Činohra Slovenského národného divadla uviedla v slovenskej premiére frašku nespravodlivo zabúdaného rakúskeho komédiografa 19. storočia Johanna Nepomuka Nestroya Pán Mimo.
Komédia bez smiechu
Dobrá komédia v repertoári divadla sa zíde vždy – ak je v nej vtip. Nestory patrí medzi klasikov ľudovej frašky a počas života bol považovaný za najvychytenejšieho autora a herca tohto divadelného druhu (vystupoval aj v Bratislave).
V inscenácii SND však humor chýba. Príbeh o kapitalistovi Lipsovi, ktorý musí prejsť životným vytriezvením a spozná pritom pravú lásku, môže už dnes vyznievať naivne. Skutočne, dej aj Nestroyov autorský štýl je z dnešného hľadiska už triviálny. Na tom však môžu tvorcovia stavať. Lenže v SND sa pietne držia textu. Čo načal autor, režisér s dramaturgom nedokončili.
Režisér Ľubomír Vajdička v minulosti inscenoval v SND dodnes vypredávané komédie Chrobák v hlave a Tak sa na mňa prilepila. Divák, ktorý od Pána Mimo očakáva podobný gejzír humoru a vtipu, ostane asi sklamaný.
Inscenácia je postavená skôr na statických mizanscénach, kultivovanosti a akcente na slove ako na bujarej zá– bavnosti. Chýba pre frašku typická samopašnosť, komickosť a nadhľad. Tým ešte viac vyznieva prostosť príbehu.
Herecká nejednotnosť
Veľkým problémom inscenácie je aj rôznorodosť hereckého štýlu. Dušan Tarageľ a Branislav Bystriansky hrajú svojich kapitalistov hrubozrnným a veľakrát prehrávaným štýlom. Tomáš Maštalír zas predstavuje zámočníka Gluthammera cez priveľmi tlačený afekt, pri ktorom mu uchádza zreteľná artikulácia.
Naopak, mladá Jana Kovalčíková stvárňuje duchaplnú Kathi cez príjemný civilný a racionálny výraz. Diana Mórová na rozdiel od svojich predchádzajúcich výkonov udržala mieru groteskného nadhľadu. Na javisko so sebou prináša veselohernú energiu vydajachtivej vdovy, ktorú drží v presných komediálnych intenciách. Škoda, že tvorcovia neupravili text, aby sa Mórovej postava (aspoň čiastočne) objavila aj v druhej polovici inscenácie.
Daniel Heriban stvárňuje titulného Pána von Lipsa cez energický spontánny prejav so zmyslom pre pointu. Režisér mu však nepomohol herectvo ešte prehĺbiť a diferencovať. Aj napriek tomu jeho výkon patrí k tomu najlepšiemu, čo inscenácia prináša.
Viac Heribana ako Nestroya
Kým Heribanov výkon inscenácii dominuje, jeho hudba pôsobí k poetike hry príliš protikladne. Pôvodné Nestroyove kuplety tvorcovia nahradili autorskými piesňami hlavného predstaviteľa.
Ide o kvalitnú hudbu aj texty, ale je to viac heribanovské ako nestroyovské. Tak ako celej inscenácii aj im chýba veselosť, insitnosť a živelnosť ľudovej frašky.
Pán Mimo vďaka silnému a známemu obsadeniu a režijnej decentnosti bude určite divácky vyhľadávaným, ale divadelným hitom ako Chrobák v hlave sa pravdepodobne nestane.
Autor: Karol Mišovič