SME

Nebude to len ďalšia mŕtva inscenácia

SND premiéruje Pucciniho operu Bohéma, ktorú slávny nemecký režisér zbavil gýča a sentimentality.

PETER KONWITSCHNY (1945)  je jedným z najžiadanejších operných režisérov. V posledných rokoch inscenoval napríklad Straussovu Salome (2009) v Amsterdame a Göteborgu, La Traviatu (2009) a Pikovú dámu (2011) v Grazi, Janáčkov opusZ mŕtveho domu (2011) v ZPETER KONWITSCHNY (1945) je jedným z najžiadanejších operných režisérov. V posledných rokoch inscenoval napríklad Straussovu Salome (2009) v Amsterdame a Göteborgu, La Traviatu (2009) a Pikovú dámu (2011) v Grazi, Janáčkov opusZ mŕtveho domu (2011) v Z (Zdroj: SME – GABRIEL KUCHTA)

PETER KONWITSCHNY prišiel do Bratislavy už tretí raz. Tentoraz so svojou verziou slávnej Pucciniho klasiky. Premiéry sú v piatok a v sobotu.

Prvýkrát bola táto inscenácia uvedená v Lipsku v roku 1991. Posunul sa odvtedy váš pohľad na tému?
„Áno, všetko vidím vyhrotenejšie.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Bude to cítiť aj z bratislavského naštudovania?
„Myslím, že áno. Niežeby som menil svoju koncepciu, posun však prichádza prirodzene, lebo speváci sú vystavení problémom tohto sveta a prinášajú na javisko svoju skúsenosť. Aj publikum sa zmenilo, tiež nie je na tom lepšie. Hlavne mladí ľudia sa dnes s týmto príbehom viac identifikujú.“

SkryťVypnúť reklamu

Pred šiestimi rokmi ste rozhovor pred bratislavskou premiérou Madame Butterfly ukončili slovami: Najväčším nepriateľom života je sýtosť. Sú hrdinovia Bohémy dosť živí?
„Ten, kto je sýty, je mŕtvy, oni nie sú mŕtvi.“

Sú to však nielen chudobní mladí ľudia, ale predovšetkým umelci. O čom by mal písať dnešný Rodolfo?
„O pravde ľudského spolužitia. Ibaže potom by musel vyjadriť aj obrovské odcudzenie, ktoré panuje medzi ľuďmi, takže by to asi nebolo príjemné čítanie. A možno by jeho kniha dnes ani nevyšla.“

FOTO - JOZEF BARINKA

Bohéma minulých storočí sa páči aj dnešným meštiakom, ešte aj tuberkulóza bola vtedy akási noblesnejšia ako dnešné hrozby. Súčasní alternatívci už také sympatie verejnosti nemajú, však?
„Dnes je svet oveľa brutálnejší, než bol pred sto rokmi. A je v ňom aj čoraz viac akoby malomocných, ktorí sú vylúčení zo spoločnosti, ktorých jedinou nádejou je terorizmus. Osobne si myslím, že tých, ktorí majú peniaze a politickú moc, už nemožno ohroziť nijakou revolúciou. Bohatí zmiznú až vtedy, keď zmizne celá západná civilizácia. Navyše nik z nás nemá dosť informácií, verejnosť je zavádzaná a klamaná.“

SkryťVypnúť reklamu

Ako máme vnímať hlavnú hrdinku Mimi, ktorá akoby ani nemala zlé vlastnosti?
„V samom diele síce nie je ani náznak, že by mala niečo iné aj s nejakými inými mužmi, ale túto postavu môžeme na scéne stvárniť aj inak, aby to nebola svätica. Aj v Tannhäuserovi máme na jednej strane Elisabeth a na druhej zas Venušu. Dodnes to mnohí inscenujú tak, že prvá zo žien je svätica a druhá zas prostitútka. Ale to vôbec nesedí.“

Podobné archetypy sú však v umení veľmi časté.
„Áno, no to je staré patriarchálne rozdelenie rolí, ktoré už historicky prestalo platiť. Moja Bohéma nie je úplne iná, neodohráva sa povedzme na plavárni, ale je očistená od gýča a sentimentality, aby sa ukázala veľká ľudskosť tohto diela. Nie je to príbeh z červenej knižnice, stačí ho zobrať vážne. Režisér musí odvíjať svoje nápady od partitúry.“

SkryťVypnúť reklamu

FOTO - JOZEF BARINKA

Vracali ste sa pri svojej práci aj k pôvodnému literárnemu zdroju, teda k románu Henriho Murgera Život bohémy?
„V tomto prípade nie, román sa od opery dosť líši.“

V interview, ktoré vyšlo v časopise Stagione, ste sa veľmi kriticky vyjadrili k opernému biznisu. Ironicky v ňom tvrdíte, že ideálny spevák 21. storočia musí byť pekný a rezignovať na akýkoľvek zmysel svojho konania, lebo len tak sa mu podarí dosiahnuť cieľ – ideálne krásny spev. Skutočne takto vnímate súčasný stav operných divadiel?
„Mašinéria operného sveta je negatívna, vôbec nemá za cieľ sprostredkovávať myšlienky, len pekné kostýmy, dobré hlasy.“

Pri práci pre Operu SND ste sa stretli skôr s požiadavkami prevádzky či so skutočným záujmom o posolstvo diela?
„Čo sa týka organizácie divadla, viac s mašinériou, speváci však boli veľmi otvorení a veľmi dobre sa mi s nimi spolupracovalo.“

SkryťVypnúť reklamu

S kým najlepšie?
„Viacerých mám veľmi rád, mojím dlhoročným favoritom je Pavol Remenár, tým však nemyslím, že by rádovo prečnieval nad ostatných. Celkovo som mal v Bratislave veľkú radosť z práce. Od začiatku bolo jasné, že to nebude len ďalšia mŕtva inscenácia, ktorá neprináša divákom pravdu. Ale spevácky zbor je tak zle platený, že všetci musia robiť ešte ďalšiu prácu a zdalo sa mi, že sú z toho unavení. Myslím si, že u vás ešte viac ľudí ako v Nemecku nevidí perspektívu v tom, kam sa ich krajina uberá.“

Ako ste si rozumeli so šéfom Opery SND Friedrichom Heiderom, ktorý toto dielo s vami hudobne naštudoval?
„Prekvapilo ma, že ma tento veľmi známy dirigent do Bratislavy pozýval tak nástojčivo a dával tak verejne najavo, ako si cení moju prácu. Cítim, že so mnou nesúhlasí len formálne, ale že sa pohybuje na rovnakej vlnovej dĺžke a nehrá mocenské hry.“

SkryťVypnúť reklamu

Čo pár dní pred premiérou ešte na skúškach riešite?
„Či bude dosť javiskového snehu, keďže firma, ktorá nám ho dodáva, má pokazený stroj, a či nevypadne motor divadelnej točne.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na Marka oharka do jarka
  2. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  7. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 13 070
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 12 716
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 293
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 321
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 3 841
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 852
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 2 372
  8. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 096
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 566
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 224
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 68 114
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 919
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 589
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 698
  7. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 8 589
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 457
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  6. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu