FÓRUM

Tie najzaujímavejšie veci sa dejú bez svedkov

KNIHA TÝŽDŇA / ČAKANIE NA TURKA Stasiukove divadelné hry, zakomponované do „tmavého lesa“ jeho Beskýd, sú netradičné aj vnútornou kompozíciou

KNIHA TÝŽDŇA / ČAKANIE NA TURKA

Stasiukove divadelné hry, zakomponované do „tmavého lesa“ jeho Beskýd, sú netradičné aj vnútornou kompozíciou

Andrzej Stasiuk (1960) založil vydavateľstvo Czarne, píše eseje, prózy, divadelné hry a cestopisy v poľštine, žije na poľsko-ukrajinsko-slovenskom pomedzí.

Kniha Čakanie na Turka (Modrý Peter, 2013) je ilustrovaná fotografiami, ktoré evokujú prostredie, kde autor žije. Je to „tmavý les“ – Beskydy. Tam sa odohrávajú ľudské drámy, obnažujú sa charaktery, odkrývajú názory, rozpráva sa osobitým jazykom.

Editor Peter Milčák vybral zo Stasiukovej tvorby štyri divadelné hry, ktoré boli inscenované, ale v slovenčine knižne vychádzajú prvý raz. Už podľa ich formy je zrejmé, že sú netradičné, čo sa potvrdzuje aj vnútornou kompozíciou. Autorské „pokyny“ majú často podobu vnútorného monológu, sú podrobným opisom nielen prostredia, ale aj stavu človeka – postavy, až pripomínajú prózu.

Osobitne je to markantné v hre Sólo, v ktorej ide o monológ postavy – hru jedného herca, členenú iba odsekmi. V texte prevažujú dynamické opisy, spomienky plné príbehov, často veľmi drastických, naturalistických, čo je docielené a zosilnené najmä tým, že autor urobil rozprávačom chlapca, ktorý postupne dospieva a naoko nevinné udalosti z detstva, zásahy do duše sa uňho veľmi negatívne odrazia v dospelosti.

Skôr znaky ako živí ľudia

Protagonista je nadmieru priamy, odkrýva svoje vnútro na pozadí vyhrotených situácií u starých rodičov (dedina, voľnosť, prirodzenosť) a rodičov (mesto, napätie). Stasiuk zvolil hovorovú reč ani nie tak lexikou ako v konštrukcii viet. „Ľudia stále rozprávajú o tom, čo bolo. O tom, čo je alebo bude až vtedy, keď sa niečo začne rúcať.“ „Občas spomínam, ale nedá sa v kuse spomínať. V spomienkach sa nič nemení.“

Každá zo štyroch hier nesie v sebe isté dôležité posolstvo či nevyriešený problém. Ak v Sóle je to nepriamy útok na akčné filmy a drastické scény v realite, v Tmavom lese ide o obraz spoločnosti a vzťahov medzi spoločenskými vrstvami. Sú tu motívy aktuálnej situácie (vysťahovalectvo, práca načierno, človek ako tovar, obchod s ľudskými orgánmi, lacná pracovná sila, zotročovanie ľudí, expanzia Číny do Európy atď.), no i futuristické predstavy, všetko známe témy, ale prostredníctvom nich Stasiuk vyslovil existenciálne pravdy. Jeho súčasný človek v skutočnosti nepracuje, len prácu simuluje, historická pamäť sa vo všeobecnosti vytráca, u ľudí prevažuje mať nad byť, staré sa bije s novým, dochádza ku generačným nezrovnalostiam, k hybridizácii prostredia („Vôbec nie je zachovaná jednota miesta a času akcie.“), lenže...

Táto divadelná hra viac ako tie ostatné je postavená na metafore, autor príbehy stvárňuje zástupne, symbolmi, každodennosť je obohatená iracionálnymi prvkami, halucináciami, ktoré vyvolávajú strach a ohrozenie („Je zakázané byť v tme bez povolenia.“). O svojich postavách autor hovorí, že „sú to skôr znaky ako živí ľudia“. Ak k tomu prirátame prítomnú hyperbolizáciu, grotesku a náznaky čierneho humoru, tak možno hovoriť o absurdnej dráme, v ktorej je na úkor divákovej či čitateľovej pozornosti až príliš veľa experimentov.

Turek nie je Godot

Podobnú problematiku stvárňuje v hre Čakanie na Turka, no treba povedať, že menej úspešne, hoci použil aj postup typický pre antickú drámu – chór. Objavuje sa motív „tmavého lesa“ ako symbolu postkomunistickej krajiny, postavy sú nositeľmi ideí a vysvetľovania politickej a spoločenskej situácie, opäť sú tu generačné rozdiely a spory, v ktorých staršia (socialistická) generácia spomína a hodnotí („Babylon klope na naše karpatské vráta.“ „Tridsaťpäť rokov som púšťal a dvíhal závoru a strážil tento štát. Prečo sem stále niekto prichádza? Prečo to nedokážeme ustrážiť, čo?“) a mladá (ponovembrová) sa teší zo zrušenia hraníc („Viem. Tu bol taký štát, že Československo. A čo?“)

Prekladateľ Peter Himič mal asi zložitú prácu pri tlmočení množstva vulgarizmov, ktoré sa vyskytujú zvlášť v tejto hre. Na Turka ako symbol kohokoľvek sa čaká, ale na rozdiel od Godota Turek prichádza a „už sa vám zdá, že všetko vám patrí, lebo dostávate peniaze, lebo on má peniaze, lebo nás odtiaľ vyženú jeho peniaze,...“

Plná experimentov je aj psychologická dráma Kvinteto – hra pre päť osôb, ktoré sa navzájom „klamú“, lebo každej ide o svoju „vec“. Jednotlivé scény prebiehajú zväčša paralelne, na surrealistickom princípe, celý text má podobu filmového scenára. „Záleží na uhle pohľadu“ (znie jedna z replík v tejto hre), ako budeme vnímať Stasiukove hry a závisí to aj od toho, či ich budeme vidieť alebo čítať.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  2. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  5. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  9. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  1. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  2. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  4. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  5. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  6. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  8. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  9. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  10. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 865
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 696
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 128
  4. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 326
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 058
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 041
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 560
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 556
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 075
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 655

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Miliónové dotácie od Plavčana dostali aj pochybné firmy

Niektoré firmy, ktoré podporilo ministerstvo školstva, aby sa venovali vývoju a inováciám, nemajú s výskumom žiadne skúsenosti.

KOMENTÁRE

Minister Plavčan už dávno nemal existovať

Na znôšku legislatívnych náhod sa už nemôže pozerať ani koalícia.

ŠPORT

Tour bola bez Sagana nudná, no ponúkla aj nový objav

Vybrali sme päť najzaujímavejších momentov z tohtoročnej Tour de France.

KOMENTÁRE

Nemému Dankovi ani vlastná hovorkyňa nerozumie

Problém je v samotnej SNS a v jej softvéri.

Neprehliadnite tiež

Štefan Nosáľ: Ako sa kedysi tancovalo? Otec to vystihol najlepšie - vyskakovau, kerý ako vedeu

Profesor vychoval okolo seba ľudí, ktorí vedia ako ďalej, aj keď tu už on sám nebude.

Ďurovčík: Nosáľ bol géniom národa. A ten naňho nikdy nezabudne

Choreograf si spomína na svojho učiteľa, priateľa, mentora.

Zomrel Štefan Nosáľ, zakladateľ a dlhoročný vedúci Lúčnice

Štefan Nosáľ ostane navždy s nami, odkazujú členovia Lúčnice.

Jamiroquai zahrali diskotéku pre viac generácií. Kto pri tom dýchal?

Koncert britskej kapely ukázal, že Colours of Ostrava vie poskladať dobrý program. Na problémy naráža inde.