Osobnosť autora dokonca nemusíme vôbec poznať na to, aby nám umelecké dielo niečo dalo alebo nedalo. Samotný vznik diela však vo väčšine prípadov s osobnosťou autora úzko súvisí. S jeho momentálnou náladou, citovým rozpoložením, životným obdobím. Brošňa Viery Brunovskej, Kozmická loď z kolekcie Vznášadlá a presúvadlá, vznikla spolu s inými malými kovovými „dopravnými prostriedkami“ práve v období jej vážnej životnej krízy.
Šperkárka hovorí, že si vtedy zámerne vybrala jednoduchšie riešenie, teda únik. A kozmickou loďou sa dá preniesť naozaj ďaleko. Hoci len načas. Zároveň je brošňa, aj celá kolekcia, súčasťou ďalšej výstavy na tému „Máme sa dobre, ďakujeme“, ktorú autorka pripravuje na budúci rok. Podľa nej tento názov dáva prežívaniu kríz ešte iný rozmer - poukazuje na to, že bývajú zväčša stavom dočasným a posúvajú nás vpred.
Kozmická loď so zláteným a s rubínovým „tretím okom“, ktoré vidí aj za roh alebo pod povrch, bola pre Vieru Brunovskú zlomovým šperkom. Dokázala sa povzniesť nad malé veľké problémy, aby sa mohla vrátiť na zem a stáť na nej pevnejšie ako predtým.
Podklad, na ktorom je brošňa inštalovaná, dopĺňa nápis: Moje vznášadlo je plné úhorov. Veta odznela v jednej zo scénok Monty Python. Podľa internetovej Necyklopédie sa oplatí vedieť ju v čo najväčšom počte jazykov. Vtedy vás spoznajú domorodci takmer všetkých krajín sveta. Skrátka, keď človeka ovláda pocit odcudzenia, je dobré vytiahnuť kozmickú loď a slová, ktorým rozumejú všade.
Dielo: Kozmická loď, 2013, striebro, zlátenie, perly, rubín, 9,5 x 7 cm
Výstava: Decembrové stop/y II, Galéria ČIN ČIN, Podjavorinskej 4a, Bratislava, 11. 12. 2013 - 23. 1. 2014