SME

V klasike Smrť v Benátkach Visconti vytvoril filmového Dávida

Benátky, more a Mahlerovo Adagietto z 5. symfónie – nič nemohlo vytvoriť krajšie pozadie pre film o smrteľnom očarení krásou.

Dirk Bogarde ako skladateľ Aschenbach a Björn Andrésen ako Tadzio.Dirk Bogarde ako skladateľ Aschenbach a Björn Andrésen ako Tadzio. (Zdroj: ARCHÍV ASFK)

Dej novely Thomasa Manna Smrť v Benátkach s menej ako sto stránkami by sa dal zhrnúť do niekoľkých viet. Vážený spisovateľ, ktorý bol pre svoje dielo dokonca povýšený do šľachtického stavu, ale sám sa už zo svojho majstrovstva veľmi neteší, sa prichádza zotaviť do Benátok. Ubytuje sa v luxusnom hoteli na ostrove Lido, kde jeho pozornosť upúta poľská rodina, predovšetkým však štrnásťročný syn Tadzio. Stáva sa preňho dôkazom, že krása vzniká aj spontánne, bez zásahu umelca. „Boh, aby nám ozrejmil duchovné, si rád poslúži tvarom a farbami ľudskej mladosti,“ uvažuje hrdina Gustav von Aschenbach. Amor sa vraj k nám správa tak ako matematici k deťom, keď svoje zákonitosti vysvetľujú na čistých dokonalých tvaroch. Pre pohľad na Tadzia zostáva na ostrove, hoci sa v Benátkach rozširuje mor, ktorému nakoniec podľahne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Mýtický príbeh

Dôvod, prečo si takáto chudobná dejová línia aj po sto rokoch udržiava postavenie klasiky, tkvie v jej mytologickom prazáklade. Slovenská prekladateľka Nora Krausová nachádza v novele motívy boha Hermésa, sprievodcu duší do podsvetia, ktorý je však zároveň aj vynálezcom lýry a učiteľom boha Apolóna. Celá kniha je postupným zasväcovaním hlavnej postavy do smrti, ku ktorej ho privádza séria poslov smrti od gondoliéra až po krásneho mladíka v námorníckom oblečení, ktorý je stelesnením Narcisa. Už gondola, ktorou sa preplavuje na ostrov, pripomína rakvu. Ohrozenie nákazou prichádza v podobe zvodných jahôd prijatých od pouličného predavača.

Dobrý námet

Film, ktorý na základe tejto novely nakrútil Luchino Visconti v roku 1971, je jedným zo základných diel svetovej kinematografie, zďaleka však nie jediným spracovaním tohto námetu. Benjamin Britten naň napísal svoju poslednú operu, choreograf John Neumeier skomponoval v roku 2003 baletné dielo pre Hamburský baletný súbor. Aj v košickom Štátnom divadle bude mať koncom februára premiéru rovnomenný balet Ondreja Šotha.

SkryťVypnúť reklamu

Visconti zmenil povolanie hlavnej postavy na skladateľa. Zvýraznil tým skutočnosť, že jednou z inšpirácií na zrod filmu bola smrť Gustava Mahlera v roku 1911. Tomuto česko-rakúskemu skladateľovi zodpovedá nielen fyzický opis hrdinu v knihe, ale aj maska Dirka Bogarda vo filme. Samotná postava spisovateľa bola však inšpirovaná skôr homosexuálnym nemeckým básnikom Augustom von Platenom-Hallermündom, ktorý zomrel na choleru na jednom z okolitých ostrovov. Napokon, v Benátkach zomrel aj Richard Wagner.

Hlavným zdrojom pre toto dielo bol však sám Thomas Mann. Ako potvrdila Mannova žena Katia vo svojich spomienkach vydaných v sedemdesiatych rokoch, v lete roku 1911 s manželom dovolenkovali v Grand Hôtel des Bains v Benátkach, kde pozornosť spisovateľa zaujala poľská rodina. Desaťročný chlapec v matrózkach jej manžela doslova fascinoval. Reálny Tadzio bol mladým barónom Władysławom Moesom, ktorého meno skracovali na Władzio či Adzio. Sám netušil, že sa stal postavou príbehu slávneho spisovateľa, kým oveľa neskôr neuvidel film.

