SME
Nedeľa, 26. september, 2021 | Meniny má EditaKrížovkyKrížovky

Leonardo je dokonalý, Millet prelomový

Dizajnéra Patrika Illa zasiahli viaceré diela, medzi nimi Madona na skalách a Zberačky klasov.

Patrik Illo (1973) - venuje sa dizajnu skla, experimentálnemu dizajnu, tvorbe objektov a inštalácií, ako vedúci ateliéru Sklo pôsobí na VŠVU v Bratislave, jeho tvorba sa prezentovala na desiatkach výstav doma i v zahraničí.Patrik Illo (1973) - venuje sa dizajnu skla, experimentálnemu dizajnu, tvorbe objektov a inštalácií, ako vedúci ateliéru Sklo pôsobí na VŠVU v Bratislave, jeho tvorba sa prezentovala na desiatkach výstav doma i v zahraničí. (Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Dizajnéra Patrika Illa zasiahli viaceré diela, medzi nimi Madona na skalách a Zberačky klasov

Mám problém vybrať jedno konkrétne dielo, páči sa mi toho veľmi veľa, začína s vážnym výrazom Patrik Illo. Pri rozprávaní je rovnako vážny, zanietený, oduševnený, podchvíľou gestikuluje a rád používa slová „dokonalé, absolútne, výnimočné, silné,skrátka wow!“.

Od stredovekých gobelínov Dáma a jednorožec prechádza k Leonardovi da Vinci, k Picassovi, Malevičovi, Duchampovi, Hockneymu, až sa nakoniec vráti v čase k Milletovi a jeho ženám na poli. Na každom opisuje nejaký jemný detail, ale i širšie súvislosti. Čo je však dôležitejšie, vždy na nich zdôrazňuje emóciu či kategóriu zážitku, ktorá sa dá len ťažko opísať.

Skryť Vypnúť reklamu

„Často mám problém s teoretickými textami, ktoré sa snažia o vysvetlenie diela. Mám pocit, akoby to celé zjednodušovali. Akoby pracovali hlavne s logikou, s rozumovým poznávaním a opisovaním diela. Podľa mňa ide v umení o niečo iné. Umenie sa jednoducho nedá opísať. Na pochopenie umenia je potrebný úplne iný režim myslenia a videnia,“ hovorí Illo.

„Je to možno podobný typ emócie, ktorý v minulosti ľudia nachádzali v chrámoch. Dnes však už sakrálny priestor nefunguje tak, ako kedysi a človek prirodzene hľadá niečo, čím by ho nahradil. Keď teda idem do galérie, mám rád pocit, že vchádzam do priestoru, ktorý ma presiahne.“

madona_res.jpg

Leonardo da Vinci: Madona v skalách (1483 – 1486), obraz je vystavený v parížskom Louvri.

Leonardo: Iná liga

Pri niektorých dielach sa to stane ihneď, zasiahnu vás na prvý pohľad, popri iných prechádzate ako slepý a dostanú vás až na druhé či tretie stretnutie, vysvetľuje.

Skryť Vypnúť reklamu

Tým prvým typom zážitku bola pre neho napríklad maľba Leonarda da Vinci Madona v skalách, ktorá je vystavená v parížskom Louvri.

„Ten obraz je neuveriteľný, absolútne dokonalý! Aj jeho ostatné maľby sú nádherné, ale táto je pre mňa úplne výnimočná. Prichádzate k nej cez krásnu renesanciu, vidíte všetkých tých veľkých majstrov, no keď prídete k Leonardovi, máte pocit, že ste sa ocitli pred úplne iným typom umenia,“ opisuje.

„Keď sa na ten obraz dívate, uvedomujete si kompozíciu, svetlo, farby... Toto všetko sa môžete snažiť analyzovať, no to, čo sa s vami deje vo chvíli, keď sa naň pozeráte, sa nedá presne vysvetliť. Postupne si uvedomíte, že tu v žiadnom prípade nejde o znázornenie reality, ale že stojíte pred úplne novou realitou a kvalitou, ktorá vás celého absolútne presahuje.“

Skryť Vypnúť reklamu

A pritom, na výnimočnosť Leonardových diel vraj dlho neveril. Mal pocit, že je to celé akosi sprofanované. „Myslel som si, že takých obrazov je hromada, ale iba dovtedy, kým som ich nevidel naživo. Pri Madone v skalách začnete rozmýšľať, načo sú vôbec dobré knihy o umení so stovkami reprodukcií. Lebo ak chcete umenie naozaj zažiť, musíte ho zažiť fyzicky. Nesie to so sebou aj isté riziko. Všetky tie slávne obrazy, na ktoré sa pozriete po tomto, sa vám zdajú akési nedokonalé.“

jean-francois_millet-gleaners_r1313_res.jpg

Jean-Francis Millet: Zberačky klasov (1857), dnes sa nachádza vo francúzskom múzeu Musée d'Orsay.

