SME
Štvrtok, 24. september, 2020 | Meniny má Ľuboš, ĽuborKrížovkyKrížovky

Umenie sa dá komentovať aj vtipne

Výtvarník Stano Masár s nadhľadom rozpráva o vzťahoch medzi divákmi, galériou a umením.

Visiaca galerijná stena na výstave Stana Masára v Dome umenia. Kurátorkou výstavy je Nina Vrbanová, potrvá do 9. januára. Vychádza k nej aj katalóg, sumarizujúci Masárovu tvorbu od roku 2000.Visiaca galerijná stena na výstave Stana Masára v Dome umenia. Kurátorkou výstavy je Nina Vrbanová, potrvá do 9. januára. Vychádza k nej aj katalóg, sumarizujúci Masárovu tvorbu od roku 2000. (Zdroj: SME – GABRIEL KUCHTA)

V bratislavskom Dome umenia je výstava O umení (100 rokov po...). Okrem iného pripomína, že lepšie než istoty sú prekvapenia.

Pracuje so stoličkami, stolmi, papierom, dverami, stenami a páči sa mu predstava, že keď vystavuje v galérii, akoby do nej ani nemusel nič špeciálne priniesť.

Stano Masár priznáva, že rád s divákom rozohráva hru. „Nie je to však nič negatívne či pejoratívne. Skvelé na tom je, že na začiatku môžem nastaviť pravidlá a divák s nimi môže súhlasiť, no nemusí.“

brillo_box_res.jpg

Stano Masár: Brillo Box v prenatálnom štádiu, objekt, 2013.

Skryť Vypnúť reklamu

O hľadaní

Keď sa rozprávame o porozumení umeniu, tak hovorí, že pri niektorých autoroch je dôležité, aby ich tvorbu človek poznal trochu viac. Aby bol pripravený, že musí niečo hľadať. Že to, s čím sa stretne v galérii, nepatrí práve do kategórie vizuálnej slasti.

A presne toto platí aj v jeho prípade. No vtip, irónia, nadhľad a umné poukazovanie na to, že na veci sa môžeme pozerať aj inak, než sme zvyknutí, sú veľmi dobrými „náhradami“.

Napokon, kto pozná priestory bratislavského Domu umenia, kde je Masárova výstava, vie, že o vizuálnej slasti ťažko môže byť reč.

Množstvo rôznorodých druhov osvetlenia, zástrčiek, radiátorov a nánosy minulých výstav usadených na stenách však v tomto prípade fungujú, ba posúvajú výstavu do ďalšieho levelu.

Skryť Vypnúť reklamu

Občas tu dokonca vidno ľahko dezorientovaného diváka, ako pátra očami po stenách i kútoch a hľadá, čo všetko je ešte súčasťou autorových inštalácií a objektov, a čo už nie.

100_res.jpg

Stano Masár. 100 rokov po... Bicyklovanie v galerii, 2013.

socha_res.jpg

Stano Masár: Sculpture, objekt, 2013.

Nové významy

Nevadí, veď aj o dívaní a hľadaní Masárove diela sú. Sám pritom vraví, že mu nejde o kritiku, prikláňa sa skôr k tomu, že umenie, vystavovanie či galerijnú prax skrátka komentuje.

„Ide mi o problém komunikácie. Rozoberám to, ako veci vnímame a ako by sme ich mohli vnímať. Väčšinou sme totiž zvyknutí, že majú svoj zaužívaný význam, zmysel či použitie. Keď však napríklad rozložím stoličku, prestáva plniť úlohu úžitkového predmetu a je pripravená niesť nové významy,“ vysvetľuje.

Skryť Vypnúť reklamu

Predvarené dejiny

Na to, aké významy môže niesť, už musí divák prísť sám. Rovnako ako aj na to, či v niektorom diele Masár cituje slávne umelecké dielo z histórie, a kam tým mieri.

„Medzi prostriedkami, ktoré používam, nerobím rozdiely. Mám pred sebou tému, o ktorej chcem hovoriť, a niekedy je na to vhodná stolička, inokedy slávne dielo či manipulácia galerijnej steny,“ vraví Masár.
Ráta s tým, že nie každý divák dokáže citáciu objaviť.

