Leonardo je dokonalý, Millet prelomový

Dizajnéra Patrika Illa zasiahli viaceré diela, medzi nimi Madona na skalách a Zberačky klasov.

Patrik Illo (1973) - venuje sa dizajnu skla, experimentálnemu dizajnu, tvorbe objektov a inštalácií, ako vedúci ateliéru Sklo pôsobí na VŠVU v Bratislave, jeho tvorba sa prezentovala na desiatkach výstav doma i v zahraničí.(Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Dizajnéra Patrika Illa zasiahli viaceré diela, medzi nimi Madona na skalách a Zberačky klasov

Mám problém vybrať jedno konkrétne dielo, páči sa mi toho veľmi veľa, začína s vážnym výrazom Patrik Illo. Pri rozprávaní je rovnako vážny, zanietený, oduševnený, podchvíľou gestikuluje a rád používa slová „dokonalé, absolútne, výnimočné, silné,skrátka wow!“.

Od stredovekých gobelínov Dáma a jednorožec prechádza k Leonardovi da Vinci, k Picassovi, Malevičovi, Duchampovi, Hockneymu, až sa nakoniec vráti v čase k Milletovi a jeho ženám na poli. Na každom opisuje nejaký jemný detail, ale i širšie súvislosti. Čo je však dôležitejšie, vždy na nich zdôrazňuje emóciu či kategóriu zážitku, ktorá sa dá len ťažko opísať.

„Často mám problém s teoretickými textami, ktoré sa snažia o vysvetlenie diela. Mám pocit, akoby to celé zjednodušovali. Akoby pracovali hlavne s logikou, s rozumovým poznávaním a opisovaním diela. Podľa mňa ide v umení o niečo iné. Umenie sa jednoducho nedá opísať. Na pochopenie umenia je potrebný úplne iný režim myslenia a videnia,“ hovorí Illo.

„Je to možno podobný typ emócie, ktorý v minulosti ľudia nachádzali v chrámoch. Dnes však už sakrálny priestor nefunguje tak, ako kedysi a človek prirodzene hľadá niečo, čím by ho nahradil. Keď teda idem do galérie, mám rád pocit, že vchádzam do priestoru, ktorý ma presiahne.“

madona_res.jpg

Leonardo da Vinci: Madona v skalách (1483 – 1486), obraz je vystavený v parížskom Louvri.

Leonardo: Iná liga

Pri niektorých dielach sa to stane ihneď, zasiahnu vás na prvý pohľad, popri iných prechádzate ako slepý a dostanú vás až na druhé či tretie stretnutie, vysvetľuje.

Tým prvým typom zážitku bola pre neho napríklad maľba Leonarda da Vinci Madona v skalách, ktorá je vystavená v parížskom Louvri.

„Ten obraz je neuveriteľný, absolútne dokonalý! Aj jeho ostatné maľby sú nádherné, ale táto je pre mňa úplne výnimočná. Prichádzate k nej cez krásnu renesanciu, vidíte všetkých tých veľkých majstrov, no keď prídete k Leonardovi, máte pocit, že ste sa ocitli pred úplne iným typom umenia,“ opisuje.

„Keď sa na ten obraz dívate, uvedomujete si kompozíciu, svetlo, farby... Toto všetko sa môžete snažiť analyzovať, no to, čo sa s vami deje vo chvíli, keď sa naň pozeráte, sa nedá presne vysvetliť. Postupne si uvedomíte, že tu v žiadnom prípade nejde o znázornenie reality, ale že stojíte pred úplne novou realitou a kvalitou, ktorá vás celého absolútne presahuje.“

A pritom, na výnimočnosť Leonardových diel vraj dlho neveril. Mal pocit, že je to celé akosi sprofanované. „Myslel som si, že takých obrazov je hromada, ale iba dovtedy, kým som ich nevidel naživo. Pri Madone v skalách začnete rozmýšľať, načo sú vôbec dobré knihy o umení so stovkami reprodukcií. Lebo ak chcete umenie naozaj zažiť, musíte ho zažiť fyzicky. Nesie to so sebou aj isté riziko. Všetky tie slávne obrazy, na ktoré sa pozriete po tomto, sa vám zdajú akési nedokonalé.“

jean-francois_millet-gleaners_r1313_res.jpg

Jean-Francis Millet: Zberačky klasov (1857), dnes sa nachádza vo francúzskom múzeu Musée d'Orsay.

