FÓRUM

Tie najzaujímavejšie veci sa dejú bez svedkov

KNIHA TÝŽDŇA / ČAKANIE NA TURKA Stasiukove divadelné hry, zakomponované do „tmavého lesa“ jeho Beskýd, sú netradičné aj vnútornou kompozíciou

KNIHA TÝŽDŇA / ČAKANIE NA TURKA

Stasiukove divadelné hry, zakomponované do „tmavého lesa“ jeho Beskýd, sú netradičné aj vnútornou kompozíciou

Andrzej Stasiuk (1960) založil vydavateľstvo Czarne, píše eseje, prózy, divadelné hry a cestopisy v poľštine, žije na poľsko-ukrajinsko-slovenskom pomedzí.

Kniha Čakanie na Turka (Modrý Peter, 2013) je ilustrovaná fotografiami, ktoré evokujú prostredie, kde autor žije. Je to „tmavý les“ – Beskydy. Tam sa odohrávajú ľudské drámy, obnažujú sa charaktery, odkrývajú názory, rozpráva sa osobitým jazykom.

Článok pokračuje pod video reklamou

Editor Peter Milčák vybral zo Stasiukovej tvorby štyri divadelné hry, ktoré boli inscenované, ale v slovenčine knižne vychádzajú prvý raz. Už podľa ich formy je zrejmé, že sú netradičné, čo sa potvrdzuje aj vnútornou kompozíciou. Autorské „pokyny“ majú často podobu vnútorného monológu, sú podrobným opisom nielen prostredia, ale aj stavu človeka – postavy, až pripomínajú prózu.

Osobitne je to markantné v hre Sólo, v ktorej ide o monológ postavy – hru jedného herca, členenú iba odsekmi. V texte prevažujú dynamické opisy, spomienky plné príbehov, často veľmi drastických, naturalistických, čo je docielené a zosilnené najmä tým, že autor urobil rozprávačom chlapca, ktorý postupne dospieva a naoko nevinné udalosti z detstva, zásahy do duše sa uňho veľmi negatívne odrazia v dospelosti.

Skôr znaky ako živí ľudia

Protagonista je nadmieru priamy, odkrýva svoje vnútro na pozadí vyhrotených situácií u starých rodičov (dedina, voľnosť, prirodzenosť) a rodičov (mesto, napätie). Stasiuk zvolil hovorovú reč ani nie tak lexikou ako v konštrukcii viet. „Ľudia stále rozprávajú o tom, čo bolo. O tom, čo je alebo bude až vtedy, keď sa niečo začne rúcať.“ „Občas spomínam, ale nedá sa v kuse spomínať. V spomienkach sa nič nemení.“

Každá zo štyroch hier nesie v sebe isté dôležité posolstvo či nevyriešený problém. Ak v Sóle je to nepriamy útok na akčné filmy a drastické scény v realite, v Tmavom lese ide o obraz spoločnosti a vzťahov medzi spoločenskými vrstvami. Sú tu motívy aktuálnej situácie (vysťahovalectvo, práca načierno, človek ako tovar, obchod s ľudskými orgánmi, lacná pracovná sila, zotročovanie ľudí, expanzia Číny do Európy atď.), no i futuristické predstavy, všetko známe témy, ale prostredníctvom nich Stasiuk vyslovil existenciálne pravdy. Jeho súčasný človek v skutočnosti nepracuje, len prácu simuluje, historická pamäť sa vo všeobecnosti vytráca, u ľudí prevažuje mať nad byť, staré sa bije s novým, dochádza ku generačným nezrovnalostiam, k hybridizácii prostredia („Vôbec nie je zachovaná jednota miesta a času akcie.“), lenže...

Táto divadelná hra viac ako tie ostatné je postavená na metafore, autor príbehy stvárňuje zástupne, symbolmi, každodennosť je obohatená iracionálnymi prvkami, halucináciami, ktoré vyvolávajú strach a ohrozenie („Je zakázané byť v tme bez povolenia.“). O svojich postavách autor hovorí, že „sú to skôr znaky ako živí ľudia“. Ak k tomu prirátame prítomnú hyperbolizáciu, grotesku a náznaky čierneho humoru, tak možno hovoriť o absurdnej dráme, v ktorej je na úkor divákovej či čitateľovej pozornosti až príliš veľa experimentov.

Turek nie je Godot

Podobnú problematiku stvárňuje v hre Čakanie na Turka, no treba povedať, že menej úspešne, hoci použil aj postup typický pre antickú drámu – chór. Objavuje sa motív „tmavého lesa“ ako symbolu postkomunistickej krajiny, postavy sú nositeľmi ideí a vysvetľovania politickej a spoločenskej situácie, opäť sú tu generačné rozdiely a spory, v ktorých staršia (socialistická) generácia spomína a hodnotí („Babylon klope na naše karpatské vráta.“ „Tridsaťpäť rokov som púšťal a dvíhal závoru a strážil tento štát. Prečo sem stále niekto prichádza? Prečo to nedokážeme ustrážiť, čo?“) a mladá (ponovembrová) sa teší zo zrušenia hraníc („Viem. Tu bol taký štát, že Československo. A čo?“)

Prekladateľ Peter Himič mal asi zložitú prácu pri tlmočení množstva vulgarizmov, ktoré sa vyskytujú zvlášť v tejto hre. Na Turka ako symbol kohokoľvek sa čaká, ale na rozdiel od Godota Turek prichádza a „už sa vám zdá, že všetko vám patrí, lebo dostávate peniaze, lebo on má peniaze, lebo nás odtiaľ vyženú jeho peniaze,...“

Plná experimentov je aj psychologická dráma Kvinteto – hra pre päť osôb, ktoré sa navzájom „klamú“, lebo každej ide o svoju „vec“. Jednotlivé scény prebiehajú zväčša paralelne, na surrealistickom princípe, celý text má podobu filmového scenára. „Záleží na uhle pohľadu“ (znie jedna z replík v tejto hre), ako budeme vnímať Stasiukove hry a závisí to aj od toho, či ich budeme vidieť alebo čítať.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čerešne dozreli: Aj po zmenách na hypotekárnom trhu chutia!
  2. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  3. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  4. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  5. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  6. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  7. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  8. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  10. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie
  1. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  2. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  3. Uncovering Artificial Intelligence in Slovakia
  4. Digitalizácia dokumentov firmám ušetrí nielen peniaze
  5. Intenzívne sa rozvíjajúca spolupráca s čínskymi univerzitami
  6. Šariš obliekol svoje pivá do unikátneho šatu
  7. Chcete zažiť skvelú dovolenku 2018? Na toto netreba zabudnúť!
  8. Events you should not miss during your visit in Bratislava
  9. Modernizácia rozvodov tepla v Medzeve, Slavošovciach a Plešivci
  10. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  1. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 49 978
  2. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 22 983
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 17 336
  4. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 16 903
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 11 555
  6. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 6 936
  7. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé 6 206
  8. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 6 100
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 5 580
  10. Volkswagen je vďaka bonusom dostupnejší 3 137

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Robili radikálne reformy. Nemali inú možnosť

Krajiny, ktoré s trhovými reformami otáľali, sú dnes na tom horšie ako Poľsko, tvrdí Leszek Balcerowicz, autor radikálnych reforiem zo začiatku 90. rokov.

Píše Miroslav Kocúr

Pozvať Kuffu na festival Lumen je problém

Miera nekontrolovanej nenávisti dosahuje stále nové maximá.

PÍŠE PETR ŠABATA

Prečo je také mrzuté, že sa Kiska rozhodol pre odchádzanie

Kiskovo nasadenie v straníckej politike bude skôr symbolické a nedostatočné.

Neprehliadnite tiež

Will Ferrell pozeráva Eurovíziu. Poznamenalo ho to

Na súťaž ho upozornila švédska manželka.