Keď v roku 2004 urobil Globálne dejiny umenia, pracoval výlučne s veľmi známymi, ikonickými dielami. Prerozprával ich formou jednoduchých piktogramov a takto „predvarené“ ich ponúkol divákom na jednej ploche.

„Vravel som si, že skúsim použiť jazyk, ktorý sme zvyknutí používať, ako aj spôsob zjednodušovania správ či prístupu k čomukoľvek cez jazyk globalizácie. Chcel som urobiť sériu umeleckých diel, ktoré by boli zbavené množstva detailov,“ hovorí Masár.

Skryť Vypnúť reklamu

dsc0083_r3275_res.jpg

Zo série Globálne dejiny umenia, 2004.

leonardo_res.jpg

Ako o ňom hovoriť

Nešlo ani tak o to, či niekto v jednoduchých geometrických tvaroch dešifruje všetkých 54 originálov, ale skôr o to, ako sprístupniť dielo divákovi, ktorý je zvyknutý na rýchle informácie.

Masárovi to vyšlo. Dokonca dostal niekoľko ponúk, aby svoje piktogramy posunul pre pedagogické účely. Bol by to vraj skvelý spôsob, ako priviesť študentov k vnímaniu umenia.

Podľa neho je vo vzdelávaní neskúsených divákov dôležité najmä vysvetľovať, čo všetko môže byť umením.
Napokon, celkom schválne začína výstavu videom, v ktorom pripomína, že odkedy Marcel Duchamp vystavil ako umelecké dielo koleso z bicykla, ubehlo už sto rokov.

Čo sa odvtedy zmenilo, ukazuje, napríklad, na prvý pohľad nenápadná fotografia z viedenskej Kunsthalle. Svojim návštevníkom jasne s výkričníkom oznamuje, že „tu sa výstava končí“.

Skryť Vypnúť reklamu

Azda preto, aby niekto omylom nepovažoval za umenie niečo, čo ním už nie je.

foto_res.jpg

Stano Masár: End of exhibition, fotografia, situacia-ready made, 2012.

kresba_res.jpg

Stano Masár: Portrét diváka, kresba na plátne, 2013.

exit_res.jpg

Stano Masár: Gallery exit, inštalácia, 2010.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Obľúbená značka YES! sa rozrastá o nové proteínové tyčinky
  2. Veľký úspech slovenskej kávy v medzinárodnej súťaži Great Taste
  3. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  4. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  5. Regionálne poklady nájdete aj v Kauflande
  6. Slováci zisťujú, že mať plán je dobrá vec
  7. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  8. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  9. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  10. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  1. Únava, Stres ? Nízke libido ? Riešenie je jednoduché!
  2. Veľký úspech slovenskej kávy v medzinárodnej súťaži Great Taste
  3. Obľúbená značka YES! sa rozrastá o nové proteínové tyčinky
  4. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  5. Štyri znaky nesprávneho zateplenia a ako sa im vyhnúť
  6. Kreatívne učenie
  7. Teraz je čas hýbať sa s VENU® SQ
  8. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  9. Slováci zisťujú, že mať plán je dobrá vec
  10. Regionálne poklady nájdete aj v Kauflande
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 32 620
  2. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 19 486
  3. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 15 910
  4. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 13 220
  5. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 12 134
  6. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 9 961
  7. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 9 691
  8. Zatepľujete? Stavte na kvalitný materiál od expertného výrobcu 9 012
  9. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 8 864
  10. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 8 717
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Eskorta privádza bývalého krajského sudcu Pavla Polku na Špecializovaný trestný súd.
Dobré ráno

Dobré ráno: Polícia premeškala Kočnera v trezore. Ako je to možné?

Banku Marian Kočner navštívil 17 hodín po vražde Kuciaka.

Podcast Dobré Ráno.
Komentár Zuzany Kepplovej

Matovič trestný čin neschvaľoval

Ale len takmer.

Zuzana Kepplová.