SME
Piatok, 19. apríl , 2019
DIELO, KTORÉ MÁM RÁD

Lolitovský obraz sa človeku páči, hoci je tabu. Zašiel Balthus priďaleko?

Maliarka Katarína Janečková si myslí, že tabu v umení je len otázkou umelca a jeho divákov.

Katarína Janečková, maliarka. Minulý rok ukončila štúdium na VŠVU u profesora Ivana Csudaia a v týchto dňoch pripravuje samostatnú výstavu v galérii aukčného domu SOGA.Katarína Janečková, maliarka. Minulý rok ukončila štúdium na VŠVU u profesora Ivana Csudaia a v týchto dňoch pripravuje samostatnú výstavu v galérii aukčného domu SOGA.

Keď mi Katarína Janečková povedala, že by chcela rozprávať o Balthusovi, zľakol som sa, že si vyberie Hodinu hry na gitaru. Snívajúca Tereza nie je taká doslovná, aj napriek tomu vás nenechá ľahostajnými.

Na obraze je mladé dievča sediace zasnené na stoličke, s rukami za hlavou v póze, ktorej provokatívnosť sa bije s jej vekom. Divák je postavený do pozície sliediča, keď celá kompozícia zvýrazňuje erotickosť zachyteného okamihu.

Balthus namaľoval tento obraz v roku 1938, keď v sérii jedenástich obrazov maľoval vtedy trinásťročnú Thérése Blanchardovú a jej brata Huberta, ktorí žili v maliarovom susedstve v Paríži.

„Na Balthusa ma upozornil Ivan Csudai, môj profesor na vysokej škole. Vždy som robila figurálnu maľbu a Balthus bol medzi autormi, ku ktorým ma nasmeroval. Ukazoval mi to tak učiteľsky, že si mám všímať kompozíciu, anatómiu, to že telovku nepretieňuje, technické veci, ktoré by som mohla využiť. A potom som mala možnosť vidieť ho naživo na veľkej výstave v Metropolitan museum v New Yorku. Nevedela som, ktorý obraz vybrať. Tento sa mi zdal svojím spôsobom najtypickejší,” hovorí slovenská maliarka.

dt4446_res.jpg

Balthus (Balthasar Klossowski): Thérèse Dreaming, 1938, Olej na plátne, 150 x 130 cm

Lolitovský motív

Balthus pochádzal z bohatej rodiny, ktorá patrila medzi kultúrnu elitu Paríža. Maľoval rôzne veci. Krajinky, zábery z ulice, obrazy s modelkami.

Svojím akademickým štýlom vytrvalo ignoroval nástup moderny do maliarstva a jeho diela často obsahovali výrazne erotické motívy. Séria obrazov s Thérése patrí maliarsky medzi jeho najlepšie diela, obsahovo zase medzi najkontroverznejšie.

„Balthus sa stretával s obvinením z toho, že jeho obrazy sú pornografické. Obhajoval sa tým, že sa snažil zachytiť dievčatá na rozmedzí medzi detstvom a dospelosťou, keď ešte nepatria okolitému svetu a pritom už opúšťajú ten svoj detský,” hodnotí Janečková.

Lolitovský motív v celej sérii je veľmi silný.

„Jeho obrana a tvrdenia o tom, že obrazy nemajú byť erotické, sú v rozpore s tým, ako sú komponované. Prítomnosť mačky ako tradičného symbolu ženskej sexuality ešte zosilňuje erotický podtón maľby. Vzťah Thérése a Balthusa však nikdy neprekročil vzťah maliara a jeho modelu. Chodila k nemu tri roky. Podľa jej rozprávania brala pózovanie ako automatickú súčasť svojho dňa. Niekedy ju to otravovalo a potom sa to stalo rituálom.“

Prekračovanie tabu zvyšuje atraktivitu umeleckých diel. Bol to zo strany Balthusa zámer?

„Keď maľujem ja, tak som svojimi námetmi fascinovaná a myslím si, že aj v tomto prípade to bol hlavný motív, ktorý viedol Balthusa zotrvať v jeho témach. Až pulzujúci nádych sexuality zachytený počas momentu dospievania sa nedá tak ľahko zakryť. Sama viem, ako na svojich obrazoch niekedy zvýrazním niektoré veci tak, aby sa na ne upriamila pozornosť. A tu je to tiež. Aj tá obsesívnosť a opakovanie námetu naznačuje, že Balthus ju maľoval z vnútornej potreby. Tá jeho úprimnosť voči sebe sa mi páči.”

