Prečo sú tam kamene namiesto kvetov

Je to jedna z tých výstav, ktoré návštevníka iritujú a nútia pýtať sa nielen na zmysel autorovej tvorby, ale aj umenia vôbec.

V bratislavskej Galérii 19 do konca januára vystavuje Peter Kalmus.

Peter Kalmus je dokonca aj v rámci umeleckej scény (kde sa predpokladá, že jej členovia budú všetci tak trochu „exoti“) unikátom. Ako človek aj umelec má niekoľko priam protikladných polôh – na jednej strane extravagantný excentrik a súčasne hĺbavý až plachý introvert.

Rozhodne nejde o umelca tradičných médií, vyznávajúceho technickú finesu ako vrchol geniality. Ale nie je ani konceptualistom, ktorý rezignoval na artefakt a zručnosť ako takú. Naopak – v práci s materiálom sa Kalmus vyžíva priam s chuťou a nadšením amatéra, ktorý netvorí pre publikum, ale pre čistú radosť z tvorenia. Mnohí jeho priaznivci poznajú autorove nápadité objekty a inštalácie, vytvorené zo všemožných nájdených objektov, ktoré hýria farbami, vtipom a často aj zvukmi či pohybom.

Časozberné dielo

Na aktuálnej výstave však spoznávame iného Kalmusa. Okrem jednej zostavy „bicích“ tu nie je nič, čo by nás malo zaujať primárne technickou úrovňou spracovania. Bez znalosti kontextu sa bude návštevník možno čudovať, čo znamenajú desiatky takmer totožných linkových kresieb či debničky naplnené kameňmi obalenými drôtom. Na prvý pohľad ťažko odhadnúť, že ich je až osemdesiattisíc. Ide o okruhliaky, ktoré autor zbieral na brehoch troch riek – Dunaja, Váhu a Hornádu v priebehu dvadsiatich rokov a dennodenne niekoľko kusov obaľoval drôtom.

Obdobne dlhý čas zabrali aj kresby, neúnavné rysovanie rovnobežných liniek farebnými ceruzami na papier. Alebo zbieranie plieškov z plechoviek, ktoré navlečené a pospájané tvoria súvislý, niekoľko štvorcových metrov veľký „záves“, taktiež prezentovaný na výstave.

Svojou húževnatou monotónnosťou pôsobia tieto diela sugestívne ako donekonečna opakovaná mantra. Skutočne, len jeden takýto kameň alebo len jedna takáto kresba by asi nevyvolali väčší ohlas než obligátne „to by som dokázal aj ja“. Ich akumulácia má za následok, že sa chtiac­ nechtiac namiesto oznamovacej vety dostaneme k otázke: „prečo“?

Úvodný text kurátora Borisa Kršňáka po prečítaní razom uvedie do súvislostí, ktoré vrhajú na objekty úplne nové svetlo. Emblematickým dielom výstavy sú práve spomínané kamene. Ide o pamätník na počesť desaťtisícov židovských obyvateľov Slovenska, zabitých počas druhej svetovej vojny. Keď sa Kalmus (podľa jeho vlastných slov) v 80. rokoch dopočul, že počet obetí holokaustu dosiahol len na území dnešného Slovenska okolo sedemdesiattisíc, rozhodol sa niečo urobiť.

Odpoveď nie je dôležitá

Najbežnejší postup je kamenný pomník či tabuľa vo verejnom priestranstve. Kalmus vzal dejinnú traumu osobne, dlhé roky každodenne zbieral a drôtom omotával okruhliaky, ako odkaz na zvyk nosiť na židovské hroby kamene namiesto kvetov.

Či už ide o terapiu, meditáciu alebo čokoľvek, proces je tu nadradený nad výsledok. Rovnako ako pri kresbách, ktoré sú manuálnym napodobením počítačovej technológie „rozpixelovania“. Dennodenne opakovaná aktivita bez akéhokoľvek praktického zmyslu, na ktorú pritom treba tak veľa času a energie, evokuje súvislosť s tvorbou budhistických mandál. Mnísi v kláštoroch celé dni a týždne precízne sypú farebný piesok do tvaru úžasného obrazca len na to, aby bol výsledok vzápätí zničený jediným pohybom metlou.

Takže na naše „prečo“ vlastne odpoveď nedostávame. Aby sme pochopili, museli by sme si to skúsiť na vlastnej koži; odžiť si celé hodiny „nezmyselnej“ činnosti. Vystavený výsledok nás len informuje, že Peter Kalmus to už urobil. A prihliadnuc na ďalšie vystavené dielo – kópiu nosidiel na truhlu (már) – nám celá výstava, rovnako ako spomínané mandaly, hovorí predovšetkým jedno: že všetko je pominuteľné.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  6. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  7. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  7. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Detské zúbky sú veda
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 502
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 149
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 2 753
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 637
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 907
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 162
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 145
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 140
  9. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 987
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 928

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Menej rande, alkoholu aj sexu. Súčasná doba predlžuje dospievanie

Dnes je dvadsaťpäťka novou osemnástkou, tvrdí dlhodobý výskum adolsentov.

EKONOMIKA

Obchody už nechcú zbytočne vyhadzovať potraviny

Reťazce vyhadzujú tony potravín, mnohé končia v koši zbytočne.

Neprehliadnite tiež

Písať je dobré, keď sa necítite pod psa

Víťaz súťaže Poviedka vsadil na poviedku, ktorá nie je o psoch. Pomohla mu čeština

Chýbal nám dobrý album od speváka. Dal nám ho bývalý bubeník IMT Smile

Marián Slávka na svojom debute pekne spieva, básnicky recituje, hrá na klavíri a má cit pre koncepčné myslenie.