Seizmograf

Kým Madona v skalách ho chytila na prvý raz, okolo Milletových žien na poli prešiel počas svojich návštev v parížskom Musée d'Orsay viackrát bez vážnejšieho povšimnutia. Pristavil sa pri nich až nedávno, a to pristavenie sa trvalo dve hodiny.

Jean-Francois Millet namaľoval Zberačky klasov v roku 1857 a v tom čase za ne utŕžil najmä kritiku. „V období, keď umeniu dominoval akademizmus, prišiel Millet s týmto obrazom jednoduchých žien na poli. Prečo ho však namaľoval? Pre koho? Tie sedliačky sú akési neforemné, hrubé. Je to akýsi zvláštny, ani vtedy, ani dnes, nie veľmi atraktívny výjav. Opäť pri ňom môžeme rozmýšľať o kompozícii, farbách, ale to nie je to podstatné.“

Do úvah o dobovom vkuse a možných dôvodoch vzniku tohto diela preto opäť prichádza čosi ďalšie: „Nemyslím si, že umenie dokáže zmeniť svet, ale som presvedčený, že umelec dokáže zaznamenať zmenu tohto sveta. Umenie je akýmsi seizmografom, ktorý dokáže v konkrétnom momente zachytiť dôležitú zmenu, o ktorej ešte nikto ani len netuší. A pri tomto obraze som odrazu nadobudol presne tento pocit. Milletovi sa podarilo zaznamenať zmenu. Millet ukázal, že človek sa práve zmenil a týmto obrazom sa práve zmenilo aj umenie. Myslím si, že Millet zadefinoval úplne nový priestor pre budúce umenie. Pre mňa je tento obraz jedným z najdôležitejších umeleckých diel,“ vysvetľujePatrikIllo.

Chvíľu sa odmlčí a potom už len odľahčene dodá: „A možno je to len akási zvláštna zhoda náhod. Moje vtedajšie duševné rozpoloženie a jeden obraz, pred ktorým som sa akurát ocitol, spôsobili, že to čo vidím, je niečo, čo mení môj pohľad na dejiny umenia.“

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  2. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Equadiff 2017 – svetová konferencia o diferenciálnych rovniciach
  2. Priemerné ceny bytov v júni boli vyššie ako pred rokom
  3. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  4. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  5. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  6. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  7. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  8. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  9. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  10. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 10 431
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 712
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 4 303
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 159
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 874
  6. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 842
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 691
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 255
  9. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku 2 098
  10. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 2 096

Téma: Dielo, ktoré mám rád


Článok je zaradený aj do ďalších tém Víkend

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Polícia obvinila Kotlebu za šeky na 1488 eur

Banskobystrickému županovi hrozí za prejavovanie sympatií k extrémistickým hnutiam šesť mesiacov až tri roky.

DOMOV

Policajti koncerty neonacistov nezastavili, lebo je to ťažké

Nabehnúť na koncert extrémistov nie je jednoduché.

KOŠICE KORZÁR

Vodárne predali pozemky developerovi. Ich šéf tam kúpil 24 bytov

Hreha: Byty sú moja súkromná vec.

Neprehliadnite tiež

Slovensko sa lúči so Štefanom Nosáľom

Dlhoročný umelecký šéf, choreograf a režisér umeleckého súboru Lúčnica zomrel vo veku 90 rokov v sobotu 22. júla.

Výtvarníka Kalmusa obžalovali z poškodzovania pomníka

František P. ho nahlásil polícii. Umelec podľa neho poškodzoval Pomník padlým v druhej svetovej vojne.

ROZHOVOR

Maliar Šille: Pred Mickey Mousom sa nedá ujsť. Je za tým krutý biznis

V Kunsthalle má Erik Šille veľkú výstavu plnú popkultúrnych postavičiek.

Mercury Prize sa na seba snaží upozorniť. Nominovala Eda Sheerana

Kto nahral britský album roka? Pozrite si nominácie na najprestížnejšiu hudobnú cenu.