Seizmograf

Kým Madona v skalách ho chytila na prvý raz, okolo Milletových žien na poli prešiel počas svojich návštev v parížskom Musée d'Orsay viackrát bez vážnejšieho povšimnutia. Pristavil sa pri nich až nedávno, a to pristavenie sa trvalo dve hodiny.

Skryť Vypnúť reklamu

Jean-Francois Millet namaľoval Zberačky klasov v roku 1857 a v tom čase za ne utŕžil najmä kritiku. „V období, keď umeniu dominoval akademizmus, prišiel Millet s týmto obrazom jednoduchých žien na poli. Prečo ho však namaľoval? Pre koho? Tie sedliačky sú akési neforemné, hrubé. Je to akýsi zvláštny, ani vtedy, ani dnes, nie veľmi atraktívny výjav. Opäť pri ňom môžeme rozmýšľať o kompozícii, farbách, ale to nie je to podstatné.“

Do úvah o dobovom vkuse a možných dôvodoch vzniku tohto diela preto opäť prichádza čosi ďalšie: „Nemyslím si, že umenie dokáže zmeniť svet, ale som presvedčený, že umelec dokáže zaznamenať zmenu tohto sveta. Umenie je akýmsi seizmografom, ktorý dokáže v konkrétnom momente zachytiť dôležitú zmenu, o ktorej ešte nikto ani len netuší. A pri tomto obraze som odrazu nadobudol presne tento pocit. Milletovi sa podarilo zaznamenať zmenu. Millet ukázal, že človek sa práve zmenil a týmto obrazom sa práve zmenilo aj umenie. Myslím si, že Millet zadefinoval úplne nový priestor pre budúce umenie. Pre mňa je tento obraz jedným z najdôležitejších umeleckých diel,“ vysvetľujePatrikIllo.

Skryť Vypnúť reklamu

Chvíľu sa odmlčí a potom už len odľahčene dodá: „A možno je to len akási zvláštna zhoda náhod. Moje vtedajšie duševné rozpoloženie a jeden obraz, pred ktorým som sa akurát ocitol, spôsobili, že to čo vidím, je niečo, čo mení môj pohľad na dejiny umenia.“

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  2. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  3. Znalec slovenského brandy
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  5. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  6. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  7. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  8. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  2. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  3. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  4. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  5. Tesco announces net-zero target of 2035 for its operations
  6. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  7. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  8. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  9. Rozšírená realita a ovládanie na diaľku
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 6 896
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 5 693
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 581
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 4 280
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 711
  6. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 507
  7. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 3 483
  8. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 338
  9. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 3 038
  10. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 880
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Angela Merkelová bola nemeckou kancelárkou 16 rokov.

Merkelová udržala jednotnú Európu.


12 h
Hlasovanie poštou sa už začalo.

Otázky a odpovede o voľbách v Nemecku.


24. sep
Ocenený A. Akram. Rodený Londýnčan sa srdcom cíti ako východniar.

Cudzinec nie je našinec, aj po 20 rokoch na Slovensku akoby stál medzi dverami.


24. sep

Blogy SME

  1. Zuzana Pavlisová: Putovanie dejinami Spiša
  2. Roman Kebísek: Avantgardista Malevič a suprematické porcelánové súpravy z 20. rokov 20. storočia
  3. Peter Remeň: Múzeum slovenskej dediny
  4. Tomáš Čejka: Ikonická fotografia "Američanka v Taliansku" má 70 rokov
  5. Rudolf Schütz: Erotika a horror po taliansky (1. časť) - Alla ricerca del piacere (1972)
  6. Alexander Hričko: Slovenské národné hnutie v 80. a 90. rokoch 19. storočia
  7. Roman Kebísek: Čo o Jurajovi Jánošíkovi hovoril žalobca, čo obhajca a aký bol rozsudok
  8. Samuel Ivančák: Cirkus leto (rozhovor s Pavlom Hammelom)
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 691
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 12 188
  3. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 6 155
  4. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 514
  5. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 5 356
  6. Peter Chudý: Aký je motív sledovania špeciálneho prokurátora Daniela Lipšica? Kompromitácia alebo príprava na spáchanie násilného trestného činu? 3 879
  7. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 3 859
  8. Pavel Dvořák: Ako ma zmenilo desať rokov v Číne 3 732
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Adam Valček: Kauza DPB: Predaj vyše stotisíc pokút skontrolujú, toto sú ďalšie pochybnosti
Skryť Zatvoriť reklamu