Hon
Ako škandinávsky muž bojuje za svoju česť?
Kino Lumiere, 20.00
Dánsky režisér Thomas Vinterberg sa musel najprv trochu ospravedlniť, keď prišiel na festival v Cannes uviesť film Hon. Nakrútil ho vo všetkej úcte voči tým, čo sa v detstve stali obeťou zneužívania, aj voči ich rodičom. Napriek tomu, on v ňom chcel ukázať, že aj dospelý sa môžem stať obeťou - ak si niekto vymyslí, že je pedofilom alebo ho aspoň zo zneužívania začne podozrievať.
Vintenbergovi taký nápad vnukol psychológ. Raz mu zaklopal na dvere, priniesol so sebou celú kopu štúdií a upozornil ho na to, ako v takom prípade človek stráca svoju identitu. Okolie mu vytvorí novú a on takmer nemá žiadne prostriedky, aby ju vyvrátil.
Hlavným hrdinom filmu Hon je preto obyčajný škandinávsky muž, ktorý sa naučil žiť a pracovať v spoločnosti regulovanej mnohými príkazmi a zákazmi. Chcel byť zodpovedným zamestnancom v materskej škole aj starostlivým otcom doma a keď ho obvinili zo zneužitia svojej žiačky, dostal sa do veľkého konfliktu. Ako zabojovať za svoju stratenú česť a nebyť pritom násilný, nebezpečný?
Názov filmu by mohol odkazovať na fyzické súboje a ohrozovanie života. Vo Vinterbergovom filme však ide najmä o psychologickú štvanicu, o ťažkú, dramatickú a takmer beznádejnú emočnú cestu, ktorou musí hlavný hrdina prejsť. Mads Mikkelsen za to dostal cenu pre najlepšieho herca v Cannes a predseda poroty Nanni Morreti naznačil, že aj Thomasa Vinterberga by vyhlásili za najlepšieho režiséra, keby festivalové pravidlá neprikazovali dať jednému filmu len jednu cenu.
Vinterberg sa preslávil filmom Rodinná oslava, revolučne nakrúteným bez umelých filmových efektov. Potom sa dostal do sveta a bol obklopený filmovým komfortom. Keď nakrúcal klip pre Metallicu, mal k dispozícii stočlenný štáb, ktorý okolo neho skákal, aj keď si chcel umyť ruky. Hon je jeho návratom k jednoduchosti, k sile premysleného príbehu, ktorý nepotrebuje experiment s formou. Vo štvrtok uvidíme, či dostane oscarovú nomináciu v kategórii najlepší cudzojazyčný film.
Sčista-jasna
Divadlo / RND / 19.00
Svojrázne, naozaj ľudové rozprávanie o írečitej svadbe a ďalších udalostiach, dedinská hudobná skupina, tragická mena peňazí, komické vidiecke cirkusové vystúpenie, mládežnícke zábavné programy, násilné zakladanie roľníckeho družstva, filmovanie slávneho slovenského filmu, obdobie vzniku a prvých úspechov známeho divadla, normalizácia aj obdobie revolúcie a premeny.
To všetko môžete vidieť v novinke Radošinského naivného divadla. Po prvej úspešnej javiskovej správe o dvadsiatom storočí z pohľadu Stanislava Štepku a obce Radošina na krajinu a národ (Polooblačno) prichádzajú Radošinské naivné divadlo a jeho hlavný autor s nadväzujúcou trpko-smiešnou komédiou. Jej názov je Sčista-jasna a mapuje roky 1950 až 2000. Réžia Ondrej Spišák, hudba Juraj Haško (100 múch).
Autor: kul