus približne vieme. Ale v akom svete sa bude pohybovať, to určuje režisér.

Postava Fausta je tu v obraze takmer neustále. Kamera sa jej drží a réžia ju posúva neustále do nových situácií. Tie vznikajú a vyvíjajú sa v naratívnej štruktúre jadra filmu lineárne, bez dramaturgicko-kompozičných ozvláštnení. Nenájdeme tu teda retrospektívy či odbočky. Celkový referenčný rámec by sa zdal realistický, keby sme, pravda, nevedeli, že referentom je aj dramatický text s celým svojím rozsiahlym konotačným potenciálom.

Zložitá psychologická hra

Dramatický príbeh Goetheho mentálneho konštruktu s názvom Faust generuje množstvo asociácií. I keď Sokurov proklamuje, že ide o záver jeho tetralógie, na rozdiel od Molocha o Hitlerovi, Taurusa o Leninovi a Slnka o Hirohitovi sú to v tomto prípade asociácie odlišné, odvolávajúce sa na iný zdroj a Sokurovovu proklamáciu spochybňujúce.

Skryť Vypnúť reklamu

V predchádzajúcich troch filmoch ide o víziu psychického stavu zvolených historických osôb. O zvizuálnenie duševného rozpoloženia, jemných nuáns vnútorného sveta troch vodcov. O interpretáciu historických súvislostí cez drobné gestá, útržky viet, výbuchy nervozity.

Zobrazením vnútorných stavov na pozadí všeobecne známych historických faktov rozohráva Sokurov s pomocou hercov a kamery sofistikovanú psychologickú hru. A zároveň vytvára špekulatívne metafory o servilnosti, moci, narušenej psychike, o neschopnosti sebareflexie.

Toto sa dá v istom zmysle tvrdiť i o Faustovi. Nehľadiac na to však treba brať Fausta ako samostatný, autonómny film. Ktorý môže stáť a aj stojí sám osebe.

Načítavam video...

Zoznámte sa s Faustom

Začína sa prvým, otváracím záberom. Je to veľký záber. Obrovský. Exteriérový. Takzvane letecký. A dlhý. Z nekonečného modrého priestoru oblohy sa cez sústavy mrakov pohľad čoraz viac upriamuje na hornatú krajinu pri mori. Približuje sa až k mestu chaoticky, ale z takejto diaľky aj idylicky rozloženému na úpätí jedného z vrcholov. Tu sa pohľad zužuje a spresňuje. Strih. Divák je nečakane vrhnutý priamo doprostred pitvy, presnejšie povedané do detailov vnútorností práve pitvanej mŕtvoly. Črevá vytekajú z brušnej dutiny. Sakrálne prechádza do profánneho pomerne dramaticky, radikálne a s využitím emocionálneho šoku.

Skryť Vypnúť reklamu

Takto sa zoznamujeme s doktorom Faustom, ktorý opäť pri pitve nenájde žiadnu dušu. S prototypom racionálneho vedca. Zatiaľ presne podľa predlohy. Stretáva „Mefista“. Zamiluje sa do Margarétky. Zmanipulovanou náhodou a nechtiac zabíja Margarétinho brata. „Mefistovi“ to podpíše. S Margarétkou sa vyspí približne v stodesiatej minúte filmu. Potom sa hodiny zastavia. Čas prestane platiť, už nad Faustom nevládne. Prichádza veľkolepý záver. Trochu dlhší ako úvodný záber, ale takisto odohrávajúci sa v exteriéri.

Alexander Sokurov predstaví svoj nový film, divák pochopí jeho režijnú víziu a nahliadne do budúcnosti kinematografie. Bola to posledná epizóda. Definitívny koniec pätnásťdielneho seriálu Príbeh filmu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Osud našich riek máme vo svojich rukách, nenechajme to plávať
  2. Pomohli sme tým, ktorí pomáhali
  3. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  5. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % až do 8,25 %
  7. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  9. Home (ale aj) Office
  10. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu?
  1. Lákajú vás benefity poisťovní? Pri zmene si všímajte podmienky
  2. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  3. Osud našich riek máme vo svojich rukách, nenechajme to plávať
  4. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  5. Pomohli sme tým, ktorí pomáhali
  6. Cenovo dostupná autokamera Mio a pritom sa skvelými funkciami
  7. Nová služba v Prešove – celoročný bezplatný zber elektroodpadu
  8. Prečo sa kanalizácia v našich mestách upcháva, keď prší?
  9. MetLife je jednou z najsilnejších poisťovní
  10. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % až do 8,25 %
  1. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 30 483
  2. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 28 221
  3. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 18 966
  4. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 15 922
  5. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 13 631
  6. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 12 098
  7. Zažite liečivú silu minerálnych vôd. Obľubovali ich aj králi 10 408
  8. Fantastická pomôcka pre deti – zábavný a náučný pracovný zošit 10 391
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 10 052
  10. Edícia autorov denníka SME: Malá kniha o zvieratách 3 8 440
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Víkend

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minúta po minúte: Slovensko má nový rekord, Bratislava pravidlá zmierňuje, Orava sprísňuje

Na Slovensku sa už celkovo nakazilo viac ako šesťtisíc ľudí.

Testovanie na koronavírus.
Peter Sagan (vľavo) a Sam Bennett na Tour de France 2020.
Autorská strana Petra Schutza

Matovič mohol byť ešte odvážnejší (týždeň podľa Schutza)

Náklady uzavretých hraníc prevýšia zdravotné výnosy.

Vinobranie na pražskom námestí Jiřího z Poděbrad sa konalo 11.septembra. Na akciu boli najatí, tzv. rozháňači, ktorí mali ľudí upozorňovať na rozostupy.
Píše Luboš Palata

Ako sa Babišovo Česko premoruje

Do krajiny sa vrátil chaos jarného začiatku epidémie.

Český premiér Babiš.