SkryťVypnúť reklamu

Pohľady do diaľky

Viscontiho dielo je inovatívne už z formálneho hľadiska. Väčšinu času v ňom sledujeme hrdinu sediaceho osamelo v hotelovej hale či na pobreží, zachytávame len pohľady do diaľky, krehké mimovoľné gestá. Počujeme náhodné útržky rozhovorov ľudí okolo neho. Jeden z mála dialógov prebieha v retrospektíve medzi skladateľom a jeho priateľom, v ktorom vášnivo diskutujú o význame umenia, ale aj života.

Hlavnú postavu v tomto filme hrá exotický, ale aj distingvovane pôsobiaci Angličan Dirk Bogarde, ktorý sa objavil už vo Viscontiho Súmraku bohov. Sám herec cítil, že postava Gustava von Aschenbacha bola vrcholom jeho kariéry. „Nemôžem dúfať, že by som niekedy hral lepšie v lepšom filme,“ vyjadril sa. Tvárou tohto filmu sa však, paradoxne, stal niekto iný.

SkryťVypnúť reklamu

Najkrajší chlapec na svete

Z predstaviteľa Tadzia Björna Andrésena, v tom čase pätnásťročného študenta štokholmskej umeleckej školy, účinkovanie v tomto filme urobilo svetovú hviezdu


Tadzio (Björna Andrésen) FOTO - OUTNOW.CH

Na festivale v Cannes v roku 1971 sa film stal senzáciou, zrejme podobne ako nedávno Život Adele. Aj v tomto prípade však medzi režisérom a jeho mladou hviezdou nastali spory. Andrésen sa necítil dobre v spoločnosti filmárov a netešila ho ani nálepka „najkrajší chlapec na svete“ ani prirovnávanie k Michelangelovmu Dávidovi, keďže film naznačoval erotickú príťažlivosť medzi mužmi. Neskôr sa úlohám homosexuálov vyhýbal.

Neboli to však zďaleka len muži, ktorí na mladého herca pozerali s fascináciou. Keď sa film premietal v Japonsku, fanúšičky sa naňho lepili tak ako davy na Beatles v Amerike. Neustále dostával ponuky na ďalšie filmy a reklamy.

SkryťVypnúť reklamu

Dnes 58-ročný herec sa v rozhovore pre Guardian sťažoval, že tento film bol preňho takmer prekliatím. Nikto sa nezaujímal o jeho ambície ani dušu, všetci od neho chceli iba jediné - aby bol krásny. Túžil sa stratiť anonymne v dave, zmeniť si výzor, dokonca aj identitu. „Pripadal som si ako exotické zviera v klietke. Moja kariéra sa začala na absolútnom vrchole a potom už len upadala,“ vyjadril sa. Po zvyšok svojho života už musel len dokazovať, že vie robiť aj niečo iné. Hoci nakrútil desiatky filmov a hral aj v divadle, najviac ho lákala hudba.

Fakty o filme

Smrť v Benátkach

  • Taliansko/Francúzsko, 1971, 130 min

  • Scenár a réžia:Luchino Visconti

  • Kamera: Pasqualino De Santis

  • Hrajú: Dirk Bogarde, Romolo Valli, Mark Burns, Nora Ricci, Marisa Berenson, Carole André, Björn Andrésen, Silvana Mangano, Franco Fabrizi, Marco Tulli, Nicoletta Elmi

  • Ocenenia: zvláštna cena 25. festivalu v Cannes, Ceny BAFTA za kameru, kostýmy, soundtrack, nominácia na Ceny akadémie a na Zlatú palmu

SkryťVypnúť reklamu

Bez jeho súhlasu sa fotografia z tohto filmu dostala aj na obálku knihy britskej feministky Germaine Greerovej The Boy. Stalo sa mu presne to, proti čomu sa feministky ohradzujú, bol zobrazovaný ako objekt.

Jeho tvár je však tým, na čom stojí celá krása filmu. Podľa filozofa Miroslava Marcelliho je na tomto filme najkrajšie to, akým spôsobom sa v ňom z lásky stáva smrť a zo smrti láska.

