SME

Benka by sa dnes čudoval

V bratislavskej galérii Satelit je výpravná výstava o typografii a dizajne písma na Slovensku.

Jozef Dóka ml: Molière – Učené ženy, nedatované. Výstava potrvá v Satelite do 2. februára.Jozef Dóka ml: Molière – Učené ženy, nedatované. Výstava potrvá v Satelite do 2. februára.

S podtitulom Začalo sa to Cyrilom a Metodom predstavuje výstava tvorbu takmer deväťdesiatich domácich autorov pôsobiacich v oblasti grafického dizajnu.

„Pre mňa padol komunizmus už neskoro. Myslel som si, že moje písma skončia v kontajtneri a nebudú nikoho zaujímať,“ povedal raz v rozhovore s Ľubomírom Longauerom Juraj Linzboth.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

K tvorbe písma sa dostal okľukou, pôvodne bol strojným inžinierom, no v roku 1971 s inžinierstvom definitívne skončil a vydal sa na cestu výtvarníka. Darilo sa mu. V Drážďanoch dokonca za svoje písmo pre vedeckotechnickú sadzbu získal cenu. Nanešťastie, ostalo iba na papieri. Bolo to však prvé medzinárodné ocenenie pre slovenského písmara v zahraničí. Kým sme získali ďalšie, zásluhou Andreja Krátkeho či Petra Biľaka, uplynulo viac než tridsať rokov.

SkryťVypnúť reklamu

Ale to je iba útržok jedného z príbehov, akých je na výstave Typografia a dizajn písma na Slovensku omnoho viac. Napokon, Linzboth nebol prvý, kto sa u nás zaujímal o tvorbu písma a Krátky či Biľak nie sú poslední.
A vďaka Ľubomírovi Longauerovi a kolegom z Katedry vizuálnej komunikácie VŠVU sa už azda nikto z tých, čo prídu po nich, nebude báť, že skončí na smetisku.

sm-0121-014-inicialy2.rw_r3963_res.jpg

Mikuláš Galanda: iniciály, Pavol Dobšinský: Prostonárodné slovenské povesti, 1919 – 1922.

Bytostný štylista

Začiatky tvorby písma v 20. storočí na Slovensku boli donedávna skryté. Keď však koncom 90. rokov vrcholila vlna nového záujmu o tvorbu písma, vyvstala medzi dnešnými úspešnými písmarmi otázka: Kto bol prvý.
Ľubomír Longauer ich ubezpečil, že majú predchodcov a podujal sa na historický výskum.

SkryťVypnúť reklamu

Na začiatku bol Martin Benka. „Jeho sústredené úsilie ma prekvapilo,“ píše Longauer v pripravovanej knihe o typografii a dizajne písma. „Hlásil sa k dedičstvu Cyrila a Metoda. Usiloval sa o druh univerzálneho slovanského písma, akurát v nevhodnom čase.“

Jeho písma boli príliš ornamentálne, zdobené, často až nečitateľné, ovplyvnené viedenskou secesiou, ale i pražským kubizmom. Neboli vhodné na sadzbu, nezhodovali sa s vtedajším trendom a pôsobili archaicky. Benku to však neodradilo.

Nevystavoval ich ani nepublikoval, robil ich sám pre seba. Prečo? „Nebola to túžba byť typografom. Jeho záujem vyplynul z praktickej potreby, bol bytostný štylista. Málokedy použil na knižnej obálke sádzané písmo, pri exlibrisoch nikdy. A pretože bol dôsledný, začal si abecedy kresliť,“ píše Longauer.

SkryťVypnúť reklamu

benka_res.jpg

Martin Benka: titulný list knihy Pavol Dobšinský: Prostonárodné slovenské povesti, 1958.

sm-0121-014-mak1.rw_r1294_res.jpg

Emil Makovický: ABC..., 1946.

V každom (ne)čase

Benka však nebol jediný, ktorému sa podarilo urobiť z dnešného pohľadu originálne, zaujímavé písma v čase, ktorý jeho pohľadu neprial.

Prechádzajúc výstavou, objavujú sa tu autori a diela na pozadí meniacich sa politických režimov na našom území od začiatku 20. storočia. „Nie je tu nič amatérske, naopak, vidno tu vysokú úroveň tvorby,“ prízvukuje Longauer. „Táto profesia sa rozvíjala aj v normalizácii a aj napriek tomu, že nebola učená správne. Každý z týchto autorov má svoj rukopis,“ dodáva.

Na výstave sú zastúpené plagáty, písma, knižné obálky či práce pre časopisy klasikov našej výtvarnej scény Mikuláša Galandu, Ľudovíta Fullu, Vincenta Hložníka i dodnes pôsobiacich autorov Vladislava Rostoku, Miroslava Cipára, Milana Veselého, Dezidera Tótha, Pavla Blaža a ďalších.

SkryťVypnúť reklamu

Nová vlna

Nová éra slovenského písma sa začala v 90. rokoch. Na bratislavskej VŠVU sa vtedy zišla silná generácia študentov, ktorí o tvorbu písma v podmienkach technologického pokroku prejavili veľký záujem a uspeli.

Ktovie, ako by sa dnes tváril Benka, keby videl, že písma domácich autorov nekončia v šuplíkoch, ale používajú ich vydavateľstvá, inštitúcie a médiá po celom svete.

O pár týždňov nadobudne príbeh slovenskej typografie a dizajnu písma okrem podoby výstavnej aj knižnú. Bude to určite veľmi dobré čítanie.
sm-0121-014-rubigal.rw_r7671_res.jpg

Miroslav Cipár: Panónčan Pavol Rubigal - Opis cesty do Konštantinopolu, 1985.

sm-0121-014-toth.rw_r9244_res.jpg

Dezider Tóth: Knihy v prenatálnom stave, 1983.


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 990
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 599
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 819
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 630
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 286
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 927
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 413
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 125
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 210
  2. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 9 652
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 444
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 285
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 875
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 758
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 024
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 559
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu