Maľby Kataríny Janečkovej sa nehrajú na nič, čím nie sú.
Katarína Janečková študovala maľbu v ateliéri Ivana Csudaia na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Vychádzajúc z tohto zázemia sa mladá autorka vyjadruje výsostne maliarsky, bez presahov do konceptuálneho umenia.
Toto jej vymedzenie ju predurčuje k hravosti, neviazanej frivolnosti, ba až farebnej „zhýralosti“. Jej maľby rozprávajú expresívnou rečou, formálne blízkou dielam Andreja Dúbravského, s ktorým sa stretli v ateliéri.
Výsledkom všetkých týchto okolností je množstvo strakatých plátien so svižnou maľbou ľahko šteklivých tém, ktorá je veselá asi ako kvetované bermudy.
Vidieť ich môžete v kurátorskej koncepcii Júliusa Barcziho a Niny Gažovičovej v aukčnej sieni Soga v Bratislave pod názvom So Many Fish So Little Time.
Ženy & Muži, Pop & Raj
Najnovší cyklus malieb vznikol vlani v kanadskej rybárskej osade na ostrove Newfoundland. Katarína Janečková v ňom neopúšťa overené témy ani spojenie popovo podaných žánrov krajinomaľby a ženského aktu.
Nežné blondínky, osudové červenovlásky či podmanivé brunety tu uvoľnene predvádzajú svoju nahotu. Panenská príroda okolitého „raja“ takisto ako vodná hladina predstavujú ženskú symboliku: sú prvkom, ktorý podporuje ich femínny aspekt.
V jednej z príbehových rovín sa však často objaví narušiteľ v „beštiálnej“ podobe medvedíka. Raz je to chlipný útočník, inokedy len v kríkoch skrytý voayer.
Dej každého obrazu je variovaním večne horúcej mužsko-ženskej témy, v ktorej je ženskosť predstavená v plnosti a bez okolkov, kým mužskosť, naopak, ostáva zahalená vo zvieracej podobe.
Postavy z Janečkovej obrazov však nie sú len lovené, ale stávajú sa aj aktívnymi lovkyňami. Dôkazom toho je neskrývané nadšenie celej série dievčat s korisťou nadmerných rozmerov v náručí.
Sumec, 130 x 90, 2013.
Príležitosť pre radosť
V opakovanej téme krásky a zvieraťa k nám bez zbytočných inotajov prehovára Janečkovej odklínanie ženskej sexuality. Medvede a obrovské sumce špúliace papule tvoria veľavravné symboly. Zdá sa, že v doslovnosti rozprávkovo-zvieracej mytológie by ich prebil už len Vták ohnivák.
Ťažko rozsúdiť, či ide o provokáciu hodnú údivu, či skôr neprekročený prvý plán. Maľbám sa však nedá uprieť nadhľad i vtip, takisto ako britká priamočiarosť výpovede. Zdá sa, že si maliarka vytýčila smer i jeho cieľ a ľahkým krokom ide vytrvalo za ním.
Jej obrazy sa nehrajú na nič, čím nie sú. Fungujú v zmysle Matissovho fauvizmu: ako pohovka na spočinutie unaveného oka. Stávajú sa príležitosťou na radosť z maľby, oddych, nie hlboké úvahy.
Zvedavá a mladá po nociach šťastie hľadá, 150 x 180, 2013.
Bezprostredná úprimnosť
Inou, viac stíšenou polohou mladej výtvarníčky, je séria venovaná otcovi. Ide o intímnu výpoveď, o vymaľovanie sa zo smutných spomienok, ktoré je svojím účinkom možno i osobnou arteterapiou. Diváka zasiahne bezprostrednosť spôsobu, akým autorka v rámci menších formátov siaha do vlastnej minulosti, do archívu detstva a rozpráva svoj vlastný príbeh.
Je zaujímavé vidieť na výstave Janečkovú ponorenú v diametrálne odlišnej téme, no zaznamenať v nej podobnú bezprostrednú úprimnosť.
Konečné posúdenie výstavy závisí od vnútorného nastavenia a vkusu diváka. Ak od umenia čakáte intelektuálny náboj a vyjadrenie horúcich tém dneška, z výstavy odídete so značnou podvýživou.
Naopak, ak ste prívržencami perceptuálneho zážitku či naslovovzatými vizuálnymi pôžitkármi, prídete si (azda) na svoje. Odnesiete si hlavne úsmev na perách a ľahko erotický zážitok.
Miss You, 135 x 95, 2013.
Mother Nature, 185 x 210, 2013.
Kráska a zviera, 125 x 95, 2013.
Autor: Lucia Štrbáková, autorka je teoretička umenia