Umenie sa dá komentovať aj vtipne

Výtvarník Stano Masár s nadhľadom rozpráva o vzťahoch medzi divákmi, galériou a umením.

Visiaca galerijná stena na výstave Stana Masára v Dome umenia. Kurátorkou výstavy je Nina Vrbanová, potrvá do 9. januára. Vychádza k nej aj katalóg, sumarizujúci Masárovu tvorbu od roku 2000.(Zdroj: SME – GABRIEL KUCHTA)

V bratislavskom Dome umenia je výstava O umení (100 rokov po...). Okrem iného pripomína, že lepšie než istoty sú prekvapenia.

Pracuje so stoličkami, stolmi, papierom, dverami, stenami a páči sa mu predstava, že keď vystavuje v galérii, akoby do nej ani nemusel nič špeciálne priniesť.

Stano Masár priznáva, že rád s divákom rozohráva hru. „Nie je to však nič negatívne či pejoratívne. Skvelé na tom je, že na začiatku môžem nastaviť pravidlá a divák s nimi môže súhlasiť, no nemusí.“

brillo_box_res.jpg

Stano Masár: Brillo Box v prenatálnom štádiu, objekt, 2013.

Článok pokračuje pod video reklamou

O hľadaní

Keď sa rozprávame o porozumení umeniu, tak hovorí, že pri niektorých autoroch je dôležité, aby ich tvorbu človek poznal trochu viac. Aby bol pripravený, že musí niečo hľadať. Že to, s čím sa stretne v galérii, nepatrí práve do kategórie vizuálnej slasti.

A presne toto platí aj v jeho prípade. No vtip, irónia, nadhľad a umné poukazovanie na to, že na veci sa môžeme pozerať aj inak, než sme zvyknutí, sú veľmi dobrými „náhradami“.

Napokon, kto pozná priestory bratislavského Domu umenia, kde je Masárova výstava, vie, že o vizuálnej slasti ťažko môže byť reč.

Množstvo rôznorodých druhov osvetlenia, zástrčiek, radiátorov a nánosy minulých výstav usadených na stenách však v tomto prípade fungujú, ba posúvajú výstavu do ďalšieho levelu.

Občas tu dokonca vidno ľahko dezorientovaného diváka, ako pátra očami po stenách i kútoch a hľadá, čo všetko je ešte súčasťou autorových inštalácií a objektov, a čo už nie.

100_res.jpg

Stano Masár. 100 rokov po... Bicyklovanie v galerii, 2013.

socha_res.jpg

Stano Masár: Sculpture, objekt, 2013.

Nové významy

Nevadí, veď aj o dívaní a hľadaní Masárove diela sú. Sám pritom vraví, že mu nejde o kritiku, prikláňa sa skôr k tomu, že umenie, vystavovanie či galerijnú prax skrátka komentuje.

„Ide mi o problém komunikácie. Rozoberám to, ako veci vnímame a ako by sme ich mohli vnímať. Väčšinou sme totiž zvyknutí, že majú svoj zaužívaný význam, zmysel či použitie. Keď však napríklad rozložím stoličku, prestáva plniť úlohu úžitkového predmetu a je pripravená niesť nové významy,“ vysvetľuje.

Predvarené dejiny

Na to, aké významy môže niesť, už musí divák prísť sám. Rovnako ako aj na to, či v niektorom diele Masár cituje slávne umelecké dielo z histórie, a kam tým mieri.

„Medzi prostriedkami, ktoré používam, nerobím rozdiely. Mám pred sebou tému, o ktorej chcem hovoriť, a niekedy je na to vhodná stolička, inokedy slávne dielo či manipulácia galerijnej steny,“ vraví Masár.
Ráta s tým, že nie každý divák dokáže citáciu objaviť.

Keď v roku 2004 urobil Globálne dejiny umenia, pracoval výlučne s veľmi známymi, ikonickými dielami. Prerozprával ich formou jednoduchých piktogramov a takto „predvarené“ ich ponúkol divákom na jednej ploche.

