SME
Utorok, 19. november, 2019 | Meniny má Alžbeta
DIELO, KTORÉ MÁM RÁD

Ako vytvoriť krásu zo škatule? Robert Rauschenberg to vedel

Julianu Mrvovú očarila séria, v ktorej sa veci nájdené akoby na smetisku menia na vizuálnu poéziu.

Juliana Mrvová, maliarka. VŠVU ukončila v roku 2008 doktorantúrou u profesora Csudaia. Okrem maľovania pôsobila v tranzite, v súčasnosti je na voľnej nohe.Juliana Mrvová, maliarka. VŠVU ukončila v roku 2008 doktorantúrou u profesora Csudaia. Okrem maľovania pôsobila v tranzite, v súčasnosti je na voľnej nohe.

Julianu Mrvovú očarila séria Roberta Rauschenberga, v ktorej sa veci nájdené akoby na smetisku menia na vizuálnu poéziu.

Ak chcete vedieť, ako urobiť sochu zo starej pneumatiky a jednej pokrútenej palice alebo ako dostať na stenu galérie staré použité kartónové škatule, pozrite si diela Roberta Rauschenberga.

Americký výtvarník v 70. rokoch veľa cestoval - sťahoval sa z New Yorku na Floridu, potom istý čas strávil vo Francúzsku, Taliansku, Jeruzaleme a Indii. A výsledkom jeho cestovania je sochárska séria Travelling 70-76.

Článok pokračuje pod video reklamou

“Pri výtvarnom umení je pre mňa dôležitý osobný zážitok. Preto som si vybrala veľkú výstavu Rauschenbergových sôch, ktorá zmenila moje vnímanie niektorých vecí. Konala sa v Serralves Museum of Contemporary Art, situovanom na kraji portugalského Porta. Prekrásna budova s dvoma krídlami a galériami, rozloženými na troch poschodiach, obkolesená starým parkom. Architektom múzea je Álvaro Siza Viera a múzeum bolo otvorené v roku 1999. Siza je veľký minimalista a keď som tam bola prvýkrát, samotná stavba bola pre mňa dominantnejšia ako Warholove serigrafie, ktoré tam boli vtedy vystavené. Viac som sa pozerala na galériu,“ spomína si na zážitok maliarka Juliana Mrvová.

20-rauschenberg_mosaic_res.jpg

Z výstavy: ROBERT RAUSCHENBERG: TRAVELLING '70-'76, október - marec 2008, Serralves Museum of Contemporary Art, Porto.

Dokonalá kompozícia

„Rauschenbergova výstava v sebe spájala niekoľko veci. Tuto to zafungovalo a architektúra podporila výtvarné umenie v nej vystavené. Čisté biele steny galérie, tmavá drevená podlaha a okná s výhľadom do jednej z najkrajších záhrad, akú poznám. A do toho sochy s ľahkosťou poskladané z lacných materiálov a nájdených vecí. Väčšina mojej tvorby sú kresby a maľby, ale je pre mňa dôležité nachádzať v iných médiách veci, ktoré ma oslovujú. Mám napríklad veľmi rada videoart. Toto bola asi jedna z prvých sochárskych výstav, pri ktorej som mala pocit, že som si ju absolútne užila.“

Juliana ukazuje v katalógu z výstavy na fotografiu, kde je stará zodraná rozpadávajúca sa pneumatika zavesená na dlhú, trochu pokrútenú palicu opretú o stenu. Celá kompozícia poskladaná akoby z predmetov nájdených na smetisku, pôsobí nečakane poeticky, spájajúc v sebe neistotu vratkej pozície s pocitom trvácnosti, akoby ju pokope nedržala fyzika, ale iba dokonalá kompozícia.

„Na umení je zaujímavé to, že niečo, z čoho má človek zážitok, sa dá urobiť iba vytvorením novej súvislosti. V minimalistickej bielej galérii s dubovou podlahou, s tými vecami, ktoré ako keby vyplavilo more. Tá kombinácia bola krásna,“ opisuje.

Načítavám video...

Bítnická Amerika

Výstavu tvorilo niekoľko sérií. Pneumatika na palici patrila do benátskej. Okrem toho tu bola séria vytvorená z kartónových škatúľ. Rauschenberg ju vytvoril na začiatku 70. rokov, keď sa presťahoval z New Yorku na Floridu a pri tvorbe týchto diel použil škatule zo sťahovania.

Výborne poslúžili jeho zámeru urobiť diela, ktoré by boli akoby večné, ale pritom z materiálu, ktorý je vlastne odpadom s krátkou životnosťou. Aj táto séria je tak ako celý zvyšok výstavy monochromatická.

„Je v tom tá bítnická Amerika, ktorú som vždy milovala. Obrovská krajina a tie banány, ktoré sa v tých škatuliach presúvajú a občas v nich prespí Kerouack. Banálny materiál, z ktorého Rauschenberg vytvoril nové konštalácie. Mám rada, keď je umenie ako malá báseň,“ vysvetľuje maliarka.

Rauschenberg je pritom hlavne maliar, preslávil sa takzvanými kombinovanými maľbami. V sérii sôch nazvanej Primitívny Egypt použil škatule natrené lepidlom a obalené pieskom, čím sa z nich stali kvádre.

Iné zabalil do gázy, ako keby to boli múmie. A potom ich zadnú stranu natrel fosforeskujúcou farbou, ktorá odrazom na stene galérie vytvárala auru. Je to veľmi maliarske. Je to socha, ktorá je zároveň maľbou.

Umenie cíti aj pastier zo salaša

Čo človek potrebuje k tomu, aby bol schopný nájsť krásu v kartónových škatuliach či starej pneumatike zavesenej na palici?

„Vždy ma zaujímal názor na umenie od ľudí, ktorí nemajú s umením nič spoločné. Verím tomu, že keď dielo - vec prekročí rámec bežnej šupkárskej kompozície, tak nesie v sebe vlastnosť, ktorú dokáže človek, napríklad pekár, odčítať ako krásnu alebo zaujímavú. Človek, ktorý sa dokáže pozerať na krajinu a vnímať krásu v tomto výhľade, dokáže oceniť prirodzeným spôsobom aj umenie. Myslím si, že nie je problém v tom, že by to ľudia nevedeli vnímať. Skôr je problém, že ľudia, vzdelaní v iných odvetviach, sú voči umeniu už určitým spôsobom vymedzení. Že ho nechcú vnímať. Chcú, aby to bol pekne namaľovaný obraz. Ako keď sme robili v Dúbravici veľkoformátovú maľbu a pristavil sa pastier zo salaša a veľmi dobre sme sa porozprávali o tom, že prečo je to urobené takto a hentak. Tým, že nemá žiadne obmedzenia, že ho nič o výtvarnom umení neučili, tak to vnímal úplne prirodzene. Našiel si v tom niečo. Zaujalo ho to,“ hovorí Juliana Mrvová.

Juraj Kováčik, autor je editorom hentak.sk

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vlastný biznis? S kvalitným účtom sa živnosť rozbieha ľahšie
  2. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  3. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme
  4. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  5. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  6. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť
  7. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
  8. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí...
  9. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  10. Sloboda na Slovensku oslavuje 30 rokov
  1. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  2. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť
  3. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  4. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
  5. Changes to the Public Procurement Law – Take Two
  6. Tatras guide: A fresh take on the stunning soul of Slovakia
  7. Vlastný biznis? S kvalitným účtom sa živnosť rozbieha ľahšie
  8. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  9. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí...
  10. Róbert Boženík je nový patrón školského turnaja McDonald's Cup
  1. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 11 608
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 11 365
  3. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 10 496
  4. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 8 806
  5. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 8 027
  6. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 7 700
  7. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou 4 936
  8. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 4 522
  9. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 4 482
  10. Denisa Fedáková: Štyridsiatka nie je vôbec prekážkou 3 928

Téma: Dielo, ktoré mám rád


Článok je zaradený aj do ďalších tém Víkend

Hlavné správy zo Sme.sk

Galavečer k novembru ‘89 bol dvakrát drahší ako v kauze Evka

Podujatie v SND vyšlo štát na pol milióna eur.

Galavečer k výročiu Nežnej revolúcie.
Dobré ráno

Dobré ráno: Biskupi kritizujú kňaza Kuffu len opatrne

KBS sa ozvala proti kňazovi, no až keď jeho strana išla do koalície s fašistami.

Podcast Dobré Ráno
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Spájanie? Rozhodne, čo povie Kiska

Bez dobrej nálady Smer nezničíme.

Peter Tkačenko

Odsúdený exposlanec Smeru: Nechápem, čo robím v Gorile

Olejníkovi sme zavolali na mobil z Gorily spred 13 rokov. Stále platí.

František Olejník teraz fotografovanie odmietol. Snímka je z jeho prepustenia na slobodu v roku 2017.