SME

V klasike Smrť v Benátkach Visconti vytvoril filmového Dávida

Benátky, more a Mahlerovo Adagietto z 5. symfónie – nič nemohlo vytvoriť krajšie pozadie pre film o smrteľnom očarení krásou.

Dirk Bogarde ako skladateľ Aschenbach a Björn Andrésen ako Tadzio.Dirk Bogarde ako skladateľ Aschenbach a Björn Andrésen ako Tadzio. (Zdroj: ARCHÍV ASFK)

Dej novely Thomasa Manna Smrť v Benátkach s menej ako sto stránkami by sa dal zhrnúť do niekoľkých viet. Vážený spisovateľ, ktorý bol pre svoje dielo dokonca povýšený do šľachtického stavu, ale sám sa už zo svojho majstrovstva veľmi neteší, sa prichádza zotaviť do Benátok. Ubytuje sa v luxusnom hoteli na ostrove Lido, kde jeho pozornosť upúta poľská rodina, predovšetkým však štrnásťročný syn Tadzio. Stáva sa preňho dôkazom, že krása vzniká aj spontánne, bez zásahu umelca. „Boh, aby nám ozrejmil duchovné, si rád poslúži tvarom a farbami ľudskej mladosti,“ uvažuje hrdina Gustav von Aschenbach. Amor sa vraj k nám správa tak ako matematici k deťom, keď svoje zákonitosti vysvetľujú na čistých dokonalých tvaroch. Pre pohľad na Tadzia zostáva na ostrove, hoci sa v Benátkach rozširuje mor, ktorému nakoniec podľahne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Mýtický príbeh

Dôvod, prečo si takáto chudobná dejová línia aj po sto rokoch udržiava postavenie klasiky, tkvie v jej mytologickom prazáklade. Slovenská prekladateľka Nora Krausová nachádza v novele motívy boha Hermésa, sprievodcu duší do podsvetia, ktorý je však zároveň aj vynálezcom lýry a učiteľom boha Apolóna. Celá kniha je postupným zasväcovaním hlavnej postavy do smrti, ku ktorej ho privádza séria poslov smrti od gondoliéra až po krásneho mladíka v námorníckom oblečení, ktorý je stelesnením Narcisa. Už gondola, ktorou sa preplavuje na ostrov, pripomína rakvu. Ohrozenie nákazou prichádza v podobe zvodných jahôd prijatých od pouličného predavača.

Dobrý námet

Film, ktorý na základe tejto novely nakrútil Luchino Visconti v roku 1971, je jedným zo základných diel svetovej kinematografie, zďaleka však nie jediným spracovaním tohto námetu. Benjamin Britten naň napísal svoju poslednú operu, choreograf John Neumeier skomponoval v roku 2003 baletné dielo pre Hamburský baletný súbor. Aj v košickom Štátnom divadle bude mať koncom februára premiéru rovnomenný balet Ondreja Šotha.

SkryťVypnúť reklamu

Visconti zmenil povolanie hlavnej postavy na skladateľa. Zvýraznil tým skutočnosť, že jednou z inšpirácií na zrod filmu bola smrť Gustava Mahlera v roku 1911. Tomuto česko-rakúskemu skladateľovi zodpovedá nielen fyzický opis hrdinu v knihe, ale aj maska Dirka Bogarda vo filme. Samotná postava spisovateľa bola však inšpirovaná skôr homosexuálnym nemeckým básnikom Augustom von Platenom-Hallermündom, ktorý zomrel na choleru na jednom z okolitých ostrovov. Napokon, v Benátkach zomrel aj Richard Wagner.

Hlavným zdrojom pre toto dielo bol však sám Thomas Mann. Ako potvrdila Mannova žena Katia vo svojich spomienkach vydaných v sedemdesiatych rokoch, v lete roku 1911 s manželom dovolenkovali v Grand Hôtel des Bains v Benátkach, kde pozornosť spisovateľa zaujala poľská rodina. Desaťročný chlapec v matrózkach jej manžela doslova fascinoval. Reálny Tadzio bol mladým barónom Władysławom Moesom, ktorého meno skracovali na Władzio či Adzio. Sám netušil, že sa stal postavou príbehu slávneho spisovateľa, kým oveľa neskôr neuvidel film.

SkryťVypnúť reklamu

Pohľady do diaľky

Viscontiho dielo je inovatívne už z formálneho hľadiska. Väčšinu času v ňom sledujeme hrdinu sediaceho osamelo v hotelovej hale či na pobreží, zachytávame len pohľady do diaľky, krehké mimovoľné gestá. Počujeme náhodné útržky rozhovorov ľudí okolo neho. Jeden z mála dialógov prebieha v retrospektíve medzi skladateľom a jeho priateľom, v ktorom vášnivo diskutujú o význame umenia, ale aj života.

Hlavnú postavu v tomto filme hrá exotický, ale aj distingvovane pôsobiaci Angličan Dirk Bogarde, ktorý sa objavil už vo Viscontiho Súmraku bohov. Sám herec cítil, že postava Gustava von Aschenbacha bola vrcholom jeho kariéry. „Nemôžem dúfať, že by som niekedy hral lepšie v lepšom filme,“ vyjadril sa. Tvárou tohto filmu sa však, paradoxne, stal niekto iný.

