Kto tlieska Leni, tlieska proti nej

Činohra SND uviedla svetovú premiéru inscenácie hry o kontroverznej nemeckej filmárke.

Zdena Studenková ako Leni Riefenstahl.(Zdroj: JAKUB KLIMO, ANDREJ BALCO)

Činohra SND uviedla svetovú premiéru inscenácie hry o slávnej nemeckej filmárke.

V televíznom štúdiu už sedí obecenstvo, pripravené tlieskať na pokyny z réžie. Populárna americká šou sa môže začať, len ešte pár všeobecne účinných vtipov známeho moderátora Johnnyho Carsona na rozveselenie.

Veď ide predovšetkým o zábavu, za tú sú ľudia ochotní zaplatiť viac ako za vzdelanie.

Píše sa rok 1974 a hosť programu bude tentoraz skutočne zaujímavý: Leni Riefestahl. Žena, ktorá strhla na seba pozornosť Adolfa Hitlera natoľko, že sa jej dá vyčítať všetko, čo fašistický diktátor spôsobil.

Život v schizofrénii

Osobu nemeckej tanečnice, herečky, fotografky a filmárky (1902-2003) spoznali ľudia v každom kúte Nemecka.

Hitlera si všimla približne v rovnakom čase ako on ju, keď v prvej polovici tridsiatych rokov minulého storočia excelovala svojím nevšedným tancom.

Jej obdiv k vládcovi Tretej ríše inicioval vznik filmov, ktoré sa napokon zaslúžili o masívnu propagandu fašizmu. V jednom z nich dokonca použila na komparz Rómov z pracovných táborov.

Našli sa takí, čo ju za to celý život uznávali, bola pre nich nehynúcim ideálom nemeckej ženy. Hoci jej experimenty výrazne posunuli nové technologie v kinematografii, dve tretiny svojho života predovšetkým bojovala s oprávnenými útokmi na svoju osobu a spytovala si svedomie.

Naučila sa žiť so schizofrenickým pocitom viny a krivdy. A odžila si to poriadne dlho.

sm-1216-015-leni.rw_res.jpg

Ako veriť

Byť zodpovedný za to najhoršie, čo sa stalo, je trýznivé aj v prípade, ak pri tom nedôjde ku stratám na životoch. Hitler má na svedomí milióny ľudských životov, ale nikdy za to nepykal tak ako Leni Riefenstahl.

Vtedy, na začiatku vojny, netušila, čo spôsobuje jeho moc, bola ním očarená. Tak to tvrdí, a to je vlastne jediná možnosť jej obrany. Chceli by sme jej veriť, ale dá sa to?

Pôvodná slovenská hra, ktorá vznikla na motívy jej života a memoárov, približuje Leni vo veku stále atraktívnej a mimoriadne aktívnej sedemdesiatničky- umelkyne.

Autori zvolili talkšou v televíznom štúdiu ako vhodnú formu pre dej jej životnej drámy. Téma kolaborácie s nacizmom je pre dobové médiá stále najdôležitejšou stránkou jej života. Všestranný talent a prínos do umenia, zostávajú vedľajšími.

Najvyššia kategória

Autori napísali hru priamo na telo herečke Zdene Studenkovej, čo sa ukázalo ako dobré východisko. Jej Leni pôsobí odhodlane, je skúsená, možno trochu opatrná, no vnútri rozhodná.

Z tváre jej málokedy vyčítame, aké emócie ňou lomcujú. Dá sa to brať ako zámer ukryť pocity pred kamerami a pred žoviálnym až arogantným moderátorom, ktorého energicky a presvedčivo hrá Ľubomír Paulovič.

Navyše, chce ostať pred ľuďmi krásna, veď kategória krásy stojí v jej prípade vyššie ako morálka. Takto to na javisku sedí, na práci režisérky s herečkou cítiť hlboké prepojenie. Studenkovej Leni svoje pocity slabosti ukrýva. Jej spôsobom, ako prežiť, je byť tvrdá ako kameň. Nie však neempatická.

Má v živote aj trochu šťastia. Keď zo seba musí dostať bolesť, je tu mladý kameraman a ona sa mu môže schúliť do náručia. No nespolieha sa naňho viac než na seba.

On zase stojí výhradne po jej boku a verí jej z vlastného presvedčenia. Peter Brajerčík ho zahral šarmantne, s dávkou mladíckeho rozhorčenia, čo postave Leni pridalo. Priliehavú úlohu dostala i Mária Kráľovičová čoby žijúca Hitlerova pamätníčka s pomýleným národným cítením.

Hra hodná prekladov

Vhodne vybrané typy hercov neboli jedinou zárukou údernej inscenácie. Na neutrálnej scéne bola logicky využitá filmová projekcia, interakcia s publikom mala zmysel, dotýkala sa masy aj každého diváka zvlášť. Výstava fotografií Jakuba Klimu vo foyeri divadla je vlastne pokračovaním príbehu.

Hra so stále aktuálnou tematikou je šikovne napísaná a vymyslená, svižnými dialógmi (ak budú dobre preložené) by nemuselo pohrdnúť európske či americké javisko.

Činohra SND ju naštudovala v Modrom salóne, ktorý sa ukazuje ako fungujúca komorná scéna pre inscenácie podobného typu.

Recenzia/divadlo

Roman Olekšák, Valéria Schulczová: Leni

Réžia: Valéria Schulczová
Dramaturgia: Roman Olekšák, Miriam Kičiňová
Scéna: JaOnMi
Hudba: Martin Hasák
Hrajú: Z. Studenková, Ľ. Paulovič, M. Kráľovičová a ďalší
Premiéra: 13. 12. 2013 v SND

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 385
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 294
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 310
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 135
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 977
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 203
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 019
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 591
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 875
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 587

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop