SME

Prečo sú tam kamene namiesto kvetov

Je to jedna z tých výstav, ktoré návštevníka iritujú a nútia pýtať sa nielen na zmysel autorovej tvorby, ale aj umenia vôbec.

V bratislavskej Galérii 19 do konca januára vystavuje Peter Kalmus.

Peter Kalmus je dokonca aj v rámci umeleckej scény (kde sa predpokladá, že jej členovia budú všetci tak trochu „exoti“) unikátom. Ako človek aj umelec má niekoľko priam protikladných polôh – na jednej strane extravagantný excentrik a súčasne hĺbavý až plachý introvert.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Rozhodne nejde o umelca tradičných médií, vyznávajúceho technickú finesu ako vrchol geniality. Ale nie je ani konceptualistom, ktorý rezignoval na artefakt a zručnosť ako takú. Naopak – v práci s materiálom sa Kalmus vyžíva priam s chuťou a nadšením amatéra, ktorý netvorí pre publikum, ale pre čistú radosť z tvorenia. Mnohí jeho priaznivci poznajú autorove nápadité objekty a inštalácie, vytvorené zo všemožných nájdených objektov, ktoré hýria farbami, vtipom a často aj zvukmi či pohybom.

SkryťVypnúť reklamu

Časozberné dielo

Na aktuálnej výstave však spoznávame iného Kalmusa. Okrem jednej zostavy „bicích“ tu nie je nič, čo by nás malo zaujať primárne technickou úrovňou spracovania. Bez znalosti kontextu sa bude návštevník možno čudovať, čo znamenajú desiatky takmer totožných linkových kresieb či debničky naplnené kameňmi obalenými drôtom. Na prvý pohľad ťažko odhadnúť, že ich je až osemdesiattisíc. Ide o okruhliaky, ktoré autor zbieral na brehoch troch riek – Dunaja, Váhu a Hornádu v priebehu dvadsiatich rokov a dennodenne niekoľko kusov obaľoval drôtom.

Obdobne dlhý čas zabrali aj kresby, neúnavné rysovanie rovnobežných liniek farebnými ceruzami na papier. Alebo zbieranie plieškov z plechoviek, ktoré navlečené a pospájané tvoria súvislý, niekoľko štvorcových metrov veľký „záves“, taktiež prezentovaný na výstave.

SkryťVypnúť reklamu

Svojou húževnatou monotónnosťou pôsobia tieto diela sugestívne ako donekonečna opakovaná mantra. Skutočne, len jeden takýto kameň alebo len jedna takáto kresba by asi nevyvolali väčší ohlas než obligátne „to by som dokázal aj ja“. Ich akumulácia má za následok, že sa chtiac­ nechtiac namiesto oznamovacej vety dostaneme k otázke: „prečo“?

Úvodný text kurátora Borisa Kršňáka po prečítaní razom uvedie do súvislostí, ktoré vrhajú na objekty úplne nové svetlo. Emblematickým dielom výstavy sú práve spomínané kamene. Ide o pamätník na počesť desaťtisícov židovských obyvateľov Slovenska, zabitých počas druhej svetovej vojny. Keď sa Kalmus (podľa jeho vlastných slov) v 80. rokoch dopočul, že počet obetí holokaustu dosiahol len na území dnešného Slovenska okolo sedemdesiattisíc, rozhodol sa niečo urobiť.

SkryťVypnúť reklamu

Odpoveď nie je dôležitá

Najbežnejší postup je kamenný pomník či tabuľa vo verejnom priestranstve. Kalmus vzal dejinnú traumu osobne, dlhé roky každodenne zbieral a drôtom omotával okruhliaky, ako odkaz na zvyk nosiť na židovské hroby kamene namiesto kvetov.

Či už ide o terapiu, meditáciu alebo čokoľvek, proces je tu nadradený nad výsledok. Rovnako ako pri kresbách, ktoré sú manuálnym napodobením počítačovej technológie „rozpixelovania“. Dennodenne opakovaná aktivita bez akéhokoľvek praktického zmyslu, na ktorú pritom treba tak veľa času a energie, evokuje súvislosť s tvorbou budhistických mandál. Mnísi v kláštoroch celé dni a týždne precízne sypú farebný piesok do tvaru úžasného obrazca len na to, aby bol výsledok vzápätí zničený jediným pohybom metlou.

SkryťVypnúť reklamu

Takže na naše „prečo“ vlastne odpoveď nedostávame. Aby sme pochopili, museli by sme si to skúsiť na vlastnej koži; odžiť si celé hodiny „nezmyselnej“ činnosti. Vystavený výsledok nás len informuje, že Peter Kalmus to už urobil. A prihliadnuc na ďalšie vystavené dielo – kópiu nosidiel na truhlu (már) – nám celá výstava, rovnako ako spomínané mandaly, hovorí predovšetkým jedno: že všetko je pominuteľné.

Autor: Alexandra Tamásová

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Urobte krok k štúdiu, ktoré premení vašu vášeň na profesiu.
  2. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  3. Deti si nechcú čistiť zuby? Rady, ako zlomiť ich odpor
  4. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon
  5. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  6. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  7. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  8. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  1. Do Toskánska netreba cestovať ďaleko. Nájdete ho na Gemeri
  2. Urobte krok k štúdiu, ktoré premení vašu vášeň na profesiu.
  3. Deti si nechcú čistiť zuby? Rady, ako zlomiť ich odpor
  4. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  5. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon
  6. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  7. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  8. Pochvala v teame nie je „bonus“, ale kyslík
  1. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 18 651
  2. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 17 075
  3. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí 5 202
  4. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon 3 933
  5. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina? 3 816
  6. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari 3 475
  7. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta 3 275
  8. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície 2 216
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  2. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  3. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  4. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  5. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  6. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  7. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  8. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  1. Rado Surovka: Robo, dokázal si to, gratulujeme. 46 685
  2. Martin Fronk: Igelitka z roku 1990 a obchod, ktorý zabudol na rok 2025 13 752
  3. Matej Galo: Pán Fico, rozhodli ste sa tunelovať takto na hulváta? 12 475
  4. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 11 521
  5. Ivan Čáni: Súdruh Blaha napísal status o tom, aký je rozdiel medzi nami (slniečkarmi) a jeho fan clubom. 10 946
  6. Věra Tepličková: Na diaľnici na krajnici - Maťa v šrankoch, auto v rici 6 711
  7. Rastislav Puchala: Pomóóóóc, Angličania idú 5 645
  8. Vladimír Benčík: Konštantínopol v roku 1453: Dráma pádu Byzantskej ríše 4 280
  1. Pavel Macko: Vyrovnáva Ukrajina sily v hlbkových útokoch dronmi?
  2. Marcel Rebro: Ruskú vodku káže, francúzsky koňak pije: Fico a jeho malý geopolitický chaos
  3. Věra Tepličková: Aj kraj pod Veľkou Javorinou už bude v bezpečí - Michal vraj vstúpi!
  4. Roman Kebísek: Novomeský nazval Clementisa „svätým za dedinou, v nej však nevítaným“ (1939)
  5. Věra Tepličková: Na diaľnici na krajnici - Maťa v šrankoch, auto v rici
  6. Post Bellum SK: Zabudnuté obete nacizmu
  7. Radko Mačuha: Chcem tu zostať aj v roku 2027.
  8. Marcel Rebro: Pamäť z plastelíny alebo Slovensko ako krajina bez archívu
SkryťZatvoriť reklamu