Kým v knihe je záver vykreslený veľmi decentne, symbolicky, hoci aj s ironickým odstupom k „úctivému pohnutiu sveta“ pri správe o smrti spisovateľa, Viscontiho symbolika nie je nijako utešujúca. „Tento film nám dáva od počiatku najavo, že v tejto smrti nebude nič patetické ani povznášajúce,“ napísal Marcelli v recenzii pre Filmové listy. Visconti nám síce ukazuje krásu benátskych palácov, necháva nás však pocítiť aj hnilobu pod nimi.

SkryťVypnúť reklamu

Smrť dáva známeho skladateľa na roveň so všetkými smiešnymi postavičkami, ktoré v meste stretol, každý pokus zakryť ju šminkami je márny. Je epidémia, mŕtve telá sú odsúdené na okamžitý zánik.

Keď film premietli šéfom hollywoodskych štúdií, nikto z nich nepovedal ani slovo. Neprežívali katarziu, boli šokovaní. Ktorýsi z nich sa nakoniec opýtal, kto robil soundtrack. „Gustav Mahler,“ odpovedal Visconti chladnokrvne. „Výborne, mali by sme ho zamestnať,“ reagoval producent.

Američania si trúfli tento „obscénny“ film premietať až po tom, čo sa na jeho londýnskej premiére zúčastnila aj kráľovná Alžbeta II., aby podporila zbierku na záchranu potápajúcich sa Benátok. Hoci film nikdy nebol komerčným trhákom, už vyše štyridsať rokov neschádza z plátien klubových kín.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  2. Ikonické hororové postavy, ktoré ťa budú strašiť tento Halloween
  3. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie
  4. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  5. Elektrifikujte svoj biznis! Ukážeme vám, ako na to
  6. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov
  7. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt
  8. Zážitkový víkend. Biela noc priniesla aj prémiovú pivnú zónu
  1. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  2. Ikonické hororové postavy, ktoré ťa budú strašiť tento Halloween
  3. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie
  4. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  5. Elektrifikujte svoj biznis! Ukážeme vám, ako na to
  6. Na ako dlho majú mladí Slováci nasporené peniaze?
  7. Ako zistíte, že máte v tele zápal
  8. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov
  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 8 219
  2. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 6 859
  3. Kto nás naozaj zadlžil a prečo Slovákom siahajú na výplaty? 6 047
  4. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich 4 593
  5. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 3 309
  6. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 3 237
  7. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 2 649
  8. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov 2 553
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Filip Svetlošák: Nechajte sa zavrieť do truhly alebo poďte hľadať bratislavské neóny
  2. Samuel Ivančák: Ako je to medzi nebom a zemou? Bratislavské publikum zažilo premiéru novej piesne Petra Lipu
  3. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  4. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  5. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  6. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  7. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  8. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  1. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 17 632
  2. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije! 11 697
  3. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 9 283
  4. Elena Antalová: Do Šaštína kolenačky, ale pohár vody Mikloškovi..? 8 751
  5. Ján Valchár: Ukrajinská vojna sa presunula na Sibír 8 034
  6. Ján Valchár: Nestačilo Stačilo a Konečná Konečnej (Grad pošól na***!) 4 175
  7. Radko Mačuha: Robert Fico sa stáva premiérom záhrobia. 3 988
  8. Ján Valchár: Čo chce ruské velenie dnes? Nevieme! 3 875
  1. Dušan Koniar: V piatok sa Fico opýtal, v nedeľu uplynú tri roky, čo odpoveď pozná
  2. Věra Tepličková: Náhoda je blbec alebo Z čista jasna, nikde nič, a tu zrazu... Hajnovič
  3. Roman Kebísek: Básnik Baudelaire Sabatierovej: Chcem sa vkradnúť k tvojim pokladom
  4. Dušan Koniar: Fico je hrdý ako sa hrbí
  5. Věra Tepličková: Spevy s/piatočné alebo Krásna, krásna, kde si sa ty pásla?
  6. Věra Tepličková: Kde zarába vlastná hlava, tam sa v teple dobre spáva
  7. Věra Tepličková: O ne/spravodlivosti alebo Keď Cintulovia rastú ako huby po daždi
  8. Marcel Rebro: Volám sa Marcel, dnes mám 57 rokov a k narodeninám si želám mier!
SkryťZatvoriť reklamu