SME
Streda, 12. máj, 2021 | Meniny má PankrácKrížovkyKrížovky

Umenie sa dá komentovať aj vtipne

Výtvarník Stano Masár s nadhľadom rozpráva o vzťahoch medzi divákmi, galériou a umením.

Visiaca galerijná stena na výstave Stana Masára v Dome umenia. Kurátorkou výstavy je Nina Vrbanová, potrvá do 9. januára. Vychádza k nej aj katalóg, sumarizujúci Masárovu tvorbu od roku 2000.Visiaca galerijná stena na výstave Stana Masára v Dome umenia. Kurátorkou výstavy je Nina Vrbanová, potrvá do 9. januára. Vychádza k nej aj katalóg, sumarizujúci Masárovu tvorbu od roku 2000. (Zdroj: SME – GABRIEL KUCHTA)

V bratislavskom Dome umenia je výstava O umení (100 rokov po...). Okrem iného pripomína, že lepšie než istoty sú prekvapenia.

Pracuje so stoličkami, stolmi, papierom, dverami, stenami a páči sa mu predstava, že keď vystavuje v galérii, akoby do nej ani nemusel nič špeciálne priniesť.

Stano Masár priznáva, že rád s divákom rozohráva hru. „Nie je to však nič negatívne či pejoratívne. Skvelé na tom je, že na začiatku môžem nastaviť pravidlá a divák s nimi môže súhlasiť, no nemusí.“

brillo_box_res.jpg

Stano Masár: Brillo Box v prenatálnom štádiu, objekt, 2013.

Skryť Vypnúť reklamu

O hľadaní

Keď sa rozprávame o porozumení umeniu, tak hovorí, že pri niektorých autoroch je dôležité, aby ich tvorbu človek poznal trochu viac. Aby bol pripravený, že musí niečo hľadať. Že to, s čím sa stretne v galérii, nepatrí práve do kategórie vizuálnej slasti.

A presne toto platí aj v jeho prípade. No vtip, irónia, nadhľad a umné poukazovanie na to, že na veci sa môžeme pozerať aj inak, než sme zvyknutí, sú veľmi dobrými „náhradami“.

Napokon, kto pozná priestory bratislavského Domu umenia, kde je Masárova výstava, vie, že o vizuálnej slasti ťažko môže byť reč.

Množstvo rôznorodých druhov osvetlenia, zástrčiek, radiátorov a nánosy minulých výstav usadených na stenách však v tomto prípade fungujú, ba posúvajú výstavu do ďalšieho levelu.

Skryť Vypnúť reklamu

Občas tu dokonca vidno ľahko dezorientovaného diváka, ako pátra očami po stenách i kútoch a hľadá, čo všetko je ešte súčasťou autorových inštalácií a objektov, a čo už nie.

100_res.jpg

Stano Masár. 100 rokov po... Bicyklovanie v galerii, 2013.

socha_res.jpg

Stano Masár: Sculpture, objekt, 2013.

Nové významy

Nevadí, veď aj o dívaní a hľadaní Masárove diela sú. Sám pritom vraví, že mu nejde o kritiku, prikláňa sa skôr k tomu, že umenie, vystavovanie či galerijnú prax skrátka komentuje.

„Ide mi o problém komunikácie. Rozoberám to, ako veci vnímame a ako by sme ich mohli vnímať. Väčšinou sme totiž zvyknutí, že majú svoj zaužívaný význam, zmysel či použitie. Keď však napríklad rozložím stoličku, prestáva plniť úlohu úžitkového predmetu a je pripravená niesť nové významy,“ vysvetľuje.

Skryť Vypnúť reklamu

Predvarené dejiny

Na to, aké významy môže niesť, už musí divák prísť sám. Rovnako ako aj na to, či v niektorom diele Masár cituje slávne umelecké dielo z histórie, a kam tým mieri.

„Medzi prostriedkami, ktoré používam, nerobím rozdiely. Mám pred sebou tému, o ktorej chcem hovoriť, a niekedy je na to vhodná stolička, inokedy slávne dielo či manipulácia galerijnej steny,“ vraví Masár.
Ráta s tým, že nie každý divák dokáže citáciu objaviť.

Keď v roku 2004 urobil Globálne dejiny umenia, pracoval výlučne s veľmi známymi, ikonickými dielami. Prerozprával ich formou jednoduchých piktogramov a takto „predvarené“ ich ponúkol divákom na jednej ploche.

