SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Nebude to len ďalšia mŕtva inscenácia

SND premiéruje Pucciniho operu Bohéma, ktorú slávny nemecký režisér zbavil gýča a sentimentality.

PETER KONWITSCHNY (1945)  je jedným z najžiadanejších operných režisérov. V posledných rokoch inscenoval napríklad Straussovu Salome (2009) v Amsterdame a Göteborgu, La Traviatu (2009) a Pikovú dámu (2011) v Grazi, Janáčkov opusZ mŕtveho domu (2011) v ZPETER KONWITSCHNY (1945) je jedným z najžiadanejších operných režisérov. V posledných rokoch inscenoval napríklad Straussovu Salome (2009) v Amsterdame a Göteborgu, La Traviatu (2009) a Pikovú dámu (2011) v Grazi, Janáčkov opusZ mŕtveho domu (2011) v Z (Zdroj: SME – GABRIEL KUCHTA)

PETER KONWITSCHNY prišiel do Bratislavy už tretí raz. Tentoraz so svojou verziou slávnej Pucciniho klasiky. Premiéry sú v piatok a v sobotu.

Prvýkrát bola táto inscenácia uvedená v Lipsku v roku 1991. Posunul sa odvtedy váš pohľad na tému?
„Áno, všetko vidím vyhrotenejšie.“

Bude to cítiť aj z bratislavského naštudovania?
„Myslím, že áno. Niežeby som menil svoju koncepciu, posun však prichádza prirodzene, lebo speváci sú vystavení problémom tohto sveta a prinášajú na javisko svoju skúsenosť. Aj publikum sa zmenilo, tiež nie je na tom lepšie. Hlavne mladí ľudia sa dnes s týmto príbehom viac identifikujú.“

Skryť Vypnúť reklamu

Pred šiestimi rokmi ste rozhovor pred bratislavskou premiérou Madame Butterfly ukončili slovami: Najväčším nepriateľom života je sýtosť. Sú hrdinovia Bohémy dosť živí?
„Ten, kto je sýty, je mŕtvy, oni nie sú mŕtvi.“

Sú to však nielen chudobní mladí ľudia, ale predovšetkým umelci. O čom by mal písať dnešný Rodolfo?
„O pravde ľudského spolužitia. Ibaže potom by musel vyjadriť aj obrovské odcudzenie, ktoré panuje medzi ľuďmi, takže by to asi nebolo príjemné čítanie. A možno by jeho kniha dnes ani nevyšla.“

FOTO - JOZEF BARINKA

Bohéma minulých storočí sa páči aj dnešným meštiakom, ešte aj tuberkulóza bola vtedy akási noblesnejšia ako dnešné hrozby. Súčasní alternatívci už také sympatie verejnosti nemajú, však?
„Dnes je svet oveľa brutálnejší, než bol pred sto rokmi. A je v ňom aj čoraz viac akoby malomocných, ktorí sú vylúčení zo spoločnosti, ktorých jedinou nádejou je terorizmus. Osobne si myslím, že tých, ktorí majú peniaze a politickú moc, už nemožno ohroziť nijakou revolúciou. Bohatí zmiznú až vtedy, keď zmizne celá západná civilizácia. Navyše nik z nás nemá dosť informácií, verejnosť je zavádzaná a klamaná.“

Skryť Vypnúť reklamu

Ako máme vnímať hlavnú hrdinku Mimi, ktorá akoby ani nemala zlé vlastnosti?
„V samom diele síce nie je ani náznak, že by mala niečo iné aj s nejakými inými mužmi, ale túto postavu môžeme na scéne stvárniť aj inak, aby to nebola svätica. Aj v Tannhäuserovi máme na jednej strane Elisabeth a na druhej zas Venušu. Dodnes to mnohí inscenujú tak, že prvá zo žien je svätica a druhá zas prostitútka. Ale to vôbec nesedí.“

