Prečo sú tam kamene namiesto kvetov

Je to jedna z tých výstav, ktoré návštevníka iritujú a nútia pýtať sa nielen na zmysel autorovej tvorby, ale aj umenia vôbec.

V bratislavskej Galérii 19 do konca januára vystavuje Peter Kalmus.

Peter Kalmus je dokonca aj v rámci umeleckej scény (kde sa predpokladá, že jej členovia budú všetci tak trochu „exoti“) unikátom. Ako človek aj umelec má niekoľko priam protikladných polôh – na jednej strane extravagantný excentrik a súčasne hĺbavý až plachý introvert.

Rozhodne nejde o umelca tradičných médií, vyznávajúceho technickú finesu ako vrchol geniality. Ale nie je ani konceptualistom, ktorý rezignoval na artefakt a zručnosť ako takú. Naopak – v práci s materiálom sa Kalmus vyžíva priam s chuťou a nadšením amatéra, ktorý netvorí pre publikum, ale pre čistú radosť z tvorenia. Mnohí jeho priaznivci poznajú autorove nápadité objekty a inštalácie, vytvorené zo všemožných nájdených objektov, ktoré hýria farbami, vtipom a často aj zvukmi či pohybom.

Časozberné dielo

Na aktuálnej výstave však spoznávame iného Kalmusa. Okrem jednej zostavy „bicích“ tu nie je nič, čo by nás malo zaujať primárne technickou úrovňou spracovania. Bez znalosti kontextu sa bude návštevník možno čudovať, čo znamenajú desiatky takmer totožných linkových kresieb či debničky naplnené kameňmi obalenými drôtom. Na prvý pohľad ťažko odhadnúť, že ich je až osemdesiattisíc. Ide o okruhliaky, ktoré autor zbieral na brehoch troch riek – Dunaja, Váhu a Hornádu v priebehu dvadsiatich rokov a dennodenne niekoľko kusov obaľoval drôtom.

Obdobne dlhý čas zabrali aj kresby, neúnavné rysovanie rovnobežných liniek farebnými ceruzami na papier. Alebo zbieranie plieškov z plechoviek, ktoré navlečené a pospájané tvoria súvislý, niekoľko štvorcových metrov veľký „záves“, taktiež prezentovaný na výstave.

Svojou húževnatou monotónnosťou pôsobia tieto diela sugestívne ako donekonečna opakovaná mantra. Skutočne, len jeden takýto kameň alebo len jedna takáto kresba by asi nevyvolali väčší ohlas než obligátne „to by som dokázal aj ja“. Ich akumulácia má za následok, že sa chtiac­ nechtiac namiesto oznamovacej vety dostaneme k otázke: „prečo“?

Úvodný text kurátora Borisa Kršňáka po prečítaní razom uvedie do súvislostí, ktoré vrhajú na objekty úplne nové svetlo. Emblematickým dielom výstavy sú práve spomínané kamene. Ide o pamätník na počesť desaťtisícov židovských obyvateľov Slovenska, zabitých počas druhej svetovej vojny. Keď sa Kalmus (podľa jeho vlastných slov) v 80. rokoch dopočul, že počet obetí holokaustu dosiahol len na území dnešného Slovenska okolo sedemdesiattisíc, rozhodol sa niečo urobiť.

Odpoveď nie je dôležitá

Najbežnejší postup je kamenný pomník či tabuľa vo verejnom priestranstve. Kalmus vzal dejinnú traumu osobne, dlhé roky každodenne zbieral a drôtom omotával okruhliaky, ako odkaz na zvyk nosiť na židovské hroby kamene namiesto kvetov.

Či už ide o terapiu, meditáciu alebo čokoľvek, proces je tu nadradený nad výsledok. Rovnako ako pri kresbách, ktoré sú manuálnym napodobením počítačovej technológie „rozpixelovania“. Dennodenne opakovaná aktivita bez akéhokoľvek praktického zmyslu, na ktorú pritom treba tak veľa času a energie, evokuje súvislosť s tvorbou budhistických mandál. Mnísi v kláštoroch celé dni a týždne precízne sypú farebný piesok do tvaru úžasného obrazca len na to, aby bol výsledok vzápätí zničený jediným pohybom metlou.

Takže na naše „prečo“ vlastne odpoveď nedostávame. Aby sme pochopili, museli by sme si to skúsiť na vlastnej koži; odžiť si celé hodiny „nezmyselnej“ činnosti. Vystavený výsledok nás len informuje, že Peter Kalmus to už urobil. A prihliadnuc na ďalšie vystavené dielo – kópiu nosidiel na truhlu (már) – nám celá výstava, rovnako ako spomínané mandaly, hovorí predovšetkým jedno: že všetko je pominuteľné.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  1. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  2. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  3. Modern luxury next to the Blue Church
  4. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  5. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  6. Moskva alebo Petrohrad?
  7. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. HB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Moskva alebo Petrohrad? 10 150
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 220
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 152
  4. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 1 808
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 638
  6. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 442
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 420
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 134
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 082
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 804

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

V Belgicku zadržali 112 slovenských kamiónov pre možné vykorisťovanie vodičov

Polícia skúma či nedošlo k systematickému sociálnemu dumpingu.

TRENČÍN

Strelcovi zo Smeru potvrdil súd 20 rokov za pokus o vraždu

Krajský súd zamietol odvolanie Jaroslava Baču.

ŠPORT

Zomrela bývala wimbledonská víťazka Jana Novotná

Češka zomrela vo veku 49 rokov.

Neprehliadnite tiež

Zomrel Vladimír Petrík, múdry skeptik slovenskej literatúry

Napĺňali ho mladí autori, ktorí sa vracali k starým témam.

Zomrel karikaturista a ilustrátor Ján Valter

Svoje kresby publikoval aj v časopisoch doma i v zahraničí.

Cena Oskára Čepana upozorňuje, že umenie nie je šport. Nemá jedného víťaza

Finalisti vydali spoločné stanovisko a porota súťaže im vyhovela.