„Vravel som si, že skúsim použiť jazyk, ktorý sme zvyknutí používať, ako aj spôsob zjednodušovania správ či prístupu k čomukoľvek cez jazyk globalizácie. Chcel som urobiť sériu umeleckých diel, ktoré by boli zbavené množstva detailov,“ hovorí Masár.

Skryť Vypnúť reklamu

dsc0083_r3275_res.jpg

Zo série Globálne dejiny umenia, 2004.

leonardo_res.jpg

Ako o ňom hovoriť

Nešlo ani tak o to, či niekto v jednoduchých geometrických tvaroch dešifruje všetkých 54 originálov, ale skôr o to, ako sprístupniť dielo divákovi, ktorý je zvyknutý na rýchle informácie.

Masárovi to vyšlo. Dokonca dostal niekoľko ponúk, aby svoje piktogramy posunul pre pedagogické účely. Bol by to vraj skvelý spôsob, ako priviesť študentov k vnímaniu umenia.

Podľa neho je vo vzdelávaní neskúsených divákov dôležité najmä vysvetľovať, čo všetko môže byť umením.
Napokon, celkom schválne začína výstavu videom, v ktorom pripomína, že odkedy Marcel Duchamp vystavil ako umelecké dielo koleso z bicykla, ubehlo už sto rokov.

Čo sa odvtedy zmenilo, ukazuje, napríklad, na prvý pohľad nenápadná fotografia z viedenskej Kunsthalle. Svojim návštevníkom jasne s výkričníkom oznamuje, že „tu sa výstava končí“.

Skryť Vypnúť reklamu

Azda preto, aby niekto omylom nepovažoval za umenie niečo, čo ním už nie je.

foto_res.jpg

Stano Masár: End of exhibition, fotografia, situacia-ready made, 2012.

kresba_res.jpg

Stano Masár: Portrét diváka, kresba na plátne, 2013.

exit_res.jpg

Stano Masár: Gallery exit, inštalácia, 2010.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  2. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus®
  3. Toto je budúcnosť dopravy. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy?
  4. Chcete mať pasívny príjem vďaka investovaniu? Ako začať?
  5. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  6. Tip na rodinné kombi 4x4 v plnej výbave do 30 000 eur
  7. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  8. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  9. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér
  10. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku
  1. Čerstvá dvojnásobná mamička porovnáva pôrod v Nemecku
  2. Tretia generácia očných špecialistov prichádza do Košíc
  3. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  4. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  5. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov
  6. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  7. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy?
  8. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér
  9. Posúvajú svet k lepšiemu: Sociálni inovátori
  10. Kupujete nový spotrebič? V PLANEO Elektro naň dostanete zľavu
  1. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 15 767
  2. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 13 976
  3. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 11 467
  4. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 11 333
  5. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 7 079
  6. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 6 807
  7. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 6 724
  8. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 6 354
  9. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 6 135
  10. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 5 634
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Eduard Heger sa ozval v utorok, ale iba k opozícii.

18 h

Pozrite si nové rozdelenie okresov.

12m
Z U. S. Steel Košice má byť tak ekonomický ako aj ekologický líder na východnom Slovensku. Tak to vidí minister financií Matovič.

Stretol sa s vedením spoločnosti.

3 h
Minister dopravy Andrej Doležal.

Doležal vymenil šéfa bratislavského letiska potichu už druhý raz.

4 h

Neprehliadnite tiež

Anglická speváčka, skladateľka a modelka Dua Lipa si preberá cenu za najlepšiu speváčku na odovzdávaní hudobných cien Brit Awards.

Na podujatí testovali bezpečnosť hromadných akcií.

42m
Martin Strýko. Syn výtvarníka, hudobníka, filozofa a politika, predstaviteľa košického disentu Marcela Strýka.

Komúna je o priateľstve zničenom mocou.

18 h
Ministerka kultúry SR Natália Milanová počas zasadnutia Výboru Národnej rady SR pre kultúru a médiá.

Zástupcovia divadla sú za vyhlásenie opätovného výberového konania.

21 h
Jiří Bartoška.

Festival vlani pre pandémiu COVID-19 zrušili a presunuli ho najprv na júl.

21 h