Podobné archetypy sú však v umení veľmi časté.
„Áno, no to je staré patriarchálne rozdelenie rolí, ktoré už historicky prestalo platiť. Moja Bohéma nie je úplne iná, neodohráva sa povedzme na plavárni, ale je očistená od gýča a sentimentality, aby sa ukázala veľká ľudskosť tohto diela. Nie je to príbeh z červenej knižnice, stačí ho zobrať vážne. Režisér musí odvíjať svoje nápady od partitúry.“

Skryť Vypnúť reklamu

FOTO - JOZEF BARINKA

Vracali ste sa pri svojej práci aj k pôvodnému literárnemu zdroju, teda k románu Henriho Murgera Život bohémy?
„V tomto prípade nie, román sa od opery dosť líši.“

V interview, ktoré vyšlo v časopise Stagione, ste sa veľmi kriticky vyjadrili k opernému biznisu. Ironicky v ňom tvrdíte, že ideálny spevák 21. storočia musí byť pekný a rezignovať na akýkoľvek zmysel svojho konania, lebo len tak sa mu podarí dosiahnuť cieľ – ideálne krásny spev. Skutočne takto vnímate súčasný stav operných divadiel?
„Mašinéria operného sveta je negatívna, vôbec nemá za cieľ sprostredkovávať myšlienky, len pekné kostýmy, dobré hlasy.“

Pri práci pre Operu SND ste sa stretli skôr s požiadavkami prevádzky či so skutočným záujmom o posolstvo diela?
„Čo sa týka organizácie divadla, viac s mašinériou, speváci však boli veľmi otvorení a veľmi dobre sa mi s nimi spolupracovalo.“

Skryť Vypnúť reklamu

S kým najlepšie?
„Viacerých mám veľmi rád, mojím dlhoročným favoritom je Pavol Remenár, tým však nemyslím, že by rádovo prečnieval nad ostatných. Celkovo som mal v Bratislave veľkú radosť z práce. Od začiatku bolo jasné, že to nebude len ďalšia mŕtva inscenácia, ktorá neprináša divákom pravdu. Ale spevácky zbor je tak zle platený, že všetci musia robiť ešte ďalšiu prácu a zdalo sa mi, že sú z toho unavení. Myslím si, že u vás ešte viac ľudí ako v Nemecku nevidí perspektívu v tom, kam sa ich krajina uberá.“

Ako ste si rozumeli so šéfom Opery SND Friedrichom Heiderom, ktorý toto dielo s vami hudobne naštudoval?
„Prekvapilo ma, že ma tento veľmi známy dirigent do Bratislavy pozýval tak nástojčivo a dával tak verejne najavo, ako si cení moju prácu. Cítim, že so mnou nesúhlasí len formálne, ale že sa pohybuje na rovnakej vlnovej dĺžke a nehrá mocenské hry.“

Skryť Vypnúť reklamu

Čo pár dní pred premiérou ešte na skúškach riešite?
„Či bude dosť javiskového snehu, keďže firma, ktorá nám ho dodáva, má pokazený stroj, a či nevypadne motor divadelnej točne.“

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Home (ale aj) Office
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Zelená Bratislava
  7. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  10. Záujem o akcie Pilulky prekonal naše očakávania
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Ruža zmeny
  5. Úpravy automobilov pre ZŤP
  6. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  7. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  10. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 27 840
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 22 863
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 147
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 856
  5. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 855
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 666
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 755
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 125
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 948
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 611
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na celoplošné testovanie budeme potrebovať zhruba 48-tisíc ľudí. Otázka je, kde ich zoberieme

Na jedno miesto pripadá jeden vojak, potrebujeme naň však asi osem ľudí.

Vzorky na antigénne testy odoberú výterom z nosohltana.
Dobré ráno

Dobré ráno: Testovanie nám dá pár týždňov, a potom čo?

Má to byť najväčšia operácia v moderných dejinách Slovenska.

Podcast Dobré Ráno.
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Vláda sa spolieha na ľudí, ktorých nemá

Slovensko má chronický nedostatok zdravotníkov.

Peter Tkačenko

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy

Slovensko eviduje celkovo 98 úmrtí na Covid-19.

Ilustračná fotografia.