Treba tabu?

Nie je to zneužitie toho dievčaťa? Vzťah dospelého muža s trinásťročným dievčaťom, aj keď platonický, nie je nikdy rovnocenným vzťahom.

„Aj keď vzťah nie je úplne rovnocenný, tak vždy dáva obom stranám. Neviem to presne povedať, ale myslím, že to niečo dalo aj jej. Nabokovovu Lolitu som čítala veľakrát. Iba ťažko môžeš posúdiť, na čiu stranu sa postaviť. Lolita nebola dospelá, ale vedela veľmi dobre, ako s Humbertom manipulovať. A toto je možno v niečom trochu podobné.”

Katarína Janečková je presvedčená, že Balthus sa veľmi šikovne hrá s pocitmi diváka.

„Mnoho ľudí vníma ten obraz ako nádherný a pritom bijúci sa s tým, čo nám je vštepované ako nesprávne a zlé. Páči sa mi to a pritom viem, že by nemalo. Podarilo sa mu zachytiť akt dospievania. Krehká téma prechodu z detstva do dospelosti inšpirovala umelcov odjakživa. Andrej Dúbravský o tejto téme robil diplomovku. V galérii Gagosian som videla výstavu Balthusových polaroidových fotografií, ktoré robil v rokoch 1999 - 2000. Na fotografiách sú dospievajúce modelky a sú veľmi erotické. Tu som si nevedela jasne odpovedať na to, či to nie je za hranicou. Obrazy sú v tomto iné ako fotografia, tie beriem ako súčasť procesu. Ak sa vrátime k obrazu Terezy, Balthus napriek fascinácii zostal iba v pozícii pozorovateľa. Vedel, že nemôže prekročiť hranicu, jeho modelky boli preňho niečím svätým a nedotknuteľným. A možno aj vedel, že nenaplnené túžby sú najlepšie.”

Malo by v umení existovať tabu? „Nie. Myslím, že by sme mali nechať na autorovi a na jeho publiku, ako sa s týmto vyrovnajú.”

Juraj Kováčik, autor je editorom hentak.sk

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  3. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  4. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  5. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  6. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  7. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  8. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  10. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Bim Challenge 2019
  3. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  4. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  5. Grilovacia sezóna je zahájená!
  6. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  7. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  8. Funkce pro Slovensko: navigace na čísla popisná i bez ulic! Mio
  9. Projekt CEC spojil študentov ekonomických univerzít troch štátov
  10. Kúzlo pravidelného investovania
  1. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 25 010
  2. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 9 067
  3. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 7 544
  4. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 727
  5. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 6 674
  6. Idete stavať dom? Päť vecí, ktoré potrebujete vedieť 6 127
  7. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 235
  8. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 4 044
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 3 740
  10. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali 3 262

Téma: Víkend


Článok je zaradený aj do ďalších tém Dielo, ktoré mám rád

Hlavné správy zo Sme.sk

Muellerova správa: Rusko sa pokúsilo ovplyvniť voľby, Trump pre vyšetrovanie panikáril

Ľudia okolo Trumpa čakali, že im informácie od Rusov pomôžu.

Donald Trump.
Slovenskí hokejisti počas prípravy na MS v hokeji 2019.

Ukrajinský premiér: Rusko nenapadlo len Ukrajinu, napadlo nás všetkých

Proti sankciám podľa neho vystupuje slabý líder.

Volodymyr Hrojsman (41) je od apríla 2016 premiérom Ukrajiny. Predtým bol predsedom parlamentu, ministrom pre regionálny rozvoj aj starosta mesta Vinnycia.
Lekári musia výsledky krvného testu vnímať s ohľadom na anamnézu pacienta. Hodnoty ovplyvňujú viaceré faktory ako napríklad životospráva, hmotnosť či užívané lieky.

Neprehliadnite tiež

Z filmu Cyntoryn zvieratiek.
Rozhovor

Režisér Kollár: Slovenské seriály stavajú len na hercoch, to je chyba

Priemerný scenár znamená priemerný výsledok.

Producent a režisér Michal Kollár nakrútil film Červený kapitán, ktorý po rokoch zlomil divácky rekord
Dušan Jurkovič – Jindřich Merganc – Otmar Klimeš. Kochovo sanatórium. 1928 – 1932, Bratislava. Archív Ivy Mojžišovej – Slovenské múzeum dizajnu
Obal štrnástej nahrávky Madonny.