SkryťVypnúť reklamu

Najkrajší chlapec na svete

Z predstaviteľa Tadzia Björna Andrésena, v tom čase pätnásťročného študenta štokholmskej umeleckej školy, účinkovanie v tomto filme urobilo svetovú hviezdu


Tadzio (Björna Andrésen) FOTO - OUTNOW.CH

Na festivale v Cannes v roku 1971 sa film stal senzáciou, zrejme podobne ako nedávno Život Adele. Aj v tomto prípade však medzi režisérom a jeho mladou hviezdou nastali spory. Andrésen sa necítil dobre v spoločnosti filmárov a netešila ho ani nálepka „najkrajší chlapec na svete“ ani prirovnávanie k Michelangelovmu Dávidovi, keďže film naznačoval erotickú príťažlivosť medzi mužmi. Neskôr sa úlohám homosexuálov vyhýbal.

Neboli to však zďaleka len muži, ktorí na mladého herca pozerali s fascináciou. Keď sa film premietal v Japonsku, fanúšičky sa naňho lepili tak ako davy na Beatles v Amerike. Neustále dostával ponuky na ďalšie filmy a reklamy.

SkryťVypnúť reklamu

Dnes 58-ročný herec sa v rozhovore pre Guardian sťažoval, že tento film bol preňho takmer prekliatím. Nikto sa nezaujímal o jeho ambície ani dušu, všetci od neho chceli iba jediné - aby bol krásny. Túžil sa stratiť anonymne v dave, zmeniť si výzor, dokonca aj identitu. „Pripadal som si ako exotické zviera v klietke. Moja kariéra sa začala na absolútnom vrchole a potom už len upadala,“ vyjadril sa. Po zvyšok svojho života už musel len dokazovať, že vie robiť aj niečo iné. Hoci nakrútil desiatky filmov a hral aj v divadle, najviac ho lákala hudba.

Fakty o filme

Smrť v Benátkach

  • Taliansko/Francúzsko, 1971, 130 min

  • Scenár a réžia:Luchino Visconti

  • Kamera: Pasqualino De Santis

  • Hrajú: Dirk Bogarde, Romolo Valli, Mark Burns, Nora Ricci, Marisa Berenson, Carole André, Björn Andrésen, Silvana Mangano, Franco Fabrizi, Marco Tulli, Nicoletta Elmi

  • Ocenenia: zvláštna cena 25. festivalu v Cannes, Ceny BAFTA za kameru, kostýmy, soundtrack, nominácia na Ceny akadémie a na Zlatú palmu

SkryťVypnúť reklamu

Bez jeho súhlasu sa fotografia z tohto filmu dostala aj na obálku knihy britskej feministky Germaine Greerovej The Boy. Stalo sa mu presne to, proti čomu sa feministky ohradzujú, bol zobrazovaný ako objekt.

Jeho tvár je však tým, na čom stojí celá krása filmu. Podľa filozofa Miroslava Marcelliho je na tomto filme najkrajšie to, akým spôsobom sa v ňom z lásky stáva smrť a zo smrti láska.

Kým v knihe je záver vykreslený veľmi decentne, symbolicky, hoci aj s ironickým odstupom k „úctivému pohnutiu sveta“ pri správe o smrti spisovateľa, Viscontiho symbolika nie je nijako utešujúca. „Tento film nám dáva od počiatku najavo, že v tejto smrti nebude nič patetické ani povznášajúce,“ napísal Marcelli v recenzii pre Filmové listy. Visconti nám síce ukazuje krásu benátskych palácov, necháva nás však pocítiť aj hnilobu pod nimi.

SkryťVypnúť reklamu

Smrť dáva známeho skladateľa na roveň so všetkými smiešnymi postavičkami, ktoré v meste stretol, každý pokus zakryť ju šminkami je márny. Je epidémia, mŕtve telá sú odsúdené na okamžitý zánik.

Keď film premietli šéfom hollywoodskych štúdií, nikto z nich nepovedal ani slovo. Neprežívali katarziu, boli šokovaní. Ktorýsi z nich sa nakoniec opýtal, kto robil soundtrack. „Gustav Mahler,“ odpovedal Visconti chladnokrvne. „Výborne, mali by sme ho zamestnať,“ reagoval producent.

Američania si trúfli tento „obscénny“ film premietať až po tom, čo sa na jeho londýnskej premiére zúčastnila aj kráľovná Alžbeta II., aby podporila zbierku na záchranu potápajúcich sa Benátok. Hoci film nikdy nebol komerčným trhákom, už vyše štyridsať rokov neschádza z plátien klubových kín.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 301
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 966
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 637
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 588
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 249
  6. Plátené tašky a opakované použitie 4 087
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 377
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 281
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 94 673
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 26 006
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 323
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 272
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 129
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 10 333
  7. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 6 976
  8. Michaela Witters: Učiteľka postrkala škôlkarov rad radom do hlbokého bazéna a zažili traumu z topenia. 6 153
  1. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
  2. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  3. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  4. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  5. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  6. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  7. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  8. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
SkryťZatvoriť reklamu