„Vravel som si, že skúsim použiť jazyk, ktorý sme zvyknutí používať, ako aj spôsob zjednodušovania správ či prístupu k čomukoľvek cez jazyk globalizácie. Chcel som urobiť sériu umeleckých diel, ktoré by boli zbavené množstva detailov,“ hovorí Masár.

dsc0083_r3275_res.jpg

Zo série Globálne dejiny umenia, 2004.

leonardo_res.jpg

Ako o ňom hovoriť

Nešlo ani tak o to, či niekto v jednoduchých geometrických tvaroch dešifruje všetkých 54 originálov, ale skôr o to, ako sprístupniť dielo divákovi, ktorý je zvyknutý na rýchle informácie.

Masárovi to vyšlo. Dokonca dostal niekoľko ponúk, aby svoje piktogramy posunul pre pedagogické účely. Bol by to vraj skvelý spôsob, ako priviesť študentov k vnímaniu umenia.

Podľa neho je vo vzdelávaní neskúsených divákov dôležité najmä vysvetľovať, čo všetko môže byť umením.
Napokon, celkom schválne začína výstavu videom, v ktorom pripomína, že odkedy Marcel Duchamp vystavil ako umelecké dielo koleso z bicykla, ubehlo už sto rokov.

Čo sa odvtedy zmenilo, ukazuje, napríklad, na prvý pohľad nenápadná fotografia z viedenskej Kunsthalle. Svojim návštevníkom jasne s výkričníkom oznamuje, že „tu sa výstava končí“.

Azda preto, aby niekto omylom nepovažoval za umenie niečo, čo ním už nie je.

foto_res.jpg

Stano Masár: End of exhibition, fotografia, situacia-ready made, 2012.

kresba_res.jpg

Stano Masár: Portrét diváka, kresba na plátne, 2013.

exit_res.jpg

Stano Masár: Gallery exit, inštalácia, 2010.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  2. Atos a Google Cloud nadviazali globálne partnerstvo
  3. Za palivo Shell BMW domov
  4. Košice majú svoju prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  5. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  6. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  7. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  8. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  9. Nukleárna magnetická rezonančná liečba znova v Košiciach
  10. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  1. Atos a Google Cloud nadviazali globálne partnerstvo
  2. Košice majú svoju prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  3. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  4. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  5. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  6. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  7. Naše finančné družstvo zveľaďuje svoje aktíva
  8. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si piatykrát odnáša Martinus
  9. Za palivo Shell BMW domov
  10. Shell ponúkne najrýchlejšie dobíjanie elektromobilov v Európe
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 21 841
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 17 396
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 071
  4. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 671
  5. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 8 680
  6. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko 6 729
  7. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 5 192
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 4 547
  9. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 3 514
  10. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú 3 494

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Markíza prehrala, Kočnerovi má platiť milióny za čudné zmenky

Sudkyňa odmietla návrh, aby sa preveril vek zmeniek, či boli skutočne podpísané v roku 2000.

DOMOV

Prokurátor Špirko už pozná disciplinárny návrh trestu

Špirko vystúpil v marci pred budovou Úradu špeciálnej prokuratúry.

KOMENTÁRE

Prečo vám tí lepší ľudia zvyčajne klamú, keď hovoria o jedle

Časť populácie má pri jedení pocit morálnej nadradenosti.

Neprehliadnite tiež

Nezomrel, svoj prekliaty film nakrútil. Otázkou však je, či ho Terry Gilliam aj uvidí

Po 18 rokoch má film s Adamom Driverom naplánovanú premiéru, producent je proti.

Na jeseň vyjde nová knižná Hra o tróny. Bude však iná, ako by ste čakali

Na pokračovanie príbehov z fiktívnej krajiny Westeros sa čaká sedem rokov.

Spevák z Le Payaco si otvoril hudobné vydavateľstvo. Cédečká v ňom nemajú miesto

Tomáš Sloboda predstavil prvú nahrávku Bruuder Records cez víkend.

Opica z Indonézie neuspela na súde. Je autorkou slávnej selfie, ale aké má na ňu práva?

Americký súd od roku 2017 riešil jej právnu spôsobilosť konať.

RECENZIA

Sú vyhorení a nechce sa im žiť. Vojaci sa z traumy z Afganistanu liečia v luxusnom hoteli

Francúzsky film Medzipristátie ukazuje peklo v raji.