DIELO, KTORÉ MÁM RÁD

Lolitovský obraz sa človeku páči, hoci je tabu. Zašiel Balthus priďaleko?

Maliarka Katarína Janečková si myslí, že tabu v umení je len otázkou umelca a jeho divákov.

Katarína Janečková, maliarka. Minulý rok ukončila štúdium na VŠVU u profesora Ivana Csudaia a v týchto dňoch pripravuje samostatnú výstavu v galérii aukčného domu SOGA.

Keď mi Katarína Janečková povedala, že by chcela rozprávať o Balthusovi, zľakol som sa, že si vyberie Hodinu hry na gitaru. Snívajúca Tereza nie je taká doslovná, aj napriek tomu vás nenechá ľahostajnými.

Na obraze je mladé dievča sediace zasnené na stoličke, s rukami za hlavou v póze, ktorej provokatívnosť sa bije s jej vekom. Divák je postavený do pozície sliediča, keď celá kompozícia zvýrazňuje erotickosť zachyteného okamihu.

Balthus namaľoval tento obraz v roku 1938, keď v sérii jedenástich obrazov maľoval vtedy trinásťročnú Thérése Blanchardovú a jej brata Huberta, ktorí žili v maliarovom susedstve v Paríži.

„Na Balthusa ma upozornil Ivan Csudai, môj profesor na vysokej škole. Vždy som robila figurálnu maľbu a Balthus bol medzi autormi, ku ktorým ma nasmeroval. Ukazoval mi to tak učiteľsky, že si mám všímať kompozíciu, anatómiu, to že telovku nepretieňuje, technické veci, ktoré by som mohla využiť. A potom som mala možnosť vidieť ho naživo na veľkej výstave v Metropolitan museum v New Yorku. Nevedela som, ktorý obraz vybrať. Tento sa mi zdal svojím spôsobom najtypickejší,” hovorí slovenská maliarka.

dt4446_res.jpg

Balthus (Balthasar Klossowski): Thérèse Dreaming, 1938, Olej na plátne, 150 x 130 cm

Lolitovský motív

Balthus pochádzal z bohatej rodiny, ktorá patrila medzi kultúrnu elitu Paríža. Maľoval rôzne veci. Krajinky, zábery z ulice, obrazy s modelkami.

Svojím akademickým štýlom vytrvalo ignoroval nástup moderny do maliarstva a jeho diela často obsahovali výrazne erotické motívy. Séria obrazov s Thérése patrí maliarsky medzi jeho najlepšie diela, obsahovo zase medzi najkontroverznejšie.

„Balthus sa stretával s obvinením z toho, že jeho obrazy sú pornografické. Obhajoval sa tým, že sa snažil zachytiť dievčatá na rozmedzí medzi detstvom a dospelosťou, keď ešte nepatria okolitému svetu a pritom už opúšťajú ten svoj detský,” hodnotí Janečková.

Lolitovský motív v celej sérii je veľmi silný.

„Jeho obrana a tvrdenia o tom, že obrazy nemajú byť erotické, sú v rozpore s tým, ako sú komponované. Prítomnosť mačky ako tradičného symbolu ženskej sexuality ešte zosilňuje erotický podtón maľby. Vzťah Thérése a Balthusa však nikdy neprekročil vzťah maliara a jeho modelu. Chodila k nemu tri roky. Podľa jej rozprávania brala pózovanie ako automatickú súčasť svojho dňa. Niekedy ju to otravovalo a potom sa to stalo rituálom.“

Prekračovanie tabu zvyšuje atraktivitu umeleckých diel. Bol to zo strany Balthusa zámer?

„Keď maľujem ja, tak som svojimi námetmi fascinovaná a myslím si, že aj v tomto prípade to bol hlavný motív, ktorý viedol Balthusa zotrvať v jeho témach. Až pulzujúci nádych sexuality zachytený počas momentu dospievania sa nedá tak ľahko zakryť. Sama viem, ako na svojich obrazoch niekedy zvýrazním niektoré veci tak, aby sa na ne upriamila pozornosť. A tu je to tiež. Aj tá obsesívnosť a opakovanie námetu naznačuje, že Balthus ju maľoval z vnútornej potreby. Tá jeho úprimnosť voči sebe sa mi páči.”

Treba tabu?

Nie je to zneužitie toho dievčaťa? Vzťah dospelého muža s trinásťročným dievčaťom, aj keď platonický, nie je nikdy rovnocenným vzťahom.

„Aj keď vzťah nie je úplne rovnocenný, tak vždy dáva obom stranám. Neviem to presne povedať, ale myslím, že to niečo dalo aj jej. Nabokovovu Lolitu som čítala veľakrát. Iba ťažko môžeš posúdiť, na čiu stranu sa postaviť. Lolita nebola dospelá, ale vedela veľmi dobre, ako s Humbertom manipulovať. A toto je možno v niečom trochu podobné.”

Katarína Janečková je presvedčená, že Balthus sa veľmi šikovne hrá s pocitmi diváka.

„Mnoho ľudí vníma ten obraz ako nádherný a pritom bijúci sa s tým, čo nám je vštepované ako nesprávne a zlé. Páči sa mi to a pritom viem, že by nemalo. Podarilo sa mu zachytiť akt dospievania. Krehká téma prechodu z detstva do dospelosti inšpirovala umelcov odjakživa. Andrej Dúbravský o tejto téme robil diplomovku. V galérii Gagosian som videla výstavu Balthusových polaroidových fotografií, ktoré robil v rokoch 1999 - 2000. Na fotografiách sú dospievajúce modelky a sú veľmi erotické. Tu som si nevedela jasne odpovedať na to, či to nie je za hranicou. Obrazy sú v tomto iné ako fotografia, tie beriem ako súčasť procesu. Ak sa vrátime k obrazu Terezy, Balthus napriek fascinácii zostal iba v pozícii pozorovateľa. Vedel, že nemôže prekročiť hranicu, jeho modelky boli preňho niečím svätým a nedotknuteľným. A možno aj vedel, že nenaplnené túžby sú najlepšie.”

Malo by v umení existovať tabu? „Nie. Myslím, že by sme mali nechať na autorovi a na jeho publiku, ako sa s týmto vyrovnajú.”

Juraj Kováčik, autor je editorom hentak.sk

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 401
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 307
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 326
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 099
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 980
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 175
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 003
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 581
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 877
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 570

Téma: Dielo, ktoré mám rád


Článok je zaradený aj do ďalších tém Víkend

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop