Čo najviac zaujalo tvorcov a ľudí, ktorí sa zaoberajú kultúrou? Oslovili sme ich takmer tristo.
Inscenácia Karpatský thriller v Štúdiu SND vyvolala nečakaný ohlas. Je nadlho vypredaná, písal o nej ešte aj bulvár, ba ozvali sa poniektorí z tých, ktorých sa odvážila kritizovať.
„Uvidíte príbeh ľudí, ktorí stratili svedomie. Ale vôbec im nechýba. Tvária sa ako ctihodní občania, elita spoločnosti, celebrity, smotánka. Solídni, žoviálni, veľkorysí.“ Tak sa začína hra, ktorá sa ako jedna z mála v súčasnom repertoári slovenských divadiel vyjadruje pomerne priamo k spoločenskej situácii.
Autor Eugen Gindl sa rozhodol vyrozprávať jednu z početných korupčných káuz z našej nedávnej minulosti (a, žiaľ, aj súčasnosti) na spôsob groteskného paratrileru.
Povzbudený aj niektorými zahraničnými hrami s podobným dokumentárnym základom sa odhodlal napísať drámu, ktorá síce vychádza z reálnych, a teda občas aj nudných faktov, má však aj nadčasovejší presah.
Bolo to od neho celkom odvážne, autorsky aj občiansky. Ako novinár a scenárista je síce skúsený, ale v divadle prakticky debutoval.
Divadlo sa na inscenáciu neštandardného textu dlho odhodlávalo.
FOTO – CTIBOR BACHRATÝ
Na začiatku bol telefonát
K informáciám o renomovanej firme, ktorá korumpovala zdravotnícke štruktúry vo viacerých krajinách a následne predávala nemocniciam predražené prístroje, sa Gindl dostal vďaka telefonátu od neznámeho muža ešte v roku 1998. Materiál ponúkol jednej z televízií. Tá najprv prejavila záujem, ale neskôr reportáž odmietla uverejniť.
Podobne sa zachovali dokonca aj inak odvážne časopisecké redakcie. Niekoľko článkov na túto tému teda uverejnil sám v mesačníku OS, ale bez väčšieho ohlasu.
Divadlo sa k inscenácii tohto neštandardného textu odhodlávalo niekoľko rokov. Nezvyčajná hra prešla procesom „zdivadelnenia“, pribudli do nej postavičky z pekla aj z neba, ktoré s ľahkosťou a šarmom stvárňujú Milan Ondrík a Daniel Fischer.
Z agentúrky späť k novinám
Postava novinárky Zuny v presvedčivom podaní Zuzany Fialovej je v podstate autorovým alteregom. Aby to bolo všetko napínavejšie, na začiatku ju nachádzame vo fáze, keď už odložila profesiu investigatívnej novinárky a začala sa pokojne venovať reklamnej agentúre Modrý vták.
Informácia o prehmatoch v zdravotníctve podobného rozsahu ju však pobúrila natoľko, že sa proti svojim pôvodným plánom dostáva do víru napínavého príbehu.
Zraniteľnou ju nerobí len vlastná firma, ktorej by pomohli zákazky, ktoré štedro rozdáva záhadný šéf spornej firmy, ale aj jej osobný vzťah k žene (Petra Vajdová), ktorá však nemá celkom nevinnú minulosť. Prínosom inscenácie je aj to, že lesbický vzťah je v nej vykreslený bez divadelného klišé.
Modlitba k finančníkom
Nielen téma, ale aj bulletin k tejto hre je netradičný – v podobe fiktívneho vydania nášho denníka. Nič v ňom nechýba, ani fiktívne správy o prostitúcii na ústupe, ani reklama na stranu Dopredu so sloganom „Dopredu je vždy tam, kam ukážem“, ani rozhovor týždňa s istým nemenovaným sudcom, ba ani recenzia na Karpatský thriller s výrečným názvom Pád na dno.
„Neaktuálna téma, vyprázdnená divadelná forma,“ tak znie prísny verdikt kritičky zo špeciálneho vydania, celého scenzurovaného záhadným M. CH., ktorý môže byť aj riaditeľom divadla.
S podobným zmyslom pre humor je pripravená celá inscenácia, režisér Roman Polák sa spoľahol na tvorivosť hercov, ako partnerov si vybral aj vynikajúcich scénografov Andreja Ďuríka a Katarínu Hollú.
Do hry však vložil aj záverečnú, najkontroverznejšiu časť – modlitbu k finančným skupinám. Práve tá vzbudila veľký ohlas, zareagoval aj Patrik Tkáč z J&T a o SND zase raz písal i bulvár.
Anketa: Prečo ste dali hlas Karpatskému thrilleru?
Hana Beranová, redaktorka, Rádio Slovensko
Je to divadelný komix o tom , čím a v čom žijeme desaťročia – o korupcii, klientelizme, problémoch vo verejnom obstarávaní, o problematickom justičnom prostredí. Asi bolo ťažké z publicistického, dokumentárneho textu urobiť divadlo. Je to nepochybne tímová práca, ktorú oceňujem – aj odkazy na Shakespeara, na Boha a diabla...
Marek Godovič, teatrológ
Vo svojej výpovedi aktuálny a aj odvážny projekt Činohry SND, ktorý sa síce vracia do 90. rokov, ale za mnohých nespokojných a rozčarovaných občanov našej krajiny, hovorí hlavne o súčasnosti. Dáva aspoň malú nádej, že o problémoch, kauzách a nemociach našej spoločnosti, sa nebude hovoriť len potichu a v inotajoch, ale jasne a priamo.
Pavol Malovič, publicista
Ide o peknú esenciu príbehu zamatovo-nežnej zmeny, ktorá sa stala drsným šmirgľom reality, nekompromisne brúsiacim pokožky duší a tiel až do rozvoja veľmi dlho sa hojacich hnisavých poranení a mozgových príhod.
Juraj Nvota, režisér
Inscenáciu si vážim, pretože je výsledkom viac ako len divadelnej práce. Je to prvý varovný výkrik do diktátu finančných skupín a bábkových vlád.
Marek Šulík, filmár
Umenie má byť v spojení s dobou a miestom vzniku a má s odstupom reflektovať situáciu v krajine. To, že politická situácia v našej spoločnosti je katastrofálna, postráda akýkoľvek etický rozmer, hučí odvšadiaľ, napríklad už aj z predstavenia Karpatský thriller.