Tomuto monštru chýba duša

Novinka v našich kinách Ja, Frankenstein je po všetkých stránkach béčkový film

Scenárista Kevin Grevioux a režisér Stuart Beattie porušili všemožné zásady a z rôznych žánrov i filmov poskladali mystický akčný triler Ja, Frankenstein. Oživiť sa im ho však nepodarilo. Ich výtvor, čo ako remeselne obstojný, zostal bez nápadov, bez šťavy, bez duše.

Stredobodom románu Mary Shelleyovej z roku 1818 sú etické, morálne a filozofické otázky vyplývajúce zo schopnosti vedy tvoriť živé bytosti. Nechýba kritika ani varovanie: človek sa nemôže stať bohom a ním oživená bytosť zasa človekom. Popkultúra zredukovala Frankensteina na plytký horor, no zachovala základnú premisu, stvoriteľa a jeho výtvor. Veď vďaka nej nás Frankenstein fascinuje už takmer dvesto rokov.

Rôzni upravovatelia v úsilí dodať starému príbehu punc novosti zachádzajú občas ďalej, ako sa patrí. Kevin Grevioux v námete pre film Underworld zaujal syntézou dvoch najznámejších hororových fenoménov – upírov a vlkolakov. Oba sú prastaré a väzia v našom spoločnom podvedomí.

Potom možno povzbudený úspechom a ovplyvnený románom Ja, legenda a filmami ako Frankenstein a monštrum z pekla, prišiel s komiksom Ja, Frankenstein. Aj v ňom spája dva odlišné svety, no oba sú jeho výmyslom, oba sú umelé.

Sochy verzus démoni

Anjelski „chrliči“ - gargoylovia ani pekelní démoni nemajú za sebou košatú mytológiu. Bojiskom, na ktorom vedú svoju večnú vojnu, je Zem. Ľudská bytosť s dušou im nemôže ublížiť. Výtvor doktora Frankensteina dušu nemá, a tak dokáže likvidovať gargoylov i démonov. Nečudo, že ho chcú na svoju stranu získať jedni aj druhí. Bytosť, ktorá je na svete už dvesto rokov, opustená, osamelá a zatrpknutá, sa nechce pridať k nikomu, no napokon nemá na výber.

Greviouxov mýtus nemá silu metafory, odohráva sa na pustých, vypreparovaných miestach, pre bežných ľudských smrteľníkov v ňom nie je miesto a konflikt je najmä zámienkou na rozohranie trikových akčných scén v štýle videohier, s množstvom krídel, kamenia, plameňov, svalov a bleskov.

Ignoruje potenciál Shelleyovej diela a nemá čím vyplniť prázdnotu, ktorá po ňom ostala, nevie vyvolať záujem. Nepomáha záplava slov ani nadužívaná náboženská symbolika a terminológia.

Béčko ako bič

Vo filme, ktorý sa berie smrteľne vážne, vyvolávajú Aaron Eckhart ako vyšportované monštrum s tehličkami na bruchu a Miranda Otto digitálne zmenená na oživený lietajúci kamenný chrlič, nežiaduci smiech. Bill Nighy ako vládca démonov s nadhľadom opakuje svoj čarovný, no otrepaný stereotyp a dexterovská televízna hviezdička Yvonne Strahovski sa márne trápi s hlúpo napísanou postavou doktorky.

Plytkosť a sterilitu Greviouxových mýtov potvrdili slabými výkonmi aj autori hudby, návrhári kostýmov a masiek. Digitálne akčné scény sú efektné, ale návštevník bežného kina si tmavé temné výjavy v 3D veľmi nevychutná. Nie náhodou väčšina kladných ohlasov pochádza od divákov, ktorí film videli vo veľkoformátovom kine Imax, aké na Slovensku nemáme.

Ja, Frankenstein je po všetkých stránkach béčkový film. Jeho smrteľná vážnosť a stupídnosť však nedosahujú také rozmery, aby bol zábavný.

Recenzia/film

Ja, Frankenstein

USA - Austrália 2014 , 92 min.
Scenár a réžia: Kevin Grevioux, Stuart Beattie
Účinkujú: Aaron Eckhart, Yvonne Strahovski, Deniz Akdeniz, Bill Nighy a ďalší
Premiéra v SR: 30. januára

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Rozprávkové tankovanie
  3. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  7. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  8. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  9. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  2. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  3. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  4. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  5. Rozprávkové tankovanie
  6. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  7. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  8. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  9. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 17 537
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 923
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 442
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 391
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 391
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 559
  7. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 6 925
  8. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 914
  9. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 5 799
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 902

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Privatbanka bola pre Kočnera kľúčová, bola pri Bonaparte aj pri Technopole

Obchodoval aj s ďalšími, od Tatra banky kúpil pohľadávky.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Ako sme sa dostali až sem? Kto nechal Kočnera vyrásť

Čo majú spoločné Kočnerove kauzy?

Komentár Zuzany Kepplovej

Bez základnej spravodlivosti politický život len predstierame

Zažívame nebezpečné časy, keď sa priam objedáme prísľubmi spravodlivosti.

Neprehliadnite tiež

Slovenskí hudobníci majú špeciálny obal albumu. Kreslil ho autor komiksu o Nickovi Caveovi

Pospiš, Sillay, Nikitin a ich spolupracovníci vydávajú novinku Spev tebe.

RECENZIA

Pomáhal Židom a nerobil to zadarmo. Aký je film o neznámej komunistickej svini?

Vo filme Toman hrá titulnú postavu Jiří Macháček.